Kirkeudvalget 2014-15 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
1547334_0001.png
Notat
Talepapir til ministerens svar på KIU Alm. del
Samrådsspørgsmål A, samrådet den 16. september 2015
I brev af 14. august 2015 har Kirkeudvalget i et kommende
samråd ønsket en drøftelse af følgende spørgsmål efter ønske
af Christian Langballe:
”Samrådsspørgsmål
A
Ministeren bedes redegøre for den generelle rækkevidde af
præsters forkyndelsesfrihed, samt for præsters generelle
retsstilling i forhold til hvilke objektive regler, der beskytter
præsters forkyndelsesfrihed. Herunder bedes ministeren
redegøre for sognepræstens reaktionsmuligheder i fald en
biskop måtte anfægte og/eller begrænse præsters
forkyndelsesfrihed?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet, jf.
samrådsspørgsmål K (folketingsåret 2014-15, 1. samling)”
Talepapir (det talte ord gælder):
Som det fremgår, så har spørgsmålet tidligere været stillet.
Oprindeligt var det meningen, at min forgænger skulle
besvare det på et samråd den 27. maj i år, men samrådet faldt
bort, da der samme dag blev udskrevet valg til Folketinget.
Jeg erindrer dog fra dengang, at det fremgik af medierne, at
samrådsspørgsmålet var affødt af en konkret afgørelse i en
personalesag vedrørende en præst.
Jeg vil derfor gerne understrege, at min besvarelse – som det
også efterspørges – er generel.
Min besvarelse er altså ikke udtryk for konkret stillingtagen i
forhold til en sag vedrørende én præst, men forholder sig til
den generelle retstilstand på området.
Som udgangspunkt nyder folkekirkens præster som borgere i
dette land samme privilegium som landets øvrige borgere,
nemlig frihed til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene, jf. grundlovens § 77.
Dato: 2. september 2015
Dokument nr. 87695/15
Sagsbehandler
Rasmus Paaske Larsen
KIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/9-15 vedr. ansættelsesretlige forhold for præster og om præsters forkyndelsesfrihed, til kirkeministeren
1547334_0002.png
Notat
Præsterne kan altså som udgangspunkt frit debattere, skrive
læserbreve, kronikker, tweets, blogs, bøger osv., blot de som
alle andre husker, at med enhver frihed følger et ansvar for,
hvordan denne frihed bruges.
Jeg siger ”som udgangspunkt”, fordi folkekirkens præster i
sagens natur ikke må vedkende sig synspunkter, der
indebærer en tilsidesættelse af folkekirkens bekendelses-
grundlag, hvilket jeg vender tilbage til lidt senere.
Dernæst vil jeg gerne påpege, at ordet ”forkyndelsesfrihed”
ikke findes i den kirkeretlige lovgivning.
Oftest bruges ordet i omtalen af menighedsrådslovens § 37,
hvorefter præsten i udøvelsen af sin pastorale forpligtelse –
herunder sin forkyndelse, sin sjælesorg og sin undervisning –
er uafhængig af menighedsrådet.
Men det er altså ikke det samme som at påstå, at der ikke
gælder regler for, hvad en præst kan sige, eller
ikke
kan sige, i
embeds medfør, herunder i en prædiken.
For det første
er det som sagt klart, at præsten i forkyndelsen
skal holde sig inden for folkekirkens bekendelsesgrundlag.
Gør præsten ikke det, behandles sagen efter lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager.
For det andet
gælder tjenestemandslovgivningen, herunder
decorum-regelen i tjenestemandslovens § 10, hvorefter en
tjenestemand samvittighedsfuldt skal overholde de regler, der
gælder for stillingen, og såvel i som uden for tjenesten vise sig
værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
For det tredje
indeholder Danske Lov fra 1683 en række
fortsat gældende regler om præsters pligter i forbindelse med
forkyndelsen. Disse regler beskæftiger sig med, hvad præster
skal holde sig
til
– og ikke mindst hvad de skal holde sig
fra
– i
deres prædikener.
Ordet ”forkyndelsesfrihed” bør således i høj grad ses som en
”forkyndelsesbundethed”.
En præst kan altså ikke ansvarsfrit sige hvad som helst fra
f.eks. en prædikestol, for derefter blot at bruge ordet
”forkyndelsesfrihed” som et skjold mod en hvilken som helst
reaktion.
Side 2
Dokument nr. 53874/15
KIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16/9-15 vedr. ansættelsesretlige forhold for præster og om præsters forkyndelsesfrihed, til kirkeministeren
1547334_0003.png
Notat
I marts i år skrev en kronikforfatter bl.a., at ”En prædikestol er
ikke en fri talerstol, men et gudstjenestemøbel med den
ganske bestemte funktion, at der skal den, der taler, tale som
Guds ord.”
Folkekirkens præster står under tilsyn af biskoppen, ligesom
provsten på biskoppens vegne fører tilsyn med provstiets
præster.
Præster kan ikke blive fri for dette tilsyn.
Er præsten uenig i biskoppens ansættelsesretlige afgørelse,
kan afgørelsen – i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige principper – indbringes for
Kirkeministeriet, da ministeriet er øverste administrative
myndighed i sager om præsters ansættelse.
Side 3
Dokument nr. 53874/15