Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1554881_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
9. oktober 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 60 af 2. september 2015
Spørgsmål
”Ministeren bedes redegøre indgående og med kildehenvisninger for, hvilke EU-regler der kunne
forhindre staten i at vælge at indgå en aftale med ATP, hvis ATP i september/oktober 2013
tilkendegav, at de var parate til at matche tilbuddet fra Goldman Sachs, og hvordan hænger
dette sammen med finansministerens svar på spørgsmål 312 (FIU alm. del) af 10. april 2015
hvor finansministeren skriver, at "En aftale om kapitaludvidelse i DONG Energy A/S og de
nærmere vilkår herfor er ikke reguleret af særlige nationale eller EU-retlige udbudsregler".
Svar
Det er vurderet, at besvarelsen af spørgsmålet ikke behøver ske i fortrolighed.
Som beskrevet i tidligere svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 312 (Alm. del - §
7. Finansministeriet) af 10. april 2015, har Kammeradvokaten i notat af 26. januar
2014 bl.a. beskrevet sammenhængen med de almindelige EU-retlige principper og
indgåelse af aftale – efter direkte forhandling – med andre investorer end de inve-
storer, der er udvalgt som led i processen.
I notatets punkt 2 beskriver Kammeradvokaten bl.a., at en aftale om kapitaludvi-
delse af DONG Energy A/S og de nærmere vilkår herfor ikke er reguleret af sær-
lige nationale eller EU-retlige udbudsregler. Kammeradvokaten beskriver derud-
over umiddelbart herefter, at en indgåelse af aftaler af denne karakter dog vil skul-
le overholde almindelige EU-retlige principper, herunder det generelle ligebehand-
lingsprincip.
Nedenfor er punkt 2 i Kammeradvokatens notat gengivet i sin helhed. Der frem-
går således følgende,
jf. pkt. 2:
”En
aftale om kapitaludvidelse af DONG Energy A/S og de nærmere vilkår herfor er ikke
reguleret af særlige nationale eller EU-retlige udbudsregler. Indgåelse af aftaler af denne karakter
vil dog skulle overholde almindelige EU-retlige principper, herunder det generelle
ligebehandlingsprincip.
Det EU-retlige ligebehandlingsprincip indebærer, at medlemsstaterne ikke må forskelsbehandle
vikrsomheder eller personer f.eks. i forbindelse med indgåelse af kommercielle aftaler. Endelige
aftaler om en eventuel kapitaludvidelse i DONG Energy A/S vil derfor kun være lovlig,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om DONG, til finansministeren
Side 2 af 2
såfremt de baseres på en proces, der ikke har indebåret en forskelsbehandling til fordel for
bestemte (potentielle) investorer.
Hvis der - efter gennemførelsen af den strukturelle proces – efter direkte forhandlinger accepteres
et tilbud fra investorer om deltagelse i en kapitaludvidelse, uanset om disse investorer enten slet
ikke har deltaget i processen eller er blevet ”sorteret fra undervejs”, vil det efter min vurdering
indebære en forskelsbehandling af de øvrige potentielle investorer, som vil stride mod det EU-
retlige ligebehandlingsprincip.
Andre potentielle investorer vil nemlig i så fald være afskåret fra at deltage på lige vilkår. Det
gælder ikke blot i relation til tidspunktet for afgivelsen af tilbuddet, men også i relation til den
konkrete viden, som tilbuddet fremsættes på grundlag af. Et tilbud om deltagelse i
kapitaludvidelsen, der fremsættes på nuværende tidspunkt, vil navnlig kunne være indrettet
specifikt i lyset af de offentlige oplysninger om de vilkår, der ifølge aktstykke 37 er aftalt med de
nye investorer.
Denne konklusion, hvorefter der ikke kan indgås aftale med nye parter efter direkte
forhandling, er efter min opfattelse særligt klar for så vidt angår nye tilbud, der hidrører fra
potentielle investorer, der allerede har været inddraget i den strukturelle proces. Investorerne, der
har været inddraget i den strukturelle proces, vil nemlig nødvendigvis være bekendt med de faser,
som processen har været opdelt i, og de kunne derfor ikke blot have afgivet de tilbud, som nu
fremsættes, på et tidligere tidspunkt, men de har ovenikøbet været bekendt med, hvornår det ville
have været relevant at fremsætte tilbuddene.
Inddrages efterfølgende tilbud i en sådan situation, uden at alle potentielle investorer på ny gives
mulighed for at deltage på lige vilkår, vil efter min vurdering kunne sidestilles med at tillade bud
efter tilbudsfristens udløb, hvilket efter EU-Domstolens faste praksis vil være i strid med det
EU-retlige ligebehandlingsprincip, jf. f.eks. EU-Domstolens dom af 10. oktber 2013 i sag C-
336/12, Manova A/S, navnlig præmis 31.
Jeg vurderer derfor, at det er udelukket, at der kan indgås en aftale med nye parter, uden at en
sådan mulighed (på ny) tilbydes alle potentielle investorer på lige vilkår. Det vil således også være
i strid med det EU-retlige ligebehandlingsprincip at lade PensionDanmark foretage en
investering på samme vilkår som dem, der er aftalt med de investorer, som har overholdt fristerne
i den strukturelle proces og på den baggrund indgået betingede aftaler som beskrevet i aktstykke
37.”
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister