Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 129 (Alm. del):
I brev af 21. september 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 129:
”Vil ministeren oplyse, om regeringens nye omprioriteringsbidrag fra
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område, jf. artiklen
”Regeringen vil spare milliarder på uddannelse” bragt i Politiken den 29.
august 2015, adskiller sig fra den tidligere omstillingsreserve, udover at
omprioriteringsbidraget kan anvendes uden for ministerområdet, jf. FIU
alm. del – svar på spørgsmål 10, og vil ministeren i forlængelse heraf
oplyse forskellen mellem det nye omprioriteringsbidrag og den tidligere
omstillingsreserve i mia. kr. for hvert år frem til og med 2019? ”
Svar:
Forskellen mellem omstillingsreserven og omprioriteringsbidraget er, at
omstillingsreserven alene vedrørte de taxameterstyrede uddannelsesom-
råder ekskl. frie grundskoler, mens omprioriteringsbidraget i udgangs-
punktet vedrører hele driftsrammen inkl. lønsumsrammen på minister-
området.
Regeringen har dog truffet beslutning om at undtage de afsatte bevillin-
ger til de frie grundskoler, erhvervsgrunduddannelsen, danske kulturelle
anliggender i Sydslesvig, tyske mindretalsskoler, tilskud til nationale min-
dretal og Europaskolerne fra omprioriteringsbidraget.
Derudover er det korrekt, at omprioriteringsbidraget adskiller sig fra
omstillingsreserven ved, at omstillingsreserven var afsat til intern ompri-
oritering og nye initiativer inden for ministerområdet, mens ompriorite-
ringsbidraget kan omdisponeres til andre udgiftsområder og dermed ska-
be råderum til nye politiske prioriteter.
Forskellen mellem det nye omprioriteringsbidrag og den tidligere omstil-
lingsreserve fremgår af
tabel 1.
13-10-2015