Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1548900_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. september 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 16 (Alm. del) af 13. august
2015
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om grundskylden er en del af regeringens skatte- og
byrdestop, så ingen boligejere vil opleve, at de skal betale mere i grundskyld under
denne regering?
Svar
Kommunerne – og herunder således også grundskylden – er underlagt regeringens
skattestop. Skattestoppet indebærer, at kommunernes skatter under ét som
udgangspunkt ikke kan stige diskretionært.
Kommuner kan godt sætte skatten op, uden at det strider mod skattestoppet. Det
forudsætter i givet fald, at andre kommuner sætter skatten tilsvarende ned, så
skatten for kommunerne under ét ikke stiger. Kommunerne har således fortsat
rum til at foretage nødvendige tilpasninger af den samlede økonomi.
I forhold til den enkelte grundejer betyder det konkret, at grundskyldsbetalingen
kan stige af to årsager:
Hvis kommunen forhøjer grundskyldspromillen. Det forudsætter som nævnt,
at kommunerne under ét holder de samlede skatter i ro. Det kan fx ske ved, at
kommunen modsat reducerer kommuneskatten, eller ved at andre kommuner
sætter skatten ned.
Hvis den skattepligtige grundværdi stiger – fx som følge af en stigning i
grundens markedsværdi eller hvis den aktuelle skattepligtige grundværdi ligger
under vurderingsprisen på grund af stigningsbegrænsningsreglen.
1
Loftet over,
hvor meget boligejernes grundskyld kan stige hvert år, videreføres.
Stigningsbegrænsningsreglen medfører således en rabat på
grundskyldsbetalingen.
Med venlig hilsen
Finansministeren
De nuværende ejendoms- og grundvurderinger ligger fast frem til, at der kommer nye vurderinger for ejerboliger for 2017,
og for øvrige ejendomme for 2018.
1