Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
9. oktober 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 125 (Alm. del) af 15.
september 2015 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten af at afvikle indkomstaftrapningen af børnecheck-
en på arbejdsudbuddet samt på de offentlige finanser før og efter tilbageløb?
Svar
Som en del af skattereform 2012 blev det besluttet at indføre en indkomstaf-
hængig aftrapning af børne- og ungeydelsen. Ydelsen aftrappes med 2 pct. af den
del af topskattegrundlaget, der overstiger 732.900 kr. (2016-niveau). Den ind-
komstafhængige aftrapning øger dermed marginalskatten med 1,84 pct.-point for
personer med indkomst over 732.900 kr., hvor børne- og ungeydelsen ikke er
fuldt aftrappet. Denne gruppe vil opnå en lavere marginalskat, hvis indkomstaf-
trapningen afvikles.
Det skønnes på baggrund af beregninger på lovmodellen, at en afskaffelse af ind-
komstaftrapningen af børne- og ungeydelsen vil betyde et umiddelbart mindre-
provenu på knap 275 mio. kr. (2016-niveau i 2023-regler),
jf. tabel 1.
Efter tilbage-
løb svarer det til et mindreprovenu på knap 210 mio. kr.
Tabel 1
Konsekvenser af en afskaffelse af indkomstaftrapningen af børne- og ungeydelsen
2016-niveau, 2023-regler
Mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
275
210
150
Kilde: Egne beregninger på baggrund af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
En eventuel afskaffelse af indkomstaftrapningen ville reducere den sammensatte
marginalprocent af lønindkomst for de berørte, og ville dermed isoleret set bidra-
ge til en stigning i arbejdsudbuddet opgjort i timer for gruppen, der aktuelt får
aftrappet børne- og ungeydelsen. Den øgede lønindkomst, som det øgede ar-
bejdsudbud giver anledning til, skønnes at forbedre de offentlige finanser, dels i