Indfødsretsudvalget 2014-15 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2015
Indfødsretskontoret
Kaare Linde
2015-906-0001
1716939
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A-B
fra Indfødsretsudvalget den 8. september 2015
Samrådsspørgsmål A:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt regeringen nu har til hensigt at
følge udvalgets indstilling, om at de ansøgere, der har fået dispensation
til optagelse på L 188 og de ansøgere, der har fået dispensation til op-
tagelse på oktoberlovforslaget og modtaget optagebrev uden forbehold,
skal optages på lovforslaget til oktober? Såfremt ministeren og/eller re-
geringen nu er indstillet på, at følge udvalgets indstilling, bedes mini-
steren bekræfte, at de pågældende ansøgere – som forudsat af udvalget
- vil blive optaget på det lovforslag, der fremsættes i oktober i Folke-
tingsåret 2015-16. Såfremt ministeren og/eller regeringen nu er indstil-
let på at respektere udvalgets indstilling og optage disse ansøgerne på
lovforslaget til oktober, bedes ministeren endvidere redegøre for
årsagen til den ændrede holdning, herunder om den skal opfattes som
et udtryk for, at ministeren og/eller regeringen er nået til den erkendel-
se, at det vil være uanstændigt ikke at give statsborgerskab til de ansø-
gere, der over flere omgange havde fået stillet statsborgerskab i ud-
sigt?”
Samrådsspørgsmål B:
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at regeringen i første
omgang valgte, at sidde udvalget eksplicitte ønsker overhørig og i den
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/9-15 vedr. samrådsspm. A og B, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
forbindelse oplyse, om det er ministerens og regeringens opfattelse, at
udvalgets indstillinger ikke skal efterleves af regeringen, og om udval-
get fremover kan forvente, at ministeren og/eller regeringen vil efter-
komme udvalgets indstillinger i indfødsretssager?”
1.
Jeg vil gerne indlede med at takke for de stillede spørgsmål,
som handler om både indhold og proces. Jeg vil tillade mig at be-
svare de to spørgsmål samlet.
[Tidligere retningslinjer og udvalgspraksis]
Først indhold.
2.
Helt grundlæggende er det min opfattelse, at statsborgerskab er
noget særligt, som man skal gøre sig fortjent til. Vi skal derfor
stille høje – men naturligvis også rimelige – krav til de udlændin-
ge, der ønsker at blive danske statsborgere.
Sådan var det ikke under den tidligere regering. Først og fremmest
lempede man i 2013 kravene for at blive dansk statsborger –
blandt andet ved at sænke danskkravet og ved i langt højere grad
end tidligere at acceptere, at ansøgere som ikke forsørgede sig selv
kunne få dansk statsborgerskab.
Herudover blev der i Indfødsretsudvalget under den tidligere rege-
ring skabt en praksis for nærmest undtagelsesvist at meddele di-
spensation til ansøgere, som ikke levede op til betingelserne for at
få statsborgerskab.
Det synes jeg er et kæmpe problem.
2
IFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/9-15 vedr. samrådsspm. A og B, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Jeg er selvfølgelig klar over, at der kan være ansøgere, som af den
ene eller anden grund kan være fuldstændig afskåret fra at opfylde
betingelserne for at få et dansk statsborgerskab, og at der for den-
ne gruppe af personer rimeligvis må gives dispensation.
Men problemet er, at et flertal i det tidligere udvalg tilsyneladende
besluttede, at visse diagnoser i sig selv skulle udgøre et dispensa-
tionsgrundlag, uafhængigt af om ansøgerne havde gjort et seriøst
forsøg på at opfylde de stillede krav til opnåelse af dansk statsbor-
gerskab.
Jeg kan i hvert fald konstatere, at den socialdemokratiske indføds-
retsordfører for nylig til medierne har udtalt, at hun nu ønsker et
opgør med, at diagnosen PTSD (og jeg citerer) ”næsten automa-
tisk medfører dispensation fra de normale kriterier”.
Og i det lys er det måske slet ikke så underligt, at tæt på halvdelen
af de ca. 3.300 ansøgere, der stod til at få statsborgerskab i juni på
lovforslag nr. 188 om indfødsrets meddelelse, forinden var blevet
meddelt dispensation af det tidligere indfødsretsudvalg.
[Udskrivelsen af folketingsvalg]
Dernæst det proceduremæssige.
3.
Som en konsekvens af udskrivelsen af folketingsvalget bortfaldt
det lovforslag, der kunne have givet de pågældende ansøgere et
dansk statsborgerskab i juni måned.
Den nye regering har så skullet tage stilling til, om man ønskede at
tilslutte sig den tidligere praksis i Indfødsretsudvalget ved automa-
3
IFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/9-15 vedr. samrådsspm. A og B, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
tisk at sætte alle disse personer på et nyt lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Det har regeringen ikke ønsket på grund af den lempelige praksis,
der er blevet skabt ved det tidligere indfødsretsudvalgs behandling
af dispensationssager.
Derfor har regeringen og jeg ønsket, at det nye indfødsretsudvalg
genbehandlede samtlige de ca. 2.750 dispensationssager vedrøren-
de ansøgere, der enten har været på lovforslaget om indfødsrets
meddelelse fra april i år eller har fået deres sag behandlet efterføl-
gende med henblik på optagelse på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse i oktober i år.
Og det var også årsagen til, at jeg bad om, at udvalget skulle gen-
behandle samtlige ca. 2.750 dispensationssager, og ikke kun de ca.
255 sager, som udvalget i første omgang tilkendegav, at man ville
se på igen.
[Indfødsretsudvalgets møde torsdag den 3. september 2015]
4.
Et flertal i Indfødsretsudvalget har så besluttet, at man ikke vil
genbehandle disse sager enkeltvis. I stedet har flertallet valgt at
behandle sagerne samlet, hvilket man vel kun kan kalde en noget
alternativ tilgang.
[Med denne tilgang har udvalget eksempelvis ikke haft mulighed
for på ny til politisk at forholde sig, hvorvidt en anti-demokrat,
som åbenlys ikke er tilhænger af det danske samfunds værdier
(Belal El-Khatib), virkelig skal tildeles dansk statsborgerskab på
dispensation.]
4
IFU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/9-15 vedr. samrådsspm. A og B, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Men jeg noterer mig, at et flertal i Indfødsretsudvalget nu har be-
sluttet at meddele dispensation til de i alt ca. 2.500 personer, jeg
anmodede om at få genbehandlet. Det er
flertallets beslutning,
og den tager jeg naturligvis til efterretning.
Regeringen vil nu gå videre med sagerne, og de pågældende ansø-
gere vil derfor som udgangspunkt blive optaget på det lovforslag
om indfødsrets meddelelse, som forventes fremsat i oktober i år.
Jeg tager et lille forbehold, fordi der jo altid – umiddelbart forud
for fremsættelsen af et lovforslaget om indfødsrets meddelelse –
laves nogle ekstra tjek af, om ansøgerne fortsat opfylder en række
af de grundlæggende betingelser for naturalisation. Herudover kan
det jo også forekomme, at en ansøger af Politiets Efterretningstje-
neste vurderes at kunne udgøre en fare for landets sikkerhed og
derfor meddeles et afslag.
[Afslutning]
5.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at regeringen og jeg
naturligvis generelt respekterer Folketinget og dets beslutninger,
men at vi følte, det var stærkt påkrævet i denne sag at anmode det
nye Indfødsretsudvalg om at genbehandle sagerne. Det er nu sket,
og derfor tager vi naturligvis udvalgets beslutning til efterretning.
Tak for ordet.
5