Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1551860_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har ved brev af 10. september 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 76 alm. del, som jeg hermed skal besvare:
Spørgsmål 76
”Ministeren har den 31. august 2015 sendt udvalget et notat om regeringens
svar på den supplerende åbningsskrivelse vedrørende energieffektiviserings -
direktivet, jf. EFK alm. del. - bilag 33. Vil ministeren nærmere redegøre for de
danske regler vedrørende gennemførelse af direktivets artikel 10 og 11,
herunder især reglerne om gratis adgang til at modtage basisoplysninger?”
Svar:
Energistyrelsen har oplyst følgende om de danske regler vedrørende gennem -
førelse af artikel 10 og 11 i energieffektiviseringsdirektiv, hvortil jeg kan
henholde mig:
”Artikel 10 og 11 fastsætter regler om slutkunders adgang til fakturerings- og
forbrugsoplysninger i forbindelse med disse kunders forbrug af el, gas, varme
eller ved kølingsbehov samt regler om omkostningsfordeling ved slutkunders
adgang til forbrugs- og faktureringsoplysninger. Faktureringsoplysninger er
oplysninger om forbrug samt prisen for forbruget. Hensigten med disse op-
lysninger er, at de giver kunderne bedre mulighed for kunne regulere deres
energiforbrug.
Der er tale om et komplekst og detaljeret regelsæt, der omfatter oplysninger
som skal leveres fra alle relevante led i forsyningskæden på el-, gas-, varme-
og kølingsområderne.
Artikel 10, stk. 1, fastslår bl.a., at slutkunder skal gives hyppige fakturerings-
oplysninger, der skal være nøjagtige og bygge på det faktiske forbrug, hvis det
er teknisk muligt og økonomisk begrundet. Faktureringsoplysningerne bør stilles
til rådighed mindst hvert kvartal efter anmodning, eller hvis forbrugeren har
valgt elektronisk fakturering, ellers to gange årligt. Grundlaget for at levere
disse oplysninger afhænger af den teknologi, der er til rådighed, grupper af
slutkunder og energiform m.v., hvilket skal indgå i vurderingen af , om hyppige
faktureringsoplysninger er teknisk og økonomisk velbegrundet.
En række af de krav, der stilles i artikel 10 og 11, er allerede gældende efter
dansk ret eller efterleves i meget vidtgående omfang i praksis . Det er imidlertid
Ministeren
5. oktober 2015
J nr. 2015-2366
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om oversendelse af et notat om regeringens svar på den supplerende åbningsskrivelse vedrørende energieffektiviseringsdirektivet, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1551860_0002.png
nødvendigt med yderligere gennemførelsestiltag for at sikre den fulde
implementering af direktivets krav på tværs af sektorerne.
Allerede ultimo 2014 blev der derfor udarbejdet udkast til bekendtgørelser med
henblik på at sikre fuld gennemførsel af artikel 10 og 11 på el-, gas- og
varmeområderne. Det nye bekendtgørelsesgrundlag blev sendt i høring, jf.
Folketingets orientering herom ved brev af hhv. den 1. december og den 8.
december 2014.
I forbindelse med høringen blev der afgivet en række høringssvar, som især
vedrørte bestemmelser om hyppigheden af faktureringsoplysningerne, jf. artikel
10, stk. 1. Høringssvarene pegede i forskellige retninger i forhold til vurdering
af, om hyppige faktureringsoplysninger var økonomisk velbegrundet.
I den situation vurderedes det, at det vil være mest hensigtsmæssigt at få belyst
de økonomiske aspekter nærmere, så gennemførelsen af direktivets krav sker
på basis af et solidt vidensgrundlag for så vidt angår omkostningseffektiviteten.
Det betød, at bekendtgørelserne ikke kunne træde i kraft den 31. december
2014 som planlagt. Den danske regering har den 22. december 2014 notificeret
EU-Kommissionen herom. De bekendtgørelser, der blev sendt i høring, inde-
holdt også bestemmelser til implementeringen af de resterende dele af
artiklerne 10 og 11. Det blev vurderet, at implementeringen af artiklerne 10 og
11 burde ske samlet.
Der har siden ultimo 2014 pågået et analysearbejde for at få belyst de øko-
nomiske aspekter. Det forventes, at det samlede billede af omkostnings-
effektiviteten foreligger primo oktober 2015. Det er hensigten, at der efter-
følgende udarbejdes det bekendtgørelsesgrundlag, der sikrer den fulde im-
plementering af artikel 10 og 11 på tværs af sektorerne, herunder kølings-
området.
Udvalget vil blive orienteret, når udkastene sendes i høring, ligesom de endelig t
vedtagne bekendtgørelser vil tilgå udvalget. Det er hensigten, at den nye
regelsæt skal træde i kraft den 1. januar 2016.
Særligt om den gratis adgang til at modtage basisoplysninger kan det oplyses,
at artikel 11, stk. 1, fastslår, at slutkunder som udgangspunkt skal modtage alle
deres fakturarer og faktureringsoplysninger gratis, og at slutkunder på
passende vis har gratis adgang til deres forbrugsoplysninger. Kravene er
allerede delvist gennemført i dansk ret, for så vidt angår gas- og elområdet,
men vil tillige skulle omfatte varme- og kølingsområderne, ligesom det vil være
nødvendigt med regelændinger på el- og gasområderne for at sikre en fuld
implementering.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
2