Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 27. august 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 6. august 2015 stillet efter ønske fra Jonas
Dahl (SF)
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på spørgsmål 2 til aktstykke 147, der blev afgjort den 10.
juli 2015, ønskes oplyst de præcise beregningsforudsætninger, der ligger til grund
for svaret, hvorefter omprioriteringsbidraget i 2019 kun skulle reducere den
kommunale beskæftigelse med 9.000 fuldtidsbeskæftigede. Det ønskes at det af
svaret bl.a. kommer til at fremgå a. hvad påvirkningen af det offentlige forbrug i
kommunerne vil være (i mia. kr.); b. hvor stor en andel heraf der antages at være
udgifter til løn mv. og hvad det svarer til i mia. kr., c. Hvilken udgift til løn mv.
der antages pr. fuldtidsbeskæftiget og d. Hvordan forholdet mellem de forskellige
kommunale typer af udgifter under det offentlige forbrug påvirkes (løn mv., vare-
køb, afskrivninger etc.) i beregningen.
Svar
Det bemærkes, at der ikke skønnes særskilt over det offentlige forbrug og den
offentlige beskæftigelse fordelt på sektorer i konjunkturvurderingerne og de mel-
lemfristede fremskrivninger. Nedenstående svar tager derfor udgangspunkt i de
samlede offentlige forbrugsudgifter og den samlede offentlige beskæftigelse (dvs.
stat, sociale kasser og fonde, regioner og kommuner).
Det lægges til grund, at det aftalte omprioriteringsbidrag vedrørende de kommu-
nale serviceudgifter i nationalregnskabsmæssig sammenhæng bliver opgjort som
offentligt forbrug. Med afsæt heri skønnes omprioriteringsbidraget på 1 pct. årligt
af det kommunale udgiftsloft isoleret set at reducere det offentlige forbrugsniveau
med ca. 7�½ mia. kr. i 2019 sammenlignet med
Konvergensprogram 2015,
når det for-
udsættes, at der ikke sker nogen tilbageførsel af omprioriteringsbidraget i 2017-
2019, og at de frigjorte midler fra omprioriteringsbidraget ikke anvendes til andet
offentligt forbrug.
Sammenhængen mellem realvæksten i det offentlige forbrug og ændringer i den
offentlige beskæftigelse er ikke entydig og afhænger blandt andet af, hvor stor en
del af det offentlige forbrug, der produceres i den offentlige sektor, og hvor stor
en del, der købes i form af tjenesteydelser og varer i den private sektor. Hertil
kommer, at det vil være op til den enkelte kommune at fastlægge, hvordan ompri-
oriteringsbidraget skal realiseres lokalt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk