Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632047_0001.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Kære Nina
Yvonne Korup
12 Sep 2014 21:41:58 +0200
Nina Hanne Holst;Karsten Borg Jensen
SV: Skifergas - VU projektbeskrivelse.docx
Karsten og jeg har kommenteret i vedlagte. Jeg synes man skal være varsom med at nedtone miljørisikoen
ift grundvand allerede nu, men lade det stå åbent, og lade undersøgelsen konkludere på det.
Det er uklart af fremstillingen, om ansvaret for redegørelsen alene hviler på MIM. Kan det skrives mere
præcist, om KEBMIN og GEUS forventes at bidrage?
Det bør efter min vurdering være GEUS, der bistår med data og vurderinger på det underjordiske (herunder
vurderinger på grundvandsrisici) mens DCE´s kompetencer forventeligt ligger på det overjordiske. Et
samarbejde om redegørelsen ville derfor være optimalt.
Mvh Yvonne
Med venlig hilsen
Yvonne Korup
Kontorchef
Virksomheder
Dir tlf.: (+45) 72 54 41 05
Mobil: (+45) 25 36 20 85
[email protected]
Strandgade 29
DK – 1401 København K
Tlf.: (+45) 72 54 40 00
www.mst.dk
Fra:
Nina Hanne Holst
Sendt:
11. september 2014 13:43
Til:
Karsten Borg Jensen
Cc:
Yvonne Korup
Emne:
Skifergas - VU projektbeskrivelse.docx
Kære Karsten
Som aftalt kommer her mit allerførste bud på en projektbeskrivelse for en videnskabelig undersøgelse af
skifergas , jf. også vedlagte bestilling fra dep. Jeg vil som sagt gerne have jeres eventuelle kommentarer i
løbet af i morgen. Jeg arbejder lidt videre med bemærkningerne omkring organiseringen i
projektbeskrivelsen men har ikke meget mere ifht hvad en sådan undersøgelse fagligt set bør indeholde.
t.o. vedlægger jeg også et udkast til forklæde til dep, hvor I kan se nogle af de andre processuelle tanker, vi
har gjort os indtil nu.
Mvh. Nina
Nina Holst
Funktionsleder
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0002.png
Tværgående planlægning
Dir tlf: (+45) 72 54 47 40
Mobil: (+45) 26 17 29 92
[email protected]
Miljøministeriet
Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf.: (+45) 72 54 30 00
www.naturstyrelsen.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0003.png
Til departementschefen
RØD
Frist:
Tværgående planlægning
J.nr.
Ref. nihho
Den 11. september 2014
Godkendt af
DEP J.nr.
?
Styrelse omr. chef
SAKJA
Styrelse Direktion
Ministeren
Skifergas - projektbeskrivelse for en videnskabelig undersøgelse
./.
Indstilling
Det indstilles, at departementet:
- godkender vedlagte projektbeskrivelse og
- sender den i høring hos KEBMIN samt
- afklarer spørgsmålet om KEBMINs eventuelle medfinansiering
Problem
Der er i ØU den [xx.xx] taget beslutning om, at NST overtager VVM-myndighedskompetencen for
projekter, der omhandler frakturering i forbindelse med efterforskning af skifergas på land.
Samtidig hermed tog ØU beslutning om, at der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse
hvori eksisterende viden om efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til
specifikke forhold i [Danmark, herunder den danske geologi/Frederikshavn, herunder geologien i
området.]Denne undersøgelse skal være færdig [i 1. kvartal 2015]. Der udestår p.t. en afklaring af
a) undersøgelsens omfang (se projektbeskrivelsen), b) om DCE kan udføre den samt c) pris og
finansiering.
Status
Det vides endnu ikke, om DCE har den faglige kapacitet til at udføre undersøgelsen. Det skal
afklares i dialog med DCE, når MIM og KEBMIN sammen har defineret opgaven, og bør efter
Naturstyrelsens vurdering først ske efter ØU har truffet endelig beslutning, hvorfor der endnu
ikke er taget kontakt til DCE.
Hvis DCE har den faglige kapacitet, og den er ledig, så kan DCE i princippet begynde at løse
opgaven med det samme. Det efterlader så spørgsmålet om finansieringen af opgaven. Der er som
udgangspunkt to finansieringsmåder:
1)
MIM finder nye konsulentmidler, som kan anvendes til at købe ydelsen hos DCE.
2)
Opgaven indgår i rammeaftalen.
Det vil være vanskeligt at finde ledig kapacitet i rammeaftalen 2014 til en så stor
rådgivningsopgave - bedste bud er ca. 1 mio. kr. Der vil skulle ske en omprioritering af opgaver,
hvilket kan være vanskeligt så sent på året. Kan opgaven vente til 2015, så kan opgaven
indarbejdes i rammeaftalen 2015, hvor vi står foran at skulle indmelde nye opgaver til
rammeaftalen 2015. Problemet er fortsat, at der ikke er meget råderum i rammeaftalen, så der vil
skulle omprioriteres gamle opgaver for 1 mio. kr. for at få plads til en ny opgave til 1. mio. kr.
Opgaven kan så først igangsættes i 2015.
Kommentar [KY1]:
Er det besluttet at
MIM skal udarbejde den alene – eller
MIM sammen med KEBMIN? DCE kan
næppe lave undersøgelsen uden input
fra/samarbejde med GEUS.
Kommentar [nihho2]:
Det bør
overvejes, hvorvidt undersøgelsen skal
være specifikt rettet mod den konkrete
sag, eller være mere generel for
Danmark som sådan.
Kommentar [nihho3]:
Hvad står der
i seneste ØU-cover?
Slettet:
d
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0004.png
En løsning kunne være, hvis opgaven skal i gang nu og her, at starte på en mindre del af opgaven i
2014 ved konsulentpenge, og så arbejde på at få den resterende del af opgaven ind i
rammeaftalen 2015.
Nye rådgivningsopgaver i rammeaftalen skal udbudsvurderes.
Så det er ikke helt uproblematisk at få opgaven ind i rammeaftalen, men hvis det er MIMs
topprioritering i 2015 rammeaftalen, så er der selvfølgelig muligheder, men det vil koste løsning
af andre opgaver hos DCE.
Løsning – Strategi og proces
Vedlagte projektbeskrivelse er Naturstyrelsens bud på omfang af og forudsætninger for den
videnskabelige undersøgelse. Projektbeskrivelsen bør afklares med KEBMIN.
DCE kontaktes om opgaveløsningen og prisen herfor, når regeringen har meldt beslutningen om
den ny myndighedskompetence ud.
Departementet afklarer, om KEBMIN fortsat er villig til at medfinansiere undersøgelsen og om/i
hvilket omfang, der skal ske en omprioritering af rammeaftalen med DCE.
Økonomi
Der udestår forsat en afklaring af, hvor meget en sådan undersøgelse vil koste, og hvor
finansieringen skal findes.
Pressestrategi
Ikke relevant p.t. for denne sag. Eventuelle henvendelser om skifergas fra pressen, henvises til
kontorchef Sanne Kjær.
Kommentar [nihho4]:
Bemærk at
Bent som sidder med DCEs
rammeaftale gør opmærksom på at
indsamling af eksisterende viden nok
vanskeligt kan betragtes som forskning,
og dermed fritaget for udbud.
Kommentar [nihho5]:
Når vi får den
famøse kommunikationslinje…
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0005.png
NOTAT
Projektbeskrivelse for udarbejdelse af videnskabelig undersøgelse om
Tværgående planlægning
J.nr.
efterforskning og indvinding af skifergas med frakturering i
Kommentar [nihho1]:
Det skal
Ref. nihho
[Frederikshavn Kommune/Danmark]
afklares – evt. sammen
Den 11. september 2014
det med KEBMIN,
hvor bredt/snævert
geografiske
fokus for undersøgelsen skal være.
Slettet:
s
Baggrund
Miljøministeriet ved Naturstyrelsen er VVM-myndighed for anlæg med direkte
henblik på frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning og
indvinding af skifergas. Der forventes en VVM-anmeldelse af efterforskning af
skifergas med frakturering i Frederikshavn Kommune fra det franske
energiselskab Total i løbet af september måned 2014.
Opgavebeskrivelse
Overordnet formål
Opgaven går ud på at yde faglig bistand til Naturstyrelsen i forbindelse med en sag,
hvor Naturstyrelsen er VVM-myndighed for et anmeldt projekt om efterforskning
af skifergas i Nordjylland ved hjælp af frakturering.
Der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori eksisterende viden om
efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke forhold i
Danmark, herunder særligt den danske geologi/geologien i Frederikshavn
Kommune.
Undersøgelsens primære fokus er at belyse de mulige miljøpåvirkninger fra
efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark. I undersøgelsen skal også
gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige negative
miljøpåvirkninger kan imødegås.
Undersøgelsens formål er at indgå som en del af grundlaget for NST’s VVM-
redegørelse samt udgangspunkt for den skifergas-evaluering, som KEBMIN lovede
Folketinget i 2012 og 2013. Undersøgelsen kan endvidere indgå i politiske
drøftelser om skifergas i Danmark.
Forudsætninger
Der findes en omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler om
skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-Kommissionen
og UK, som kan lægges til grund i en videnskabelig undersøgelse, som skal belyse
de mulige miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas i
[Frederikshavn/Danmark]. Undersøgelsen skal belyse mulige miljøpåvirkninger
som følge af efterforskning og indvinding af skifergas, herunder mulige
påvirkninger på grundvand (drikkevand) og overfladevand, udledning til luften,
affald (herunder naturligt forekommende radioaktive stoffer), jordskælv,
transport-udfordringer, arealforbrug, støj mv. Undersøgelsen skal bl.a. inddrage
de mange angreb mod skifergas, som modstandere af skifergas har lagt frem. I
undersøgelsen skal der også gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan
mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås. Denne generelle viden skal
sættes i relation til de specifikke forhold i Danmark, herunder den danske geologi.
Slettet:
s
Kommentar [KABJE2]:
Det er vel
specifikt på den konkrete lokalitet og
ikke i Nordjylland generelt
Kommentar [KY3]:
Hvis Total har en
bred tilladelse fra KEBMIN til
undersøgelsesboringer, kan den
geografiske afgrænsning for
undersøgelsen evt. afvente Totals VVM-
anmeldelse.
Kommentar [KY4]:
Skal MIM – eller
MIM+KEBMIN lave undersøgelsen?
Det bør præciseres. KEBMIN har lovet
en evaluering.
Slettet:
s
Kommentar [KABJE5]:
Frederrkshav
n/Danmark
Kommentar [nihho6]:
Forudsætter
at GEUS leverer disse data
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0006.png
Fagligt omfang
Der er endnu ikke erfaringer med efterforskning og indvinding af skifergas i
Danmark. Nedenstående bud på mulige miljømæssige konsekvenser, der skal
belyses nærmere i undersøgelsen er derfor hovedsagelig baseret på EU-
Kommissionens rapport fra august 2012 med titlen ”Support to the identification
of potential risks for the environment and human health arising from
hydrocarbons operations involving hydraulic fracturing in Europe” og Det tyske
Miljøråd (SRU) som i maj 2013 udgav en rapport med titlen ”Fracking for Shale
Gas Production”.
Oplysningerne angår anvendelse af frakturering i forbindelse med efterforskning
og indvinding af skifergas og således ikke andre former for boringer, herunder
indledende udtagning af borekerner, der ikke rejser samme miljømæssige
spørgsmål.
Erfaringerne fra andre lande har vist, at indvinding – og i mindre grad
efterforskning – efter skifergas ved anvendelse af frakturering kan rejse spørgsmål
i relation til beskyttelse og anvendelse af grundvand, håndtering af affald fra
boringerne samt efter omstændighederne transport og landskabelige forhold.
De miljømæssige konsekvenser vil på grund af det relativt beskedne omfang af
boringen være mindre ved efterforskningsboringer, og de særlige miljømæssige
spørgsmål knyttet til frakturering bliver derfor især aktualiseret ved
indvindingsboringer.
Nedenfor er beskrevet en række mulige påvirkninger, som undersøgelsen som
minimum skal belyse nærmere, ligesom der skal gøres rede for den eksisterende
viden om, hvordan hver enkelt af de mulige negative miljøpåvirkninger kan
undgås.
Frakturering – kemikalier og forurening af grundvand
For at kunne efterforske muligheden for produktion af naturgas fra skiferlagene
anvendes frakturering, som er opsprækning af skiferlagene med store mængder
vand tilsat kemikalier og små keramiske kugler. Herved frigøres gassen.
Hvis der er en afstand på mere end 600 meter mellem skiferlag og grundvand, vil
der normalt ikke være en væsentlig risiko for forurening af grundvandet som følge
af selve fraktureringen. I Danmark ligger skiferlagene generelt set 2-3 km eller
mere under grundvandsmagasinerne. De geologiske forhold og boringernes
konstruktion skal dog altid vurderes for et konkret projekt for at vurdere risikoen
for forurening af grundvand.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har oplyst, at fraktureringsteknikken
allerede kendes fra Nordsøen, hvor frakturering har været anvendt til i alt 130
boringer i den danske del af Nordsøen. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
vurderer, at disse boringer, som ikke har givet særlige miljømæssige udfordringer,
er repræsentative, når det gælder lignende boringer på land, da der ikke teknisk set
er forskel på boringer offshore og på land. Frakturering har desuden været
anvendt i 10.000-vis af boringer på verdensplan.
Kommentar [nihho7]:
Ud fra
Studsgaards kommentarer om det
landskabelige jf Tones mail antager jeg
at den videnskabelige undersøgelse –
modsat VVM’en – BÅDE skal kigge på
mulige konsekvenser ved efterforskning
OG indvinding af skifergas.
Kommentar [KY8]:
Forslag: Undlad
at melde så bastant ud, at det ikke er et
problem. Det skal undersøgelsen vel
beskrive?
Kommentar [KY9]:
Det er en helt
anden sag at bore på land med risiko for
at ødelægge grundvand, end det er at
bore på havet. Vi bør ikke nedtone
miljørisikoen på dette tidspunkt.
Undersøgelsen skal vise det.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0007.png
Jord, grundvand,
søer og vandløb
Frakturering nødvendiggør brug af vand i større mængder. Det kan påvirke grund-
/drikkevandsmagasiner, såfremt der anvendes denne type vand til frakturering.
Ved etablering af produktionsanlæg med mange boringer kan det vise sig at udgøre
en væsentlig miljøpåvirkning. Der kan muligvis anvendes brakvand eller havvand
(som i Nordsøen) til frakturering, ligesom genbrug af vand er en mulighed. I
stigende omfang gennemføres der genbrug af vand ved skifergasprojekter i USA og
Canada. Ved brug af brakvand eller havvand vil der kunne opstå risiko for
forurening af søer og vandløb.
De store mængder vand tilsættes kemikalier, og det kan efterfølgende give
udfordringer i forhold til håndtering af affald i form af boremudder, borespåner og
spildevand. Der kan være risiko for forurening på borepladsen og i værste fald
nedsivning til
jord,
grundvandet eller udløb i nærliggende vandløb og søer. Disse
risici kan imødegås ved en hensigtsmæssig indretning af borepladsen med en tæt
membran under pladsen, og opsamlingstanke for afledte væsker fra borepladsen.
Vælges det at transportere spildevandet væk fra borestedet med lastbil, vil der
bestå en risiko for forurening ved uheld. Vælges bortledning gennem
spildevandsrør, vil der bestå en risiko for forurening ved rørbrud.
Landskab og trafik
Trafik og landskabet vil påvirkes i form af anlæg på borestedet og etablering af
arbejdspladser, forstærkede veje af hensyn til de tunge transporter og indretninger
til opbevaring af kemikalier, spildevand og affald. En boreplads vil typisk omfatte
omkring 10-15.000 m2.
En egentlig kommerciel gasproduktion vil betyde, at der må forventes etableret at
større antal borepladser med flere indvindingsbrønde (i størrelsesordenen 8-12 på
hver boreplads). I forbindelse med indledning af en kommerciel produktion af
skifergas i Danmark er det vurderingen, at der i første omgang vil være tale om et
begrænset antal borepladser, hvorfra der vil kunne indhentes erfaring med hensyn
til produktionens forløb, afsætning af naturgas, optimering af
fraktureringsteknikken mv. Det skønnes helt overslagsmæssigt, at en boreplads vil
kunne indvinde fra områder på i størrelsesordenen 10-20 km
2
.
Udbredelse af produktionen til at omfatte større områder og dermed også
etablering af flere borepladser vil bygge på erfaringerne fra en indledende fase af
produktionen. Valg af lokaliteter for nye borepladser vil blandt andet bygge på
viden om de geologiske forhold for skiferlagene i undergrunden. Disse anlæg vil
skulle forblive aktive i hele indvindingsperioden. Længden heraf vil afhænge af
skifergasforekomsterne, men kan være 20-30 år. Afhængig af anlæggenes
udformning og håndteringen af spildevandet, vil der kunne opstå et væsentligt
antal lastvognstransporter til og fra brøndene, hvilket bl.a. vil kunne få indflydelse
på anlæggelse af veje og etablering af rørledninger til gastransport og spildevand i
området,
samt øget luftforurening i områder med øget lastbilkørsel.
Disse anlæg vil tilsammen kunne udgøre væsentlige barrierer for dyr og medvirke
til en fragmentering af landskabet og naturen.
Det skal i undersøgelsen belyses, hvordan eksempler på anlæg i borings- og
produktionsfasen, transportveje mm. vil påvirke landskabet i en eventuel
indvindingsfase, herunder mulighederne for at reducere de visuelle påvirkninger.
3
Slettet:
G
Kommentar [KABJE10]:
indvindes
Kommentar [KABJE11]:
på grund af
saltindholdet i det anvendte vand
Formateret:
Hævet skrift
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0008.png
De landskabelige forhold for såvel en eventuel efterforskningsfase, som en egentlig
produktionsfase skal både analyseres skriftligt og belyses ved hjælp af eksempel-
visualiseringer.
Støj og lys
Det må forventes, at såvel borearbejdet som den efterfølgende frakturering foregår
kontinuert over døgnet, hvorved støj og lys fra arbejdsområdet vil kunne påvirke
omgivelserne væsentligt. I tilfælde af gas kan der forventes prøveproduktioner i
form af begrænset afbrænding i en såkaldt flare.
Radioaktive stoffer
Den aktuelle skifer i Danmark er en alunskifer. Alunskifer indeholder tungmetaller
og radioaktivt materiale, hvorfor håndteringen af borespåner bør overvåges/måles
for deres indhold af naturlige radioaktive stoffer. Tilstedeværelse af naturligt
radioaktive stoffer er ikke begrænset til produktion af gas fra skiferlag, men kendes
også fra traditionel produktion af olie og gas. I forbindelse med olie- og
gasproduktion fra den danske del af Nordsøen håndteres der naturligt
forekommende radioaktive stoffer.
Metan og andre klimagasser
Metan (som er hovedbestanden af naturgas) er en af de klimagasser som omtales i
forbindelse med skifergas indvinding. Også klimapåvirkningerne af skifergas,
herunder i hvilket omfang andre fossile brændsler fortrænges, bør også belyses.
I rapporten ”Climate impact of potential shale gas production in the EU”, fremlagt
af Europa-Kommissionen i september 2012 konkluderes det på baggrund af
erfaringer fra USA, at udledninger af klimagasser fra anvendelse af skifergas til
elektricitet er 41 til 49 procent mindre end fra anvendelse af kul. Vurderingerne er
fremkommet ved en livscyklusanalyse omfattende udledninger fra udførelse af
produktionsboringer til nedtagelse af anlæg.
Jordskælv
Afhængig af de geologiske forhold kan der også være risiko for [mindre] jordskælv
ved gennemførelse af boringerne. Det skyldes, at frakturering stresser lokale
forkastningszoner.
Tidsplan og ressourcer
Tidsplan: Projektet igangsættes den [dato] 2014 og færdiggøres den 31. marts
2015, hvor den endelige videnskabelige undersøgelse afleveres.
Bemandingsplan: DCE afsætter [personer]
Projektbudget: Tentativt 1 mio. kr. Skal afklares nærmere i samspil med DCE.
Afhænger også af hvorvidt GEUS stiller de geologiske data gratis til rådighed eller
ej.
[De nærmere aftaler skal fremgå her, herunder om DCE medfinansierer noget, om
en del skal finansieres over rammeaftalen og om der også skal nye penge til. Det
bør også fremgå hvornår betalingerne skal forfalde. Der kunne fx være en betaling
til forfald ultimo 2014 og en betaling der forfalder, når den endelige videnskabelige
undersøgelse er afleveret.]
Leverancer, fremdriftssikring og organisering
Projektets organisation: Projektet ligger ved DCE.
Slettet:
Slettet:
Kommentar [nihho12]:
Såfremt DCE
kan løfte opgaven.
Kommentar [nihho13]:
Et detaljeret
projektbudget vedlægges som bilag.
Kommentar [KY14]:
En aftale med
KEBMIN bør sikre at GEUS stiller såvel
data som vurderinger til rådighed for
DCE. DCE´s kompetencer knytter sig
primært til det overjordiske, og kan
næppe matche GEUS på vurderinger af
geologi og grundsvandsricisi.
Kommentar [KY15]:
, men
forudsætter input fra KEBMIN/GEUS.
Kommentar [nihho16]:
Såfremt de
har de rette kompetencer
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632047_0009.png
Leverancer: Projektet har to leverancer, hhv. en endelig beskrivelse af omfanget af
undersøgelsen som skal afklares i et samarbejde mellem DCE og følgegruppen
samt den endelige videnskabelige undersøgelse.
Fremdriftssikring: [xx, hos DCE] har det overordnede ansvar for projektet.
Der nedsættes en følgegruppe bestående af repræsentanter fra NST, MST, MIMs
departement samt KEBMIN. Følgegruppen mødes xx gange med DCE frem mod
afleveringen af den endelige undersøgelse. På møderne redegør DCE kort for
fremdriften indtil da.
5