Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1555071_0001.png
28. september 2015
J.nr. 15 2656542
15-2819882
15-2820279
Indsats og Inddrivelse
SWC
Samrådsspørgsmål C, D, E, F og G
- Tale til besvarelse af spørgsmål C, D, E, F og G den 30. september
2015
Spørgsmål C
Vil ministeren give en status for inddrivelsen af
restancer efter EFI er sat ud af drift? Herunder
ønskes svar på, hvornår eller om EFI vil blive ta-
get i brug igen, hvad planen er for inddrivelse og
vedligeholdelse af krav mens EFI er ude af drift,
samt hvordan dette vil blive håndteret admini-
strativt.
Spørgsmål D
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen
vil agere i forhold til de borgere, der uretmæssigt
er blevet opkrævet gæld og på anden vis ikke er
blevet behandlet retmæssigt?
Spørgsmål E
Hvilke økonomiske konsekvenser for staten for-
venter ministeren problemerne med EFI vil
medføre?
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0002.png
Spørgsmål F
Er ministeren enig i, at det er en forkert måde at
gennemføre digitaliseringsprojekter på, når man
nedlægger stillinger i SKAT, inden nye systemer
som EFI er funktionsdygtige, og vil ministeren
på denne baggrund sikre, at der fremadrettet bli-
ver sådan, at når der rulles digitaliseringsprojektet
ud i SKAT, så nedlægges der først stillinger, når
det er konstateret, at de nye systemer er imple-
menteret og funktionsdygtige?
Spørgsmål G
Er ministeren enig med SKATs tidligere chef,
Ole Kjær, når han til Politiken onsdag 9. septem-
ber 2015, at ”SKAT er sparet sønder og sammen.
Det, vi ser nu, er en uundgåelig konsekvens af
Finansministeriets konstante angreb på SKATs
ressourcer”?
[Indledning
– samlet besvarelse af fem spørgsmål om
EFI]
Tak for invitationen til dagens samråd, som om-
fatter fem spørgsmål. Spørgsmål C, D og E er
stillet af Jesper Petersen (S) og spørgsmål F og G
af Rune Lund (EL). Alle spørgsmålene omhand-
ler forskellige aspekter og konsekvenser af ud-
fordringerne med Ét Fælles Inddrivelsessystem
(EFI). Det er derfor aftalt med udvalget, at
Side 2 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0003.png
spørgsmålene besvares og drøftes under ét på
dette samråd.
Jeg vil i det følgende besvare de fem spørgsmål
samlet.
[Politisk
aftale om fælles forståelse om at skabe bedre
rammer for SKATs opgavevaretagelse]
Men inden jeg gør det, vil jeg gerne benytte lej-
ligheden til at kvittere for den meget brede politi-
ske opbakning, der har gjort det muligt at indgå
en aftale om fælles forståelse om at skabe bedre
rammer for SKATs opgavevaretagelse, som en
stor del af Folketinget (Regeringen, K, LA, S, DF
og RV) står bag.
Det er i min optik udtryk for en erkendelse af, at
skiftende regeringer og skatteministre de seneste
10 år alle har et politisk medansvar for, at vi i dag
står med et SKAT i en ganske alvorlig situation.
Jeg hæfter mig dog i endnu højere grad ved, at
aftalen er udtryk for stor politisk vilje til at give
SKAT den nødvendige støtte og ro for at kunne
rejse sig. Grundlaget for at kunne lykkes med det
projekt er aftaleparternes tilslutning til, at SKAT
skal tilføres nødvendige ressourcer og kompe-
tencer, og velvilligheden til at se på lovgrundlaget
Side 3 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0004.png
for udførelse af inddrivelsesopgaven samt op-
bakningen til det arbejde, der i øvrigt er sat i gang
for at styrke SKATs opgavevaretagelse ikke
mindst i forhold til it-understøttelsen.
[Redegørelse
om EFI – resultatet af de eksterne analyser]
Skatteministeriet har i fredags den 25. september
orienteret Finansudvalget og Skatteudvalget og
offentliggjort en samlet redegørelse om EFI. Re-
degørelsen er baseret på de omfattende analyser
af EFI, fordringernes datakvalitet og inddrivel-
sesområdet i SKAT, som er gennemført af
Kammeradvokaten, it-konsulentfirmaet Accentu-
re og konsulenthuset Valcon siden februar 2015.
Regeringen har på baggrund af analyseresultater-
ne fremlagt en handleplan, ”SKAT ud af krisen –
et oplæg til politisk samling”, som også er sendt
til Finansudvalget og Skatteudvalget og som
danner grundlag for den politiske aftale, jeg lige
har omtalt.
Jeg vil ikke gå i detaljer med de enkelte analysere-
sultater og handleplanens enkelte elementer, men
trække hovedkonklusionerne frem og dermed
også adressere de stillede samrådsspørgsmål.
Side 4 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0005.png
[Stop
for al automatiseret inddrivelse i EFI]
På baggrund af en færdig delrapport af 8. sep-
tember 2015 fra Kammeradvokaten, som kon-
kluderede, at dele af den automatiserede inddri-
velse, som gennemføres ved anvendelse af EFIs
funktionaliteter, er ulovlig, besluttede SKAT
samme dag at suspendere al automatisk inddri-
velse af restancer via EFI. Det drejer sig bl.a. om
lønindeholdelse og betalingsaftaler, der teknisk
blev slukket over den efterfølgende uges tid.
Det står klart, at SKAT har pligt til på eget initia-
tiv at genoptage afgørelser, hvor SKAT er blevet
bekendt med, at der er sket ulovlig inddrivelse.
Der vil i den kommende tid ske en afdækning og
afgrænsning af, i hvilket omfang der skal ske
genoptagelse, i hvilket omfang SKAT kan udsøge
de skyldnere, der har været udsat for uretmæssig
inddrivelse, og i hvilket omfang der kan ske
modregning i forbindelse med genoptagelsen.
[Kontrolleret
nedlukning af EFI]
Både Accenture og Kammeradvokaten har kon-
kluderet, at der er omfattende fejl og mangler i
EFI og det tæt tilknyttede it-system DebitorMo-
torInddrivelse (DMI), samt at systemerne gene-
relt er så fejlbehæftede og komplekse, at det vil
være særdeles vanskeligt og meget tids- og res-
Side 5 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0006.png
sourcekrævende at udbedre fejlene, så EFI og
DMI kan blive funktionsdygtige.
Som det fremgår af analyserne, skyldes fejlene
primært, at der fra start til slut i EFI-projektet er
truffet valg, der i ’bagklogskabens ulideligt klare
lys’ har vist sig at være forkerte. Det har meget
lidt med Finansministeriets såkaldte angreb at
gøre.
Regeringen har på baggrund af analyserne beslut-
tet at anmode Finansudvalget om, at EFI og
DMI fremover ikke skal anvendes som it-
understøttelse af inddrivelsesområdet. Der vil
endvidere blive søgt om tilslutning til, at EFI
nedlukkes kontrolleret og gradvist bl.a. som følge
af kompleksiteten i systemerne og deres indbyr-
des afhængigheder med andre systemer i SKAT,
og fordi EFI om muligt midlertidigt skal under-
støtte den resterende manuelle inddrivelse. Det
vil ske i et Aktstykke, som Finansudvalget vil
modtage om kort tid.
[Afskrivning
af dele af restancemassen]
Analyserne har afdækket, at der bl.a. som følge af
udfordringerne med EFI også er problemer med
datakvaliteten og dermed usikkerhed om rets-
kraften i dele af de 20,5 mio. hovedfordringer i
Side 6 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0007.png
EFI. Tilsammen udgør de 20,5 mio. fordringer
med tillæg af inddrivelsesrenter den samlede re-
stancemasse, som ved udgangen af august 2015
havde en nominel eller pålydende værdi på godt
74 mia. kr. Den reelle værdi af restancerne, op-
gjort som hvor stor en del af restancerne, som
rent faktisk kan forventes at blive inddrevet bl.a.
som følge af skyldnernes betalingsevne, er imid-
lertid betydeligt lavere.
Der er derfor udarbejdet en metode til at opgøre
fordringernes såkaldte kursværdi, som giver et
mere retvisende billede af restancernes reelle
værdi end den nominelle værdi. Det er opgjort, at
under halvdelen – 33,5 mia. kr. – reelt vil kunne
inddrives, forudsat fordringerne er retskraftige.
Opgørelsen vil kunne ændre sig i takt med, at
den anvendte metode forfines.
Der er imidlertid identificeret en gruppe på ca.
7,5 mio. fordringer med en samlet kursværdi på
14 mia. kr., hvor dataanalyserne ikke med til-
strækkelig stor sikkerhed har kunnet afklare,
hvorvidt de er retskraftige eller ej. Da det er tids-
og ressourcemæssigt helt urealistisk at gennemgå
disse fordringer manuelt, har regeringen bedt
Skatteministeriet om i de kommende måneder at
udarbejde en model og et beslutningsgrundlag
Side 7 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0008.png
for en endelig segmentering af denne fordrings-
masse.
Arbejdet skal omfatte anbefalinger til, hvilke for-
dringer der skal gennemgås yderligere i en manu-
el proces, og hvilke der bør afskrives blokvist.
Blokvis afskrivning af restancer vil forudsætte
særskilt lovgivning. Der vil blive lagt afgørende
vægt på, at så stor en del af denne restancemasse
gennemgås med henblik på inddrivelse med de
ressourcer, der er til rådighed for at udføre opga-
ven. Det er dog vurderingen, at der vil skulle af-
skrives et større antal fordringer med en samlet
kursværdi på et anseeligt milliardbeløb.
[SKATs
Midtertidige Inddrivelse – opgaver og ressource-
tilførsel]
Som en konsekvens af de samlede udfordringer
på inddrivelsesområdet etableres en midlertidig
løsning for de kommende års aktiviteter og op-
gaveløsning. Opgaverne samles organisatorisk i
SKATs Midlertidige Inddrivelse (SMI), som skal
ledes af en ny direktør, som indgår i SKATs di-
rektion.
Forretningsområdet skal varetage de hidtidige
opgaver i det nuværende SKAT Inddrivelse og
Side 8 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0009.png
herudover løse en række særopgaver, som følger
af suspensionen af inddrivelsen gennem EFI og
nedlukningen af det samlede systemkompleks
EFI og DMI. Blandt de særlige opgaver er hånd-
tering af oprydning såsom genoptagelsessager og
klagebehandling som følge af ulovlig inddrivelse
og fejl i data, og gennemgang af fordringer med
dataproblemer og tvivl om retskraftighed.
Herudover skal SMI varetage selve inddrivelses-
opgaven, som i vidt omfang vil skulle baseres på
manuel sagsbehandling. Det vil blive prioriteret,
at nye krav, som sendes til inddrivelse i SKAT,
kommer under aktiv inddrivelse, i det omfang
det er muligt. Også erhvervsrestancer, hvor risi-
koen for tab og hurtig tilvækst er større end på
personområdet, vil blive prioriteret sammen med
øvrige udvalgte restancer baseret på væsentlighed
og risiko.
For at styrke den samlede opgavevaretagelse til-
føres inddrivelsesområdet foreløbigt i alt 350 nye
årsværk, og SKATs planlagte rammefald fra 2015
til 2016 suspenderes følgelig. 315 af de 350 nye
årsværk kan henføres til en tilbagerulning af de
forlods realiserede besparelser, som den fulde
idriftsættelse af EFI skulle give grundlag for.
Side 9 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0010.png
Dermed også sagt, at jeg er enig i, at det ikke er
hensigtsmæssigt at realisere besparelser, før der
er et grundlag for at gøre det. Om ressourcesitua-
tionen i SKAT i øvrigt skal jeg dog bemærke, at
der siden midt i 00´erne er gennemført markante
besparelser i SKAT – fortrinsvis gennem naturlig
afgang – som oftest på baggrund af ganske for-
nuftige og reelt realiserede effektiviseringer.
Det kan nok ikke afvises, at SKATs fokus på at
gennemføre disse effektiviseringer, generelt er
blevet fremmet af, at SKAT har kunnet se frem
til faldende bevillinger.
Når ressourcesituationen har udgjort et problem
for SKATs opgavevaretagelse, hænger det mere
sammen med, at SKAT i perioden kun i meget
begrænset omfang har kunnet ansætte nye chefer
og medarbejdere med de rette kompetencer. Re-
sultatet er, at SKATs samlede kompetencesam-
mensætning ikke er optimal i forhold til de opga-
ver, der skal løses.
Det står på trods af ressourcetilførslen til inddri-
velsesområdet klart, at inddrivelsesprovenuet i en
årrække må forventes at være mærkbart lavere
end før idriftsættelsen af EFI, og der må derfor
forudses en fortsat stigning i de samlede restan-
Side 10 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0011.png
cer. Det skal dog bemærkes, at der i vidt omfang
vil være tale om en likviditetsforskydning og ikke
et egentligt tab, idet en stor del af restancerne
forventes at kunne inddrives senere, når et nyt
permanent inddrivelsessystem kan tages i brug i
forhåbentlig 2019.
[Fremtidens
inddrivelsessystem]
Parallelt med, at SKATs Midlertidige Inddrivelse
skal forestå oprydning og manuel inddrivelse,
igangsættes arbejdet med at opbygge et nyt per-
manent inddrivelsessystem frem mod 2019. Det
drejer sig om både udvikling af ny – i første om-
gang midlertidig – it-understøttelse, udarbejdelse
af ny og forenklet inddrivelseslovgivning og nye
effektive forretningsprocesser.
Dette arbejde koordineres fra en ny programor-
ganisation, ImplementeringsCenter for Inddrivel-
se (ICI), i Skatteministeriet.
Udviklingen af et nyt it-system til understøttelse
af den fremtidige inddrivelse vil blive tilrettelagt
med henblik på at undgå de problemer, som er
opstået med EFI. Det indebærer bl.a. at it-
systemet gøres forretningsnært, at udviklingen
skal ske i et afgrænset program, og at kompleksi-
teten i systemet begrænses.
Side 11 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0012.png
Når det nye system er færdigudviklet og klar til
ibrugtagning etableres en ny samlet inddrivelses-
organisation via en fusion af programorganisati-
onen ICI og SKATs Midlertidige Inddrivelse.
Der vil i den forbindelse skulle tages stilling til
den fremtidige organisatoriske placering af den
nye inddrivelsesorganisation.
[Afslutning]
Som led i den politiske aftale om fælles forståelse
for at skabe bedre rammer for SKATs opgaveva-
retagelse etableres en følgegruppe med jeg og fi-
nansministeren med deltagelse af finans- og skat-
teordførerne og Skatteudvalgets formand. Følge-
gruppen mødes en gang i kvartalet i Finansmini-
steriet med henblik på at drøfte udfordringer og
fremdrift på SKATs område. Det vil sikre, at
Folketinget løbende holdes tæt orienteret om sta-
tus på de igangsatte initiativer på inddrivelsesom-
rådet og får mulighed for at drøfte og præge ind-
holdet heraf.
Vi har et langt sejt træk foran os, før forholdene
og opgavevaretagelsen i SKAT er normaliseret.
Men med den brede politiske opbakning bag re-
geringens handleplan er fundamentet for, at det
kan lykkes, lagt.
Side 12 af 13
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om ministeren vil oversende talepapirer fra samråd d. 30/9-2015 om EFI og Systemmoderniseringens fase 1 og 2, til skatteministeren
1555071_0013.png
Side 13 af 13