Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632368_0001.png
To:
NST - Direktionen - Ministersager
Cc:
Sanne Kjær;Christina Berlin Hovmand;Nina Hanne Holst
([email protected]);Tina Schmidt;Johanna Schüssler
Subject:
[Blå sag] [2014 - 7578] [Sag til DEP] VS: Bestilling: Udkast til
projektbeskrivelse og forslag til finansiering af skifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1333286)
Attachments:
Datafil må ikke slettes #3088 (Departementet).xml, Bilag 1 -
Bemærkning fra DEP.html, Bilag 1a - ØUcover om skifergas godkendt af KB 090914.docx, Bilag 4
- Bilag 1 til PID Oversigt nye ÅV i MIM ifm skifergas.xlsx, Bilag 2 - VU projektbeskrivelse (2).docx,
Bilag 3 - Projektinitieringsdokument PID skifergas_17092014 (2).doc, Forklæde.docx
Importance:
High
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RequisitionAndFriendsDTO
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
<Requisition>
<Id>3088</Id>
<CreatedDate>2014-09-11T10:40:05.403</CreatedDate>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedByUnitName>Natur &amp; plan</CreatedByUnitName>
<ReceiverUserName>Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste)</ReceiverUserName>
<ReceiverUnitName>Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste)</ReceiverUnitName>
<ReturnToUserName>Tone Madsen</ReturnToUserName>
<ReturnToUnitName>Natur &amp; plan</ReturnToUnitName>
<ReturnToEmail>[email protected]</ReturnToEmail>
<SentDate>2014-09-11T10:59:50.357</SentDate>
<Sent>true</Sent>
<SentByUserName>Tone Madsen</SentByUserName>
<SentByUnitName>Natur &amp; plan</SentByUnitName>
<EditedAfterSentDate xsi:nil="true" />
<EditedAfterSent>false</EditedAfterSent>
<RetractedDate xsi:nil="true" />
<Retracted>false</Retracted>
<SeenDate xsi:nil="true" />
<Seen>false</Seen>
<ExecutedDate xsi:nil="true" />
<Executed>false</Executed>
<AssessedDate xsi:nil="true" />
<Assessed>false</Assessed>
<Assessment xsi:nil="true" />
<Approved>false</Approved>
<Deadline>2014-09-17T20:00:00</Deadline>
<Description>Kære skifergas-folk i NST
Som jeg har talt med nogle af jer om tidligere samt jf. vedlagte ØU-
materiale skal der igangsættes en skifergas-
undersøgelse/statusnotat. Se kort, overordnet beskrivelse i cover og
bilag.
I bedes udarbejde udkast til projektbeskrivelse inkl.
afrapporteringstidpunkt (se cover). Den skal være så præcis, at det
er muligt for GEUS at vurdere, om de på den baggrund kan stille
geologiske data frit til rådighed for MIM i denne sammenhæng (ring
hvis I har brug for hjælp hér). Undersøgelsen/statusnotatet skal
bla. bruges som del af MIM's faglige vurdering af en evt. kommende
VVM-redegørelse af efterforskning med fracking i Frederikshavns
Kommune. Derfor er afraporteringstidspunkt afgørende.
DCE's kompetence skal i denne forbindelse afdækkes - og hvis de kan
løfte opgaven, tænker vi, at de får opgaven. Dep er villig til at
hjælpe med at pege på, hvad der i givet fald så evt. skal ud af
rammeaftalen med DCE.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Bemærk, at det landskabelige aspekt af en evt kommende
indvindigsfase også skal beskrives (dvs ikke et midlertidigt
efterforskningsprojekt men det eventuelt varige). Dette kan
afstedkomme, at undersøgelsen evt skal deles i to - særligt hvis DCE
fx ikke kan løfte det landskabelige. En landskabelig undersøgelse
skal ha afrapportering samtidigt med den anden undersøgelse.
Ring endelig hvis spørgsmål.
OBS at vedlagte cover kun er godkendt af vores minister - er stadig
til godkendelse i de øvrige ministerier.
Bedste hilsner, Tone
PS - har sat Yvonne Korup fra MST cc på denne bestilling, eftersom
jeg flere gange har talt med hende om undersøgelsen</Description>
<Status>Sent</Status>
<LastUpdatedDateTime>2014-09-
11T10:59:50.357</LastUpdatedDateTime>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<RequisitionChoices>
<string>Forelæggelse til departementschefen</string>
</RequisitionChoices>
</Requisition>
<Dossier>
<Title>Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til
finansiering af skifergas-undersøgelse</Title>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedDate>2014-09-11T10:40:03</CreatedDate>
<Deadline xsi:nil="true" />
<LastUpdated>2014-09-11T10:59:57</LastUpdated>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<SenderName>Tone Madsen</SenderName>
<SenderEmail>[email protected]</SenderEmail>
<CaseNumber>2014 - 7578</CaseNumber>
<LetterDate xsi:nil="true" />
</Dossier>
<OriginalDossier>
<Title>Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering
af skifergas-undersøgelse</Title>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedDate>2014-09-11T10:39:51</CreatedDate>
<Deadline xsi:nil="true" />
<LastUpdated>2014-09-11T10:39:51</LastUpdated>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<SenderName>Tone Madsen</SenderName>
<SenderEmail>[email protected]</SenderEmail>
<CaseNumber>2014 - 7578</CaseNumber>
<LetterDate xsi:nil="true" />
</OriginalDossier>
<AttachedDocuments>
<string>Aktdokument.html</string>
<string>Bestilling #3088 (Departementet).pdf</string>
<string>Bilag 1 ØUcover om skifergas_godkendt af KB
090914.docx</string>
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
</AttachedDocuments>
</RequisitionAndFriendsDTO>
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0005.png
Med venlig hilsen
Christine Claire
Økonomi
Journalmedarbejder
Dir tlf.: (+45) 72 54 24 34
[email protected]
Haraldsgade 53
DK - 2100 København Ø
Tlf.: (+45) 72 54 30 00
www.naturstyrelsen.dk
Fra:
Tone Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. september 2014 11:00
Til:
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse
Cc:
Thomas Skovgaard Mortensen; Yvonne Korup
Emne:
Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering af
skifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1333286)
_____
Til:
Fra:
Tone Madsen ([email protected])
Titel:
Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering af skifergas-undersøgelse
E-mailtitel:
Tone Madsen
Specialkonsulent
Natur & plan
Mobil: (+45) 4139 2419
[email protected]
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0006.png
Børsgade 4
DK - 1215 København K
Tlf.: (+45) 72 54 60 00
EAN: 5798000862005
www.mim.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0007.png
[Klima-, Energi- og Bygningsministeriet]
[Miljøministeriet]
[Erhverv- og Vækstministeriet]
[Finansministeriet]
Skifergas - myndighedsovertagelse og status
Problem
Der ønskes stillingtagen til, om Miljøministeriet skal overtage
myndighedskompetencen fra Frederikshavns Kommune vedr. vurdering af
virkninger på miljøet (VVM), når Total og Nordsøfonden ansøger om tilladelse
til en fase 2 med kortvarig prøveproduktion med anvendelse af frakturering
(fracking) i den samme boring. Desuden ønskes stillingtagen til udarbejdelse af
et statusnotat på international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst.
10. september 2014
Baggrund
Der er, jf. undergrundsloven, i 2010 udstedt to tilladelser til det franske
energiselskab Total og statens olie- og gasselskab Nordsøfonden med henblik
på at efterforske, om der findes naturgas i skiferlag (skifergas) i 40 kommuner:
I Nordjylland har rettighedshaveren forpligtet sig til en efterforskningsboring
og i Nordsjælland til en indledende 2D seismisk undersøgelse. Tilladelserne
gives ifølge undergrundsloven som tilladelser med eneret til efterforskning og
indvinding af kulbrinter for et nærmere bestemt område. Ifølge fast praksis
gives tilladelserne ikke med et specifikt efterforskningsmål (fx skifergas) og
efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg i Folketinget.
Rettighedshaveren har ret til at få tilladelsen forlænget med henblik på
indvinding, hvis fundet er kommercielt, og selskaberne agter at foretage
indvinding.
En tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter fritager ikke
selskaberne for at indhente de tilladelser og godkendelser, der i øvrigt er
nødvendige i medfør af miljølovgivningen og anden lovgivning. Hvis
selskaberne bag en tilladelse ikke kan indhente de nødvendige tilladelser eller
opfylde de krav, som lovgivningen fastsætter, herunder miljø- og
sikkerhedsmæssige krav, vil det i sin yderste konsekvens – som for andre
lignende projekter – kunne indebære, at selskaberne ikke vil kunne indvinde en
eventuel forekomst.
I juni 2012 besluttede SRSF-regeringen at indføre en pause for udstedelse af
nye tilladelser på land til efterforskning og indvinding af olie og gas, hvor
målet er naturgas i skiferlag, indtil der foreligger en evaluering af de konkrete
danske erfaringer fra den planlagte boring i Frederikshavn Kommune (efter
fase 2) og der vil foreligge nye internationale analyser. Pausen blev indført for
at undersøge muligheden for at fremme en produktion af skifergas, der kan ske
sikkerheds- og miljømæssigt fuldt forsvarligt.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
2
Det skal nøje undersøges, hvordan en prøveproduktion med anvendelse af
frakturering og evt. indvinding vil påvirke miljøet, inden den sættes i gang.
Boremetoden, som anvendes i forbindelse med efterforskning efter og
indvinding af skifergas, adskiller sig ikke fra den, som anvendes i forbindelse
med boring af geotermi- eller konventionelle olie- og gasboringer. Forskellen
består i, at der skal anvendes en større mængde væske under
fraktureringsprocessen i forbindelse med produktion af skifergas, og at en
udbygning af en skifergasforekomst kræver et større antal boringer.
De risici, der kan være forbundet med skifergasaktiviteter er, at kemikalier kan
forurene grundvand og overfladevand, spørgsmål om håndtering af spildevand,
(mine)affald ved udvinding og deponering samt evt. radioaktivitet ved
opboring af radioaktive stoffer (uddybet i bilag 2). Hertil kommer de
landskabelige hensyn.
På baggrund af en VVM-redegørelse godkendte Frederikshavns Kommune d.
25. juni 2014, at Total og Nordsøfonden kan gennemføre fase 1 af en dyb
efterforskningsboring efter skifergas. Den øverste del af boringen forventes
påbegyndt vest for Sæby ultimo september/primo oktober 2014, mens den dybe
del af boringen planlægges påbegyndt i januar 2015. I fase 1 udtages prøver af
skiferlagene, som forventes at ligge i 3500-4000 meters dybde. Denne første
boring vil vise, om der er skifergas i undergrunden.
Det er forventningen, at Total og Nordsøfonden i september 2014 anmelder en
kortvarig prøveproduktion med frakturering af skiferlagene, hvilket kræver en
ny VVM-redegørelse. Dermed indledes VVM-proceduren for fase 2. På
baggrund af analyseresultater af prøver fra boringen kan Total og
Nordsøfonden afslutte VVM-redegørelsen for fase to og beslutte, om de ønsker
at gennemføre en kortvarig prøveproduktion med frakturering af skiferlagene i
den samme dybe boring. Hvis der gives VVM-tilladelse, forventes fase 2 ifølge
Total gennemført tidligst i anden halvdel af 2015.
Efter en eventuel efterforskningsboring og en kortvarig prøveproduktion med
anvendelse af frakturering kan det vise sig, at der vil blive behov for yderligere
efterforskning inden selskaberne kan træffe beslutning om, hvorvidt der er
grundlag for produktion/indvinding. Såfremt selskaberne ønsker at fortsætte
efterforskningsarbejdet, forudses det, at der bliver tale om bl.a. en
længerevarende prøveproduktion fra en boring. Selskaberne har tidligere udtalt,
at en egentlig kommerciel produktion af skifergas først kan blive relevant efter
2020.
Ifølge gældende bestemmelser er Frederikshavn Kommune også VVM-
myndighed for fase 2 af boringen, mens Miljøministeriet er VVM-myndighed
for en mulig kommende kommerciel indvinding/produktion, hvor frakturering
også vil blive anvendt.
Det vides endnu ikke, om der er skifergas i den danske undergrund. På
baggrund af data fra De Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
(GEUS) har Den Amerikanske Geologiske Undersøgelse (USGS) i december
2013 skønnet, at der teknisk kan produceres 186 mia. m
3
naturgas fra danske
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0009.png
3
skiferlag – heraf ca. 67 mia. m
3
naturgas på land. Det er dog ikke vurderet, om
der er kommerciel baggrund herfor. Det svarer ca. til, hvad der i perioden
1972–2013 samlet er produceret fra gasfelterne i den danske del af Nordsøen.
Usikkerheden i estimatet er +- 100 pct. Det kan således vise sig, at der ikke kan
produceres naturgas fra skiferlag i Danmark.
Løsning
De økonomiske konsekvenser af forslaget fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Midler til Miljøministeriet: årsværk og ekstern faglig bistand om
de miljømæssige aspekter af skifergas
Statusnotat om skifergas i Danmark
1
[Egen ramme i KEBMIN og
MIM]
I alt (mio. kr.)
6,9
4,4
4,4
2015
5,9
2016
4,4
2017
4,4
Finansiering
[Egen ramme i MIM]
Statens myndighedsovertagelse i forbindelse med skifergas
Miljøministeren ændrer VVM-bekendtgørelsen således, at Miljøministeriet
overtager myndighedskompetencen (opgaver og beføjelser) vedr. vurdering af
virkninger på miljøet (VVM) i alle sager om frakturering i forbindelse med
efterforskning eller udvinding af skifergas. Dvs. også når Total og
Nordsøfonden efter forventning i september 2014 ansøger om tilladelse til fase
2 med en kortvarig prøveproduktion med frakturering (fracking) i
efterforskningsboringen efter skifergas i Nordjylland.
Bekendtgørelsesændringen foretages med henvisning til, at
staten ejer undergrunden
det var regeringen, der i 2010 gav Total og Nordsøfonden tilladelse til
efterforskning og indvinding
skifergas kan ændre Danmarks energiforsyning – og dermed potentielt
landets samlede energiforsyningssikkerhed og økonomi. Det er
regeringen, der tilrettelægger den nationale energipolitik
for Frederikshavn Kommune er det en teknisk stor og kompleks sag,
der kræver særlig og betydelig miljømæssig sagkundskab
der er i Frederikshavn Kommune et ønske om, at Miljøministeriet
overtager sagen, idet der er tale om national energipolitik
Ved en VVM-anmeldelse om fase 2 fra selskaberne samt en
bekendtgørelsesændring vil Miljøministeriet i perioden 2015-2017 skulle
varetage nye myndighedsopgaver forbundet med gennemførelsen af fase 2, en
eventuel yderligere efterforskning inden en eventuel kommerciel produktion af
skifergas samt i forbindelse med forventet øget betjening af Folketinget, mv.
Dette vil medføre behov for at afsætte 5,9 årsværk i 2015, 4,8 i 2016 og 4,4 i
2018 samt midler til ekstern, faglig bistand på 2 mio. kr. i 2015, 1 mio. kr. i
2016 og 2 mio. kr. i 2017. Udgifterne finansieres [inden for Miljøministeriets
egen ramme].
Statusnotat på international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst
Når de samlede resultater fra efterforskningsboringen foreligger (fase 1 samt
evt. fase 2), foretages en samlet evaluering af danske erfaringer; jf.
beslutningen i Økonomiudvalget i juni 2012. Nye internationale erfaringer vil
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
4
også blive inddraget. Folketinget er d. 18. juni 2012 og 24. april 2013 blevet
lovet en sådan evaluering. På baggrund af evalueringen kan regeringen
foretage en vurdering af, om der igen kan udstedes nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af skifergas på land, svarende til beslutningen i
Økonomiudvalget i juni 2012. En evaluering vil formentlig kunne gennemføres
i 2016.
I VVM-processen for en fase 2 af efterforskningsboringen samt til brug for
evalueringen til Folketinget vil et dansk statusnotat om skifergas i Danmark og
om internationale erfaringer være gavnligt. Notatet skal bl.a. belyse de mulige
miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas på land i
Danmark, herunder mulige påvirkninger på grundvand (drikkevand) og
overfladevand, udledning til luften, affald (herunder naturligt forekommende
radioaktive stoffer), jordskælv, transport-udfordringer, arealforbrug, støj mv. I
statusnotatet gøres også rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige
negative miljøpåvirkninger kan imødegås. Det vil også blive belyst, hvordan
eksempler på anlæg i borings- og produktionsfasen, transportveje mm. vil
påvirke landskabet i en eventuel indvindingsfase, herunder mulighederne for at
reducere de visuelle påvirkninger.
Notatet vil basere sig på eksisterende viden. Se uddybet beskrivelse i
bilag 2.
Miljøministeriet igangsætter udarbejdelse af statusnotat for skifergas og
nedsætter en følgegruppe med deltagelse af bl.a. af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet. Statusnotatet finansieres af Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet samt Miljøministeriet i fællesskab.
Det
indstilles,
at
Miljøministeriet ved bekendtgørelsesændring fremover har VVM-
myndighedskompetencen for alle sager vedr. kortvarig
prøveproduktion i efterforskningsboringer med
fracking
– dvs. også
i Frederikshavn Kommune, når Total og Nordsøfonden ansøger om
VVM-tilladelse til en sådan
Miljøministeriet igangsætter udarbejdelse af statusnotat for
skifergas. Statusnotatet skal være færdigt 1. kvartal 2015.
Procedure
Miljøministeriet meddeler Frederikhavn Kommune den kommende
bekendtgørelsesændring.
Kommunikation
Miljøministeren offentliggør beslutningen vedr. overtagelse af VVM-
myndigheden for fasen vedr. efterforskning med fracking.
Svar på pressehenvendelser koordineres mellem Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet og Miljøministeriet. Svar følger fælles
kommunikationslinje (bilag
4).
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0011.png
5
Bilag 1: Myndighedsovertagelse ifm skifergas
10. september 2014
I den konkrete sag i Frederikshavns Kommune forventes Total og Nordsøfonden i
september 2014 at anmelde efterforskning ved frakturering og kortvarig
prøveproduktion og dermed indlede VVM-proceduren for fase 2.
Alle aktiviteter vedrørende skifergas – efterforskningsboringer uden
frakturering, efterforskning ved frakturering og indvinding ved frakturering –
er omfattet af planlovens regler om vurdering af virkninger på miljøet (VVM).
Kommunen er VVM-myndighed for efterforskningsboringer (inkl. frakturering
i disse), mens Miljøministeriet er VVM-myndighed for indvindingsboringer og
-anlæg.
For så vidt angår efterforskningsboringer uden frakturering er disse omfattet af
VVM-reglernes screeningspligt og omfattes kun af VVM-pligten, hvis den
stedlige kommune vurderer, at den konkrete dybdeboring potentielt vil kunne
påvirke miljøet væsentligt. Dette blev tilfældet i Frederikshavns Kommune ved
beslutning d. 27. februar 2013 vedrørende fase 1 af en dyb
efterforskningsboring uden frakturering. Ingen tidligere, lignende
prøveboringer på land i Danmark (efter olie, gas og geotermi) har
afstedkommet et krav om VVM-redegørelse.
Miljøministeren ændrede 1. juli 2012 VVM-bekendtgørelsen, så frakturering i
forbindelse med efterforskning efter skifergas blev obligatorisk VVM-pligtigt. Pt. er
den stedlige kommune myndighed for VVM i efterforskningsfasen. Efterforskning
og prøveboringer med frakturering er ikke miljøgodkendelsespligtige aktiviteter.
Ministeren ændrede i december 2012 godkendelsesbekendtgørelsen til
miljøbeskyttelsesloven, så Miljøministeriets styrelser vil overtage sagsbehandlingen,
hvis der ønskes kommerciel indvinding af skifergas. Ændringen indebærer, at
Miljøministeriet nu er miljøgodkendelses- og VVM-myndighed for disse sager.
Ved en ændring af VVM-bekendtgørelsen vil miljøministerens afgørelser kunne
påklages til Natur- og Miljøklagenævnet.
En bekendtgørelsesændring vil sikre en ensartet behandling af eventuelt flere
teknisk komplicerede og miljømæssigt ’videntunge’ skifergassager.
Hvis der ikke foretages bekendtgørelsesændring og Frederikshavn Kommune
fortsat derfor jf. gældende regler er VVM-myndighed for en kommende anden
fase, vil kommunen under alle omstændigheder kunne trække på statens faglige
ekspertise vedr. miljø og undergrund.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0012.png
6
Bilag 2: Statusnotat på international viden om skifergas relateret
til en dansk kontekst
Efterforskning efter naturgas i skiferlag (skifergas) i den danske undergrund er
igangsat. I andre europæiske lande efterforskes også efter skifergas, mens
nogle lande har indført stop for frakturering (fx Frankrig). I USA og i Canada
produceres skifergas i kommercielle mængder.
Ved indvinding af skifergas anvendes frakturering (fracking); en teknik; der i
USA har medført en række miljømæssige udfordringer. Især brugen af
kemikalier, risikoen for forurening af grundvandet samt de store mængder
vand, der bruges ved frakturering, har givet anledning til skepsis. Desuden
debatteres udledningen af metan og radioaktivt affald i forbindelse med
skifergasproduktion.
Der findes en meget omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler
om skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-
Kommissionen og UK.
På denne baggrund udarbejdes et statusnotat, som f.eks. kan tage udgangspunkt
i rapporter/studier udarbejdet af IEA, EU-Kommissionen og UK, hvori
eksisterende viden om skifergas sættes i relation til den danske geologi. Notatet
skal bl.a. belyse de mulige miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding
af skifergas i Danmark, herunder mulige påvirkninger på grundvand
(drikkevand) og overfladevand, udledning til luften, affald (herunder naturligt
forekommende radioaktive stoffer), jordskælv, transport-udfordringer,
arealforbrug, støj mv. I statusnotatet gøres også rede for den eksisterende viden
om, hvordan mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås.
Statuspapiret skal være færdigt 1. kvartal 2015.
10. september 2014
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0013.png
7
Bilag 3: Myndighedsfordeling
10. september 2014
Der gælder i dag følgende myndighedsfordeling mellem Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet og Miljøministeriet:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
meddeler jf. undergrundsloven tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter. Tilladelserne gives ifølge undergrundsloven
som tilladelser med eneret til efterforskning og indvinding af kulbrinter
for et nærmere bestemt område. Ifølge fast praksis gives tilladelserne
ikke med et specifikt efterforskningsmål (fx skifergas) og efter
forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg. Rettighedshaveren har
ret til at få tilladelsen forlænget med henblik på indvinding, hvis fundet
er kommercielt, og selskaberne agter at foretage indvinding
godkender udstyr, program og udførelsesmåde i forbindelse med
arbejder, der udføres i forbindelse med virksomhed omfattet af
undergrundsloven, herunder boringer. Den øverste del af boringen i
Nordjylland blev godkendt i september 2014. Den dybe del af boringen
forventes godkendt i oktober/november 2014 afhængigt af, hvornår
boreprogram for den dybe del af boringen foreligger.
Miljøministeriet
har det overordnede ansvar for de VVM-regler, der skal overholdes i
skifergas-efterforskningen og evt. indvinding (Naturstyrelsen)
har som overordnet ansvarlig for VVM-reglerne en generel
vejledningspligt af kommunen, hvis kommunen er VVM-myndighed på
efterforskning med frakturering (Naturstyrelsen)
høres som berørt myndighed over VVM-projekter, hvor andre
myndigheder er VVM-myndigheder (Naturstyrelsen)
overtager sagsbehandlingen, hvis der ønskes kommerciel indvinding af
skifergas, eftersom Miljøministeriet er miljøgodkendelses- og VVM-
myndighed for disse sager (Miljøstyrelsen).
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0014.png
8
Bilag 4: Kommunikationslinje
10. september 2014
Regeringen følger følgende fælles kommunikationslinje:
Vi er i regeringen enige om, at eventuelle forekomster af skifergas kan
bidrage til energiforsyningen i Danmark, såfremt al efterforskning og
indvinding af skifergas foregår miljø- og sikkerhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
Vi er bevidste om, at frakturering af undergrunden med henblik på at
efterforske efter eller indvinde skifergas potentielt kan være forbundet
med en række miljø- og sikkerhedsmæssige risici, der bekymrer mange
borgere
Vi mener, det fremover bør være staten og ikke den enkelte kommune,
der er myndighed for VVM-tilladelser, når det gælder efterforskning
efter skifergas med anvendelse af frakturering. Derfor overtager
miljøministeren nu den myndighedsopgave, som knytter sig til
efterforskning med frakturering, og som før har ligget i kommunerne
Lige nu ved vi ikke, om der findes gas i de danske skiferlag og i givet
fald, om der er nok til en egentlig kommerciel produktion. Så vi kan
ikke på nuværende tidspunkt spå om, hvorvidt indvinding bliver aktuel
i Danmark
I 2010 fik Total og Nordsøfonden eneretstilladelse til efterforskning og
indvinding af skifergas i Nordjylland og Nordsjælland
Frederikshavns Kommune gav i juli 2014 – på baggrund af en fuld
VVM-redegørelse – VVM-tilladelse til en indledende prøveboring, som
nu forberedes
Hvis hele efterforskningsfasen kan gennemføres miljø- og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt og alle nødvendige tilladelser er
indhentet, har selskaberne ret til at indvinde
Vi har besluttet at gennemføre en undersøgelse af de miljørisici, der er
forbundet med efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark –
og den mulige håndtering af disse
Hertil kommer, at når de samlede resultater fra efterforskningsboringen
i Frederikshavns Kommune foreligger, vil regeringen foretage en
evaluering og som lovet sende den til Folketinget
Regeringen står ved sit mål om 100 pct. vedvarende energi i 2050. Men
olie og gas vil spille en central rolle i energiforsyningen en del år frem,
og brug af naturgas er mere klimavenligt end kul – der udledes mindre
CO
2
fra afbrænding af gas end kul.
Desuden vil statslige indtægter fra olie- og gasproduktion kunne være
til gavn for vores velfærd og samfundsøkonomi
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0015.png
Oversigt over forventet årsværksforbrug mm. til opgaver vedr. skifergas i MIM (3 forskellige scenarier) i tilfælde af, at TOTAL får alle tilladelser frem til indvinding (3. fase)
Ansvarlig
Trin og tilladelser i fasen
ÅV i 2014
ÅV i 2015 ÅV i 2016 ÅV i 2017
Hjemmel Forslag til
Kort opgavebekrivelse
institution
finansiering
og
(hvis
(NST, MST,
fremover
relevant) (gebyr? FL?
ENS eller evt.
Egen
kommunen)
ramme?)
Fase 2 (prøveboring med frakturering) - SCENARIE 1: Ingen call-in
Frederikshavns Kommune kan evt. bede NST hjælpe med
Assistance til kommunens VVM-
0,1
0,1
0,1
0,1
NST
faglig assistance ifm VVM-processen i form af
sagsbehandling af 2. fase (efterforskning)
regelfortolkning.
Varetagelse af minister-, folketings- og
0,5
0,5
0,5
0,5
NST
pressebetjening
Bore-tilladelse
ENS
Total ÅV-forbrug i MIM
0,6
0,6
0,6
0,6
NB at ÅV for scenarie 1 ikke er omregnet til kroner og ører,
idet det antages, at disse udgifter skal afholdes inden for
eksisterende ramme(r).
Med den seneste tidsplan antages at call-in eller
bekendtgørelsesændring skal foretages i 2014, hvorfor
ressourceforbruget hertil er fremrykket.
Da NST både skal udarbejde VVM-redegørelse,
landsplandirektiv eller statslig kommune og lokalplan
foreslås det at projektledelse i denne fase er hos NST. Efter
godkendelse af planlægningen og VVM overgår
projektledelse evt. til andre dog afhængig af hvornår 3.
fase igangsættes. Udover projektledelsen må forventes en
meget stor opgave med minister-, folketings- og
pressebetjening, håndtering af interessenter,
aktindsigtssager m.v. Omfanget af denne post er bl.a.
vurderet (konservativt) ud fra erfaringerne med
ressourcetrækket under behandlingen af Østerild.
Her anslås det samlede ÅV-forbrug for denne første VVM
for en fase 2-efterforskning, som grundet sagen
uafprøvede og komplekse karakter vurderes væsentlig
mere ressourcekrævende end den gennemsnitlige VVM-
proces. Skal der laves flere VVM'er, fordi der gennemføres
flere efterforskninger med frakturering stiger
ressourceforbruget selvsagt, men ikke proportionelt da
efterfølgende VVM'er af samme slag vil være kendt stof.
Det forudsættes, at bygherre (og dennes rådgiver)
udarbejder forslag til VVM-redegørelsen, og at NST
afhængig af den tekniske kompleksitet kan indhente
ekstern ekspertbistand.
Sædvanlig bistand fra NSTs fagenheder til sikring af afsnit
om natur, vand, landskab osv. derudover vidensopbygning
ifht. skifergassagskomplekset som p.t. ikke er kendt i
styrelsen
Juridisk vejledning og regelfortolkning i alt der vedrører
projektet
Omfanget af denne post afhænger af, hvor meget der kan
rummes inden for det eksterende plangrundlag fra fase 1.
Dette kan ikke vides med sikkerhed, før Totals anmeldelse
er modtaget. Som minimum skal der laves en ny lokalplan
(jf. den netop vedtagne lokalplan). Det er som
udgangspunkt kommunen, der er myndighed herfor, men
der kan laves call-in. Ressourceforbruget her er derfor helt
afhængig af hvilket valg, der træffes. Er p.t. fastsat ud fra
en antagelse om at NST vil skulle udarbejde det
nødvendige plangrundlag
Fase 2 (prøveboring med frakturering) - SCENARIE 2 + 3: Call-in ELLER ændring af VVM-bekendtgørelsen ifht. fase 2
Udarbejdelse af call in efter VVM-anmeldelse
af 2. fase (efterforskning) ELLER ændring af
VVM-bekendtgørelsen ifht fase 2.
0,1
NST
Projektledelse samt varetagelse af folketings-
, minister- og pressebetjening, håndtering af
interesserter, aktindsigtssager m.v.
NST
0,5
VVM-redegørelse og -tilladelse til 2. fase i TPL
(koordinerende enhed)
1,5
1,5
1
NST
0,2
Intern faglig kvalitetssikring af VVM'en,
statuspapir, redegørelse mv. samt
vidensopbygning ifht skifergas (for hele NST)
Juridisk vejledning
0,2
Landsplandirektiv/kommuneplan/lokalplan
0,6
0,3
0,2
0,5
0,5
0,5
0,5
0,3
0,3
NST
0,2
Udarbejdelse af statuspapir om skifergas i
Danmark i 2015
Bidrag til KEBMINs lovede evaluering i 2017
0,1
0,4
0,2
0,3
0
NST
0,5
Sagsbehandling i dep.
Sagsbehandling i MST
0,5
Total ÅV-forbrug i MIM
2,2
ÅV omregnet til mio. kr. (1 ÅV i NST = ca.
715.000 kr. Da NSTs funktionærtimepris er
529,53 kr. / time *1350 timer = 715.000 kr)
Midler til Miljøministeriet mhp ekstern faglig
bistand til vidensopbygning om de
miljømæssige aspekter af skifergas i VVM'en
(mio. kr.)
1
Ekstern bistand til statuspapir om skifergas i
Danmark i 2015 samt evaluering i 2017 (
mio. kr)
1
1
5,4
4,8
3,3
1,5
1,5
1
0,2
0,2
0,2
0,2
Det bemærkes at KEBMIn er ansvarlig for evalueringen og
at ressourceforbruget kun omhandler MIMs eventuelle
bidrag dertil.
MST's estimat for løsning af opgaver i medfør af
miljøbeskyttelsesloven m.v.
NST Økonomi har bidraget med ÅV-pris
1,6
3,9
3,4
2,4
1
1
statuspapir i 2015 forventes først udbetalt i 2015, selvom
arbejdet påbegyndes allerede i 2014
Pengene skal anvendes til opbygning af viden i en
forskningsinstition. Det forventes ikke, at
forskningsinstitutionerne har nogen særlig viden på dette
område i øjeblikket. MST undersøger mulighed for
trækningsret i DCE. KEBMIN bør undersøge tilsvarende for
GEUS. Udbetalingerne forventes først at skulle falde fra
2015 og frem, uanset om arbejdet påbegyndes allerde i
2014.
Konsulent- og forskningsbistand. Betalingen for
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0016.png
Samlet udgift (mio. kr.)
1,6
3. fase (indvindingsfasen)
VVM-redegørelse og Miljøgodkendelse til 3.
fase
5,9
4,4
4,4
Bemærk der kun er vurderet på de økonomiske
konsekvenser af forslaget frem til og med 2017, hvor
efterforskningen i første boring forventes afsluttet og en
samlet evaluering er forelagt regeringen, fremgår af tabel
1. Et eventuelt ressourceforbrug efter 2017 er ikke
estimeret for nærværende, da det afhænger af, hvorvidt
regeringen til den tid vil tillade, at der udstedes nye
tilladelser til efterforskning og indvinding af skifergas på
land.
MST
Hvis behov. Afhænger af om indvindingen kan holdes
inden for det vedtagne plangrundlag for 2. fase. Kan ikke
vurderes på det nuværende informationsgrundlag.
Evt.
landsplandirektiv/kommuneplan/lokalplan
Bore-tilladelse
NST
ENS
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0017.png
NOTAT
Projektbeskrivelse for udarbejdelse af videnskabelig undersøgelse af
efterforskning og indvinding af skifergas med frakturering i
[Frederikshavns Kommune/Danmark]
Tværgående planlægning
J.nr. NST-101-01829
Ref. nihho
Den 17. september 2014
1. Kort beskrivelse
Projekttitel: Videnskabelig undersøgelse af efterforskning og indvinding af
skifergas med frakturering i Danmark
Resumé: Der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori eksisterende
viden om efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke
forhold i Danmark, herunder særligt den danske geologi. Det primære fokus er at
belyse de mulige miljøpåvirkninger samt den eksisterende viden om, hvordan
mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås.
Rekvirent: KEBMIN og Naturstyrelsen, Miljøministeriet. Kontaktperson: Tina
Schmidt/Naturstyrelsen.
Deltagende institutioner: DCE [og/med input fra] GEUS eller en anden
institution/rådgiver. Kontaktperson: [xxx.]
Periode: Undersøgelsen er planlagt til at forløbe fra oktober 2014 og frem til den
31. marts 2015.
2. Baggrund
Miljøministeriet ved Naturstyrelsen er VVM-myndighed for anlæg med direkte
henblik på frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning og
indvinding af skifergas. Der forventes en VVM-anmeldelse af efterforskning af
skifergas med frakturering i Frederikshavns Kommune fra det franske
energiselskab Total i løbet af september måned 2014. Miljøministeriet ønsker i den
forbindelse til brug for myndighedsarbejdet at forbedre ministeriets
vidensgrundlag om skifergasefterforskning og – indvinding med brug af
frakturering, miljøkonsekvenserne herved og mulige afværgeforanstaltninger.
3. Opgavebeskrivelse
Overordnet formål
Der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori eksisterende viden om
efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke forhold i
Danmark, herunder særligt den danske geologi.
Undersøgelsens primære fokus er at belyse de mulige miljøpåvirkninger fra
efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark. I undersøgelsen skal også
gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige negative
miljøpåvirkninger kan imødegås.
Undersøgelsens formål er at indgå som en del af grundlaget for Naturstyrelsens
VVM-redegørelse samt danne udgangspunkt for den skifergas-evaluering, som
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0018.png
KEBMIN lovede Folketinget i 2012 og 2013. Undersøgelsen kan endvidere indgå i
politiske drøftelser om skifergas i Danmark.
Forudsætninger
Der findes en omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler om
skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-Kommissionen
og UK, som kan indgå i en videnskabelig undersøgelse, som skal belyse de mulige
miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark.
Undersøgelsen skal belyse mulige miljøpåvirkninger som følge af efterforskning og
indvinding af skifergas med udgangspunkt i, hvad der efter VVM-reglerne skal
belyses. Herunder mulige påvirkninger på grundvand (drikkevand) og
overfladevand, udledning til luften, spildevand, affald (herunder naturligt
forekommende radioaktive stoffer), jordskælv, transport-udfordringer,
landskabelige forhold, støj mv. Undersøgelsen skal bl.a. inddrage de mange
kritikpunkter, der er rettet mod skifergas, som modstandere af skifergas har lagt
frem. I undersøgelsen skal der også gøres rede for den eksisterende viden om,
hvordan mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås. Denne generelle viden
skal sættes i relation til de specifikke forhold i Danmark, herunder den danske
geologi.
Fagligt omfang
Der er endnu ikke erfaringer med efterforskning og indvinding af skifergas i
Danmark. Undersøgelsen skal belyse en række miljøforhold med udgangspunkt i
VVM-reglerne, herunder nedenstående bud på mulige miljømæssige
konsekvenser, der bl.a. er identificeret på baggrund af EU-Kommissionens rapport
fra august 2012 med titlen ”Support to the identification of potential risks for the
environment and human health arising from hydrocarbons operations involving
hydraulic fracturing in Europe” og Det tyske Miljøråd (SRU) som i maj 2013 udgav
en rapport med titlen ”Fracking for Shale Gas Production”.
Oplysningerne angår anvendelse af frakturering i forbindelse med efterforskning
og indvinding af skifergas og således ikke andre former for boringer, herunder
indledende udtagning af borekerner, der ikke rejser samme miljømæssige
spørgsmål.
Erfaringerne fra andre lande har vist, at indvinding – og i mindre grad
efterforskning – efter skifergas ved anvendelse af frakturering kan rejse spørgsmål
i relation til beskyttelse og anvendelse af grundvand, håndtering af affald fra
boringerne samt efter omstændighederne transport og landskabelige forhold.
De miljømæssige konsekvenser vil på grund af det relativt beskedne omfang af
boringen være mindre ved efterforskningsboringer, og de særlige miljømæssige
spørgsmål knyttet til frakturering bliver derfor især aktualiseret ved
indvindingsboringer.
Nedenfor er beskrevet en række mulige påvirkninger, som undersøgelsen som
minimum skal belyse nærmere, herunder risiciene for at de indtræffer, ligesom der
skal gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan hver enkelt af de mulige
negative miljøpåvirkninger kan undgås.
Frakturering – kemikalier og forurening af grundvand
For at kunne efterforske muligheden for produktion af naturgas fra skiferlagene
anvendes frakturering, som er opsprækning af skiferlagene med store mængder
vand tilsat kemikalier og små keramiske kugler. Herved frigøres gassen.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
I Danmark ligger skiferlagene generelt set 2-3 km eller mere under
grundvandsmagasinerne. De geologiske forhold og boringernes konstruktion skal
dog altid vurderes for et konkret projekt for at vurdere risikoen for forurening af
grundvand.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har oplyst, at fraktureringsteknikken
allerede kendes fra Nordsøen, hvor frakturering har været anvendt til i alt 130
boringer i den danske del af Nordsøen. Frakturering har desuden været anvendt i
10.000-vis af boringer på verdensplan. Undersøgelsen bør inddrage erfaringerne
fra både de danske og udenlandske boringer med frakturering. KEBMIN bidrager
til afgrænsning af hvilke boringer, der kan være relevante at inddrage i
undersøgelsen.
Jord, grundvand, søer og vandløb
Frakturering nødvendiggør brug af vand i større mængder. Det kan påvirke grund-
/drikkevandsmagasiner, såfremt der anvendes/indvindes denne type vand til
frakturering. Ved etablering af produktionsanlæg med mange boringer kan det vise
sig at udgøre en væsentlig miljøpåvirkning. Der kan muligvis anvendes brakvand
eller havvand (som i Nordsøen) til frakturering, ligesom genbrug af vand er en
mulighed. I stigende omfang gennemføres der genbrug af vand ved
skifergasprojekter i USA og Canada. Ved brug af brakvand eller havvand vil der
kunne opstå risiko for forurening af søer og vandløb, bl.a. på grund af
saltindholdet i det anvendte vand.
De store mængder vand tilsættes kemikalier, og det kan efterfølgende give
udfordringer i forhold til håndtering af affald i form af spildevand, boremudder og
borespåner. Der kan være risiko for forurening på borepladsen og i værste fald
nedsivning til grundvandet eller udløb i nærliggende vandløb og søer. Disse risici
kan imødegås ved en hensigtsmæssig indretning af borepladsen med en tæt
membran under pladsen, og opsamlingstanke for afledte væsker fra borepladsen.
Vælges det at transportere spildevandet væk fra borestedet med lastbil, vil der
bestå en risiko for forurening ved uheld. Vælges bortledning gennem
spildevandsrør, vil der bestå en risiko for forurening ved rørbrud.
Landskab og trafik
Trafik og landskabet vil påvirkes i form af anlæg på borestedet og etablering af
arbejdspladser, forstærkede veje af hensyn til de tunge transporter og indretninger
til opbevaring af kemikalier, spildevand og affald. En boreplads vil typisk omfatte
omkring 10-15.000 m
2
.
En egentlig kommerciel gasproduktion vil formentlig betyde, at der må forventes
etableret at større antal borepladser med flere indvindingsbrønde (i
størrelsesordenen 8-12 på hver boreplads). I forbindelse med indledning af en
kommerciel produktion af skifergas i Danmark er det vurderingen, at der i første
omgang vil være tale om et begrænset antal borepladser, hvorfra der vil kunne
indhentes erfaring med hensyn til produktionens forløb, afsætning af naturgas,
optimering af fraktureringsteknikken mv. Det skønnes helt overslagsmæssigt, at
en boreplads vil kunne indvinde fra områder på i størrelsesordenen 10-20 km
2
.
Udbredelse af produktionen til at omfatte større områder og dermed også
etablering af flere borepladser vil bygge på erfaringerne fra en indledende fase af
produktionen. Valg af lokaliteter for nye borepladser vil blandt andet bygge på
viden om de geologiske forhold for skiferlagene i undergrunden. Disse anlæg vil
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
skulle forblive aktive i hele indvindingsperioden. Længden heraf vil afhænge af
skifergasforekomsterne, men kan være 20-30 år. Afhængig af anlæggenes
udformning og håndteringen af spildevandet, vil der kunne opstå et væsentligt
antal lastvognstransporter til og fra brøndene, hvilket bl.a. vil kunne få indflydelse
på anlæggelse af veje og etablering af rørledninger til gastransport og spildevand i
området, samt øget luftforurening i områder med øget lastbilkørsel.
Det skal i undersøgelsen belyses, hvordan eksempler på anlæg i borings- og
produktionsfasen, transportveje mm. vil påvirke landskabet i en eventuel
indvindingsfase, herunder mulighederne for at reducere de visuelle påvirkninger.
De landskabelige forhold for såvel en eventuel efterforskningsfase, som en egentlig
produktionsfase skal både analyseres skriftligt og belyses ved hjælp af eksempel-
visualiseringer.
Støj og lys
Det må forventes, at såvel borearbejdet som den efterfølgende frakturering foregår
kontinuert over døgnet, hvorved støj og lys fra arbejdsområdet vil kunne påvirke
omgivelserne væsentligt. I tilfælde af gas kan der forventes prøveproduktioner i
form af begrænset afbrænding i en såkaldt flare.
Radioaktive stoffer
Den aktuelle skifer i Danmark er en alunskifer. Alunskifer indeholder tungmetaller
og radioaktivt materiale, hvorfor håndteringen af borespåner bør overvåges/måles
for deres indhold af naturlige radioaktive stoffer. Tilstedeværelse af naturligt
radioaktive stoffer er ikke begrænset til produktion af gas fra skiferlag, men kendes
også fra traditionel produktion af olie og gas. I forbindelse med olie- og
gasproduktion fra den danske del af Nordsøen håndteres der naturligt
forekommende radioaktive stoffer.
Metan og andre klimagasser
Metan (som er hovedbestanden af naturgas) er en af de klimagasser som omtales i
forbindelse med skifergas indvinding. Også klimapåvirkningerne af skifergas,
herunder i hvilket omfang andre fossile brændsler fortrænges, bør belyses.
I rapporten ”Climate impact of potential shale gas production in the EU”, fremlagt
af Europa-Kommissionen i september 2012 konkluderes det på baggrund af
erfaringer fra USA, at udledninger af klimagasser fra anvendelse af skifergas til
elektricitet er 41 til 49 procent mindre end fra anvendelse af kul. Vurderingerne er
fremkommet ved en livscyklusanalyse omfattende udledninger fra udførelse af
produktionsboringer til nedtagelse af anlæg.
Jordskælv
Afhængig af de geologiske forhold kan der også være risiko for [mindre] jordskælv
ved gennemførelse af boringerne. Det skyldes, at frakturering stresser lokale
forkastningszoner.
4. Fremgangsmåde og metode
[Skal afklares i samspil med DCE og GEUS/anden rådgiver. DCE’s kompetencer
knytter sig primært til det overjordiske, og kan næppe matche GEUS på
vurderinger af geologi og grundvandsrisici. En aftale med KEBMIN bør derfor
sikre, at GEUS stiller såvel data som vurderinger til rådighed for DCE på disse
områder.].
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0021.png
5. Tidsplan og ressourcer
Tidsplan: Projektet igangsættes den [dato] 2014 og færdiggøres den 31. marts
2015, hvor den endelige videnskabelige undersøgelse afleveres.
Bemandingsplan: DCE afsætter [personer], GEUS afsætter [personer].
Projektbudget: Tentativt 1 mio. kr. Skal afklares nærmere i samspil med DCE.
Afhænger også af hvorvidt GEUS stiller de geologiske data gratis til rådighed eller
ej.
[De nærmere aftaler skal fremgå her, herunder om DCE medfinansierer noget, om
en del skal finansieres over rammeaftalen og om der også skal nye penge til. Det
bør også fremgå, hvornår betalingerne skal forfalde. Der kunne fx være en betaling
til forfald ultimo 2014 og en betaling der forfalder, når den endelige videnskabelige
undersøgelse er afleveret.]
6. Leverancer, fremdriftssikring og organisering
Projektets organisation og fremdriftssikring: Projektet ligger ved DCE, men
forudsætter input fra GEUS. [xx, hos DCE] har det overordnede ansvar for
projektet.
Der nedsættes en følgegruppe bestående af repræsentanter fra NST, MST, MIMs
departement samt KEBMIN. Følgegruppen mødes [xx] gange med DCE frem mod
afleveringen af den endelige undersøgelse. På møderne redegør DCE kort for
fremdriften indtil da.
Leverancer: Projektet har tre leverancer, hhv.
- en endelig projektbeskrivelse, som skal afklares i et samarbejde mellem
DCE og følgegruppen
- teknisk dokumentation og afrapportering i en teknisk rapport
- en enkel og kort policy- og redskabsorienteret publikation, så
offentligheden og beslutningstagere enkelt kan tilegne sig hovedpointerne
fra undersøgelsen
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0022.png
Projektinitieringsdokument (PID)
Efterforskning af skifergas med frakturering – sagsbehandling i MIM
rev. 17. september 2014
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0023.png
1. Stamdata
Projektnavn: Skifergas i MIM
Projekt nr.
Journal nr.
Driftskonto nr.
M-tids nr.
Projektleder: Sanne Kjær, kontorchef Jura
Projektejer: Oluf Engberg, vicedirektør
Start- og
slutdato:
Start: september
2014
Slut: medio 2017
Godkendelse/kommentarer:
Dags dato:
Revisions historik
Revisionsdato
17.09.2014
Version
1
Resumé af
ændringer
Ændringer
markeret?
Forfatter
Nina Holst
2. Den forretningsmæssige begrundelse og formål med projektet
2.1 Politisk baggrund
Energiministeren har efter undergrundsloven givet to eneretstilladelser i 2010 til statens olie- og gasselskab
Nordsøfonden og det franske olieselskab Total til efterforskning og indvinding af kulbrinter, hvor
efterforskningsmålet er naturgas i skiferlag (boring efter skifergas) geografisk dækkende 40 kommuner,
særligt i Nordjylland og Nordsjælland. En eventuel indvinding af skifergas kan få betydning for dansk
energiforsyning, økonomi, CO2-udledning m.v.
SRSF-regeringen besluttede i juni 2013 at a) tage den tidligere VK-regerings eneretstilladelser til hhv. det
franske energiselskab TOTAL og den danske stats olie- og gasselskab Nordsøfonden til efterretning men b)
afvente en evaluering af erfaringerne fra en evt. indledende boring før eventuelle flere tilladelser til samme
eller andre selskaber gives.
SRSF-regeringen besluttede ved samme lejlighed, at de gerne ser investering i efterforskning og indvinding
af skifergas i Danmark, hvis det sikkerheds- og miljømæssigt kan ske fuldt forsvarligt. Formålet med det
midlertidige stop for yderligere tilladelser efter Undergrundsloven er at undersøge mulighederne for at sikre
dette.
SRSF-regeringen besluttede også at afvente resultaterne af miljøvurderingerne før beslutning om,
hvorvidt der skal gives yderligere eneretstilladelser til efterforskning og indvinding skifergas i Danmark,
hvilket imødekom de skeptiske i regeringen (Ida Auken og Martin Lidegaard). Den nuværende SR-regering
har ikke drøftet skifergas-problematikken, men Rasmus Helveg Petersen følger den hidtidige linje jf. hans
svar på §20 spm S 1606.
2.2 Udestående tilladelser
En forudsætning for at efterforske og indvinde skifergassen er, at selskaberne i øvrigt indhenter de
tilladelser og godkendelser, der er nødvendige i medfør af miljølovgivningen og anden lovgivning.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0024.png
Kemikalier, som anvendes i en boring, vil skulle fremgå af programmet for udførelse af boringen. Et
boreprogram skal godkendes af Energistyrelsen.
En plan for indvindingsvirksomhed, herunder produktionens tilrettelæggelse samt anlæg og eventuelle
rørledninger hertil, skal godkendes af Energistyrelsen.
De tre led i skifergasboringer – fase 1: dybdeboringer, fase 2: efterforskning ved frakturering og fase 3:
indvinding ved frakturering – er endvidere omfattet af planlovens regler om vurdering af virkninger på
miljøet – VVM. Kommunen er VVM-myndighed for fase 1, mens Naturstyrelsen er VVM-myndighed for
fase 2, mens Miljøministeriet (Naturstyrelsen/Miljøstyrelsen) er VVM-myndighed for indvindingsboringer
(fase 3).
Ydermere er etablering af kommerciel
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5.
indvinding
af
skifergas
godkendelsespligtigt
efter
Erfaringerne fra andre lande har vist, at indvinding – og i mindre grad efterforskning – efter skifergas ved
anvendelse af frakturering kan rejse spørgsmål i relation til beskyttelse og anvendelse af grundvand,
håndtering af affald fra boringerne samt efter omstændighederne transport og landskabelige forhold.
De miljømæssige konsekvenser vil på grund af det relativt beskedne omfang af boringen være mindre ved
efterforskningsboringer, og de særlige miljømæssige spørgsmål knyttet til frakturering bliver derfor især
aktualiseret ved indvindingsboringer.
2.2 Det aktuelle projekt
Frederikshavn Byråd har onsdag den 25. juni 2014 vedtaget kommuneplantillæg, lokalplan og VVM med
miljørapport som muliggør, at Total E&P Denmark sammen med Nordsøfonden kan påbegynde fase 1. P.t.
afventes dog en ny tilladelse til boring efter vand (vandet skal bruges i efterforskningsboringen) da Natur-
og Miljøklagenævnet den 7. juli 2014 har tilbagevist disse tilladelser til fornyet behandling i Frederikshavn
Kommune. Anlægsarbejdet med klargøring af borepladsen i øvrigt er dog i fuld gang. Selve boringen i fase
1 vil først gå i gang når alle nødvendige tilladelser fra myndighederne er på plads.
Miljøministeriet ved Naturstyrelsen er VVM-myndighed for fase 2: anlæg med direkte henblik på
frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning af skifergas. Der forventes en VVM-anmeldelse
af fase 2 fra Total i løbet af september måned 2014. Det er myndighedsarbejdet i og forbundet med denne
fase 2, som dette projekt omhandler. De konkrete delelementer og leverancer i projektet er beskrevet i afsnit
5.
Hovedformålet med statens overtagelse af myndighedskompetencen for den såkaldte anden fase har været
varetagelse af den nationale energipolitik, da det er staten, der ejer undergrunden, og staten der udsteder
tilladelser efter undergrundsloven.
Ressourcetrækket for dette projekt vil være afgrænset til behandlingen af den konkrete sag i Frederikshavn
samt udarbejdelse af den mere generelle videnskabelige undersøgelse om skifergas, da dette projekt og
evalueringen heraf (som KEBMIN er ansvarlig for) vil være afgørende for, hvorvidt den danske regering
fremadrettet overhovedet vil give tilladelse til yderligere efterforskning efter og eventuel kommerciel
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0025.png
indvinding af skifergas i Danmark, hvilket vil være afgørende for, om der kommer yderligere lignende
VVM-sager.
2.3 Formål
Formålet med dette projekt er:
- at sikre en samlet koordinering af Miljøministeriets arbejde med skifergassagen, som grundet sagens
principielle karakter og den store interesse fra offentligheden, ser ud til at blive ganske betydeligt.
- at sikre en professionel og grundig sagsbehandling
- at sikre en samlet varetagelse af den danske stats miljøpolitiske interesser vedrørende skifergas
- at tilvejebringe et fagligt, fuldt forsvarligt grundlag for en kommende regeringsbeslutning om tilladelser
til at efterforske skifergas.
2.4 Interessenter
Der er mange organisationer, som er direkte imod skifergas. Som eksempel kan nævnes miljøforkæmpere
som fx Skifergas Nej Tak, der er en paraplyorganisation af organisationer, som ikke ønsker, at der
efterforskes eller indvindes skifergas på dansk territorium. Der er også organisationer, der, hvis det bliver en
realitet, vil arbejde for, at det sker på den bedste måde for miljøet. Som eksempel kan nævnes Danmarks
Naturfredningsforening, der, hvis indvinding af skifergas besluttes, vil arbejde for, at det sker på den mest
miljørigtige måde.
Der ses ikke i den danske debat at være organisationer, som arbejder for skifergas. Synspunkter for skifergas
har derfor i den offentlige debat, på borgermøder mv. hidtil været fremført af det franske energiselskab
TOTAL, som også har økonomiske interesser i efterforskning og udvinding. TOTAL er bygherre i
Frederikshavn-sagen. TOTAL har anslået, at kommende investeringer i Danmark potentielt er et trecifret
millionbeløb. De har også tilkendegivet, at chancen for at finde kommercielt interessante forekomster er
under 20 pct. Nordsøfonden ejes af staten med det formål at efterforske og indvinde olie, gas mv. fra
undergrunden og er en mindre deltager i det aktuelle projekt. Nordsøfonden er fortaler for efterforskning
men er relativt lavmælt i den offentlige debat qua sit tilhørsforhold til staten.
Energistyrelsen er den myndighed, der administrerer tilladelserne efter undergrundloven til at efterforske og
udvinde skifergas.
Frederikshavn Kommune er den kommune, som lægger undergrund til.
3. Mål og succeskriterier for projektet
Projektets mål
Statusnotat/videnskabeli
g undersøgelse leveret 1.
kvartal 2015, jf. ØU-cover
Professionel og rettidig
gennemførelse af VVM-
og
planproces
med
ekstra
fokus
offentlighedens
inddragelse, da sagen
har
stor
offentlig
Beskrivelse
Eksisterende viden om efterforskning og
indvinding af skifergas med frakturering i
relation til den danske geologi.
Underleverance til VVM-redegørelsen.
Solidt grundlag for afgørelse efter VVM-
reglerne om efterforskning af skifergas
med frakturering.
Succeskriterium
Undersøgelse afleveret til tiden
Overholdelse af tidsplan, medhold
af NMKN ved evt. klage.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0026.png
interesse
Mål
ifht
ministerbetjening m.m.
Bedst mulige
håndtering.
grundlag
for
politisk
Diverse
FT-spørgsmål
leveret til tiden.
m.v.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0027.png
4. Projektets økonomiske hovedtal
4.1 Økonomiske hovedtal inkl. gevinster
Økonomiske hovedtal
Projektudgifter
Timeforbrug. i ÅV
Driftsudgifter
Bruttogevinster
Nettogevinster
2014
0
2,4
2015
2,05 mio.
kr.
5,4
2016
1, 05 mio.
kr.
4,8
2017
2 mio. kr.
3,3
År 5
De eksterne projektudgifter i 2015-2017 forventes primært relateret til videnopbygning om skifergas i en
eller flere danske forskningsinstitutioner samt ekstern bistand i hhv. 2015 og 2017 til udarbejdelse af hhv.
videnskabelig undersøgelse (som MIM er ansvarlig for) og evaluering (som KEBMIN er ansvarlig for/har
lovet Folketinget) og er p.t. estimeret til omkring 5 mio. kr. fordelt over 2015-2017. Derudover må forventes
mindre udgifter (formentlig omkring 100.000 kr.) til afholdelse af borgermøder i de to offentlighedsfaser.
Den primære kvalitative gevinst er, at det er staten, der er VVM-myndighed for en opgave, som har statslig
interesse, idet staten ejer undergrunden, og der er tale om varetagelse af den statslige energipolitisk.
Kan der gives en miljømæssigt forsvarlig VVM-tilladelse til fase 2 og efterfølgende kommerciel indvinding,
kan der kvantitativt forventes investeringer i Danmark for op til trecifrede millionbeløb og dertil kommer
eventuelle gevinster for statskassen fra skatteintægter, hvis 2. fase eventuelt efterfølges af en indvinding.
En detaljeret tabel over projektets forventede ressourceforbrug er vedlagt. Ressourceforbruget kan ikke
finansieres inden for NSTs egne rammer. Det bemærkes endvidere, at der i det samlede ressourceforbrug af
indregnet projektmidler til MIMs bidrag til den evaluering, som KEBMIN har lovet Folketinget og som
forventeligt vil finde sted i 2017, selvom selve evalueringen ikke betragtes som en del af dette projekt, jf.
afsnit 8 om projektets afgrænsninger.
5. Projektets leverancer
5.1. Projektets leverancer
Opgave/Leverance
Videnskabelig undersøgelse om
skifergas i Danmark
Beskrivelse
Der forventes taget beslutning om et statusnotat/en videnskabelig
undersøgelse om skifergas i den igangværende ØU-proces. I ØU-
notatet er forudsat afsat midler til ekstern bistand på ca. 1 mio. kr. til
udarbejdelsen.
Der findes en meget omfattende mængde rapporter og videnskabelige
artikler om skifergas – i europæisk sammenhæng bl.a. foranlediget af
bl.a. Europa-Kommissionen og UK.
På denne baggrund udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori
eksisterende viden om skifergas kan sættes i relation til den danske
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
6
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0028.png
geologi. Undersøgelsens primære fokus er at belyse de mulige
miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas i
Danmark. I undersøgelsen skal også gøres rede for den eksisterende
viden om, hvordan mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås.
Undersøgelsen skal endvidere kunne bruges til udlevering til Folketinget
mhp. At indgå i de politiske drøftelser.
Undersøgelsens formål er at indgå som en del af grundlaget for NST’s
VVM-afgørelse ifm 2. fase samt udgangspunkt for den skifergas-
evaluering, som KEBMIN lovede Folketinget i 2012 og 2013.
Det er aftalt med KEBMIN, at Miljøministeriet igangsætter
undersøgelsesarbejdet, at KEBMIN kommer med i en følgegruppe, og
at MIM/KEBMIN deler udgifterne til undersøgelsen lige over
VVM-proces med alle de deri
indeholdte leverancer.
-
Processuel meddelelse om VVM-pligt (frakturering ifbm
efterforskning eller indvinding af skifergas hører under bilag 1,
kt 39)
Udarbejdelse af idéoplæg (bygherre og NST)
1. offentlighedsfase (6 ugers høring af idéoplæg inkl. afholdelse
af eventuelle borgermøde(r))
Udarbejdelse af scopingnotat pba. bekendtgørelsen, projektet
og indkomne høringssvar (fastlæggelse af omfanget/indholdet
af VVM’en – internt aftalepapir ml. NST og bygherre)
Udarbejdelse af VVM-redegørelse (bygherre og NST, TPL med
input fra MST, Jura og relevante NST-fagkontorer)
2. offentlighedsfase (minimum 8 ugers høring af endelig VVM-
redegørelse evt. inkl. udkast til VVM-tilladelse - inkl.
borgermøde (r))
Sammenfattende redegørelse (udarbejdelse af og høring hos
kommunen)
Beslutning om call-in/landsplandirektiv og hvilket nyt
plangrundlag der skal fremskaffes (kun lokalplan eller mere?)
Det antages, at plangrundlaget skal miljøvurderes efter planer
og programmer, som er den almindelige proces.
Proces afhænger af beslutningen ovenfor
Afgørelse om VVM-tilladelse.
-
-
-
-
-
-
Plangrundlag
-
-
-
Afgørelse om VVM-tilladelse
Løbende minister-, folketings og
pressebetjening
Håndtering af og møder med
interessenter
-
Grundet den store modstand mod skifergas må der forventes megen
minister-, folketings- og pressebetjening. Vigtigt at denne forløber så
effektivt, smidigt og konsistent som muligt.
Interessenter: Total, Nordsøfonden, KEBMIN, Skifergas Nej Tak, DN,
Netværk til Oplysning om Skifergas, Concito m.fl.
Der må forventes megen modstand mod skifergas, men forhåbentlig
kan en del af kritikken afværges ved ordentlig inddragelse af de
væsentligste interessenter. Forskellige modeller herfor bør overvejes.
Fx regelmæssige møder i grupper á la en slags uformelle vandråd el.
andet. Halvårlig (eller anden tidsmæssig kadence) orientering af MIU og
KEB-udvalget m.v.
Behandling
aktindsigtsanmodninger
af
Uanset
interessenthåndtering
der
forventes
en
aktindsigtsanmodninger – både fra almindelige borgere
protestgrupper, men også fra journalister.
del
og
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
7
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0029.png
6. Projektets fremgangsmåde
6.1. Hovedtidsplan fordelt på faser
Det vides ikke på nuværende tidspunkt om det er kommunen eller Naturstyrelsen (ved call-in), som
udarbejder kommuneplantillæg og lokalplan. Faserne er under alle omstændigheder skitseret i
hovedtidsplanen nedenfor. Udstedelse af et landsplandirektiv som alternativ til kommuneplantillæg og
lokalplan er en mulighed, som skal drøftes i projektgruppe og styregruppe og skal besluttes af ministeren.
Det skal bemærkes, at nedenstående er Naturstyrelsens første bud på en tidsplan, og at den er længere end
det forslag, som Total senest har fremsendt. En endelig tidsplan vil først blive fastlagt, når der er afholdt et
opstartsmøde med Total, hvor forventninger til tidsplanen m.v. kan afstemmes.
Projektets faser
VVM idéfase, herunder idéfase for
SMV af kommuneplantillæg og
lokalplan
Scoping og udarbejdelse af VVM-
redegørelse inkl. statusnotat om
skifergas
Udarbejdelse
af
udkast
til
kommuneplantillæg og lokalplan
Høring af VVM-redegørelse inkl.
SMV
for
lokalplan
og
kommuneplantillæg
Udkast til afgørelse om VVM-
tilladelse
samt
kommuneplantillæg og lokalplan i
høring i Frederikshavn Kommune
Udkast til afgørelse om VVM-
tilladelse forelægges for minister
Afgørelse om VVM-tilladelse samt
kommuneplantillæg og lokalplan
(eller
landsplandirektiv)
til
bygherre.
Interessentinddragelse ud over de
almindelige
VVM-
offentlighedsfaser
Total
efterforskningen,
opnås tilladelse
gennemfører
såfremt der
Primo august – primo
oktober 2015
Primo
november –
primo december 2015
Ministerorientering
Medio oktober 2015
Fasens start og slut
Primo
oktober –
medio
november
2014
Medio
november
2014 – primo august
2015
Milepæle
Ministerorientering
Dato
Primo
2014
december
Primo
2015
december
Ministergodkendelse
December
2015/januar 2016
Januar 2016
Oktober
2014 –
oktober 2015
2016
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
8
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0030.png
7. Projektets risici
7.1. Projektets vigtigste risici
(Risiko id)
Risiko
Den aftalte tidsplan overskrides
som følge af klager i det
nationale klagesystem, der
tillægges opsættende virkning
VVM-processen trækker ud på
grund af, at vidensniveauet ikke
rækker til at afgrænse VVM-
redegørelsen (scoping) eller til
at
foretage
de
ønskede
analyser og undersøgelser til
VVM-redegørelsen.
Totals resultater af boringer mv.
giver anledning til at revurdere
projektets omfang
EU-Kommissionen indleder en
pilotsag/traktatkrænkelsessag
om overtrædelses af VVM-
direktivet efter henvendelse fra
interessenter, som ikke ønsker
skifergas indvinding i Danmark.
(Risikoværdi
S*K)
Risikohåndtering
[Vanskeligt at håndtere på forhånd]
VVM-redegørelsen iværksættes først på
tidspunkt, hvor det konkrete projekt kan
afgrænses.
[Vanskeligt at håndtere på forhånd]
[Vanskeligt at håndtere på forhånd]
7.2. Projektets risikostyring
Projektlederen inddrages ad hoc, i spørgsmålet om hvornår det konkrete projekt er afgrænses mok, til at
VVM-redegørelsen kan iværksættes.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
9
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0031.png
8. Projektets afgrænsninger og afhængigheder
8.1. Afgrænsning
Afgrænsning
Den i ØU-coveret omtalte
evaluering efter fase 2 indgår
ikke i nærværende projekt.
Beskrivelse af afgrænsning
Når de samlede resultater fra
efterforskningsboringen foreligger
(fase 1 samt evt. fase 2),
foretages en samlet evaluering af
danske erfaringer; jf. beslutningen
i Økonomiudvalget i juni 2012.
Nye internationale erfaringer vil
også blive inddraget. Folketinget
er d. 18. juni 2012 og 24. april
2013 af klima-, energi- og
bygningsministeren blevet lovet
en
sådan
evaluering.
baggrund af evalueringen kan
regeringen foretage en vurdering
af, om der igen kan udstedes nye
tilladelser til efterforskning og
indvinding af skifergas på land,
svarende til beslutningen i
Økonomiudvalget i juni 2012.
Begrundelse for afgrænsning
Det er KEBMIN’eren, der har lovet
Folketinget
den
omtalte
evaluering, hvorfor det er KEBMIn
der er ansvarlig for denne
leverance.
I evalueringen vil dog formentlig
skulle indgå et afsnit, der vurderer
en
eventuel
kommerciel
skifergasindvindings
miljømæssige konsekvenser, som
MIM vil skulle levere. Af denne
årsag er omkostningerne hertil
også
medtaget
i
ressourceestimatet i afsnit 4.
8.2. Projektets afhængigheder
Afhængighed
Ekstern
Kort beskrivelse af afhængighed
Fremdriften
af
processen
afhænger af kvaliteten af det
materiale, der modtages fra
bygherre og dennes rådgiver
Antal indkomne
høringsperioden
høringssvar
i
Projektejer
Håndtering af afhængighed
Som sædvanlig
Ekstern
Intern
Hurtige og holdbare faglige
leverancer og/eller vurderinger fra
fagkontorer i NST og MST
Vidensopbygning,
herunder
statusnotat, om skifergas og
frakturering
tilstrækkeligt
niveau
Totals tidsplan. Totals første
forslag til tidsplan for VVM
vurderes at være for kort, bl.a.
pga. konflikt mellem tidspunkt for
offentlighedsfaser
og
større
officielle ferieperioder, desuden
skal resultaterne fra fase 1-
prøveboring
indgå
i
VVM-
redegørelsen for fase 2.
Indkøb af ekstern bistand (forskning
og/eller konsulentydelser)
Ekstern/intern
Ekstern
Der afholdes hurtigst muligt et møde
med Total om tidsplaner.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
10
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0032.png
9. Organisering
9.1. Projektorganisation
Organiseringsdiagram for håndtering af skifergas i MIM:
Tæt koordination
Der bør holdes regelmæssige koordinationsmøder internt i projektarbejdsgruppen (niveauet under
styregruppen), med deltagelse af både NST, MST pg dep. for at sikrekoordination, vidensdeling og en så
effektiv sagsbehandling som muligt.
Som udgangspunkt bør det bestræbes, at der kun er én indgang/så få indgange som muligt til MIM pr
interessent/part, for at undgå forvirring og sikre konsistens i kommunikationen. Den foreslåede ansvarsdeling
er nærmere beskrevet i afsnit 11.2 om kommunikationsaktiviteter.
9.2. Styregruppe
Rolle
Styregruppeformand/ projektejer
Styregruppedeltager
og
projektleder
Styregruppedeltager
Styregruppedeltager
Styregruppedeltager
Navn
Oluf Engberg
Sanne Kjær
Pia Holm
Tone Madsen
Michel Schilling
Titel
Vicedirektør i Naturstyrelsen
Kontorchef i Naturstyrelsen
Kontorchef i departementet
Specialkonsulent i departementet
Vicedirektør i Miljøstyrelsen
9.3. Projektleder
Navn
Kontorchef Sanne Kjær
Enhed
Jura
Sanne er mange årig planchef med stor erfaring inden for VVM og planlægning.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
11
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0033.png
9.4 Øvrige roller og bemanding
Rolle
Koordinator
ifht.
minister-,
folketings-
og
pressebetjening, juridisk ressourceperson, skribent
på ændring af VVM-bekendtgørelsen,
VVM-
og
plansagsbehandler,
bidrager
til
ministerbetjening, koordinator på alt det VVM- og
planfaglige
Ansvarlig for kvalitetssikring af VVM-processen og
indholdet i VVM-redegørelsen, samt ifht statusnotat i
2015 og evaluering i 2017
Anden sagsbehandler på skifergassagen som også
bidrager til ministersagsbetjening m.v. i nødvendigt
omfang.
Godkendende chef ifth VVM-sagsbehandlingen
En række fagpersoner internt i NST til sikring af det
faglige niveau og korrekte faglige vurderinger i VVM-
redegørelsen
Navn og enhed
Fuldmægtig
Johanna
Schüssler
specialkonsulent Helle Ina Elmer, Jura
Fuldmægtig Tina Schmidt, TPL
og
Funktionsleder Nina Holst, TPL
Fuldmægtig Peter Moltesen, TPL
En eller flere fagpersoner i MST til vurdering af
miljømæssige konsekvenser af kemikalier m.v.
anvendt til frakturering.
Varetagelse af aktindsigtsanmodninger, mindre
borgerhenvendelser m.v.
Kontorchef Christina Berlin Hovmand, TPL
Skal afklares nærmere. Involverede enheder må
som minimum forventes at være DLA (det
landskabelige), KVG (grundvandsbeskyttelse) og
VHM (udledning af affaldsvand til nærliggende søer
og vandløb).
MSTs koordinator er sagsbehandler Karsten Borg
Jensen. Ansvarlig kontorchef er Yvonne Korup,
MST Virksomheder
Fx en student som har skifergassagen som sin
hovedopgave, hvis det bliver nødvendigt.
9.5. Allokering/ressourcetræk fordelt på roller
[Det er projektlederens ansvar, at alle projektdeltagere er opmærksomme på hvilken særskilt m-tidskonto
deres timer skal registreres på, så der løbende kan følges op på tidsforbruget.]
Rolle
Navn
Allokeringsbehov i
timer i projektperiode
Fra dato til
dato
Enhed
Sum
….
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
12
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0034.png
10. Interessent- og aktørhåndtering
Vigtigste interessenter
Total
Interesse i projekter
Bygherre, økonomisk interesse
ved gennemførsel
Håndteres ved
Håndteres tilsvarende bygherrer i andre store
VVM-sager. Der afholdes et indledende
møde, hvor projekt- og tidsplan drøftes og
kommende møder aftales.
Håndteres tilsvarende bygherrer i andre store
VVM-sager. Der afholdes et indledende
møde, hvor projekt- og tidsplan drøftes og
kommende møder aftales.
Det forudsættes, at miljøministeren skriver
under på en evt. VVM-tilladelse.
Orienteres om resultatet af de to VVM-
høringsfaser og i øvrigt efter nærmere aftale.
Nordsøfonden
Bygherre, økonomisk interesse
ved gennemførsel
Den siddende regering
Økonomisk
interesse
i
gennemførsel, politisk interesse i
udfald og håndtering af VVM-
processen
samt
overfor
modstanden
i
(dele
af)
befolkningen.
Den nuværende SR-regering har
ikke
drøftet
skifergas-
problematikken
Miljøudvalget og Klima-
,
energi-
og
bygningsudvalget
Frederikshavn
Kommune
Græsrodsbevægelser
mod
skifergas:
Skifergas Nej Tak,
Danmarks
Naturfredningsforening,
Det økologiske Råd,
Netværk til oplysning
om
skifergas,
Greenpeace, WWF
Politisk interesse
Orienteres løbende efter nærmere aftale.
Mødeplan aftales tidligt i projektet. Tæt
dialog, ikke mindst om kommuneplantillæg og
lokalplan
Imod skifergasindvinding
frakturering
ved
Projektgruppe og styregruppe skal beslutte,
om græsrodsbevægelserne og evt. andre skal
inviteres til dialog ud over den offentlighed og
dialog man har i den almindelige VVM-proces
(borgermøder i idéfase og når udkast til VVM-
redegørelse foreligger samt skriftlig høring i
forbindelse hermed).
Miljøministeriet har i flere sager arbejdet med
nye former for interessentinddragelse.
Dialogmøder med græsrodsbevægelserne vil
sende et signal om lydhørhed, dertil kommer
at NST kan drage nytte af den viden
græsrodsbevægelserne kan bidrage med. På
de offentlige borgermøder og i skriftlige
høringer er det ofte de store fronter, der bliver
trukket op. På dialogmøder i mindre fora
drøfter man lettere konkrete problemstillinger
og løsninger.
Står
for
den
offentlige
kortlægning og oprensning af
jordforurening
Bør kontaktes mhp vidensindsamling
Regionerne,
særligt
Region Nordjylland
Vidensinstitutioner,
GEUS, DCE, DTU
Lodsejere
fx
Vidensinstitutioner
skal
inddrages
i
forbindelse med videnopbygning. OBS! Tjek
om GEUS er rådgiver for Total.
Lokale borgere der kommer til at
lægge jord til
Håndteres tilsvarende lodsejere i andre VVM-
projekter
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
13
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0035.png
11. Kommunikation og hovedbudskaber
11.1 Hovedbudskaber
I sidste version af ØU-sagen er lagt op til, at regeringen følger nedenstående fælles kommunikationslinje.
Hovedbudskaberne tilrettes efter den endeligt vedtagne ØU-sag.
Vi er i regeringen enige om, at eventuelle forekomster af skifergas kan bidrage til energiforsyningen
i Danmark, såfremt al efterforskning og indvinding af skifergas foregår miljø- og sikkerhedsmæssigt
fuldt forsvarligt.
Vi er bevidste om, at frakturering af undergrunden med henblik på at efterforske efter eller indvinde
skifergas potentielt kan være forbundet med en række miljø- og sikkerhedsmæssige risici, der
bekymrer mange borgere.
Vi mener, det fremover bør være staten og ikke den enkelte kommune, der er myndighed for VVM-
tilladelser, når det gælder efterforskning efter skifergas med anvendelse af frakturering. Derfor
overtager miljøministeren nu den myndighedsopgave, som knytter sig til efterforskning med
frakturering, og som før har ligget i kommunerne.
Lige nu ved vi ikke, om der findes gas i de danske skiferlag og i givet fald, om der er nok til en
egentlig kommerciel produktion. Så vi kan ikke på nuværende tidspunkt spå om, hvorvidt indvinding
bliver aktuel i Danmark
I 2010 fik Total og Nordsøfonden eneretstilladelse til efterforskning og indvinding af skifergas i
Nordjylland og Nordsjælland
Frederikshavns Kommune gav i juli 2014 – på baggrund af en fuld VVM-redegørelse – VVM-
tilladelse til en indledende prøveboring, som nu forberedes
Hvis hele efterforskningsfasen kan gennemføres miljø- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt og alle
nødvendige tilladelser er indhentet, har selskaberne ret til at indvinde.
Vi har besluttet at gennemføre en undersøgelse af de miljørisici, der er forbundet med efterforskning
og indvinding af skifergas i Danmark – og den mulige håndtering af disse
Hertil kommer, at når de samlede resultater fra efterforskningsboringen i Frederikshavns Kommune
foreligger, vil regeringen foretage en evaluering og som lovet sende den til Folketinget
Regeringen står ved sit mål om 100 pct. vedvarende energi i 2050. Men olie og gas vil spille en
central rolle i energiforsyningen en del år frem, og brug af naturgas er mere klimavenligt end kul –
der udledes mindre CO2 fra afbrænding af gas end kul.
Desuden vil statslige indtægter fra olie- og gasproduktion kunne være til gavn for vores velfærd og
samfundsøkonomi
11.2 Kommunikationsaktiviteter
Som udgangspunkt bør det bestræbes, at der kun er én indgang/så få indgange som muligt til MIM pr
interessent/part, for at sikre konsistens i kommunikationen.
Der bør holdes regelmæssige koordinationsmøder internt i projektarbejdsgruppen, for at sikre vidensdeling
og en så effektiv sagsbehandling som muligt.
11.2.1 Pressen
For at sikre sig konsistens bør det ifht. al detaljeret information om proces, jura m.v. være projektleder og
kontorchef Sanne Kjær, der udtaler sig til pressen.
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
14
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0036.png
Ministeren og klima-, energi-, og bygningsministeren kan udtale sig om:
a) hvorfor der er givet eneretstilladelser til efterforskning og indvinding til skifergas, men hvorfor der
også er en pause for flere tilladelser
b) statens bevæggrunde for overtagelse af myndighedskompetencen i fase 2 (bekendtgørelsesændring,
fordi afgørelsen om VVM-tilladelse derved kan påklages) [begge ministre]
c) overordnede mål og etik for proces og [VVM]-sagsbehandlingen [miljøministeren]
11.2.2 Kontakt med Total , Nordsøfonden og Frederikshavns Kommune
Al kontakt med Total og Nordsøfonden (de to bygherrer) og Frederikshavns Kommune foretages som
udgangspunkt af/via Naturstyrelsen, som vil være VVM-myndighed.
11.2.3 Kontakt med Folketinget (MIU, KEB-udvalget m.v.) og KEBMIN
Al kontakt til Folketinget og KEBMIN foregår via departementet.
11.2.4 Kontakt til forskningsinstitutioner
Al kontakt til de forskningsinstitutioner, som ender med at skulle bidrage med ny viden til området, kører via
Naturstyrelsen, der qua sin rolle som VVM-myndighed er primær bruger af den indsamlede viden. Der
etableres følgegrupper, som bidrager til at bestemme omfanget af den viden, der ønskes. Heri vil både MST
og KEBMIN indgå.
11.2.5 Kontakt til græsrodsbevægelser mod skifergas
Kontakt til modstandsgrupper og øvrige interessenter (som hovedsageligt forventes at være imod skifergas)
vil i stort omfang formentlig ske via VVM-processen, men der må også forventes et mængde henvendelser til
ministeren, der på sædvanlig må klares som STS’er, PMV’er og deciderede ministerbesvarelser, afhængig af
departementets vurdering.
12. Bilag
Ressourceoversigt
Projektbeskrivelse for videnskabelig undersøgelse
[Detaljeret tidsplan for VVM-processen – når en sådan er udarbejdet efter møde med Total ultimo
september.]
Projektinitieringsdokument
Miljøministeriets projektmodel
15
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632368_0037.png
Til departementschefen
RØD
Frist:
Tværgående planlægning
J.nr. NST-101-01829
Ref. nihho
Den 11. september 2014
Godkendt af
DEP J.nr.
2014 - 7578
Styrelse omr. chef
SAKJA
Styrelse Direktion
Ministeren
Skifergas – projektinitieringsdokument og projektbeskrivelse for en videnskabelig
undersøgelse
./.
Indstilling
Det indstilles, at departementet:
- godkender vedlagte projektinitieringsdokument
- godkender vedlagte projektbeskrivelse og
- sender projektbeskrivelsen i høring hos KEBMIN samt
- afklarer spørgsmålet om KEBMINs eventuelle medfinansiering
Problem
Det forventes at ØU snarest træffer beslutning om, at NST overtager VVM-
myndighedskompetencen for projekter, der omhandler frakturering i forbindelse med
efterforskning af skifergas på land. Samtidig hermed forventes ØU at træffe beslutning om, at der
skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse hvori eksisterende viden om efterforskning og
indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke forhold i Danmark, herunder særligt
geologien i det konkrete område i Frederikshavn. Denne undersøgelse skal være færdig i 1.
kvartal 2015.Vedlagt fremsendes det af departementet ønskede udkast til projektbeskrivelse for
den videnskabelige undersøgelse om skifergas. Der udestår p.t. en afklaring af a) undersøgelsens
omfang (se projektbeskrivelsen), b) om DCE kan udføre den samt c) pris og finansiering.
Med overtagelsen af VVM-myndighedskompetencen får NST yderligere arbejdsopgaver. I
projektinitieringsdokumentet fastlægges den interne arbejdsfordelingen i NST.
Status
Det vides endnu ikke, om DCE har den faglige kapacitet til at udføre undersøgelsen. Det skal
afklares i dialog med DCE, når MIM og KEBMIN sammen har defineret opgaven, og bør efter
Naturstyrelsens vurdering først ske efter ØU har truffet endelig beslutning, hvorfor der endnu
ikke er taget kontakt til DCE. Det skal yderligere afklares i hvilket omfang, GEUS kan stille data
til rådighed til brug for undersøgelsen/skal udføre dele af undersøgelsen.
Hvis DCE har den faglige kapacitet, og den er ledig, så kan DCE i princippet begynde at løse
opgaven med det samme. Det efterlader så spørgsmålet om finansieringen af opgaven. Der er som
udgangspunkt to finansieringsmåder:
1)
MIM finder nye konsulentmidler, som kan anvendes til at købe ydelsen hos DCE.
2)
Opgaven indgår i rammeaftalen.
Det vil være vanskeligt at finde ledig kapacitet i rammeaftalen 2014 til en så stor
rådgivningsopgave Der vil skulle ske en omprioritering af opgaver, hvilket kan være vanskeligt så
sent på året. Opgaven kan imidlertid indarbejdes i rammeaftalen 2015, hvor vi står foran at skulle
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
indmelde nye opgaver. Problemet er fortsat, at der ikke er meget råderum i rammeaftalen, så der
vil skulle omprioriteres gamle opgaver for 1 mio. kr. for at få plads til en ny opgave til 1. mio. kr.
Opgaven kan så først igangsættes i 2015.
En løsning kunne være, hvis opgaven skal i gang nu og her, at starte på en mindre del af opgaven i
2014 ved konsulentpenge, og så arbejde på at få den resterende del af opgaven ind i rammeaftalen
2015. Nye rådgivningsopgaver i rammeaftalen skal udbudsvurderes.
Løsning – Strategi og proces
Vedlagte projektbeskrivelse er Naturstyrelsens bud på omfang af og forudsætninger for den
videnskabelige undersøgelse. Projektbeskrivelsen bør afklares med KEBMIN.
DCE kontaktes om opgaveløsningen, herunder om de kan løfte opgaven samt prisen herfor, når
regeringen har meldt beslutningen om den ny myndighedskompetence ud.
Departementet afklarer, om KEBMIN fortsat er villig til at medfinansiere undersøgelsen og om/i
hvilket omfang, der skal ske en omprioritering af rammeaftalen med DCE.
Der vil blive nedsat en følgegruppe til undersøgelsesarbejdet, og KEBMIN skal deltage i denne.
NST lægger ikke op til, at Finansministeriet skal deltage i denne.
NST har til intern brug udarbejdet vedlagte PID, der tydeliggør arbejdsopgaver og
ressourcefordeling for NSTs arbejde.
Økonomi
Der udestår forsat en afklaring af, hvor meget en sådan undersøgelse vil koste, og hvor
finansieringen skal findes.
Pressestrategi
Ikke relevant p.t. for denne sag. Eventuelle henvendelser om skifergas fra pressen, henvises til
kontorchef Sanne Kjær.
2