Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1541936_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 27. august 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 6. august 2015 stillet efter ønske fra Jonas
Dahl (SF)
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på spørgsmål 2 til aktstykke 147, der blev afgjort den 10.
juli 2015, ønskes oplyst de præcise beregningsforudsætninger, der ligger til grund
for svaret, hvorefter omprioriteringsbidraget i 2019 kun skulle reducere den
kommunale beskæftigelse med 9.000 fuldtidsbeskæftigede. Det ønskes at det af
svaret bl.a. kommer til at fremgå a. hvad påvirkningen af det offentlige forbrug i
kommunerne vil være (i mia. kr.); b. hvor stor en andel heraf der antages at være
udgifter til løn mv. og hvad det svarer til i mia. kr., c. Hvilken udgift til løn mv.
der antages pr. fuldtidsbeskæftiget og d. Hvordan forholdet mellem de forskellige
kommunale typer af udgifter under det offentlige forbrug påvirkes (løn mv., vare-
køb, afskrivninger etc.) i beregningen.
Svar
Det bemærkes, at der ikke skønnes særskilt over det offentlige forbrug og den
offentlige beskæftigelse fordelt på sektorer i konjunkturvurderingerne og de mel-
lemfristede fremskrivninger. Nedenstående svar tager derfor udgangspunkt i de
samlede offentlige forbrugsudgifter og den samlede offentlige beskæftigelse (dvs.
stat, sociale kasser og fonde, regioner og kommuner).
Det lægges til grund, at det aftalte omprioriteringsbidrag vedrørende de kommu-
nale serviceudgifter i nationalregnskabsmæssig sammenhæng bliver opgjort som
offentligt forbrug. Med afsæt heri skønnes omprioriteringsbidraget på 1 pct. årligt
af det kommunale udgiftsloft isoleret set at reducere det offentlige forbrugsniveau
med ca. 7�½ mia. kr. i 2019 sammenlignet med
Konvergensprogram 2015,
når det for-
udsættes, at der ikke sker nogen tilbageførsel af omprioriteringsbidraget i 2017-
2019, og at de frigjorte midler fra omprioriteringsbidraget ikke anvendes til andet
offentligt forbrug.
Sammenhængen mellem realvæksten i det offentlige forbrug og ændringer i den
offentlige beskæftigelse er ikke entydig og afhænger blandt andet af, hvor stor en
del af det offentlige forbrug, der produceres i den offentlige sektor, og hvor stor
en del, der købes i form af tjenesteydelser og varer i den private sektor. Hertil
kommer, at det vil være op til den enkelte kommune at fastlægge, hvordan ompri-
oriteringsbidraget skal realiseres lokalt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om de præcise beregningsforudsætninger, for aktstykke 147 - svar på spm. 2, til finansministeren
1541936_0002.png
Side 2 af 2
I
svaret på spørgsmål 2 til aktstykke 147
er det beregningsteknisk lagt til grund, at
andelene i den offentlige produktion, der anvendes til varekøb og lønsum, i forlø-
bet med reduceret vækst i det offentlige forbrug
1
sfa. det kommunale ompriorite-
ringsbidrag er fastholdt på omtrent samme niveau som i
Konvergensprogram 2015.
Det indebærer, at reduktionen i aflønning af ansatte (lønsum) udgør ca. 60 pct. af
reduktionen i det samlede offentlige forbrug, svarende til ca. 4�½ mia. kr. i 2019.
I forløbet med det kommunale omprioriteringsbidrag er det yderligere forudsat, at
de reale offentlige
afskrivninger
følger realvæksten i det offentlige forbrug, at
salg af
varer og tjenester
og
sociale ydelser i naturalier
udgør omtrent konstante andele af det
offentlige forbrug. Endelig er det antaget, at
egenproduktion overført til investeringer
2
udgør samme niveau som i
Konvergensprogram 2015.
For så vidt angår den gennemsnitlige årslønsum pr. offentlig fuldtidsbeskæftiget
3
,
er det forudsat, at den er fastholdt på samme niveau som i forløbet i
Konvergenspro-
gram 2015.
Det bemærkes afslutningsvis, at der ikke er taget stilling til anvendelse af det over-
skydende provenu fra omprioriteringsbidraget i 2016 samt i 2017, 2018 og 2019.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at de frigjorte midler bl.a. fra ompriorite-
ringsbidraget i det kommunale udgiftsloft vil blive udmøntet hen over regerings-
perioden til prioriterede indsatser. Det indebærer, at nogle af de midler, som frigø-
res gennem det kommunale omprioriteringsbidrag, vil kunne prioriteres til kon-
krete indsatser på de kommunale velfærdsområder i forbindelse med økonomiaf-
taler, finanslovsaftaler mv. Der er således tale om en isoleret betragtning.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Det offentlige forbrug består af 1.)
offentlig produktion
(=aflønning
af ansatte, forbrug af fast realkapital/afskrivninger, forbrug i
produktionen/varekøb
og
andre produktionsskatter og produktionssubsider, netto)
2.) tillagt
sociale ydelser i naturalier
3.) og fratrukket
salg
af varer og tjenester
og
egenproduktion overført til investeringer.
Det offentlige forbrug udgør omkring 90 pct. af den offentlige
produktion.
2
Afspejler hovedsagligt offentlige udgifter til forskning og udvikling.
3
Det forudsættes, at en fuldtidsbeskæftiget arbejder 222 dage ∙ 7,4 timer = 1.642 timer årligt.
1