Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632373_0001.png
From:
Anders Fink
Sent:
21 Aug 2015 09:03:36 +0200
To:
Nina Hanne Holst
Subject:
DEP-chef har godkendt underskrivelse af kontrakt m DTU m.fl. om
skifergasundersøgelsen (MIM Id nr.: 1824552)
Kære Nina
Nu har DEP-chefen godkendt, at kontrakten underskrives og undersøgelsen derfor kan
igangsættes.
Vi kan lige tales ved senere på formiddagen.
vh
Anders Fink
Fuldmægtig l Natur & Klimatilpasning
+45 93 56 40 55 l
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
l Børsgade 4 l 1215 København K l Tlf. +45 72 54 60 00 l [email protected] l
www.mfvm.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632373_0002.png
Til departementschefen
BLÅ
Frist:
19. aug.
Natur og klimatilpasning
J.nr. 2014-7578
Ref. anfin
Den 18. august 2015
Ministeren
Godkendt af
DEP J.nr.
2014-7578
Styrelse omr. chef
Styrelse Direktion
Beslutning om fortsættelse af DTU’s skifergasundersøgelse
Indstilling
Det indstilles, at departementschefen godkender, at kontrakten med DTU underskrives, således
at skifergasundersøgelsen kan påbegyndes snarest muligt, samt godkender at betalingsnøglen
mellem NST og EFKMIN bibeholdes.
Problem
Total har d. 17. aug. meddelt, at de har fundet skifergas i prøveboringen i Dybvad, men ikke i et
omfang, så det kan betale sig at udvinde kommercielt. NST sendte inden denne nyhed samme dag
kontrakten om en skifergasundersøgelse med NST’s underskrift til underskrivning hos DTU. Det
skal afgøres, om undersøgelsen skal fortsætte eller annulleres. Ministeren godkendte d. 10. juli
projektbeskrivelsen, hvori afgrænsningen efter ønske fra DTU efterfølgende er blevet tilrettet en
smule, og hvor tidsplanen pga. forsinkelsen ifm. valget er blevet opdateret.
MIM oplyste i en pressemeddelelse i sep. 2014, at undersøgelsen ville blive igangsat. Den tidligere
miljøminister oplyste d. 4. maj 2015 i svar til MIU, at undersøgelsen forventes at gå i gang i maj
2015. Der er d. 4. aug. afgivet foreløbigt svar på MOF 37 om udlevering af kommissorium og
tidsplan for undersøgelsen.
Status
NST vurderer, at MFVM ikke længere har et aktuelt behov for undersøgelsen i relation til VVM-
vurderingen, og ser helst at den udskydes, til at Total evt. måtte søge om tilladelse til en ny
prøveboring. Hvis undersøgelsen skal fortsætte nu, indstiller NST, at EFKMIN betaler en større
del af undersøgelsen, da EFKMIN nu har mest brug for den. NST formoder, at der ikke
iværksættes boringer med fracking inden for den nuværende licens.
EFKMIN vurderer, at behovet for en uvildig videnskabelig undersøgelse er uændret, da denne
sammen med erfaringerne fra Dybvad og nye internationale analyser skal bruges som baggrund
for en kommende evaluering og regeringsbeslutning vedr. pausen siden 2012 for udstedelsen af
nye tilladelser til efterforskning efter skifergas. NST vurderer dog, at dette behov fagligt kan
opfyldes med en mere generel undersøgelse/udredning primært i EFKMIN regi.
Undersøgelsen blev forsinket pga. valget og sommerferien. Efter ferien er en ny tidsplan aftalt
med DTU med aflevering i ultimo jan. 2016 i stedet for primo dec. 2015. Kontrakten blev d. 17.
aug. sendt med NST’s underskrift til underskrivelse hos DTU. Det er d. 18. aug. aftalt, at DTU
ikke skriver under, før MFVM har afklaret, om undersøgelsen fortsat skal udarbejdes. Kontrakten
skal underskrives senest d. 24. aug., hvis den nuværende tidsplan skal overholdes.
Løsning – Strategi og proces
Det taler for at udarbejde undersøgelsen nu, at 1) staten - lige meget om Total finder det
kommercielt at indvinde skifergas i Nordjylland eller ej - har brug for en uvildig undersøgelse af
skifergas inkl. miljøspørgsmål til EFKMINs evaluering til FT af pausen af udstedelsen af nye
tilladelser til efterforskning, og 2) Total endnu ikke har afgjort, om de vil prøvebore andre steder.
På den anden side kan der, som NST fremfører, argumenteres for, at undersøgelsen enten bør
annulleres eller sættes på pause, da 1) sandsynligheden for ny prøveboring og dermed behovet for
en statslig VVM-proces er minimalt, hvorfor man ikke bør bruge NST’s midler på den, og 2) det
nu er EFKMIN, der har mest brug for undersøgelsen, og derfor bør bidrage mest.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Natur & Klimatilpasning finder ikke at spørgsmålet om betalingsfordelingen mellem NST og
EFKMIN skal genåbnes, da EFKMIN ikke ønsker dette ændret, og det derfor ikke forventes at
kunne lukkes hurtigt.
Økonomi
NST og EFKMIN bidrager med hhv. 1 og 0,7 mio. kr. Pga. den nye tidsplan falder betalingen med
80 % i 2015 og 20 % i 2016. DEP skal finde 0,1 mio. kr. til option til indkøb af rådgivning i 2016.
Pressestrategi
NST håndterer eventuelle henvendelser fra pressen vedr. undersøgelsen.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632373_0004.png
NOTAT
Natur og klimatilpasning
J.nr. 2015-7578
Ref. anfin
Den 18. august 2015
Beslutning om evt. fortsættelse af DTU’s skifergasundersøgelse efter
Totals udmelding d. 17. august om at stoppe prøveboringen i Dybvad
Total har d. 17. august meddelt, at de har fundet skifergas i prøveboringen i
Dybvad men ikke i store nok mængder til at det kan betale sig at udvinde det
kommercielt. Total har ikke, som de gjorde for Nordsjælland, tilbageleveret sin
efterforskningslicens for Nordjylland til staten og har derfor fortsat mulighed for
at ansøge om nye prøveboringer et andet sted i Nordjylland.
Efterforskningslicensen efter undergrundsloven udløber i juni 2016, men EFKMIN
oplyser, at Total har mulighed for at søge om en forlængelse af den. Selskabet
oplyser (Ritauz, 18. aug.), at det indgår i dets overvejelser, hvorvidt en eventuel ny
prøveboring kan gennemføres inden for en ”rimelig tidsramme”. Det har også
oplyst, at ”Skifergas i Danmark absolut ikke er dødt” (finans.dk, 18. aug.).
Hvis Total ønsker en ny prøveboring er det op til den lokale kommune at afgøre,
hvorvidt boringen er VVM-pligtig. Dette gælder også for en ny boring i
Frederikshavn Kommune, da den daværende miljøministers d. 11. maj 2015 - på
kommunens anmodning – kun overtog Frederikshavn Byråds beføjelser efter
VVM-bekendtgørelsen til fremadrettet at vurdere de miljømæssige konsekvenser
og træffe screeningsafgørelse knyttet til ændringer i den netop afsluttede boring i
Dybvad. Frederikshavn Kommune er derfor fortsat VVM-myndighed for en
eventuel ny første fase prøveboring uden frakturering i kommunen.
En ny prøveboring kræver en ny boretilladelse fra ENS, men EFKMIN vurderer, at
en sådan tilladelse hurtigt kan udstedes. Boretilladelsen udstedes med forbehold
for stillingtagen til sagen efter VVM-reglerne.
Dybdeprøveboringer er som udgangspunkt kun screeningspligtige og ikke direkte
VVM-pligtige, og embedsværket i Frederikshavn Kommune indstillede da også i
sin tid, at prøveboringen i Dybvad ikke var VVM-pligtig. Byrådet traf dog
beslutning om, at prøveboringen var VVM-pligtig. Baggrunden herfor var primært
en usikkerhed ift. miljøpåvirkningen fra brugen af kemikalier (inkl. cocktail-
effekten), risikoen for påvirkning af grundvandet, boremudderets karakter og
borepladsens omfang og betydning ift. omgivelserne.
Visse nordjyske kommuner har udtrykt skepsis over for prøveboringer efter
skifergas og må ligeledes forventes at kræve en VVM-redegørelse, hvis Total
ønsker at prøvebore hos dem. Hvis en ny prøveboring dømmes VVM-pligtig, er det
ifølge NST yderst tvivlsomt, om det er muligt at gennemføre og afslutte en
prøveboring inden licensen udløber i juni 2016 – medmindre EFKMIN beslutter at
forlænge licensfristen - da sagsbehandlingstiden inkl. offentlige høringer for en
VVM-redegørelse normalt er omkring et år til halvandet. Hvis licensen forlænges,
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632373_0005.png
fordi Total er ved at få udarbejdet en VVM-redegørelse for en nye fase 1-boring,
vurderer NST endvidere, at der – med udgangspunkt i tidsforløbet for den aktuelle
boring – vil gå minimum halvandet til to år, inden en ny prøveboring er afsluttet
og en anmeldelse af boring med frakturering kan komme på tale.
NST påpeger, at der er en teoretisk mulighed for, at en kommune vil dømme en ny
prøveboring ikke-VVM-pligtig, men med de tilbagemeldinger der har været i
pressen og i breve til regeringen fra de nordjyske kommuner, finder NST det
overvejende usandsynligt, at det vil ske.
NST mener derfor, at det er tidsmæssigt usandsynligt, at MFVM’s styrelser skal
agere VVM-myndighed på en anden fases (efterforskning med frakturering) eller
tredje fases (kommerciel indvinding med frakturering) boring i den nærmeste
fremtid, hvorfor de vurderer, at MFVM ikke aktuelt har et særskilt behov for
skifergasundersøgelsen. Hvis undersøgelsen skal fortsætte på nuværende
tidspunkt, indstiller NST, at EFKMIN betaler en større del af undersøgelsen. Pt.
betaler NST og EFKMIN hhv. 1 og 0,7 mio. kr. mens MFVM-dep. har ansvar for at
finde 0,1 mio. kr til en option til indkøb af rådgivning i 2016.
EFKMIN ønsker på baggrund af fundet af skifergas at fortsætte med
skifergasundersøgelsen, da lukningen af boringen ikke udelukker, at forholdene er
anderledes på andre lokationer, og at evt. andre efterforskningsboringer kunne
ende med beslutning om frakturering. Total har stadig licens og mulighed for at
søge om tilladelse til andre efterforskningsboringer i området.
EFKMIN vurderer også, at behovet for en uvildig videnskabelig undersøgelse af
international viden om skifergas relateret til dansk kontekst er uændret, da denne
nationale undersøgelse sammen med erfaringerne fra Dybvad og nye
internationale analyser skal bruges som baggrund for en kommende evaluering og
regeringsbeslutning vedr. pausen siden 2012 for udstedelsen af nye tilladelser efter
undergrundsloven til efterforskning efter skifergas.
Kontrakten til skifergasundersøgelsen blev d. 17. aug. sendt til DTU til
underskrivning – med Naturstyrelsens underskrift. Ifølge den opdaterede
projektbeskrivelse skal den endelige rapport leveres til MFVM ultimo januar 2016.
Det er aftalt med DTU, at det skal afgøres forholdsvist hurtigt, om undersøgelsen
skal gennemføres eller ej.
Miljøministeriet oplyste i en pressemeddelelse i september 2014, at undersøgelsen
ville blive igangsat (http://mim.dk/nyheder/2014/sep/kirsten-brosboel-
overtager-ansvar-for-efterforskning-af-skifergas/).
Den tidligere miljøminister
oplyste d. 4. maj 2015, at undersøgelsen forventes at gå i gang i maj 2015 (MIU
alm. del spm. 424). Der er d. 4. august afgivet foreløbigt svar på MOF 37 om
udlevering af kommissorium og tidsplan for undersøgelsen.
Den tidligere miljøminister oplyste d. 6. maj 2015 i Folketinget ifm. debat om
flytning af myndighedsansvaret for boringen i Dybvad, at ”…vi har bedt de
fremmeste forskere i landet om at foretage sådan en videnskabelig undersøgelse –
simpelt hen for at vi kan blive klogere på, hvordan vi kan bruge de erfaringer, og
om vi kan bruge de erfaringer, der har været i andre lande, i en dansk
sammenhæng”
(http://www.ft.dk/Samling/20141/spoergsmaal/S1209/index.htm?p=1
). MIM havde dog på dette tidspunkt endnu ikke modtaget det endelige tilbud fra
DTU, som først ankom d. 2o. maj.
2
Feltkode ændret
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632373_0006.png
I undersøgelsens projektbeskrivelse fremgår det, at udredningen skal bidrage til at
kvalificere statens vidensgrundlag generelt, og mere specifikt være fagligt bidrag til
både
Miljø- og Fødevareministeriets eventuelt kommende VVM-sagsbehandling
og
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommende evaluering til
Folketinget.
3