Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1544403_0001.png
A
Hovedtalepunkt til FIU den 3. september
Folketingets Finansudvalg vedrørende EU’s budget for 2016
[Dagsordenspunkt 1:
EU’s budget for 2016]
7. september 2015
F4
Kommissionens forslag
Kommissionen har foreslået et forpligtigelsesniveau på 153,8 mia.
euro svarende til 1,05 pct. af EU’s BNI og et betalingsniveau på
143,5 mia. euro svarende til 0,98 pct. af EU’s BNI.
Kommissionens budgetforslag for 2016 indebærer et fald på 5 pct. i
forpligtigelser og en stigning på 1,6 pct. i betalinger i forhold til 2015-
budgettet.
Der er opnået enighed om Rådets holdning til EU’s budget for 2016
på embedsmandsniveau. Nu mangler der en politisk godkendelse af
det foreliggende rådskompromis.
På grund af afholdelsen af folketingsvalg i Danmark, har Danmark
taget parlamentarisk forbehold i forhandlingerne på embedsmands-
niveau om EU’s 2016-budget.
Rådets holdning
Omkring rådets holdning kan siges følgende.
Rådets holdning til EU’s 2016-budget indebærer reduktioner i Kom-
missionens forslag. I det foreliggende rådskompromis lægges der op
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 3/9 2015 om EU's budget, til finansministeren
Side 2 af 3
til at reducere forpligtelsesbevillingerne med ca. 0,6 mia. euro og be-
talingsbevillingerne med ca. 1,4 mia. euro.
Rådets position indebærer, at EU-budgettet samlet set falder med
5,3 pct. i forpligtigelsesbevillinger og stiger med 0,6 pct. i betalings-
bevillinger i forhold til 2015-budgettet.
En stor gruppe af Danmarks ligesindede lande har i forhandlingerne
argumenteret for, at det var nødvendigt med en betydelig margin i
betalingsbevillingerne for at sikre, at der er plads til at finansiere
uforudsete udgifter.
En del af disse medlemslande har desuden arbejdet for en reduktion
i forpligtigelsesbevillingerne for at undgå en ophobning af ikke-
udbetalte regninger, som det har været tilfældet de seneste par år.
Det er holdninger, som flugter med Danmarks generelle budgetan-
svarlige tilgang, og som skiftende regeringer har fulgt i tidligere års
EU-budgetforhandlinger.
Regeringens holdning
Regeringen mener, at det foreliggende Rådskompromis udgør et
godt grundlag for de videre forhandlinger om EU’s budget med Eu-
ropa-Parlamentet.
Det skyldes for det første, at Rådets holdning efterlader en margin til
betalingsloftet på ca. 2,5 mia. euro. Det vurderes at være en til-
strækkelig margin til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
FIU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 3/9 2015 om EU's budget, til finansministeren
Side 3 af 3
For det andet er der et fornuftigt forhold imellem forpligtigelses- og
betalingsniveauet. På den måde undgår vi i højere grad, at ubetalte
regninger skubbes til senere år.
For det tredje afspejler Rådets holdning i højere grad de konsolide-
ringsbestræbelser, som fortsat sætter rammerne for de offentlige ud-
gifter i EU’s medlemslande.
Endelig finder regeringen det positivt, at Rådets holdning fastholder
en prioritering af de områder, der giver mest europæisk merværdi.
Det drejer sig særligt om udgifterne til forskning og uddannelse og
udgifterne til EU’s udenrigspolitik, herunder håndtering af flygtninge-
problematikken.
Dansk EU-bidrag
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at en vedtagelse af Rådets holdning
foreløbigt vurderes at ville medføre et dansk EU-bidrag på ca. 18,0
mia. kr. i 2016. Det svarer til et fald på knap 2,7 mia. kr. i forhold til
budgettet for 2015. Til sammenligning vil Kommissions budgetfor-
slag medføre et dansk EU-bidrag på ca. 18,2 mia. kr. i 2016.
Reduktionen i det danske EU-bidrag skyldes primært den forventede
ikrafttrædelse af den nye ordning for EU’s egne indtægter, der for-
ventes at ske i løbet af 2016. Ordningen indebærer bl.a. at den dan-
ske EU-rabat indbudgetteres med tilbagevirkende kraft for 2014 og
2015 samt overgangen til en ny regnskabsstandard for opgørelse af
medlemslandenes BNI.