Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1555994_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings og Klimaudvalget har i brev af 18. september 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 83 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren
14 oktober 2015
J nr. 2015-2471
Spørgsmål 83
I forlængelse af EFK alm. del – svar på spm. 52 bedes ministeren kommentere det
opfølgende materiale, udvalget har modtaget fra Wind People, jf. EFK alm. del –
bilag 66.
Svar
Jeg er opmærksom på den verserende sag mellem Wind People og Energistyrelsen
ved Klagenævnet for udbud (Vind og Velfærd og Fonden Ærøs Vedvarende
Energipulje mod Energistyrelsen) samt Wind Peoples ønske om at indgå forlig.
Energistyrelsen har sammen med Kammeradvokaten vurderet, at der ikke ønskes
forlig i sagen.
Antallet af prækvalificerede bydere
I Deloittes analyse (”Foranalyse
af tekniske mindstekrav ifm. udbud af koncessioner
vedrørende kystnære havmøller”)
vurderes det ganske rigtigt, at:
”Ud fra hensynet om at sikre tilstrækkelig konkurrence er succeskriteriet, at mellem 6-
10 bydere opnår prækvalifikation.”
Af analysen fremgår det, at Deloitte ser det som en udfordring at opnå 6-10 bydere,
da kun få interessenter på daværende tidspunkt udviste interesse for projektet. Det
har derfor ikke på noget tidspunkt været forventet, at der ville komme 6-10 bydere til
det kystnære udbud. Dette bl.a. også fordi der blev introduceret et loft over prisen i
forbindelse med vækstpakken.
Analysen er en af flere, som Deloitte har udarbejdet for Energistyrelsen forud for
udbuddet af kystnære havvindmøller.
Prækvalifikationskrav
Energistyrelsen har i samarbejde med Kammeradvokaten og Deloitte fastsat kravene
til de prækvalificerede. Det gælder bl.a. de finansielle krav, herunder krav om en
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om i forlængelse af EFK alm. del – svar på spm. 52 at ministeren kommentere det opfølgende materiale, udvalget har modtaget fra Wind People, jf. EFK alm. del – bilag 66, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1555994_0002.png
gennemsnitlig årlig omsætning over de seneste 3 år på 4 mia. kr. Alternativt kan
byderen opfylde kravet ved at gå sammen med et andet selskab, som har den
økonomiske kapacitet. Det er et krav at dette selskab hæfter solidarisk med det
prækvalificerede selskab. Det var eksempelvis en mulighed, som Wind People kunne
have benyttet sig af.
Ud over omsætningskravet skal de potentielle bydere eller deres økonomiske støtter
opfylde et soliditetskrav på 20 pct.
Disse mindstekrav til økonomisk og finansiel kapacitet er saglige og proportionale i
forhold til kontraktens størrelse, da der er tale om et projekt med en anlægsudgift i
milliardstørrelsen. Til sammenligning kan det bemærkes, at den nye udbudslov
(Lovforslag L 164, fremsat den 18. marts 2015) opstiller et krav om en
minimumsomsætning pr. år, svarende til den dobbelte værdi af kontrakten. I forhold
til markedets forventninger til anlægningsudgifter kan et krav på 4 mia. kr. anses som
værende proportionalt.
At COOP og Thise Mejeri giver tilsagn om gratis reklame for projektet sikrer ikke
finansieringen. Jf. § 25, stk. 2, i VE-loven kræves det, at opstilleren har den fornødne
tekniske og finansielle kapacitet til at gennemføre opgaven. Wind People har
desværre ikke kunnet opfylde kravene til den finansielle kapacitet.
Som det fremgår af det offentliggjorte foreløbige udbudsmateriale, skal der stilles en
garanti for projektets gennemførelse på DKK 100 mio. kr. Denne fastholdelsesbod
bortfalder, når projektet er nettilsluttet og producerer elektricitet.
Ligebehandling og lokal opbakning
I forbindelse med udbuddet er der lagt vægt på objektive kriterier, og der er ikke
opstillet særlige regler, der tilgodeser udenlandske bydere. I følge EU-retten kan der
ved udbud ikke tages særlige hensyn til enkelte projekter, jf.
ligebehandlingsprincippet. Dvs. der er krav om lige vilkår, der anvendes objektivt og
konsekvent for alle tilbudsgivere.
Omkring lokal opbakning til projekterne, så er det vigtigt at pointere, at
køberetsordningen også gælder for de kystnære havvindmøller.
Køberetsordningen
giver mulighed for at købe ejerandele i et kommende vindmølleprojekt og dermed få
del i et eventuelt overskud. Opstiller er forpligtet til at udbyde minimum 20 pct. af
projektet til lokale borgere. Der er dermed taget hensyn til den lokale opbakning i det
kystnære udbud.
Jeg har desuden bedt Energistyrelsen kommentere på Wind Peoples notat, som
refereres til sidst i brevet:
”Et dokument som oplister, hvad Wind People anser for at være seks faktuelle
misforståelser er vedhæftet EFK alm del spørgsmål 83. De seks punkter referer til
svar af EFK alm del spørgsmål 52 vedrørende henvendelse fra Wind People.
Energistyrelsen mener ikke, at der er tale om egentlige misforståelser, men
præciserer og uddyber punkterne nedenfor.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om i forlængelse af EFK alm. del – svar på spm. 52 at ministeren kommentere det opfølgende materiale, udvalget har modtaget fra Wind People, jf. EFK alm. del – bilag 66, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1555994_0003.png
Ad pkt. 1)
”Sidste afsnit øverst. ”Kravet om omsætning er vigtigt for at sikre, at
opstilling af vindmøllerne sker på en sikker og forsvarlig måde.””
og pkt. 2)
”Sidste afsnit midt for: ”… soliditetsgrad på 20 % … ..viser virksomhedens
evne til at modstå tab”.”
Energistyrelsen har fastlagt prækvalifikationskriterierne i samarbejde med
Energistyrelsens rådgivere, Deloitte og Kammeradvokaten. Kravene er fastlagt med
det formål at sikre koncessionshaverens finansielle robusthed til at gennemføre
projektet inden for de rammer, som er fastsat i energiaftalen og vækstaftalen,
herunder et krav om, at projektet skal være etableret i 2020.
Ad pkt. 3)
”Hele
afsnittet der starter med: ”Wind Peoples ændringsforslag”.”
og
pkt. 4) ”Afsnit
4 øverst: ”Wind People har desuden udvist utilfredshed med
deadline for prækvalifikation”.”
Energistyrelsen modtog få dage før deadline for prækvalifikation flere henvendelser
fra Wind People, hvor de både ønskede dispensation for prækvalificeringskravet
samt forsøgte at få kravet ændret. Wind People var klar over, at de ikke opfyldte de
finansielle prækvalificeringskrav. For at imødekomme Wind People inviterede
Energistyrelsen Wind People ind til en drøftelse af deres forslag. Wind Peoples
ønskede ændringer var dog ikke mulige at gennemføre med så kort en tidsfrist bl.a.
grundet usikkerheden om, hvorvidt forslaget kolliderede med EU’s indre
markedsregler. Sagsbehandlingen af denne type sager er langstrakte. Desuden var
der, som Wind People påpeger, andre potentielle bydere, som havde ønsker til
anderledes prækvalifikationskriterier, som Energistyrelsen - i samarbejde med sine
rådgivere - heller ikke anså for hensigtsmæssige.
Ad pkt. 5)
”Hele afsnit 3, der starter med: ”Wind People kunne ikke sikre
finansiering til deres projekt”.”
Det har været afgørende for Energistyrelsen at fastlægge krav til dem, der gik videre
efter prækvalifikationen, så de allerede på prækvalifikationstidspunktet var robuste
nok til at kunne gennemføre projektet i rette tid og kvalitet. Wind People kunne ikke
leve op til de økonomiske prækvalifikationskrav på tidspunktet for prækvalifikationen.
Ad pkt. 6)
”Første afsnit: ”Wind People repræsenterer efter eget udsagn to
folkelige fonde”.”
Energistyrelsen har ingen bemærkninger til Wind Peoples præcisering.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
3