Kirkeudvalget 2014-15 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1547361_0001.png
Notat
Talepapir til ministerens svar på KIU Alm. del
Samrådsspørgsmål E, samrådet den 16. september 2015
I brev af 14. august 2015 har Kirkeudvalget i et kommende
samråd ønsket en drøftelse af følgende spørgsmål efter ønske
af Karen J. Klint:
”Samrådsspørgsmål
E
Vil ministeren redegøre for, hvordan den enkelte ansøger til
en stilling i folkekirken kan sikres størst mulig diskretion og
fortrolighed omkring sin ansøgning, og herunder redegøre for
de tavshedsforpligtelser medlemmer af et menighedsråd m.fl.
er omfattet af?”
Talepapir (det talte ord gælder):
Jeg forstår spørgsmålet således, at det omhandler sager, hvor
nogen søger en stilling som kirkefunktionær eller præst i den
danske folkekirke, og hvor ansøgningen derfor er rettet til en
offentlig arbejdsgiver, nemlig til Kirkeministeriet eller et
menighedsråd.
I sådanne sager følger det af offentlighedslovens § 21, stk. 1, at
retten til aktindsigt
ikke
omfatter sager om ansættelse eller
forfremmelse i det offentliges tjeneste.
Der er således ikke nogen
almindelig
adgang for alle og enhver
til at få aktindsigt i, hvem der f.eks. har søgt en stilling i
folkekirken.
Når det drejer sig om ansættelse i tjenestemandsstillinger,
gælder der imidlertid nogle
særlige
regler om offentlighed.
Det følger således af tjenestemandslovens § 5, stk. 3, at når
ansøgningsfristen er udløbet, skal der på begæring fra
ansøgere og fra organisationer, hvis medlemmer er naturlige
ansøgninger til stillingen, udleveres en liste med oplysning om
navnene på alle ansøgere og eventuelt tillige andre personlige
data, der er nødvendige for at identificere de enkelte
ansøgere.
Dato: 2. september 2015
Dokument nr. 89148/15
Sagsbehandler
Rasmus Paaske Larsen
KIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at oversende talepapir fra samrådet den 16/9-15 om størst mulig diskretion og fortrolighed omkring ansøgere til en stilling i folkekirken, til kirkeministeren
1547361_0002.png
Notat
Der er dog mulighed for at begrænse offentlighedens videre
adgang til denne ansøgerliste.
Således fastsætter tjenestemandslovens § 5, stk. 4, at hvis der
inden udløbet af ansøgningsfristen er modtaget skriftlig
anmodning fra en ansøger om, at oplysninger fra
ansøgerlisten ikke gengives offentligt, skal oplysning herom
påføres ansøgerlisten ved udleveringen.
Desuden følger det af tjenestemandslovens § 5, stk. 5, at hvis
der i strid med reglerne alligevel offentligt gengives
oplysninger fra ansøgerlisten, straffes overtrædelse med
bøde.
Til slut vil jeg henlede opmærksomheden på den nok mest
effektive måde at sikre diskretion og fortrolighed om sin
ansøgning til en stilling: Hvis ansøgeren
selv
sørger for at
holde tand for tunge, medvirker vedkommende selv til at sikre
diskretion og fortrolighed omkring sin ansøgning!
Side 2
Dokument nr. 89148/15