Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
Finansministeren
2. oktober 2015
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 14
(Alm. del – § 7. Finansministeriet) af 28. september 2015 stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for rådsmødet
(økonomi og finans) den 6/10-15, som er relevante for udvalgets ressortområde.
Svar
På dagsordenen for ECOFIN d. 6. oktober 2014 har tre punkter relevans for Er-
hvervs-, Vækst- og Eksportudvalget: brofinansiering inden for bankunionen, sta-
tus på bankunion og kapitalmarkedsunionen.
Brofinansiering inden for bankunionen
Der er etableret en europæisk bankunion med et fælles tilsyn og en fælles afvik-
lingsmyndighed samt en fælles sektorfinansieret afviklingsfond. Tilsynet er snart ét
år gammelt, mens afviklingsmyndigheden og fonden først for alvor aktiveres pr. 1.
januar 2016. Der er i den forbindelse stadig nogle udeståender, som skal på plads.
På ECOFIN vil der således være en drøftelse af såkaldt offentlig ”brofinansie-
ring” til den fælles fond fra landene i bankunionen.
Hovedreglen er, at kriseramte banker skal håndteres ved at tabene bæres af aktio-
nærer og usikrede kreditorer i banken, såkaldt ”bail-in”, ligesom i de danske bank-
pakker. I ekstraordinære tilfælde kan der være behov for at trække på den sektor-
finansierede fond. Men fonden vil først blive opbygget gradvist i takt med, at ban-
kerne indbetaler deres bidrag. Den offentlige brofinansiering fra de deltagende
lande skal derfor sikre, at den fælles fond har midler nok, indtil fonden er fuldt
opbygget i 2024.
Den ventede løsning er, at brofinansieringen vil have form af individuelle ”kredit-
linjer” (en slags ”kassekreditter”) fra hvert deltagende land til den respektive nati-
onale afdeling i den fælles fond. Det betyder, at et lands kreditlinje kun kan kom-
me i brug, hvis en bank med aktiviteter i netop dette land bliver nødlidende, og
der ikke er nok midler i fonden.
Brofinansiering skal være midlertidig. Træk på kreditlinjerne skal altid betales til-
bage med renter af bankerne i de deltagende lande. Brofinansiering skal være en
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk