Indfødsretsudvalget 2014-15 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
1574078_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) den 23. september
2015 stillet følgende spørgsmål nr. 30 (Alm. del) til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål 30:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor det af punkt 4 på side 2 i Statsforvaltningens "Erklæ-
ring om erhvervelse af dansk indfødsret for udenlandske statsborgere, der er optaget på
lov
om
indfødsrets
meddelelse
(dobbelt
statsborgerskab)"
(http://www.statsforvaltningen.dk/sfdocs/Andre%20områder/Indfødsret/20150901/Erkl
æringsskema%20dobbelt%20stb%20§%204.pdf) fremgår, at børn, der oprindelig har væ-
ret medtaget som bipersoner på det vedtagne lovforslag om indfødsrets meddelelse, ikke
kan blive danske statsborgere sammen med hovedpersonen ved afgivelse af erklæringen?
Ministeren bedes redegøre for, hvad der er baggrunden for denne regel, samt om ministe-
ren vil tage initiativ til at ændre den, således at bipersonerne får mulighed for at blive
danske statsborgere og dermed få dobbelt statsborgerskab, når hovedpersonen afgiver
erklæringen til Statsforvaltningen.”
Svar:
1.
Erklæringsadgangen, der henvises til i spørgsmålet, blev etableret ved § 4 i lov nr. 1496
af 23. december 2014 om ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt statsbor-
gerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret) – herefter lov om dobbelt stats-
borgerskab.
Efter bestemmelsen kan personer, der er optaget på lov nr. 1224 af 18. december 2012
om indfødsrets meddelelse eller senere love om indfødsrets meddelelse med krav om
løsning fra deres statsborgerretlige forhold til fremmede stater, og som ikke er blevet løst,
erhverve dansk indfødsret ved inden for 2 år fra lovens ikrafttræden (den 1. september
2015) over for Statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring herom.
Erhverver en person dansk indfødsret i medfør af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab,
tilkommer indfødsretten ikke den pågældendes barn, selvom dette ville være tilfældet i
den oprindelige naturalisationssag, hvis den pågældende blev løst fra sit statsborgerretlige
forhold til fremmede stater inden for den lovfastsatte frist. Dette skyldes, at der ikke i
forbindelse med etableringen af erklæringsadgangen efter § 4 blev skabt hjemmel til
børns erhvervelse af indfødsret sammen med den erklærende.
Hvis en person derimod erhverver dansk indfødsret ved erklæring i medfør af indfødsrets-
lovens bestemmelser herom eller som tidligere dansk statsborger efter § 3, stk. 1, i lov om
30. november 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
36977191
2015-903-0039
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om børn, der oprindelig har været medtaget som bipersoner på det vedtagne lovforslag om indfødsrets meddelelse, ikke kan blive danske statsborgere sammen med hovedpersonen ved afgivelse af erklæringen om dobbelt statsborgerskab, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
dobbelt statsborgerskab, tilkommer indfødsretten som udgangspunkt også den pågæl-
dendes barn.
2.
Regeringen finder ikke, at denne retstilstand er rimelig. Dette er der taget højde for i
det lovforslag, som regeringen fremsatte den 11. november 2015 om ændring af lov om
dansk indfødsret (Ophævelse af erklæringsadgangen for unge født og opvokset i Danmark
m.v.).
Med lovforslaget foreslås det bl.a., at indfødsretten, hvis en person erhverver dansk ind-
fødsret ved afgivelse af erklæring i medfør af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab, også
tilkommer den pågældendes barn, herunder adoptivbarn. Dette gælder, medmindre den
pågældende udtrykkeligt angiver, at et barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er efter lovforslaget en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret, at den erklærende har del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er
ugift, under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at
adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
Lovforslaget finder alene anvendelse for erklæringer, der er afgivet efter lovens ikrafttræ-
den, og derfor foreslås det samtidig, at der etableres en ordning for børn, hvis forældre i
medfør af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab har afgivet en erklæring før lovens ikraft-
træden. De pågældendes børn vil efter lovforslaget i en periode på 12 måneder fra lovens
ikrafttræden kunne ansøge om dansk indfødsret ved naturalisation og få deres sag fore-
lagt for Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om der
skal meddeles dispensation fra de almindelige naturalisationsbetingelser.
Inger Støjberg
/
Jesper Jarnit
Side
2/2