Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del
Offentligt
1582677_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 17. december 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 114 (Alm. del – § 38) af 7.
september stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre antallet af skatte- og afgiftsstigninger samt lettelser vedtaget
af Thorning-regeringen (september 2011 – juni 2015) samt effekten heraf på det
samlede skattetryk?
Svar
Der findes ikke en entydig definition på, hvordan antallet af skatte- og
afgiftsændringer opgøres. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der
udarbejdet en afgrænsning i forhold til opgørelsen af antallet af skatte- og
afgiftsændringer,
jf. boks 1.
Boks 1
Opgørelsesmetode af antallet af skatte- og afgiftsændringer
Følgende afgræsning anvendes i opgørelsen:
Indførelse/ophævelse af en ny skat, afgift eller indeksering.
Forhøjelse/nedsættelse af en sats i en eksisterende skat eller afgift.
Forhøjelse/indskrænkelse af basen for en eksisterende skat eller afgift.
Andre lovændringer på skatteområdet, som strammer/lemper beskatningen. Det kan fx være lovgivning om
inddrivelse, indberetning eller lign.
Hvis en skatte- eller afgiftsændring er indfaset over flere år, så opgøres en ændring for hvert år. Samme princip
anvendes ved diskretionære forhøjelser af afgiftssatser mv., der i en afgrænset tidsperiode træder i stedet for
løbende indekseringer. Ved årlig løbende indeksering uden tidsafgrænsning opgøres indekseringen som én
ændring.
Skatte- eller afgiftsændringer, der fremgår som et selvstændigt initiativ i et lovforslag, opgøres som
udgangspunkt som selvstændige ændringer.
Ændringer med ikke-kvantificerbare provenumæssige konsekvenser medregnes ikke i opgørelsen. Ved
lovforslag med flere initiativer med begrænsede eller ikke-kvantificerbare provenumæssige konsekvenser,
angives der i nogle tilfælde kun én samlet virkning af lovforslaget. I så fald opgøres lovforslaget som én ændring
(ud fra forslagets samlede virkning).
Skatte- eller afgiftsændringer, hvor flere satser ændres som del af samme initiativ, opgøres som én ændring.
Det kan fx være en lov, der ændrer afgiftssatsen for både blyholdig og blyfri benzin.
Dobbeltbeskatningsaftaler indgår i opgørelsen, hvis de indeholder provenumæssige konsekvenser.
Ændringer i kommunale skatter indgår ikke i opgørelsen.
Selv med ovenstående afgrænsning kan optællingen af skatte- og afgiftsændringer i visse tilfælde være baseret på
et skøn. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at basere optællingen på en konkret vurdering, hvis lovforslagene
ikke kan fortolkes entydigt ift. ovenstående afgrænsning.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: MFU spm. om antallet af skatte- og afgiftsstigninger og samlet skattetryk i perioden 2011-2015, til finansministeren
1582677_0002.png
Side 2 af 2
Med udgangspunkt i afgrænsningen i
boks 1
er antallet af forhøjelser og
nedsættelser af skatter og afgifter opgjort for perioden fra september 2011 til juni
2015,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antallet af forhøjelser og nedsættelser af skatter og afgifter (september 2011 - juni 2015)
Antal forhøjelser og nedsættelser af skatter og afgifter
- Stramninger
- Lempelser
217
110
107
Varig provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, mia. kr. (2016-niveau)
Virkning i pct. af BNP (2016-niveau)
-0,9
-0,04
Anm.: Ændringer af lovgivning vedrørende PSO-lempelser for el og gas i
Aftaler om Vækstpakke 2014
er medregnet
selvom PSO er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets ressort. PSO-afgiften indgår i skattetrykket og
medregnes derfor i opgørelsen. Der er endvidere en lang række af ændringer af skatte- og
afgiftslovgivningen, der ikke har provenumæssige konsekvenser. Disse ændringer vedrører fx tekniske
justeringer, juridiske præciseringer, ændringer vedr. inddrivelse og indberetning, samt provenuneutrale
dobbeltbeskatningsaftaler.
Kilde: Finansministeriets og Skatteministeriets opgørelse på baggrund af lovforslag i perioden september 2011 til
juni 2015.
Optællingen viser, at der i perioden september 2011 til juni 2015 er gennemført
110 stramninger af skatter og afgifter, mens der i samme periode også er
gennemført 107 lempelser af skatter og afgifter. Samlet set er skatter og afgifter
blevet ændret 217 gange i perioden fra september 2011 til juni 2015.
Det skønnes, at de offentlige skatte- og afgiftsindtægter efter tilbageløb og adfærd
er reduceret med ca. 0,9 mia. kr. (2016-niveau) varigt som følge af den
gennemførte skattepolitik i perioden september 2011 til juni 2015, svarende til ca.
0,04 pct. af BNP (2016-niveau). Den varige virkning afspejler effekten på den
finanspolitiske holdbarhed.
Antallet af stramninger og lempelser er ikke nødvendigvis et retvisende mål for
den samlede virkning af skattepolitikken. I den angivne periode er der
antalsmæssigt sket flere stramninger end lempelser, men samlet set er skatter og
afgifter under ét reduceret med knap 1 mia. kr. i varig virkning,
jf. tabel 1.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen