Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632081_0001.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Kære Sanne
Tone Madsen
6 Oct 2014 12:22:27 +0200
Sanne Kjær
Nina Hanne Holst;Thomas Skovgaard Mortensen
Vs: SKifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1366970)
Hermed projektbeskrivelsen med GEUS' kommentarer og forslag til rettelser. Jeg har talt med ENS i dag -
som har talt med GEUS. GEUS kan levere det, som de vurderer, at de skal levere på, inden for dem angivne
frist, og de er klar til at afsætte de nødvendige ressourcer. GEUS bliver ikke lead på opgaven - jeg vender
tilbage til dig om dette. Nu skal vi i første omgang ha en projektbeskrivelse helt færdig. Hvad er
tidsperspektivet på det, tror du?
Lad os evt. tales. Mvh Tone
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Tone Madsen ([email protected])
Jens Skov-Spilling ([email protected])
Katja Scharmann ([email protected])
SV: SKifergas-undersøgelse
06-10-2014 12:13:47
Hej Tone
Som lovet projektbeskrivelsen med GEUS’ kommentarer.
Katja
Katja Scharmann
Geolog
Indvinding
Direkte tlf.: 3392 6672
E-post: [email protected]
-----------------------------------------------------------------------------
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Energistyrelsen
Amaliegade 44, 1256 København K
Tlf: 33926700, e-post: [email protected], hjemmeside: www.ens.dk
-----------------------------------------------------------------------------
Fra:
Tone Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. oktober 2014 15:13
Til:
Katja Scharmann
Cc:
Sanne Kjær
Emne:
Sv: SKifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1364902)
Kære Katja
Har forsøgt at ringe
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0002.png
I forlængelse af tilsendte: 1) har GEUS stillet data til rådighed for Total og Nordsøfonden på samme måde,
som de er forpligtet til at gøre over for andre virksomheder, myndigheder mv. Eller har de haft en særlig
(betalt?) rådgiverrolle? 2) har GEUS mulighed for at være 'lead' på skifergasundersøgelsen og stille 'det
bedste hold' - enten inden for sin forpligtelse over for myndigheder eller mod betaling for opgaven, som -
som du ved - bliver en forskningsopgave?
Vi har brug for en snarlig afklaring. Mvh Tone
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Kjeldsen, Stig ([email protected]), Tone Madsen ([email protected])
Jens Skov-Spilling ([email protected])
Katja Scharmann ([email protected])
SV: SKifergas-undersøgelse
02-10-2014 14:18:52
Kære Tone og Stig
Vedhæftet input fra GEUS. Den medfølgende mailtekst lød:
”Vedhæftet et udkast af tilsynsnotatet for GEUS, hvori opgaver m.m. er beskrevet. Der kan eller henvises til
Finansloven, og loven om GEUS.
GEUS har hjemmel til at oppebære indtægter til finansiering af bl.a. forskningsopgaver, salg af data og
rådgivning.
GEUS udarbejder hvert år listepriser til EU-projekter, indtægtsdækkede forsknings opgaver og kommercielle
rådgivnings opgaver
GEUS’ liste priser er beregnet ud fra FM vejledning. I listepriserne er der indregnet et overhead til dækning
af kortsigtede og langsigtede omkostninger.
Listepriserne består af en lønandel og et overhead. Beregningsprincipperne og dokumentationen for
overheaden bliver hvert år gennemgået og godkendt af Rigsrevisionen.
GEUS listepriser for kommercielle opgaver indeholder en profit for ikke at være konkurrenceforvridende på
de opgaver, hvor private firmaer også kan byde på.”
Mange hilsener
Katja
Katja Scharmann
Geolog
Indvinding
Direkte tlf.: 3392 6672
E-post:
[email protected]
-----------------------------------------------------------------------------
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Energistyrelsen
Amaliegade 44, 1256 København K
Tlf: 33926700, e-post:
[email protected],
hjemmeside:
www.ens.dk
-----------------------------------------------------------------------------
Fra:
Tone Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. oktober 2014 13:16
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0003.png
Til:
Katja Scharmann; Stig Kjeldsen
Emne:
SKifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1362556)
Kære begge
Blot t.o. er det Naturstyrelsens vurdering, at den kommende skifergasundersøgelse kan karakteriseres som
forskning. Den skal dermed ikke i udbud.
Har I mulighed for at lirke en vurdering ud af GEUS mht deres mulige rolle?
Revideret udkast til projektbeskrivelse følger snarest.
Bedste hilsner,
Tone Madsen
Specialkonsulent
Natur & plan
Mobil: (+45) 4139 2419
[email protected]
Børsgade 4
DK - 1215 København K
Tlf.: (+45) 72 54 60 00
EAN: 5798000862005
www.mim.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0004.png
NOTAT
Projektbeskrivelse for videnskabelig undersøgelse af international
viden om skifergas relateret til en dansk kontekst
Tværgående planlægning
J.nr. NST-101-01829
Ref. nihho
Den 17. september 2014
1. Kort beskrivelse
Projekttitel: Videnskabelig undersøgelse af internatonal viden om skifergas
relateret til en dansk kontekst
Resumé: Der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori eksisterende
viden om efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke
forhold i Danmark, herunder særligt den danske geologi. Det primære fokus er at
belyse de mulige miljøpåvirkninger samt den eksisterende viden om, hvordan
Rekvirent: Naturstyrelsen, Miljøministeriet. Kontaktperson: Tina
Schmidt/Naturstyrelsen.
Deltagende institutioner: KEBMIN [og/med input fra] GEUS, DCE eller en anden
institution/rådgiver. Kontaktperson: [xxx.]
Periode: Undersøgelsen er planlagt til at forløbe fra oktober 2014 og frem til den
31. marts 2015.
2. Baggrund
Miljøministeriet ved Naturstyrelsen er VVM-myndighed for anlæg med direkte
henblik på frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning og
indvinding af skifergas. Der forventes en VVM-anmeldelse af efterforskning af
skifergas med frakturering i Frederikshavns Kommune fra det franske
energiselskab Total i løbet af september måned 2014. Miljøministeriet ønsker i den
forbindelse til brug for myndighedsarbejdet at forbedre ministeriets
vidensgrundlag om skifergasefterforskning og – indvinding med brug af
frakturering, miljøkonsekvenserne herved og mulige afværgeforanstaltninger.
3. Opgavebeskrivelse
Overordnet formål
Der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori eksisterende viden om
efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke forhold i
Danmark, herunder særligt den danske geologi.
Undersøgelsens primære fokus er at belyse de mulige miljøpåvirkninger fra
efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark. I undersøgelsen skal også
gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige negative
miljøpåvirkninger kan imødegås, herunder hvilke best-practice løsninger der
findes indenfor olie og gas industrien i forbindelse med udførelse af skifergas
relaterede aktiviteter. Dette kan tage udgangspunkt i EU’s henstillinger om
skifergas, samt i IEA’s golden rules.
Slettet:
mulige negative
miljøpåvirkninger kan imødegås.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0005.png
Undersøgelsens formål er at indgå som en del af grundlaget for Naturstyrelsens
VVM-redegørelse og kan indgå, som en del af skifergas-evalueringen, som
KEBMIN lovede Folketinget i 2012 og 2013. Undersøgelsen kan endvidere indgå i
politiske drøftelser om skifergas i Danmark.
Forudsætninger
Der findes en omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler om
skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-Kommissionen,
UK og Polen, som kan indgå i en videnskabelig undersøgelse, som skal belyse de
mulige miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark:
Support to the identification and potential risks for the environment and
human health arising from hydrocarbons operations involving hydraulic
fracturing in Europe, report for European Commission DG Environment, 10.
august 2012
Shale gas extraction in the UK, a review of hydraulic fracturing, The Royal
Society & Royal Academy of Engineering, juni 2012
Climate impact of potential shale gas production in the EU, report for
European Commission DG Clima, 30. juli 2012
Hydrofracking Risk Assessment, Executive Summary, Study concerning the
safety and environmental compatibility of hydrofracking for natural gas
production from unconven-tional reservoirs, Panel of experts, april 2012
(Tyskland)
Environmental Aspects of Hydraulic Fracturing Treatment Performed on the
Łebień LE‐2H Well, november 2011.
Et andet omfattende studie “Environmental Impacts of Shale Gas Extraction in
Canada “, maj 2014, foranlediget af the Council of Canadian Academies ville også
være relevant at inddrage i en videnskabelig undersøgelse.
Undersøgelsen skal belyse mulige miljøpåvirkninger som følge af efterforskning og
indvinding af skifergas med udgangspunkt i, hvad der efter VVM-reglerne skal
belyses. Herunder mulige påvirkninger
af jord,
grundvand (drikkevand) og
overfladevand, udledning til luften, spildevand, affald (herunder naturligt
forekommende
uorganiske-, organiske- og
radioaktive stoffer), jordskælv,
transport-udfordringer, landskabelige forhold, støj mv. Undersøgelsen skal bl.a.
inddrage de mange kritikpunkter, der er rettet mod skifergas, som modstandere af
skifergas har lagt frem. I undersøgelsen skal der også gøres rede for den
eksisterende viden om, hvordan mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås,
herunder hvilke best-practice løsninger der findes indenfor olie og gas industrien
i forbindelse med udførelse af skifergas relaterede aktiviteter]. Denne generelle
viden skal sættes i relation til de specifikke forhold i Danmark, herunder den
danske geologi.
Fagligt omfang
Der er endnu ikke erfaringer med efterforskning og indvinding af skifergas i
Danmark. Undersøgelsen skal belyse en række miljøforhold med udgangspunkt i
VVM-reglerne, herunder nedenstående bud på mulige miljømæssige
konsekvenser, der bl.a. er identificeret på baggrund af EU-Kommissionens rapport
fra august 2012”Support to the identification of potential risks for the environment
and human health arising from hydrocarbons operations involving hydraulic
fracturing in Europe” og Det tyske Miljøråd (SRU) som i maj 2013 udgav ”Fracking
for Shale Gas Production”.
Oplysningerne angår anvendelse af frakturering i forbindelse med efterforskning
2
Kommentar [ARJ1]:
GEUS, nsc: Det
er relevant at inddrage studier fra
Polen, da de er længst i Europa med
efterforskning og testproduktion. De
har udarbejdet omfattende og
detaljerede studier/rapporter i forhold
til skifergas.
Kommentar [ARJ2]:
GEUS, kh: samt
de nyeste videnskabelige review
artikler.
Kommentar [ARJ3]:
GEUS, arj:
indsat
Slettet:
Kommentar [ARJ4]:
GEUS, arj:
indsat
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0006.png
og indvinding af skifergas og således ikke andre former for boringer, herunder
indledende udtagning af borekerner, der ikke rejser samme miljømæssige
spørgsmål.
Erfaringerne fra andre lande har vist, at indvinding – og i mindre grad
efterforskning – efter skifergas ved anvendelse af frakturering kan rejse spørgsmål
i relation til beskyttelse og anvendelse af grundvand, håndtering af affald fra
boringerne samt efter omstændighederne transport og landskabelige forhold.
De miljømæssige konsekvenser vil på grund af det relativt beskedne omfang af
boringen være mindre ved efterforskningsboringer, og de særlige miljømæssige
spørgsmål knyttet til frakturering bliver derfor især aktualiseret ved
indvindingsboringer.
Nedenfor er beskrevet en række mulige påvirkninger, som undersøgelsen som
minimum skal belyse nærmere,
, herunder risici for at de indtræffer,
ligesom der
skal gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan hver enkelt af de mulige
negative miljøpåvirkninger kan undgås.
Frakturering – kemikalier og forurening af
jord,
grundvand,
søer og vandløbFor
at kunne efterforske muligheden for produktion af naturgas fra skiferlagene
anvendes frakturering, som er opsprækning af skiferlagene med store mængder
vand tilsat kemikalier og små keramiske kugler eller sand. Herved frigøres gassen.
I Danmark ligger de relevante skiferlag generelt set 2-3 km eller mere under
grundvandsmagasinerne. De geologiske forhold og boringernes konstruktion skal
dog altid vurderes for et konkret projekt for at vurdere risikoen for forurening af
grundvand.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har oplyst, at fraktureringsteknikken
allerede kendes fra Nordsøen, hvor frakturering har været anvendt til i alt 130
boringer i den danske del af Nordsøen. Frakturering har desuden været anvendt i
10.000-vis af boringer på verdensplan. Undersøgelsen bør inddrage erfaringerne
fra både de danske og udenlandske boringer med frakturering. KEBMIN bidrager
til afgrænsning af hvilke kilder, der kan være relevant at inddrage i undersøgelsen.
Kommentar [tl5]:
Måske mere
relevant at foreslå metoder (tidlig
varsling) til kontrol af om påvirkning vil
finde sted ved de konkrete lokaliteter.
Med mulighed for at træffe
forholdsregler til at undgå/minimere
alvorlig forurening af grundvand.
Metoder til varsling vil afhænge af
lokale grundvandtyper, f. eks.
metanholdigt/ikke-metanholdigt
grundvand. Jfr. overvågning af Stenlille
naturgaslager.
Slettet:
herunder risiciene for at de
indtræffer
Kommentar [ARJ6]:
GEUS, arj:
forslag til ændret formulering
Slettet:
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
Frakturering nødvendiggør brug af vand i større mængder. Det kan påvirke grund-
/drikkevandsmagasiner, såfremt der anvendes/indvindes denne type vand til
frakturering. Ved etablering af produktionsanlæg med mange boringer kan det vise
sig at udgøre en væsentlig miljøpåvirkning. Der kan muligvis anvendes brakvand
eller havvand (som i Nordsøen) til frakturering, ligesom genbrug af vand er en
mulighed. I stigende omfang gennemføres der genbrug af vand ved
skifergasprojekter i USA og Canada. Ved brug af brakvand eller havvand vil der
kunne opstå risiko for forurening af søer og vandløb, bl.a. på grund af
saltindholdet i det anvendte vand.
De store mængder
procesvand
tilsættes kemikalier, og det kan efterfølgende give
udfordringer i forhold til håndtering af
frackingvæske, backflow,
boremudder og
borespåner.
Der har været stor fokus på de kemikalier som indgår i
frackingvæsken, men det er ikke kun de tilsatte kemikalier der kan give
forureningsproblemer. Frackingvæsken vil også kunne opløse problematiske
stoffer fra formationen således at backflow kan indeholde både organiske og
uorganiske forureninger.
Slettet:
Jord, grundvand, søer og
vandløb
Kommentar [ARJ7]:
GEUS, arj: Er
vandforbruget et reelt problem i et land
som DK hvor der er betydelige
resourcerne af overfladevand og
grundvand der er uegnet til
drikkevand? Og ved efterforskningen er
vandforbruget jo under alle
omstændigheder meget begrænset
Kommentar [ARJ8]:
GEUS, arj: Det
er ikke kun efterfølgende det kan give
problemer, der kan også ske spild ved
håndteringen af frackingvæsken.
Slettet:
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
Slettet:
affald i form af spildevand
Kommentar [ARJ9]:
GEUS, arj:
forslag til ændret formulering
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0007.png
Der kan
derfor
være risiko for forurening på borepladsen og i værste fald
nedsivning til grundvandet eller udløb i nærliggende vandløb og søer.
Disse risici kan imødegås ved en hensigtsmæssig indretning af borepladsen med
en tæt membran under pladsen, og opsamlingstanke for afledte væsker fra
borepladsen.
Vælges det at transportere
backflow
vandet væk fra borestedet med lastbil, vil der
bestå en risiko for forurening ved trafikuheld. Vælges bortledning gennem
spildevandsrør, vil der bestå en risiko for forurening ved rørbrud.
Kommentar [ARJ10]:
GEUS, arj:
forslag til ændret formulering
Kommentar [ARJ11]:
GEUS, arj:
forslag til ændret formulering
Slettet:
spilde
Landskab og trafik
Trafik og landskabet vil påvirkes i form af anlæg på borestedet og etablering af
arbejdspladser, forstærkede veje af hensyn til de tunge transporter og indretninger
til opbevaring af kemikalier, spildevand og affald. En boreplads vil typisk omfatte
omkring 10-15.000 m
2
.
En egentlig kommerciel gasproduktion vil formentlig betyde, at der må forventes
etableret at større antal borepladser med flere indvindingsbrønde (i
størrelsesordenen 8-12 på hver boreplads). I forbindelse med indledning af en
kommerciel produktion af skifergas i Danmark er det vurderingen, at der i første
omgang vil være tale om et begrænset antal borepladser, hvorfra der vil kunne
indhentes erfaring med hensyn til produktionens forløb, afsætning af naturgas,
optimering af fraktureringsteknikken mv. Det skønnes helt overslagsmæssigt, at
en boreplads vil kunne indvinde fra områder på i størrelsesordenen 10-20 km
2
.
Udbredelse af produktionen til at omfatte større områder og dermed også
etablering af flere borepladser vil bygge på erfaringerne fra en indledende fase af
produktionen. Valg af lokaliteter for nye borepladser vil blandt andet bygge på
viden om de geologiske forhold for skiferlagene i undergrunden. Disse anlæg vil
være
aktive i hele indvindingsperioden. Længden heraf vil afhænge af
skifergasforekomsterne, men kan være 20-30 år. Afhængig af anlæggenes
udformning og håndteringen af spildevandet, vil der kunne opstå et væsentligt
antal lastvognstransporter til og fra brøndene, hvilket bl.a. vil kunne få indflydelse
på anlæggelse af veje og etablering af rørledninger til gastransport og spildevand i
området, samt øget luftforurening i områder med øget lastbilkørsel.
Det skal i undersøgelsen belyses, hvordan eksempler på anlæg i borings- og
produktionsfasen, transportveje mm. vil påvirke landskabet i en eventuel
indvindingsfase, herunder mulighederne for at reducere de visuelle påvirkninger.
De landskabelige forhold for såvel en eventuel efterforskningsfase, som en egentlig
produktionsfase skal både analyseres skriftligt og belyses ved hjælp af eksempel-
visualiseringer.
Støj og lys
Det må forventes, at såvel borearbejdet som den efterfølgende frakturering foregår
kontinuert over døgnet, hvorved støj og lys fra arbejdsområdet vil kunne påvirke
omgivelserne væsentligt. I tilfælde af at der påtræffes gas kan der forventes
begrænset afbrænding (flare).
Radioaktive stoffer
4
Slettet:
skulle forblive
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0008.png
Skiferen, som efterforskes efter på land i Danmark er blandt andet alunskiferen.
Alunskiferen indeholder tungmetaller og radioaktivt materiale, hvorfor
håndteringen af borespåner bør overvåges/måles for deres indhold af naturlige
radioaktive stoffer. Tilstedeværelse af naturligt forekommende radioaktive stoffer
er ikke begrænset til efterforskning og indvindingsaktiviteter fra skiferlag, men
kendes også i forbindelse med aktiviteter i traditionel olie og gasproduktion. I
forbindelse med olie- og gasaktiviteter i den danske del af Nordsøen håndteres der
naturligt forekommende radioaktive stoffer.
Metan og andre klimagasser
Metan (som er hovedbestanden af naturgas) er en af de klimagasser som omtales i
forbindelse med skifergas indvinding. Også klimapåvirkningerne af skifergas,
herunder i hvilket omfang andre fossile brændsler fortrænges, bør belyses.
I rapporten ”Climate impact of potential shale gas production in the EU”, fremlagt
af Europa-Kommissionen i september 2012 konkluderes det på baggrund af
erfaringer fra USA, at udledninger af klimagasser fra anvendelse af skifergas til
elektricitet er 41 til 49 procent mindre end fra anvendelse af kul. Vurderingerne er
fremkommet ved en livscyklusanalyse omfattende udledninger fra udførelse af
produktionsboringer til nedtagelse af anlæg.
Jordskælv
Afhængig af de geologiske forhold kan der også være risiko for [mindre] jordskælv
ved gennemførelse af boringerne. Det skyldes, at frakturering kan reaktivere lokale
forkastningszoner.
4. Fremgangsmåde og metode
[Skal afklares i samspil med DCE og GEUS/. DCE’s kompetencer knytter sig
primært til det på jorden. GEUS har ekspertise inden for geologi og hydrogeologi.
På første følgegruppemøde skal der ske en drøftelse af datagrundlag, herunder
hvilke data GEUS kan levere til analysen. GEUS skal koordinere inddragelse af
ingeniørmæssige kompetencer. Det kan ske ved at inddrage GEUS’ egne
kompetencer, men skal også ske ved inddragelse af andre institutioners viden
herom, for at sikre en fuldstændig dækning af, hvorledes de enkelte dele i et
skifergas projekts levetid udføres, herunder udførelse af boringer, etablering af
boreplads, løsninger i forbindelse med bortskaffelse af spildevand etc. og hvilke
best-practice løsninger der findes i de enkelte delfaser i et skifergasprojekt
indenfor olie- og gasindustrien. Dette skal danne grundlag for DCE’s vurdering af
mulige miljømæssige påvirkninger fra de forskellige faser i et skifergas projekts
levetid. ].
Kommentar [ARJ12]:
GEUS, nsc:
Alunskiferern er blot en af de 3 skifre
som menes at have potentiale. Vi må
forvente at der vil ske fraturering i alle
skifre og fokusering på én skifer vil
være uproduktivt
Kommentar [ARJ13]:
GEUS, arj:
Hvem løser denne opgave?
Kommentar [ARJ14]:
GEUS, tdj: Det
er ikke selve boringen der risikerer at
udløse små jordskælv, det er
frakturerings-processen. Disse skælv
kaldes inducerede skælv og kendes især
fra boringer hvor der pumpes store
mængder gas/væske ned, og i nogen –
mindre - grad også fra frakturering i
shale gas boringer. En monitering for
inducerede jordkælv er derfor
almindelig – og GEUS udfører da også
pt en sådan monitering under kontrakt
for Total.
Kommentar [ARJ15]:
GEUS, nsc: I
hvilken omfang skal dette belyses. Det
er megt spcifikke risikovurderinger der
skal laves for at kende
spændingsforholdene.
Kommentar [ARJ16]:
GEUS, arj:
Reservoirgeologi, geokemi, seismologi
og hydrogeologi
5. Tidsplan og ressourcer
Tidsplan: Projektet igangsættes den [dato] 2014 og færdiggøres senest den 31.
marts 2015, hvor den endelige videnskabelige undersøgelse afleveres.
Bemandingsplan: DCE afsætter [personer], GEUS afsætter [personer], [XXX
afsætter [personer]].
Projektbudget: Tentativt 1 mio. kr. Skal afklares nærmere i samspil med DCE
Afhænger også af hvorvidt GEUS stiller de geologiske data gratis til rådighed eller
ej.
Kommentar [ARJ17]:
GEUS, nsc: Et
er data, andet om der skal laves studier
til at underbygge specifikke
vurderingen mht til bl.a. jordskælv,
undergrundens reaktiveret i forhold til
fraktureringsvæsker mm
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632081_0009.png
[De nærmere aftaler skal fremgå her, herunder om DCE medfinansierer noget, om
en del skal finansieres over rammeaftalen, og om der også skal nye penge til. Det
bør også fremgå, hvornår betalingerne skal falde. Der kunne fx være en betaling
ultimo 2014 og en betaling, når den endelige videnskabelige undersøgelse er
afleveret.]
6. Leverancer, fremdriftssikring og organisering
Projektets organisation og fremdriftssikring: [Projektet ligger ved DCE, men
forudsætter input fra GEUS og andre relevante institutioner koordineret af DCE og
GEUS. Det skal afklares på opstarts følgegruppemøde]. [xx, hos DCE] har det
overordnede ansvar for projektet.
Der nedsættes en følgegruppe bestående af repræsentanter fra NST, MST og
KEBMIN. Følgegruppen mødes [xx] gange med DCE frem mod afleveringen af den
endelige undersøgelse. På møderne redegør DCE kort for fremdriften indtil da.
Leverancer: Projektet har tre leverancer, hhv.
- en endelig projektbeskrivelse, som skal afklares i et samarbejde mellem
DCE og følgegruppen
- teknisk dokumentation og afrapportering i en teknisk rapport
- en enkel og kort policy- og redskabsorienteret publikation på dansk, så
offentligheden og beslutningstagere kan tilegne sig hovedpointerne fra
undersøgelsen
6