Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632371_0001.png
From:
Christine Claire on behalf of NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse
Sent:
11 Sep 2014 11:06:41 +0200
To:
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse
Subject:
[Sag til DEP] Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til
finansiering af skifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1333286)
Attachments:
Bilag 1 ØUcover om skifergas godkendt af KB 090914.docx, Datafil må
ikke slettes #3088 (Departementet).xml, Bestilling #3088 (Departementet).pdf, Bilag 1 -
Bemærkning fra DEP.html
Importance:
High
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0002.png
[Klima-, Energi- og Bygningsministeriet]
[Miljøministeriet]
[Erhverv- og Vækstministeriet]
[Finansministeriet]
Skifergas - myndighedsovertagelse og status
Problem
Der ønskes stillingtagen til, om Miljøministeriet skal overtage
myndighedskompetencen fra Frederikshavns Kommune vedr. vurdering af
virkninger på miljøet (VVM), når Total og Nordsøfonden ansøger om tilladelse
til en fase 2 med kortvarig prøveproduktion med anvendelse af frakturering
(fracking) i den samme boring. Desuden ønskes stillingtagen til udarbejdelse af
et statusnotat på international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst.
10. september 2014
Baggrund
Der er, jf. undergrundsloven, i 2010 udstedt to tilladelser til det franske
energiselskab Total og statens olie- og gasselskab Nordsøfonden med henblik
på at efterforske, om der findes naturgas i skiferlag (skifergas) i 40 kommuner:
I Nordjylland har rettighedshaveren forpligtet sig til en efterforskningsboring
og i Nordsjælland til en indledende 2D seismisk undersøgelse. Tilladelserne
gives ifølge undergrundsloven som tilladelser med eneret til efterforskning og
indvinding af kulbrinter for et nærmere bestemt område. Ifølge fast praksis
gives tilladelserne ikke med et specifikt efterforskningsmål (fx skifergas) og
efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg i Folketinget.
Rettighedshaveren har ret til at få tilladelsen forlænget med henblik på
indvinding, hvis fundet er kommercielt, og selskaberne agter at foretage
indvinding.
En tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter fritager ikke
selskaberne for at indhente de tilladelser og godkendelser, der i øvrigt er
nødvendige i medfør af miljølovgivningen og anden lovgivning. Hvis
selskaberne bag en tilladelse ikke kan indhente de nødvendige tilladelser eller
opfylde de krav, som lovgivningen fastsætter, herunder miljø- og
sikkerhedsmæssige krav, vil det i sin yderste konsekvens – som for andre
lignende projekter – kunne indebære, at selskaberne ikke vil kunne indvinde en
eventuel forekomst.
I juni 2012 besluttede SRSF-regeringen at indføre en pause for udstedelse af
nye tilladelser på land til efterforskning og indvinding af olie og gas, hvor
målet er naturgas i skiferlag, indtil der foreligger en evaluering af de konkrete
danske erfaringer fra den planlagte boring i Frederikshavn Kommune (efter
fase 2) og der vil foreligge nye internationale analyser. Pausen blev indført for
at undersøge muligheden for at fremme en produktion af skifergas, der kan ske
sikkerheds- og miljømæssigt fuldt forsvarligt.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
2
Det skal nøje undersøges, hvordan en prøveproduktion med anvendelse af
frakturering og evt. indvinding vil påvirke miljøet, inden den sættes i gang.
Boremetoden, som anvendes i forbindelse med efterforskning efter og
indvinding af skifergas, adskiller sig ikke fra den, som anvendes i forbindelse
med boring af geotermi- eller konventionelle olie- og gasboringer. Forskellen
består i, at der skal anvendes en større mængde væske under
fraktureringsprocessen i forbindelse med produktion af skifergas, og at en
udbygning af en skifergasforekomst kræver et større antal boringer.
De risici, der kan være forbundet med skifergasaktiviteter er, at kemikalier kan
forurene grundvand og overfladevand, spørgsmål om håndtering af spildevand,
(mine)affald ved udvinding og deponering samt evt. radioaktivitet ved
opboring af radioaktive stoffer (uddybet i bilag 2). Hertil kommer de
landskabelige hensyn.
På baggrund af en VVM-redegørelse godkendte Frederikshavns Kommune d.
25. juni 2014, at Total og Nordsøfonden kan gennemføre fase 1 af en dyb
efterforskningsboring efter skifergas. Den øverste del af boringen forventes
påbegyndt vest for Sæby ultimo september/primo oktober 2014, mens den dybe
del af boringen planlægges påbegyndt i januar 2015. I fase 1 udtages prøver af
skiferlagene, som forventes at ligge i 3500-4000 meters dybde. Denne første
boring vil vise, om der er skifergas i undergrunden.
Det er forventningen, at Total og Nordsøfonden i september 2014 anmelder en
kortvarig prøveproduktion med frakturering af skiferlagene, hvilket kræver en
ny VVM-redegørelse. Dermed indledes VVM-proceduren for fase 2. På
baggrund af analyseresultater af prøver fra boringen kan Total og
Nordsøfonden afslutte VVM-redegørelsen for fase to og beslutte, om de ønsker
at gennemføre en kortvarig prøveproduktion med frakturering af skiferlagene i
den samme dybe boring. Hvis der gives VVM-tilladelse, forventes fase 2 ifølge
Total gennemført tidligst i anden halvdel af 2015.
Efter en eventuel efterforskningsboring og en kortvarig prøveproduktion med
anvendelse af frakturering kan det vise sig, at der vil blive behov for yderligere
efterforskning inden selskaberne kan træffe beslutning om, hvorvidt der er
grundlag for produktion/indvinding. Såfremt selskaberne ønsker at fortsætte
efterforskningsarbejdet, forudses det, at der bliver tale om bl.a. en
længerevarende prøveproduktion fra en boring. Selskaberne har tidligere udtalt,
at en egentlig kommerciel produktion af skifergas først kan blive relevant efter
2020.
Ifølge gældende bestemmelser er Frederikshavn Kommune også VVM-
myndighed for fase 2 af boringen, mens Miljøministeriet er VVM-myndighed
for en mulig kommende kommerciel indvinding/produktion, hvor frakturering
også vil blive anvendt.
Det vides endnu ikke, om der er skifergas i den danske undergrund. På
baggrund af data fra De Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
(GEUS) har Den Amerikanske Geologiske Undersøgelse (USGS) i december
2013 skønnet, at der teknisk kan produceres 186 mia. m
3
naturgas fra danske
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0004.png
3
skiferlag – heraf ca. 67 mia. m
3
naturgas på land. Det er dog ikke vurderet, om
der er kommerciel baggrund herfor. Det svarer ca. til, hvad der i perioden
1972–2013 samlet er produceret fra gasfelterne i den danske del af Nordsøen.
Usikkerheden i estimatet er +- 100 pct. Det kan således vise sig, at der ikke kan
produceres naturgas fra skiferlag i Danmark.
Løsning
De økonomiske konsekvenser af forslaget fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Midler til Miljøministeriet: årsværk og ekstern faglig bistand om
de miljømæssige aspekter af skifergas
Statusnotat om skifergas i Danmark
1
[Egen ramme i KEBMIN og
MIM]
I alt (mio. kr.)
6,9
4,4
4,4
2015
5,9
2016
4,4
2017
4,4
Finansiering
[Egen ramme i MIM]
Statens myndighedsovertagelse i forbindelse med skifergas
Miljøministeren ændrer VVM-bekendtgørelsen således, at Miljøministeriet
overtager myndighedskompetencen (opgaver og beføjelser) vedr. vurdering af
virkninger på miljøet (VVM) i alle sager om frakturering i forbindelse med
efterforskning eller udvinding af skifergas. Dvs. også når Total og
Nordsøfonden efter forventning i september 2014 ansøger om tilladelse til fase
2 med en kortvarig prøveproduktion med frakturering (fracking) i
efterforskningsboringen efter skifergas i Nordjylland.
Bekendtgørelsesændringen foretages med henvisning til, at
staten ejer undergrunden
det var regeringen, der i 2010 gav Total og Nordsøfonden tilladelse til
efterforskning og indvinding
skifergas kan ændre Danmarks energiforsyning – og dermed potentielt
landets samlede energiforsyningssikkerhed og økonomi. Det er
regeringen, der tilrettelægger den nationale energipolitik
for Frederikshavn Kommune er det en teknisk stor og kompleks sag,
der kræver særlig og betydelig miljømæssig sagkundskab
der er i Frederikshavn Kommune et ønske om, at Miljøministeriet
overtager sagen, idet der er tale om national energipolitik
Ved en VVM-anmeldelse om fase 2 fra selskaberne samt en
bekendtgørelsesændring vil Miljøministeriet i perioden 2015-2017 skulle
varetage nye myndighedsopgaver forbundet med gennemførelsen af fase 2, en
eventuel yderligere efterforskning inden en eventuel kommerciel produktion af
skifergas samt i forbindelse med forventet øget betjening af Folketinget, mv.
Dette vil medføre behov for at afsætte 5,9 årsværk i 2015, 4,8 i 2016 og 4,4 i
2018 samt midler til ekstern, faglig bistand på 2 mio. kr. i 2015, 1 mio. kr. i
2016 og 2 mio. kr. i 2017. Udgifterne finansieres [inden for Miljøministeriets
egen ramme].
Statusnotat på international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst
Når de samlede resultater fra efterforskningsboringen foreligger (fase 1 samt
evt. fase 2), foretages en samlet evaluering af danske erfaringer; jf.
beslutningen i Økonomiudvalget i juni 2012. Nye internationale erfaringer vil
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
4
også blive inddraget. Folketinget er d. 18. juni 2012 og 24. april 2013 blevet
lovet en sådan evaluering. På baggrund af evalueringen kan regeringen
foretage en vurdering af, om der igen kan udstedes nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af skifergas på land, svarende til beslutningen i
Økonomiudvalget i juni 2012. En evaluering vil formentlig kunne gennemføres
i 2016.
I VVM-processen for en fase 2 af efterforskningsboringen samt til brug for
evalueringen til Folketinget vil et dansk statusnotat om skifergas i Danmark og
om internationale erfaringer være gavnligt. Notatet skal bl.a. belyse de mulige
miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas på land i
Danmark, herunder mulige påvirkninger på grundvand (drikkevand) og
overfladevand, udledning til luften, affald (herunder naturligt forekommende
radioaktive stoffer), jordskælv, transport-udfordringer, arealforbrug, støj mv. I
statusnotatet gøres også rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige
negative miljøpåvirkninger kan imødegås. Det vil også blive belyst, hvordan
eksempler på anlæg i borings- og produktionsfasen, transportveje mm. vil
påvirke landskabet i en eventuel indvindingsfase, herunder mulighederne for at
reducere de visuelle påvirkninger.
Notatet vil basere sig på eksisterende viden. Se uddybet beskrivelse i
bilag 2.
Miljøministeriet igangsætter udarbejdelse af statusnotat for skifergas og
nedsætter en følgegruppe med deltagelse af bl.a. af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet. Statusnotatet finansieres af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet samt Miljøministeriet i fællesskab.
Det
indstilles,
at
Miljøministeriet ved bekendtgørelsesændring fremover har VVM-
myndighedskompetencen for alle sager vedr. kortvarig
prøveproduktion i efterforskningsboringer med
fracking
– dvs. også
i Frederikshavn Kommune, når Total og Nordsøfonden ansøger om
VVM-tilladelse til en sådan
Miljøministeriet igangsætter udarbejdelse af statusnotat for
skifergas. Statusnotatet skal være færdigt 1. kvartal 2015.
Procedure
Miljøministeriet meddeler Frederikhavn Kommune den kommende
bekendtgørelsesændring.
Kommunikation
Miljøministeren offentliggør beslutningen vedr. overtagelse af VVM-
myndigheden for fasen vedr. efterforskning med fracking.
Svar på pressehenvendelser koordineres mellem Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet og Miljøministeriet. Svar følger fælles
kommunikationslinje (bilag
4).
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0006.png
5
Bilag 1: Myndighedsovertagelse ifm skifergas
10. september 2014
I den konkrete sag i Frederikshavns Kommune forventes Total og Nordsøfonden i
september 2014 at anmelde efterforskning ved frakturering og kortvarig
prøveproduktion og dermed indlede VVM-proceduren for fase 2.
Alle aktiviteter vedrørende skifergas – efterforskningsboringer uden
frakturering, efterforskning ved frakturering og indvinding ved frakturering –
er omfattet af planlovens regler om vurdering af virkninger på miljøet (VVM).
Kommunen er VVM-myndighed for efterforskningsboringer (inkl. frakturering
i disse), mens Miljøministeriet er VVM-myndighed for indvindingsboringer og
-anlæg.
For så vidt angår efterforskningsboringer uden frakturering er disse omfattet af
VVM-reglernes screeningspligt og omfattes kun af VVM-pligten, hvis den
stedlige kommune vurderer, at den konkrete dybdeboring potentielt vil kunne
påvirke miljøet væsentligt. Dette blev tilfældet i Frederikshavns Kommune ved
beslutning d. 27. februar 2013 vedrørende fase 1 af en dyb
efterforskningsboring uden frakturering. Ingen tidligere, lignende
prøveboringer på land i Danmark (efter olie, gas og geotermi) har
afstedkommet et krav om VVM-redegørelse.
Miljøministeren ændrede 1. juli 2012 VVM-bekendtgørelsen, så frakturering i
forbindelse med efterforskning efter skifergas blev obligatorisk VVM-pligtigt. Pt. er
den stedlige kommune myndighed for VVM i efterforskningsfasen. Efterforskning
og prøveboringer med frakturering er ikke miljøgodkendelsespligtige aktiviteter.
Ministeren ændrede i december 2012 godkendelsesbekendtgørelsen til
miljøbeskyttelsesloven, så Miljøministeriets styrelser vil overtage sagsbehandlingen,
hvis der ønskes kommerciel indvinding af skifergas. Ændringen indebærer, at
Miljøministeriet nu er miljøgodkendelses- og VVM-myndighed for disse sager.
Ved en ændring af VVM-bekendtgørelsen vil miljøministerens afgørelser kunne
påklages til Natur- og Miljøklagenævnet.
En bekendtgørelsesændring vil sikre en ensartet behandling af eventuelt flere
teknisk komplicerede og miljømæssigt ’videntunge’ skifergassager.
Hvis der ikke foretages bekendtgørelsesændring og Frederikshavn Kommune
fortsat derfor jf. gældende regler er VVM-myndighed for en kommende anden
fase, vil kommunen under alle omstændigheder kunne trække på statens faglige
ekspertise vedr. miljø og undergrund.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0007.png
6
Bilag 2: Statusnotat på international viden om skifergas relateret
til en dansk kontekst
Efterforskning efter naturgas i skiferlag (skifergas) i den danske undergrund er
igangsat. I andre europæiske lande efterforskes også efter skifergas, mens
nogle lande har indført stop for frakturering (fx Frankrig). I USA og i Canada
produceres skifergas i kommercielle mængder.
Ved indvinding af skifergas anvendes frakturering (fracking); en teknik; der i
USA har medført en række miljømæssige udfordringer. Især brugen af
kemikalier, risikoen for forurening af grundvandet samt de store mængder
vand, der bruges ved frakturering, har givet anledning til skepsis. Desuden
debatteres udledningen af metan og radioaktivt affald i forbindelse med
skifergasproduktion.
Der findes en meget omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler
om skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-
Kommissionen og UK.
På denne baggrund udarbejdes et statusnotat, som f.eks. kan tage udgangspunkt
i rapporter/studier udarbejdet af IEA, EU-Kommissionen og UK, hvori
eksisterende viden om skifergas sættes i relation til den danske geologi. Notatet
skal bl.a. belyse de mulige miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding
af skifergas i Danmark, herunder mulige påvirkninger på grundvand
(drikkevand) og overfladevand, udledning til luften, affald (herunder naturligt
forekommende radioaktive stoffer), jordskælv, transport-udfordringer,
arealforbrug, støj mv. I statusnotatet gøres også rede for den eksisterende viden
om, hvordan mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås.
Statuspapiret skal være færdigt 1. kvartal 2015.
10. september 2014
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0008.png
7
Bilag 3: Myndighedsfordeling
10. september 2014
Der gælder i dag følgende myndighedsfordeling mellem Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet og Miljøministeriet:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
meddeler jf. undergrundsloven tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter. Tilladelserne gives ifølge undergrundsloven
som tilladelser med eneret til efterforskning og indvinding af kulbrinter
for et nærmere bestemt område. Ifølge fast praksis gives tilladelserne
ikke med et specifikt efterforskningsmål (fx skifergas) og efter
forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg. Rettighedshaveren har
ret til at få tilladelsen forlænget med henblik på indvinding, hvis fundet
er kommercielt, og selskaberne agter at foretage indvinding
godkender udstyr, program og udførelsesmåde i forbindelse med
arbejder, der udføres i forbindelse med virksomhed omfattet af
undergrundsloven, herunder boringer. Den øverste del af boringen i
Nordjylland blev godkendt i september 2014. Den dybe del af boringen
forventes godkendt i oktober/november 2014 afhængigt af, hvornår
boreprogram for den dybe del af boringen foreligger.
Miljøministeriet
har det overordnede ansvar for de VVM-regler, der skal overholdes i
skifergas-efterforskningen og evt. indvinding (Naturstyrelsen)
har som overordnet ansvarlig for VVM-reglerne en generel
vejledningspligt af kommunen, hvis kommunen er VVM-myndighed på
efterforskning med frakturering (Naturstyrelsen)
høres som berørt myndighed over VVM-projekter, hvor andre
myndigheder er VVM-myndigheder (Naturstyrelsen)
overtager sagsbehandlingen, hvis der ønskes kommerciel indvinding af
skifergas, eftersom Miljøministeriet er miljøgodkendelses- og VVM-
myndighed for disse sager (Miljøstyrelsen).
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0009.png
8
Bilag 4: Kommunikationslinje
10. september 2014
Regeringen følger følgende fælles kommunikationslinje:
Vi er i regeringen enige om, at eventuelle forekomster af skifergas kan
bidrage til energiforsyningen i Danmark, såfremt al efterforskning og
indvinding af skifergas foregår miljø- og sikkerhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
Vi er bevidste om, at frakturering af undergrunden med henblik på at
efterforske efter eller indvinde skifergas potentielt kan være forbundet
med en række miljø- og sikkerhedsmæssige risici, der bekymrer mange
borgere
Vi mener, det fremover bør være staten og ikke den enkelte kommune,
der er myndighed for VVM-tilladelser, når det gælder efterforskning
efter skifergas med anvendelse af frakturering. Derfor overtager
miljøministeren nu den myndighedsopgave, som knytter sig til
efterforskning med frakturering, og som før har ligget i kommunerne
Lige nu ved vi ikke, om der findes gas i de danske skiferlag og i givet
fald, om der er nok til en egentlig kommerciel produktion. Så vi kan
ikke på nuværende tidspunkt spå om, hvorvidt indvinding bliver aktuel
i Danmark
I 2010 fik Total og Nordsøfonden eneretstilladelse til efterforskning og
indvinding af skifergas i Nordjylland og Nordsjælland
Frederikshavns Kommune gav i juli 2014 – på baggrund af en fuld
VVM-redegørelse – VVM-tilladelse til en indledende prøveboring, som
nu forberedes
Hvis hele efterforskningsfasen kan gennemføres miljø- og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt og alle nødvendige tilladelser er
indhentet, har selskaberne ret til at indvinde
Vi har besluttet at gennemføre en undersøgelse af de miljørisici, der er
forbundet med efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark –
og den mulige håndtering af disse
Hertil kommer, at når de samlede resultater fra efterforskningsboringen
i Frederikshavns Kommune foreligger, vil regeringen foretage en
evaluering og som lovet sende den til Folketinget
Regeringen står ved sit mål om 100 pct. vedvarende energi i 2050. Men
olie og gas vil spille en central rolle i energiforsyningen en del år frem,
og brug af naturgas er mere klimavenligt end kul – der udledes mindre
CO
2
fra afbrænding af gas end kul.
Desuden vil statslige indtægter fra olie- og gasproduktion kunne være
til gavn for vores velfærd og samfundsøkonomi
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RequisitionAndFriendsDTO
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
<Requisition>
<Id>3088</Id>
<CreatedDate>2014-09-11T10:40:05.403</CreatedDate>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedByUnitName>Natur &amp; plan</CreatedByUnitName>
<ReceiverUserName>Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste)</ReceiverUserName>
<ReceiverUnitName>Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste)</ReceiverUnitName>
<ReturnToUserName>Tone Madsen</ReturnToUserName>
<ReturnToUnitName>Natur &amp; plan</ReturnToUnitName>
<ReturnToEmail>[email protected]</ReturnToEmail>
<SentDate>2014-09-11T10:59:50.357</SentDate>
<Sent>true</Sent>
<SentByUserName>Tone Madsen</SentByUserName>
<SentByUnitName>Natur &amp; plan</SentByUnitName>
<EditedAfterSentDate xsi:nil="true" />
<EditedAfterSent>false</EditedAfterSent>
<RetractedDate xsi:nil="true" />
<Retracted>false</Retracted>
<SeenDate xsi:nil="true" />
<Seen>false</Seen>
<ExecutedDate xsi:nil="true" />
<Executed>false</Executed>
<AssessedDate xsi:nil="true" />
<Assessed>false</Assessed>
<Assessment xsi:nil="true" />
<Approved>false</Approved>
<Deadline>2014-09-17T20:00:00</Deadline>
<Description>Kære skifergas-folk i NST
Som jeg har talt med nogle af jer om tidligere samt jf. vedlagte ØU-
materiale skal der igangsættes en skifergas-
undersøgelse/statusnotat. Se kort, overordnet beskrivelse i cover og
bilag.
I bedes udarbejde udkast til projektbeskrivelse inkl.
afrapporteringstidpunkt (se cover). Den skal være så præcis, at det
er muligt for GEUS at vurdere, om de på den baggrund kan stille
geologiske data frit til rådighed for MIM i denne sammenhæng (ring
hvis I har brug for hjælp hér). Undersøgelsen/statusnotatet skal
bla. bruges som del af MIM's faglige vurdering af en evt. kommende
VVM-redegørelse af efterforskning med fracking i Frederikshavns
Kommune. Derfor er afraporteringstidspunkt afgørende.
DCE's kompetence skal i denne forbindelse afdækkes - og hvis de kan
løfte opgaven, tænker vi, at de får opgaven. Dep er villig til at
hjælpe med at pege på, hvad der i givet fald så evt. skal ud af
rammeaftalen med DCE.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Bemærk, at det landskabelige aspekt af en evt kommende
indvindigsfase også skal beskrives (dvs ikke et midlertidigt
efterforskningsprojekt men det eventuelt varige). Dette kan
afstedkomme, at undersøgelsen evt skal deles i to - særligt hvis DCE
fx ikke kan løfte det landskabelige. En landskabelig undersøgelse
skal ha afrapportering samtidigt med den anden undersøgelse.
Ring endelig hvis spørgsmål.
OBS at vedlagte cover kun er godkendt af vores minister - er stadig
til godkendelse i de øvrige ministerier.
Bedste hilsner, Tone
PS - har sat Yvonne Korup fra MST cc på denne bestilling, eftersom
jeg flere gange har talt med hende om undersøgelsen</Description>
<Status>Sent</Status>
<LastUpdatedDateTime>2014-09-
11T10:59:50.357</LastUpdatedDateTime>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<RequisitionChoices>
<string>Forelæggelse til departementschefen</string>
</RequisitionChoices>
</Requisition>
<Dossier>
<Title>Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til
finansiering af skifergas-undersøgelse</Title>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedDate>2014-09-11T10:40:03</CreatedDate>
<Deadline xsi:nil="true" />
<LastUpdated>2014-09-11T10:59:57</LastUpdated>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<SenderName>Tone Madsen</SenderName>
<SenderEmail>[email protected]</SenderEmail>
<CaseNumber>2014 - 7578</CaseNumber>
<LetterDate xsi:nil="true" />
</Dossier>
<OriginalDossier>
<Title>Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering
af skifergas-undersøgelse</Title>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedDate>2014-09-11T10:39:51</CreatedDate>
<Deadline xsi:nil="true" />
<LastUpdated>2014-09-11T10:39:51</LastUpdated>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<SenderName>Tone Madsen</SenderName>
<SenderEmail>[email protected]</SenderEmail>
<CaseNumber>2014 - 7578</CaseNumber>
<LetterDate xsi:nil="true" />
</OriginalDossier>
<AttachedDocuments>
<string>Aktdokument.html</string>
<string>Bestilling #3088 (Departementet).pdf</string>
<string>Bilag 1 ØUcover om skifergas_godkendt af KB
090914.docx</string>
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
</AttachedDocuments>
</RequisitionAndFriendsDTO>
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0013.png
Bestilling #3088 (Departementet)
Oprettet:
Sendt:
Frist:
Bestillingstype(r):
Bestillingsbeskrivelse:
Tone Madsen (Natur & plan) d. 11-09-2014
Tone Madsen (Natur & plan) d. 11-09-2014
17-09-2014 kl: 20:00
Forelæggelse til departementschefen
Kære skifergas-folk
i NST
Som jeg har talt med nogle af jer om tidligere samt jf. vedlagte ØU-materiale
skal der
igangsættes en skifergas-undersøgelse/statusnotat. Se kort, overordnet beskrivelse i 
cover og bilag.
I bedes udarbejde udkast til projektbeskrivelse inkl. afrapporteringstidpunkt (se cover).
Den skal være så præcis, at det er muligt for GEUS at vurdere, om de på den baggrund 
kan stille geologiske data frit til rådighed for MIM i denne sammenhæng (ring hvis I har 
brug for hjælp hér). Undersøgelsen/statusnotatet skal bla. bruges som del af MIM's 
faglige vurdering af en evt. kommende VVM-redegørelse af efterforskning med fracking i 
Frederikshavns Kommune. Derfor er afraporteringstidspunkt afgørende.
DCE's kompetence skal i denne forbindelse afdækkes - og hvis de kan løfte opgaven, 
tænker vi, at de får opgaven. Dep er villig til at hjælpe med at pege på, hvad der i givet 
fald så evt. skal ud af rammeaftalen med DCE. 
Bemærk, at det landskabelige aspekt af en evt kommende indvindigsfase også skal 
beskrives (dvs ikke et midlertidigt efterforskningsprojekt men det eventuelt varige). Dette
kan afstedkomme, at undersøgelsen evt skal deles i to - særligt hvis DCE fx ikke kan løfte 
det landskabelige. En landskabelig undersøgelse skal ha afrapportering samtidigt med 
den anden undersøgelse.
Ring endelig hvis spørgsmål. 
OBS at vedlagte cover kun er godkendt af vores minister - er stadig til godkendelse i de
øvrige ministerier. 
Bedste hilsner, Tone
PS -
har sat Yvonne Korup fra MST cc på denne bestilling, eftersom jeg flere gange har 
talt med hende om undersøgelsen
Bestillingsmodtager:
Bestilling - Naturstyrelsen (Distributionsliste) (Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste))
Ja
Tone Madsen (Natur & plan)
Skovgaard Mortensen, Thomas ([email protected]), Korup, Yvonne ([email protected])
Synlig for enhed:
Returnér til:
Bidragsydere:
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0014.png
Med venlig hilsen
Christine Claire
Økonomi
Journalmedarbejder
Dir tlf.: (+45) 72 54 24 34
[email protected]
Haraldsgade 53
DK - 2100 København Ø
Tlf.: (+45) 72 54 30 00
www.naturstyrelsen.dk
Fra:
Tone Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. september 2014 11:00
Til:
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse
Cc:
Thomas Skovgaard Mortensen; Yvonne Korup
Emne:
Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering af
skifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1333286)
_____
Til:
Fra:
Tone Madsen ([email protected])
Titel:
Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering af skifergas-undersøgelse
E-mailtitel:
Tone Madsen
Specialkonsulent
Natur & plan
Mobil: (+45) 4139 2419
[email protected]
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632371_0015.png
Børsgade 4
DK - 1215 København K
Tlf.: (+45) 72 54 60 00
EAN: 5798000862005
www.mim.dk