Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1541827_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
27. august 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (Alm. del) af 7. august
2015 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en revideret version af tabel 1 i svaret på FIU alm.
del- spørgsmål 303 fra folketingsåret 2013-14, der viser, hvordan Thorning-
regeringens reformer og finanslove ændrede gini-koefficienten således, at der ikke
medregnes effekter fra afgiftsændringer?
Svar
Det skal indledningsvis understreges, at der knytter sig en række principielle og
beregningstekniske forbehold til opgørelsen. For en gennemgang af de bereg-
ningstekniske forudsætninger henvises der til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
303 af 23. maj 2014.
Herudover henvises der til nedenstående
bilag 1
for en kort gennemgang af hvilke
konkrete afgiftsændringer, der er medregnet i besvarelsen af
Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 303 af 23. maj 2014,
og som derfor i forhold til den tidligere besvarelse er
udeladt i nedenstående opgørelse.
Det bemærkes, at ændringer i afgifter påvirker husholdningernes købekraft (dvs.
de reale disponible indkomster) og derfor som udgangspunkt bør indgå i vurde-
ringen af de samlede fordelingsmæssige konsekvenser af de betragtede finanslovs-
og reformaftaler.
Opgjort eksklusive afgiftsændringer skønnes summen af de opgjorte isolerede
fordelingsvirkninger af de betragtede finanslovs- og reformaftaler (når disse er
fuldt indfaset) samt af den samlede faktiske og prioriterede vækst i ressourcerne til
offentligt forbrug med betydelig usikkerhed at svare til en reduktion af indkomst-
forskellene på i alt ca. 0,38 pct.-point (mod en reduktion på 0,39 inklusive afgifter)
målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 1 nedenfor.
Opgjort eksklusive afgiftsændringer og uden virkningen af den samlede faktiske
og prioriterede vækst i ressourcerne til offentligt forbrug skønnes den samlede
varige virkning på indkomstforskellene at svare til en stigning i Gini-koefficienten
på 0,41 pct.-point (mod en stigning på 0,40 inklusive afgifter).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om, hvordan Thorning-regeringens reformer og finanslove ændrede gini-koefficienten, til finansministeren
1541827_0002.png
Side 2 af 4
Afgiftsændringerne i de betragtede finanslovs- og reformaftaler, der indgår i be-
svarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 303 af 23. maj 2014,
har således kun margi-
nal betydning for de opgjorte virkninger på indkomstforskellene.
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af regeringens finanslovs- og reformaftaler samt vækst i offentligt forbrug eksklusive
afgifter
Varig virkning/
virkning i 2020
Ændring i Gini,
pct.-point
A. Finanslovsaftaler i alt
Aftaler om finansloven for 2012
1)
2013
2014
2015
Ændring i Gini-koefficient
i finanslovsår, pct.-point
-
-0,40
10)
-0,18
-0,14
0,01
-0,01
-0,04
-
-
-
-0,5
-
-
-
-
-
-0,7
Aftaler om finansloven for 2013
2)
Aftaler om finansloven for 2014
3)
0,00
-
-
Aftaler om finansloven for 2015
4)
B. Reformer i alt (ekskl. ændringer i off. forbrug)
Skattereform, 2012
5)
Reform af førtidspension og fleksjob, 2012
SU-reform, 2013
6)
Kontanthjælpsreform, 2013
Vækstplan DK, 2013
7)
Sygedagpengereform, 2013
8)
Aftale om en vækstpakke, 2014
9)
6)
6)
0,59
0,29
0,07
0,10
0,07
-0,02
0,01
0,08
C. Realiseret/prioriteret vækst i offentligt for-
brug 2012-2020 (forskel i forhold til nul-vækst)
Faktisk vækst 2012-2014
Prioriteret vækst 2015-2020
-0,79
-0,19
-0,59
Fordelingsvirkning i alt (A.+B.+C)
Ekskl. virkning af øget offentligt forbrug (A.+B.)
Memopost: Ændringer i offentligt forbrug som følge
af reformer (netto), jf. bilag 2
-0,38
0,41
0,00
Anm.: . Afgiftsændringer ingår ikke i opgørelsen. Tallene for virkning på Gini-koefficienten summer ikke
nødvendigvis til totaler som følge af afrundinger. Der er i opgørelsen af fordelingsvirkningerne generelt set
bort fra eventuelle afledte adfærdsvirkninger af de enkelte reformer mv.
1)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (L 1 - §7) af 9. november 2011 samt nye beregninger på baggrund af endelig aftale.
2)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 167 (Alm. del) af 22. december 2014.
3)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 218 (Alm. del) af 26. januar 2015.
4)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (L1) af 18. november 2014.
5)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 303 (Alm. del – §7) af 4. juli 2012
6)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 246 (Alm. del –§7) af 22. marts 2013.
7)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 238 (Alm. del – §7) af 5. marts 2013.
8)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 165 (Alm. del) af 22. december 2014.
9)
Jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 286 (Alm. del) af 12. maj 2014 samt nye beregninger på baggrund af endelig aftale.
10) Fordelingsvirkningen af finanslovsaftalerne for 2012 er opgjort i 2013 (og ikke i finanslovsåret), fordi en række
af skatte-og afgiftsinitiativerne i aftalen først havde virkning fra 2013.
Kilde: Tidligere svar til Finansudvalget mv., jf. ovenfor, samt egne beregninger på baggrund af stikprøver af be-
folkningen.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om, hvordan Thorning-regeringens reformer og finanslove ændrede gini-koefficienten, til finansministeren
Side 3 af 4
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om, hvordan Thorning-regeringens reformer og finanslove ændrede gini-koefficienten, til finansministeren
Side 4 af 4
Bilag 1 – Ændringer i forhold til svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 303 af 23. maj 2014
Aftaler om Finansloven for 2012.
Der ses bort fra forhøjelsen af en række afgifter
indeholdt i den tidligere regerings skatte- og afgiftspakke, herunder bl.a. afgifter på
fødevarer og nydelsesmidler mv. – fx øl, vin, sodavand.
Aftaler om Finansloven for 2013.
Der ses bort fra afskaffelsen af fedtafgiften, annul-
leringen af udvidelsen af sukkerafgiften samt lavere afgift på elvarme.
Aftaler om Finansloven for 2014.
Uændret i forhold til tidligere besvarelse.
Aftaler om Finansloven for 2015.
Uændret i forhold til tidligere besvarelse.
Aftale om skattereform, 2012.
Der ses bl.a. bort fra indekseringen af en række afgif-
ter, forhøjelsen af afgifter på fri bil og dieselbiler samt øget efterrettelighed af
virksomheders overholdelse af skatte- og afgiftsreglerne.
Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob.
Uændret i forhold til tidligere besvarel-
se.
Reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse.
Uændret i forhold til tidligere
besvarelse.
Aftale om en reform af kontanthjælpssystemet – flere i uddannelse og job, 2013.
Uændret i
forhold til tidligere besvarelse.
Aftaler om vækstplan DK, 2013.
Der ses bort fra lempelsen af erhvervsafgifter.
Forlig om en reform af sygedagpengesystemet, 2013.
Uændret i forhold til tidligere besva-
relse.
Aftale om en vækstpakke, 2014.
Der ses bort fra øgede afgifter gennem en af har-
monisering af afgifter på cigarillos, cigarer og cerutter mv. med afgifterne på ciga-
retter og tobak samt fra ændring i momsloven vedr. elektroniske ydelser, teleydel-
ser og radio- og tv-spredningstjeneste.