Grønlandsudvalget 2014-15 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1554055_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
8. oktober 2015
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Jacob Christian Gaardhøje
Sagsnr.: 2015-0032/09-0008
Dok.:
1736266
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 (Alm. del), som Folketin-
gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. september
2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvorvidt Folketinget/regeringen har mulighed for, at tilbagekalde delegationer givet til det grønlandske selvstyre, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 27 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt Folketinget/regeringen har
mulighed for, helt eller delvis, at tilbagekalde delegationer gi-
vet til det grønlandske selvstyre, eventuelt i en situation, hvor
Grønlands Selvstyre ikke selv formår at overholde Rigsfælles-
skabets fastsatte normer inden for de uddelegerede opgaver?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at love, der er vedtaget i Fol-
ketinget gennem den almindelige lovgivningsprocedure, ud fra en ren
statsretlig betragtning kan ændres gennem den almindelige lovgivnings-
procedure.
Det kan dog endvidere oplyses, at lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grøn-
lands Selvstyre (selvstyreloven) har en særlig baggrund. Bl.a. følgende
fremgår af pkt. 1.2-1.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, der
lå til grund for selvstyreloven:
”Med henblik på at overveje, hvordan man kunne sikre størst mulig
grad af ligeværdighed mellem Danmark og Grønland samt øge det
grønlandske folks selvbestemmelse i størst mulig grad, blev regerin-
gen og Grønlands landsstyre enige om at nedsætte en kommission, der
bestod af lige mange medlemmer af Folketinget og medlemmer af
Grønlands Landsting.
Statsministeren og landsstyreformanden underskrev på den baggrund
den 21. juni 2004 kommissoriet for Grønlandsk-dansk selvstyrekom-
mission (herefter benævnt Selvstyrekommissionen).
Det fremgår af kommissoriet, at Selvstyrekommissionen med ud-
gangspunkt i Grønlands nuværende forfatningsmæssige placering og i
overensstemmelse med det grønlandske folks selvbestemmelsesret i
henhold til folkeretten skulle overveje og stille forslag om, hvorledes
de grønlandske myndigheder kan overtage yderligere kompetence,
hvor dette er forfatningsretligt muligt. Efter kommissoriet skulle
kommissionen på den baggrund udarbejde forslag til lovgivning om
en nyordning, som tillige tager hensyn til sagsområder, der allerede er
overtaget af de grønlandske myndigheder i medfør af hjemmestyrelo-
ven for Grønland.
[…]
Det fremgår endvidere af kommissoriet, at der mellem den danske re-
gering og Grønlands landsstyre er enighed om, at det tilkommer det
grønlandske folk at afgøre, hvorvidt Grønland ønsker selvstændighed,
og at nyordningen intet ændrer herved, og at selvstændigheden i givet
2
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvorvidt Folketinget/regeringen har mulighed for, at tilbagekalde delegationer givet til det grønlandske selvstyre, til justitsministeren
fald skal gennemføres ved indgåelse af en aftale herom efter reglerne i
grundlovens § 19. Kommissionens forslag til en nyordning skal efter
kommissoriet indeholde en bestemmelse om Grønlands adgang til
selvstændighed i overensstemmelse hermed.
[…]
Selvstyrekommissionens formandskab afleverede kommissionens be-
tænkning til statsministeren og landsstyreformanden i Nuuk den 6.
maj 2008.
Efter drøftelse af Selvstyrekommissionens udkast og høring af Grøn-
lands Hjemmestyre er regeringen og Grønlands landsstyre enige om
fremsættelsen af dette lovforslag, samt forslag til lov om visse perso-
nalemæssige spørgsmål i forbindelse med Grønlands Selvstyres over-
tagelse af sagsområder og forslag til lov om forskellige forhold i for-
bindelse med Grønlands Selvstyre.
1.3. Nærmere om baggrund
Det er regeringens og Grønlands landsstyres fælles ønske, at forholdet
mellem Grønland og Danmark moderniseres og fornyes, og at beslut-
ningerne om udviklingen af det grønlandske samfund træffes af det
grønlandske folk.
En selvstyreordning for Grønland vil være en fortsættelse af den ud-
vikling med overførsel af kompetence til de grønlandske myndighe-
der, som blev indledt med etableringen af Grønlands hjemmestyre i
1979, jf. nedenfor.
[…]
Det har både for Grønlands landsstyre og for regeringen været væsent-
ligt at fastslå muligheden for selvstændighed for Grønland i fremtiden.
Grønlands landsstyre og regeringen har således i forbindelse med ned-
sættelsen af Selvstyrekommissionen i kommissoriet konstateret, »at
det tilkommer det grønlandske folk at afgøre, hvorvidt Grønland øn-
sker selvstændighed, og at nyordningen intet ændrer herved.”
For så vidt angår spørgsmålet om tilbagekaldelse af loven er der endvidere
anført følgende i pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
128 af 5. februar 2009 om Grønlands selvstyre, der lå til grund for selvsty-
reloven:
”Lovforslaget tager afsæt i det folkeretlige princip om folkenes ret til
selvbestemmelse, som bl.a. kommer til udtryk i FN-pagtens artikel 1,
stk. 2. I præamblen til lovforslaget henvises således til, at det grøn-
landske folk er et folk i henhold til folkeretten med ret til selvbestem-
melse. Det slås fast, at loven bygger på et ønske om at fremme lige-
værdighed og gensidig respekt i partnerskabet mellem Danmark og
3
GRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvorvidt Folketinget/regeringen har mulighed for, at tilbagekalde delegationer givet til det grønlandske selvstyre, til justitsministeren
Grønland, og at loven i overensstemmelse hermed bygger på en over-
enskomst mellem Grønlands landsstyre og den danske regering som
ligeværdige parter. En ensidig tilbagekaldelse af loven fra dansk side
ville ud fra en folkeretlig synsvinkel ikke være forenelig med præamb-
lens principper om fremme af ligeværdighed og gensidig respekt i
partnerskabet og om det grønlandske folks ret til selvbestemmelse.”
Der er desuden i betænkningen om selvstyre i Grønland fra 2008, der blev
afgivet af Grønlandsk-dansk selvstyrekommission, side 87, bl.a. anført
følgende om tilbagekaldelsesspørgsmålet:
”Den grønlandske side har noteret sig, at Statsministeriet i februar
1998 meddelte følgende i forhold til den færøske hjemmestyrelov:
’Hjemmestyreloven er efter ministeriets opfattelse under alle omstæn-
digheder en lov af særlig karakter, hvilket allerede lovens særlige ind-
ledning gør klart. Der er for ministeriet ingen tvivl om, at loven poli-
tisk og moralsk betragtes som en overenskomst mellem Danmark og
Færøerne, som ikke bør ændres ensidigt af de danske myndigheder
uden samtykke fra hjemmestyrets organer.’”
4