Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1559291_0001.png
26. oktober 2015
J.nr. 15-2907792
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 131 af 30. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Thomas Monefeldt
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: MFU spm. om, hvor stor den samlede fordringsmasse ville have været, såfremt EFI ikke var blevet sat i drift i 2013, til skatteministeren
1559291_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren i forlængelse af samrådet om EFI, jf. FIU alm. del – samrådsspørgsmål
C-G, oplyse et estimat for, hvor stor den samlede fordringsmasse ville have været, så-
fremt EFI ikke var blevet sat i drift i 2013?
Svar
Jeg går ud fra, at der med ”den samlede fordringsmasse” menes de samlede offentlige re-
stancer, som ved udgangen af august 2015 udgjorde 74,2 mia. kr.
Det er ikke muligt at estimere den isolerede effekt på restanceudviklingen, såfremt EFI
ikke var blevet idriftsat. Restancebeholdningen påvirkes og afhænger af en række andre
forhold, der tilsammen har betydning for henholdsvis tilgang og afgang af restancer, end
den it-mæssige understøttelse af inddrivelsesarbejdet.
Der er dog ingen tvivl om, at der i hele forløbet med at udvikle og idriftsætte EFI er truf-
fet en længere række forkerte valg, som har ført til, at systemet er så fejlbehæftet og kom-
plekst, at det vil være særdeles vanskeligt og meget tids- og ressourcekrævende at udbedre
fejlene. Det er baggrunden for, at regeringen har besluttet at anmode Finansudvalget om,
at EFI og DMI fremover ikke skal anvendes som it-understøttelse af inddrivelsesområ-
det.
Det står samtidig klart, at idriftsættelsen af et fejlbehæftet og mangelfuldt EFI i september
2013 har haft konsekvenser for både størrelsen af fordringsmassen og datakvaliteten på
de enkelte fordringer.
Som en konsekvens af de samlede udfordringer på inddrivelsesområdet er der etableret
en midlertidig løsning i form af SKAT Midlertidige Inddrivelse (SMI) for de kommende
års aktiviteter og opgaveløsning. SMI skal foruden en række oprydningsopgaver varetage
selve inddrivelsesopgaven, som i vidt omfang vil skulle baseres på manuel sagsbehandling.
Parallelt hermed igangsættes arbejdet med at opbygge et nyt permanent inddrivelsessy-
stem frem mod 2019 i en ny programorganisation ImplementeringsCenter for Inddrivelse
(ICI) i Skatteministeriet. Det drejer sig om både udvikling af ny – i første omgang midler-
tidig – it-understøttelse, udarbejdelse af ny og forenklet inddrivelseslovgivning og nye ef-
fektive forretningsprocesser. Når det nye system er færdigudviklet og klar til ibrugtagning,
etableres en ny samlet inddrivelsesorganisation.
Side 2 af 2