Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Erhvervsudval-
get til udenrigsministeren af 8.
september 2015. Spørgsmål
nr. 8 ad ERU alm. del
Spørgsmål 8
Ministeren bedes kommentere de enkelte udsagn i kronikken: ”Juridisk enklave for multinatio-
nale selskaber”, bragt i Politikken den 16. august 2015.
http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2796358/juridisk-enklave-for-multinationale-
selskaber/?utm_source=Cevea+medlemmer+september+2015&utm_campaign=a314ceaa48-
Høring+Frihandel&utm_medium=email&utm_term=0_7abbcff206-a314ceaa48-320548061
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at den præcise udformning af investeringsbeskyttelsessystemet i den
kommende frihandelsaftale med USA (TTIP) endnu ikke kendes. Kommissionen forventes
inden udgangen af september at præsentere et forslag til et reformeret investeringsbeskyttelses-
system i TTIP, som klart vil præcisere landenes ret til at regulere samt vil omfatte konkrete for-
bedringer af tvistløsningsmekanismen ISDS. Først på det tidspunkt vil det være muligt at vur-
dere, om Europa-Parlamentets og medlemslandenes ønsker til et reformeret system er opfyldt.
Derefter vil forslaget i givet fald indgå i forhandlingerne med USA, hvor der også må forventes
ændringer. Vi kender således først de præcise regler, når det endelige forhandlingsresultat med
USA foreligger.
De seks kritikpunkter nævnt i kronikken
Kritikpunkt 1: ISDS er ikke baseret på samme sunde økonomiske principper, som kendes fra regler om inter-
national handel, men derimod på diskrimination.
I artiklen argumenteres der for, at ISDS er baseret på diskrimination, da udenlandske investorer
får rettigheder, som nationale investorer ikke har. Tværtimod. ISDS skal netop sikre, at der ikke
sker diskrimination og uretmæssigt behandling af udenlandske investorer sammenlignet med
behandlingen af nationale investorer. ISDS er således en tvistløsningsmekanisme, der medvirker
til at sikre, at alle investorer får de samme materielle rettigheder og samme sikkerhed, hvis der
opstår tvister. Det gøres ved at give udenlandske investorer et uafhængigt processpor, der skal
sikre, at en tvist kan bedømmes upartisk også i tilfælde, hvor der ikke er tillid til de nationale
domstole. ISDS handler altså om at modvirke diskrimination og forskelsbehandling mellem
udenlandske og indenlandske virksomheder.
Det hævdes også, at nationale investorer ikke har samme mulighed for at løse sagerne ved
voldgift. I mange situationer har stater og private virksomheder (hvad enten de er nationale
eller udenlandske) indbyrdes aftalt voldgift i deres kontrakter. Sådanne klausuler kendes f.eks.