Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632027_0001.png
From:
Thomas Skovgaard Mortensen
Sent:
11 Sep 2014 12:45:22 +0200
To:
Nina Hanne Holst;Helle Ina Elmer
Subject:
[Sag til DEP] Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til
finansiering af skifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1333286)
Attachments:
Bilag 1 ØUcover om skifergas godkendt af KB 090914.docx, Datafil
må ikke slettes #3088 (Departementet).xml, Bestilling #3088 (Departementet).pdf, Bilag 1 -
Bemærkning fra DEP.html
Importance:
High
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0002.png
[Klima-, Energi- og Bygningsministeriet]
[Miljøministeriet]
[Erhverv- og Vækstministeriet]
[Finansministeriet]
Skifergas - myndighedsovertagelse og status
Problem
Der ønskes stillingtagen til, om Miljøministeriet skal overtage myndigheds-
kompetencen fra Frederikshavns Kommune vedr. vurdering af virkninger på
miljøet (VVM), når Total og Nordsøfonden ansøger om tilladelse til en fase 2
med kortvarig prøveproduktion med anvendelse af frakturering (fracking) i den
samme boring. Desuden ønskes stillingtagen til udarbejdelse af et statusnotat
på international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst.
10. september 2014
Baggrund
Der er, jf. undergrundsloven, i 2010 udstedt to tilladelser til det franske energi-
selskab Total og statens olie- og gasselskab Nordsøfonden med henblik på at
efterforske, om der findes naturgas i skiferlag (skifergas) i 40 kommuner: I
Nordjylland har rettighedshaveren forpligtet sig til en efterforskningsboring og
i Nordsjælland til en indledende 2D seismisk undersøgelse. Tilladelserne gives
ifølge undergrundsloven som tilladelser med eneret til efterforskning og ind-
vinding af kulbrinter for et nærmere bestemt område. Ifølge fast praksis gives
tilladelserne ikke med et specifikt efterforskningsmål (fx skifergas) og efter fo-
relæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg i Folketinget. Rettighedshaveren
har ret til at få tilladelsen forlænget med henblik på indvinding, hvis fundet er
kommercielt, og selskaberne agter at foretage indvinding.
En tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter fritager ikke selska-
berne for at indhente de tilladelser og godkendelser, der i øvrigt er nødvendige
i medfør af miljølovgivningen og anden lovgivning. Hvis selskaberne bag en
tilladelse ikke kan indhente de nødvendige tilladelser eller opfylde de krav,
som lovgivningen fastsætter, herunder miljø- og sikkerhedsmæssige krav, vil
det i sin yderste konsekvens – som for andre lignende projekter – kunne inde-
bære, at selskaberne ikke vil kunne indvinde en eventuel forekomst.
I juni 2012 besluttede SRSF-regeringen at indføre en pause for udstedelse af
nye tilladelser på land til efterforskning og indvinding af olie og gas, hvor må-
let er naturgas i skiferlag, indtil der foreligger en evaluering af de konkrete
danske erfaringer fra den planlagte boring i Frederikshavn Kommune (efter fa-
se 2) og der vil foreligge nye internationale analyser. Pausen blev indført for at
undersøge muligheden for at fremme en produktion af skifergas, der kan ske
sikkerheds- og miljømæssigt fuldt forsvarligt.
Det skal nøje undersøges, hvordan en prøveproduktion med anvendelse af frak-
turering og evt. indvinding vil påvirke miljøet, inden den sættes i gang. Bore-
metoden, som anvendes i forbindelse med efterforskning efter og indvinding af
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
2
skifergas, adskiller sig ikke fra den, som anvendes i forbindelse med boring af
geotermi- eller konventionelle olie- og gasboringer. Forskellen består i, at der
skal anvendes en større mængde væske under fraktureringsprocessen i forbin-
delse med produktion af skifergas, og at en udbygning af en skifergasforekomst
kræver et større antal boringer.
De risici, der kan være forbundet med skifergasaktiviteter er, at kemikalier kan
forurene grundvand og overfladevand, spørgsmål om håndtering af spildevand,
(mine)affald ved udvinding og deponering samt evt. radioaktivitet ved opbor-
ing af radioaktive stoffer (uddybet i bilag 2). Hertil kommer de landskabelige
hensyn.
På baggrund af en VVM-redegørelse godkendte Frederikshavns Kommune d.
25. juni 2014, at Total og Nordsøfonden kan gennemføre fase 1 af en dyb efter-
forskningsboring efter skifergas. Den øverste del af boringen forventes påbe-
gyndt vest for Sæby ultimo september/primo oktober 2014, mens den dybe del
af boringen planlægges påbegyndt i januar 2015. I fase 1 udtages prøver af ski-
ferlagene, som forventes at ligge i 3500-4000 meters dybde. Denne første bor-
ing vil vise, om der er skifergas i undergrunden.
Det er forventningen, at Total og Nordsøfonden i september 2014 anmelder en
kortvarig prøveproduktion med frakturering af skiferlagene, hvilket kræver en
ny VVM-redegørelse. Dermed indledes VVM-proceduren for fase 2. På bag-
grund af analyseresultater af prøver fra boringen kan Total og Nordsøfonden
afslutte VVM-redegørelsen for fase to og beslutte, om de ønsker at gennemføre
en kortvarig prøveproduktion med frakturering af skiferlagene i den samme dy-
be boring. Hvis der gives VVM-tilladelse, forventes fase 2 ifølge Total gen-
nemført tidligst i anden halvdel af 2015.
Efter en eventuel efterforskningsboring og en kortvarig prøveproduktion med
anvendelse af frakturering kan det vise sig, at der vil blive behov for yderligere
efterforskning inden selskaberne kan træffe beslutning om, hvorvidt der er
grundlag for produktion/indvinding. Såfremt selskaberne ønsker at fortsætte ef-
terforskningsarbejdet, forudses det, at der bliver tale om bl.a. en længerevaren-
de prøveproduktion fra en boring. Selskaberne har tidligere udtalt, at en egent-
lig kommerciel produktion af skifergas først kan blive relevant efter 2020.
Ifølge gældende bestemmelser er Frederikshavn Kommune også VVM-myn-
dighed for fase 2 af boringen, mens Miljøministeriet er VVM-myndighed for
en mulig kommende kommerciel indvinding/produktion, hvor frakturering og-
så vil blive anvendt.
Det vides endnu ikke, om der er skifergas i den danske undergrund. På bag-
grund af data fra De Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
(GEUS) har Den Amerikanske Geologiske Undersøgelse (USGS) i december
2013 skønnet, at der teknisk kan produceres 186 mia. m
3
naturgas fra danske
skiferlag – heraf ca. 67 mia. m
3
naturgas på land. Det er dog ikke vurderet, om
der er kommerciel baggrund herfor. Det svarer ca. til, hvad der i perioden
1972–2013 samlet er produceret fra gasfelterne i den danske del af Nordsøen.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0004.png
3
Usikkerheden i estimatet er +- 100 pct. Det kan således vise sig, at der ikke kan
produceres naturgas fra skiferlag i Danmark.
Løsning
De økonomiske konsekvenser af forslaget fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Midler til Miljøministeriet: årsværk og ekstern faglig bistand om
de miljømæssige aspekter af skifergas
Statusnotat om skifergas i Danmark
1
[Egen ramme i KEBMIN og
MIM]
I alt (mio. kr.)
6,9
4,4
4,4
2015
5,9
2016
4,4
2017
4,4
Finansiering
[Egen ramme i MIM]
Statens myndighedsovertagelse i forbindelse med skifergas
Miljøministeren ændrer VVM-bekendtgørelsen således, at Miljøministeriet
overtager myndighedskompetencen (opgaver og beføjelser) vedr. vurdering af
virkninger på miljøet (VVM) i alle sager om frakturering i forbindelse med ef-
terforskning eller udvinding af skifergas. Dvs. også når Total og Nordsøfonden
efter forventning i september 2014 ansøger om tilladelse til fase 2 med en
kortvarig prøveproduktion med frakturering (fracking) i efterforskningsborin-
gen efter skifergas i Nordjylland. Bekendtgørelsesændringen foretages med
henvisning til, at
staten ejer undergrunden
det var regeringen, der i 2010 gav Total og Nordsøfonden tilladelse til
efterforskning og indvinding
skifergas kan ændre Danmarks energiforsyning – og dermed potentielt
landets samlede energiforsyningssikkerhed og økonomi. Det er regerin-
gen, der tilrettelægger den nationale energipolitik
for Frederikshavn Kommune er det en teknisk stor og kompleks sag,
der kræver særlig og betydelig miljømæssig sagkundskab
der er i Frederikshavn Kommune et ønske om, at Miljøministeriet over-
tager sagen, idet der er tale om national energipolitik
Ved en VVM-anmeldelse om fase 2 fra selskaberne samt en bekendtgørelses-
ændring vil Miljøministeriet i perioden 2015-2017 skulle varetage nye myndig-
hedsopgaver forbundet med gennemførelsen af fase 2, en eventuel yderligere
efterforskning inden en eventuel kommerciel produktion af skifergas samt i
forbindelse med forventet øget betjening af Folketinget, mv. Dette vil medføre
behov for at afsætte 5,9 årsværk i 2015, 4,8 i 2016 og 4,4 i 2018 samt midler til
ekstern, faglig bistand på 2 mio. kr. i 2015, 1 mio. kr. i 2016 og 2 mio. kr. i
2017. Udgifterne finansieres [inden for Miljøministeriets egen ramme].
Statusnotat på international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst
Når de samlede resultater fra efterforskningsboringen foreligger (fase 1 samt
evt. fase 2), foretages en samlet evaluering af danske erfaringer; jf. beslutnin-
gen i Økonomiudvalget i juni 2012. Nye internationale erfaringer vil også blive
inddraget. Folketinget er d. 18. juni 2012 og 24. april 2013 blevet lovet en så-
dan evaluering. På baggrund af evalueringen kan regeringen foretage en vurde-
ring af, om der igen kan udstedes nye tilladelser til efterforskning og indvin-
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
4
ding af skifergas på land, svarende til beslutningen i Økonomiudvalget i juni
2012. En evaluering vil formentlig kunne gennemføres i 2016.
I VVM-processen for en fase 2 af efterforskningsboringen samt til brug for
evalueringen til Folketinget vil et dansk statusnotat om skifergas i Danmark og
om internationale erfaringer være gavnligt. Notatet skal bl.a. belyse de mulige
miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas på land i Dan-
mark, herunder mulige påvirkninger på grundvand (drikkevand) og overflade-
vand, udledning til luften, affald (herunder naturligt forekommende radioaktive
stoffer), jordskælv, transport-udfordringer, arealforbrug, støj mv. I statusnotatet
gøres også rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige negative mil-
jøpåvirkninger kan imødegås. Det vil også blive belyst, hvordan eksempler på
anlæg i borings- og produktionsfasen, transportveje mm. vil påvirke landskabet
i en eventuel indvindingsfase, herunder mulighederne for at reducere de visuel-
le påvirkninger.
Notatet vil basere sig på eksisterende viden. Se uddybet beskrivelse i
bilag 2.
Miljøministeriet igangsætter udarbejdelse af statusnotat for skifergas og ned-
sætter en følgegruppe med deltagelse af bl.a. af Klima-, Energi- og Bygnings-
ministeriet. Statusnotatet finansieres af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
samt Miljøministeriet i fællesskab.
Det
indstilles,
at
Miljøministeriet ved bekendtgørelsesændring fremover har VVM-
myndighedskompetencen for alle sager vedr. kortvarig prøvepro-
duktion i efterforskningsboringer med
fracking
– dvs. også i Frede-
rikshavn Kommune, når Total og Nordsøfonden ansøger om VVM-
tilladelse til en sådan
Miljøministeriet igangsætter udarbejdelse af statusnotat for skifer-
gas. Statusnotatet skal være færdigt 1. kvartal 2015.
Procedure
Miljøministeriet meddeler Frederikhavn Kommune den kommende bekendtgø-
relsesændring.
Kommunikation
Miljøministeren offentliggør beslutningen vedr. overtagelse af VVM-myndig-
heden for fasen vedr. efterforskning med fracking.
Svar på pressehenvendelser koordineres mellem Klima-, Energi- og Bygnings-
ministeriet og Miljøministeriet. Svar følger fælles kommunikationslinje (bilag
4).
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0006.png
5
Bilag 1: Myndighedsovertagelse ifm skifergas
10. september 2014
I den konkrete sag i Frederikshavns Kommune forventes Total og Nordsøfonden i
september 2014 at anmelde efterforskning ved frakturering og kortvarig prøvepro-
duktion og dermed indlede VVM-proceduren for fase 2.
Alle aktiviteter vedrørende skifergas – efterforskningsboringer uden frakture-
ring, efterforskning ved frakturering og indvinding ved frakturering – er omfat-
tet af planlovens regler om vurdering af virkninger på miljøet (VVM). Kom-
munen er VVM-myndighed for efterforskningsboringer (inkl. frakturering i
disse), mens Miljøministeriet er VVM-myndighed for indvindingsboringer og -
anlæg.
For så vidt angår efterforskningsboringer uden frakturering er disse omfattet af
VVM-reglernes screeningspligt og omfattes kun af VVM-pligten, hvis den
stedlige kommune vurderer, at den konkrete dybdeboring potentielt vil kunne
påvirke miljøet væsentligt. Dette blev tilfældet i Frederikshavns Kommune ved
beslutning d. 27. februar 2013 vedrørende fase 1 af en dyb efterforskningsbor-
ing uden frakturering. Ingen tidligere, lignende prøveboringer på land i Dan-
mark (efter olie, gas og geotermi) har afstedkommet et krav om VVM-redegø-
relse.
Miljøministeren ændrede 1. juli 2012 VVM-bekendtgørelsen, så frakturering i for-
bindelse med efterforskning efter skifergas blev obligatorisk VVM-pligtigt. Pt. er
den stedlige kommune myndighed for VVM i efterforskningsfasen. Efterforskning
og prøveboringer med frakturering er ikke miljøgodkendelsespligtige aktiviteter.
Ministeren ændrede i december 2012 godkendelsesbekendtgørelsen til miljøbeskyt-
telsesloven, så Miljøministeriets styrelser vil overtage sagsbehandlingen, hvis der
ønskes kommerciel indvinding af skifergas. Ændringen indebærer, at Miljøministe-
riet nu er miljøgodkendelses- og VVM-myndighed for disse sager.
Ved en ændring af VVM-bekendtgørelsen vil miljøministerens afgørelser kunne på-
klages til Natur- og Miljøklagenævnet.
En bekendtgørelsesændring vil sikre en ensartet behandling af eventuelt flere tek-
nisk komplicerede og miljømæssigt ’videntunge’ skifergassager.
Hvis der ikke foretages bekendtgørelsesændring og Frederikshavn Kommune
fortsat derfor jf. gældende regler er VVM-myndighed for en kommende anden
fase, vil kommunen under alle omstændigheder kunne trække på statens faglige
ekspertise vedr. miljø og undergrund.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0007.png
6
Bilag 2: Statusnotat på international viden om skifergas relateret
til en dansk kontekst
Efterforskning efter naturgas i skiferlag (skifergas) i den danske undergrund er
igangsat. I andre europæiske lande efterforskes også efter skifergas, mens nog-
le lande har indført stop for frakturering (fx Frankrig). I USA og i Canada pro-
duceres skifergas i kommercielle mængder.
Ved indvinding af skifergas anvendes frakturering (fracking); en teknik; der i
USA har medført en række miljømæssige udfordringer. Især brugen af kemika-
lier, risikoen for forurening af grundvandet samt de store mængder vand, der
bruges ved frakturering, har givet anledning til skepsis. Desuden debatteres ud-
ledningen af metan og radioaktivt affald i forbindelse med skifergasproduktion.
Der findes en meget omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler
om skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-Kommis-
sionen og UK.
På denne baggrund udarbejdes et statusnotat, som f.eks. kan tage udgangspunkt
i rapporter/studier udarbejdet af IEA, EU-Kommissionen og UK, hvori eksiste-
rende viden om skifergas sættes i relation til den danske geologi. Notatet skal
bl.a. belyse de mulige miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af
skifergas i Danmark, herunder mulige påvirkninger på grundvand (drikkevand)
og overfladevand, udledning til luften, affald (herunder naturligt forekommen-
de radioaktive stoffer), jordskælv, transport-udfordringer, arealforbrug, støj
mv. I statusnotatet gøres også rede for den eksisterende viden om, hvordan mu-
lige negative miljøpåvirkninger kan imødegås.
Statuspapiret skal være færdigt 1. kvartal 2015.
10. september 2014
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0008.png
7
Bilag 3: Myndighedsfordeling
10. september 2014
Der gælder i dag følgende myndighedsfordeling mellem Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet og Miljøministeriet:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
meddeler jf. undergrundsloven tilladelser til efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter. Tilladelserne gives ifølge undergrundsloven som til-
ladelser med eneret til efterforskning og indvinding af kulbrinter for et
nærmere bestemt område. Ifølge fast praksis gives tilladelserne ikke
med et specifikt efterforskningsmål (fx skifergas) og efter forelæggelse
for et af Folketinget nedsat udvalg. Rettighedshaveren har ret til at få
tilladelsen forlænget med henblik på indvinding, hvis fundet er kom-
mercielt, og selskaberne agter at foretage indvinding
godkender udstyr, program og udførelsesmåde i forbindelse med arbej-
der, der udføres i forbindelse med virksomhed omfattet af undergrunds-
loven, herunder boringer. Den øverste del af boringen i Nordjylland
blev godkendt i september 2014. Den dybe del af boringen forventes
godkendt i oktober/november 2014 afhængigt af, hvornår boreprogram
for den dybe del af boringen foreligger.
Miljøministeriet
har det overordnede ansvar for de VVM-regler, der skal overholdes i
skifergas-efterforskningen og evt. indvinding (Naturstyrelsen)
har som overordnet ansvarlig for VVM-reglerne en generel vejlednings-
pligt af kommunen, hvis kommunen er VVM-myndighed på efterforsk-
ning med frakturering (Naturstyrelsen)
høres som berørt myndighed over VVM-projekter, hvor andre myndig-
heder er VVM-myndigheder (Naturstyrelsen)
overtager sagsbehandlingen, hvis der ønskes kommerciel indvinding af
skifergas, eftersom Miljøministeriet er miljøgodkendelses- og VVM-
myndighed for disse sager (Miljøstyrelsen).
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0009.png
8
Bilag 4: Kommunikationslinje
10. september 2014
Regeringen følger følgende fælles kommunikationslinje:
Vi er i regeringen enige om, at eventuelle forekomster af skifergas kan
bidrage til energiforsyningen i Danmark, såfremt al efterforskning og
indvinding af skifergas foregår miljø- og sikkerhedsmæssigt fuldt for-
svarligt.
Vi er bevidste om, at frakturering af undergrunden med henblik på at
efterforske efter eller indvinde skifergas potentielt kan være forbundet
med en række miljø- og sikkerhedsmæssige risici, der bekymrer mange
borgere
Vi mener, det fremover bør være staten og ikke den enkelte kommune,
der er myndighed for VVM-tilladelser, når det gælder efterforskning ef-
ter skifergas med anvendelse af frakturering. Derfor overtager miljømi-
nisteren nu den myndighedsopgave, som knytter sig til efterforskning
med frakturering, og som før har ligget i kommunerne
Lige nu ved vi ikke, om der findes gas i de danske skiferlag og i givet
fald, om der er nok til en egentlig kommerciel produktion. Så vi kan ik-
ke på nuværende tidspunkt spå om, hvorvidt indvinding bliver aktuel i
Danmark
I 2010 fik Total og Nordsøfonden eneretstilladelse til efterforskning og
indvinding af skifergas i Nordjylland og Nordsjælland
Frederikshavns Kommune gav i juli 2014 – på baggrund af en fuld
VVM-redegørelse – VVM-tilladelse til en indledende prøveboring, som
nu forberedes
Hvis hele efterforskningsfasen kan gennemføres miljø- og sikkerheds-
mæssigt forsvarligt og alle nødvendige tilladelser er indhentet, har sel-
skaberne ret til at indvinde
Vi har besluttet at gennemføre en undersøgelse af de miljørisici, der er
forbundet med efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark –
og den mulige håndtering af disse
Hertil kommer, at når de samlede resultater fra efterforskningsboringen
i Frederikshavns Kommune foreligger, vil regeringen foretage en evalu-
ering og som lovet sende den til Folketinget
Regeringen står ved sit mål om 100 pct. vedvarende energi i 2050. Men
olie og gas vil spille en central rolle i energiforsyningen en del år frem,
og brug af naturgas er mere klimavenligt end kul – der udledes mindre
CO
2
fra afbrænding af gas end kul.
Desuden vil statslige indtægter fra olie- og gasproduktion kunne være
til gavn for vores velfærd og samfundsøkonomi
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RequisitionAndFriendsDTO
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
<Requisition>
<Id>3088</Id>
<CreatedDate>2014-09-11T10:40:05.403</CreatedDate>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedByUnitName>Natur &amp; plan</CreatedByUnitName>
<ReceiverUserName>Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste)</ReceiverUserName>
<ReceiverUnitName>Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste)</ReceiverUnitName>
<ReturnToUserName>Tone Madsen</ReturnToUserName>
<ReturnToUnitName>Natur &amp; plan</ReturnToUnitName>
<ReturnToEmail>[email protected]</ReturnToEmail>
<SentDate>2014-09-11T10:59:50.357</SentDate>
<Sent>true</Sent>
<SentByUserName>Tone Madsen</SentByUserName>
<SentByUnitName>Natur &amp; plan</SentByUnitName>
<EditedAfterSentDate xsi:nil="true" />
<EditedAfterSent>false</EditedAfterSent>
<RetractedDate xsi:nil="true" />
<Retracted>false</Retracted>
<SeenDate xsi:nil="true" />
<Seen>false</Seen>
<ExecutedDate xsi:nil="true" />
<Executed>false</Executed>
<AssessedDate xsi:nil="true" />
<Assessed>false</Assessed>
<Assessment xsi:nil="true" />
<Approved>false</Approved>
<Deadline>2014-09-17T20:00:00</Deadline>
<Description>Kære skifergas-folk i NST
Som jeg har talt med nogle af jer om tidligere samt jf. vedlagte ØU-
materiale skal der igangsættes en skifergas-
undersøgelse/statusnotat. Se kort, overordnet beskrivelse i cover og
bilag.
I bedes udarbejde udkast til projektbeskrivelse inkl.
afrapporteringstidpunkt (se cover). Den skal være så præcis, at det
er muligt for GEUS at vurdere, om de på den baggrund kan stille
geologiske data frit til rådighed for MIM i denne sammenhæng (ring
hvis I har brug for hjælp hér). Undersøgelsen/statusnotatet skal
bla. bruges som del af MIM's faglige vurdering af en evt. kommende
VVM-redegørelse af efterforskning med fracking i Frederikshavns
Kommune. Derfor er afraporteringstidspunkt afgørende.
DCE's kompetence skal i denne forbindelse afdækkes - og hvis de kan
løfte opgaven, tænker vi, at de får opgaven. Dep er villig til at
hjælpe med at pege på, hvad der i givet fald så evt. skal ud af
rammeaftalen med DCE.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Bemærk, at det landskabelige aspekt af en evt kommende
indvindigsfase også skal beskrives (dvs ikke et midlertidigt
efterforskningsprojekt men det eventuelt varige). Dette kan
afstedkomme, at undersøgelsen evt skal deles i to - særligt hvis DCE
fx ikke kan løfte det landskabelige. En landskabelig undersøgelse
skal ha afrapportering samtidigt med den anden undersøgelse.
Ring endelig hvis spørgsmål.
OBS at vedlagte cover kun er godkendt af vores minister - er stadig
til godkendelse i de øvrige ministerier.
Bedste hilsner, Tone
PS - har sat Yvonne Korup fra MST cc på denne bestilling, eftersom
jeg flere gange har talt med hende om undersøgelsen</Description>
<Status>Sent</Status>
<LastUpdatedDateTime>2014-09-
11T10:59:50.357</LastUpdatedDateTime>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<RequisitionChoices>
<string>Forelæggelse til departementschefen</string>
</RequisitionChoices>
</Requisition>
<Dossier>
<Title>Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til
finansiering af skifergas-undersøgelse</Title>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedDate>2014-09-11T10:40:03</CreatedDate>
<Deadline xsi:nil="true" />
<LastUpdated>2014-09-11T10:59:57</LastUpdated>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<SenderName>Tone Madsen</SenderName>
<SenderEmail>[email protected]</SenderEmail>
<CaseNumber>2014 - 7578</CaseNumber>
<LetterDate xsi:nil="true" />
</Dossier>
<OriginalDossier>
<Title>Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering
af skifergas-undersøgelse</Title>
<CreatedByUserName>Tone Madsen</CreatedByUserName>
<CreatedDate>2014-09-11T10:39:51</CreatedDate>
<Deadline xsi:nil="true" />
<LastUpdated>2014-09-11T10:39:51</LastUpdated>
<LastUpdatedByUserName>Tone Madsen</LastUpdatedByUserName>
<SenderName>Tone Madsen</SenderName>
<SenderEmail>[email protected]</SenderEmail>
<CaseNumber>2014 - 7578</CaseNumber>
<LetterDate xsi:nil="true" />
</OriginalDossier>
<AttachedDocuments>
<string>Aktdokument.html</string>
<string>Bestilling #3088 (Departementet).pdf</string>
<string>Bilag 1 ØUcover om skifergas_godkendt af KB
090914.docx</string>
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
</AttachedDocuments>
</RequisitionAndFriendsDTO>
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0013.png
Bestilling #3088 (Departementet)
Oprettet:
Sendt:
Frist:
Bestillingstype(r):
Bestillingsbeskrivelse:
-folk i NST
-materiale skal der
-
cover og bilag.
I bedes udarbejde udkast til projektbeskrivelse inkl. afrapporteringstidpunkt (se cover).
Tone Madsen (Natur & plan) d. 11-09-2014
Tone Madsen (Natur & plan) d. 11-09-2014
17-09-2014 kl: 20:00
faglige vurdering af en evt. kommende VVM-
-
beskrives (dvs ikke et midlertidigt efterforskningsprojekt men det eventuelt varige). Dette
-
OBS at vedlagte cover kun er godkendt af vores minister - er stadig til godkendelse i de
Bedste hilsner, Tone
PS -
Bestillingsmodtager:
Bestilling - Naturstyrelsen (Distributionsliste) (Bestilling - Naturstyrelsen
(Distributionsliste))
Ja
Tone Madsen (Natur & plan)
Synlig for enhed:
Bidragsydere:
Skovgaard Mortensen, Thomas ([email protected]), Korup, Yvonne ([email protected])
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0014.png
Med venlig hilsen
Thomas Skovgaard Mortensen
Direktionssekretær
Direktionen
Dir tlf.: (+45) 72 54 20 07
Mobil: (+45) 41 96 94 98
[email protected]
Fra:
Tone Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
11. september 2014 11:00
Til:
NST - Naturstyrelsens hovedpostkasse
Cc:
Thomas Skovgaard Mortensen; Yvonne Korup
Emne:
Bestilling: Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering af
skifergas-undersøgelse (MIM Id nr.: 1333286)
_____
Til:
Fra:
Tone Madsen ([email protected])
Titel:
Udkast til projektbeskrivelse og forslag til finansiering af skifergas-undersøgelse
E-mailtitel:
Tone Madsen
Specialkonsulent
Natur & plan
Mobil: (+45) 4139 2419
[email protected]
Børsgade 4
DK - 1215 København K
Tlf.: (+45) 72 54 60 00
EAN: 5798000862005
www.mim.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0015.png
Til departementschefen
RØD
Frist:
Tværgående planlægning
J.nr.
Ref. nihho
Den 11. september 2014
Godkendt af
DEP J.nr.
?
Styrelse omr. chef
SAKJA
Styrelse Direktion
Ministeren
Skifergas - projektbeskrivelse for en videnskabelig undersøgelse
./.
Indstilling
Det indstilles, at departementet:
- godkender vedlagte projektbeskrivelse og
- sender den i høring hos KEBMIN samt
- afklarer spørgsmålet om KEBMINs eventuelle medfinansiering
Problem
Der er i ØU den [xx.xx] taget beslutning om, at NST overtager VVM-myndighedskompetencen for
projekter, der omhandler frakturering i forbindelse med efterforskning af skifergas på land.
Samtidig hermed tog ØU beslutning om, at der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse
hvori eksisterende viden om efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til
specifikke forhold i [Danmark, herunder den danske geologi/Frederikshavn, herunder geologien i
området.]Denne undersøgelse skal være færdig [i 1. kvartal 2015]. Der udestår p.t. en afklaring af
a) undersøgelsens omfang (se projektbeskrivelsen), b) om DCE kan udføre den samt c) pris og
finansiering.
Status
Det vides endnu ikke, om DCE har den faglige kapacitet til at udføre udnersøgelsen. Det skal
afklares i dialog med DCE, når MIM og KEBMIN sammen har defineret opgaven, og bør efter
Naturstyrelsens vurdering først ske efter ØU har truffet endelig beslutning, hvorfor der endnu
ikke er taget kontakt til DCE.
Hvis DCE har den faglige kapacitet, og den er ledig, så kan DCE i princippet begynde at løse
opgaven med det samme. Det efterlader så spørgsmålet om finansieringen af opgaven. Der er som
udgangspunkt to finansieringsmåder:
1)
MIM finder nye konsulentmidler, som kan anvendes til at købe ydelsen hos DCE.
2)
Opgaven indgår i rammeaftalen.
Det vil være vanskeligt at finde ledig kapacitet i rammeaftalen 2014 til en så stor
rådgivningsopgave - bedste bud er ca. 1 mio. kr. Der vil skulle ske en omprioritering af opgaver,
hvilket kan være vanskeligt så sent på året. Kan opgaven vente til 2015, så kan opgaven
indarbejdes i rammeaftalen 2015, hvor vi står foran at skulle indmelde nye opgaver til
rammeaftalen 2015. Problemet er fortsat, at der ikke er meget råderum i rammeaftalen, så der vil
skulle omprioriteres gamle opgaver for 1 mio. kr. for at få plads til en ny opgave til 1. mio. kr.
Opgaven kan så først igangsættes i 2015.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
En løsning kunne være, hvis opgaven skal i gang nu og her, at starte på en mindre del af opgaven i
2014 ved konsulentpenge, og så arbejde på at få den resterende del af opgaven ind i rammeaftalen
2015.
Nye rådgivningsopgaver i rammeaftalen skal udbudsvurderes.
Så det er ikke helt uproblematisk at få opgaven ind i rammeaftalen, men hvis det er MIMs
topprioritering i 2015 rammeaftalen, så er der selvfølgelig muligheder, men det vil koste løsning
af andre opgaver hos DCE.
Løsning – Strategi og proces
Vedlagte projektbeskrivelse er Naturstyrelsens bud på omfang af og forudsætninger for den
videnskabelige undersøgelse. Projektbeskrivelsen bør afklares med KEBMIN.
DCE kontaktes om opgaveløsningen og prisen herfor, når regeringen har meldt beslutningen om
den ny myndighedskompetence ud.
Departementet afklarer, om KEBMIN fortsat er villig til at medfinansiere undersøgelsen og om/i
hvilket omfang, der skal ske en omprioritering af rammeaftalen med DCE.
Økonomi
Der udestår forsat en afklaring af, hvor meget en sådan undersøgelse vil koste, og hvor
finansieringen skal findes.
Pressestrategi
Ikke relevant p.t. for denne sag. Eventuelle henvendelser om skifergas fra pressen, henvises til
kontorchef Sanne Kjær.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0017.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Kære Karsten
Nina Hanne Holst
11 Sep 2014 11:42:58 +0000
Karsten Borg Jensen
Yvonne Korup
Skifergas - VU projektbeskrivelse.docx
Som aftalt kommer her mit allerførste bud på en projektbeskrivelse for en videnskabelig undersøgelse af
skifergas , jf. også vedlagte bestilling fra dep. Jeg vil som sagt gerne have jeres eventuelle kommentarer i
løbet af i morgen. Jeg arbejder lidt videre med bemærkningerne omkring organiseringen i
projektbeskrivelsen men har ikke meget mere ifht hvad en sådan undersøgelse fagligt set bør indeholde.
t.o. vedlægger jeg også et udkast til forklæde til dep, hvor I kan se nogle af de andre processuelle tanker, vi
har gjort os indtil nu.
Mvh. Nina
Nina Holst
Funktionsleder
Tværgående planlægning
Dir tlf: (+45) 72 54 47 40
Mobil: (+45) 26 17 29 92
[email protected]
Miljøministeriet
Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf.: (+45) 72 54 30 00
www.naturstyrelsen.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0018.png
NOTAT
Projektbeskrivelse for udarbejdelse af videnskabelig undersøgelse om
Tværgående planlægning
J.nr.
efterforskning og indvinding af skifergas med frakturering i
[Frederikshavns Kommune/Danmark]
Ref. nihho
Den 11. september 2014
Baggrund
Miljøministeriet ved Naturstyrelsen er VVM-myndighed for anlæg med direkte
henblik på frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning og
indvinding af skifergas. Der forventes en VVM-anmeldelse af efterforskning af
skifergas med frakturering i Frederikshavns Kommune fra det franske
energiselskab Total i løbet af september måned 2014.
Opgavebeskrivelse
Overordnet formål
Opgaven går ud på at yde faglig bistand til Naturstyrelsen i forbindelse med en sag,
hvor Naturstyrelsen er VVM-myndighed for et anmeldt projekt om efterforskning
af skifergas i Nordjylland ved hjælp af frakturering.
Der skal udarbejdes en videnskabelig undersøgelse, hvori eksisterende viden om
efterforskning og indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke forhold i
Danmark, herunder særligt den danske geologi/geologien i Frederikshavns
Kommune.
Undersøgelsens primære fokus er at belyse de mulige miljøpåvirkninger fra
efterforskning og indvinding af skifergas i Danmark. I undersøgelsen skal også
gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan mulige negative
miljøpåvirkninger kan imødegås.
Undersøgelsens formål er at indgå som en del af grundlaget for NST’s VVM-
redegørelse samt udgangspunkt for den skifergas-evaluering, som KEBMIN lovede
Folketinget i 2012 og 2013. Undersøgelsen kan endvidere indgå i politiske
drøftelser om skifergas i Danmark.
Forudsætninger
Der findes en omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler om
skifergas – i europæisk sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-Kommissionen
og UK, som kan lægges til grund i en videnskabelig undersøgelse, som skal belyse
de mulige miljøpåvirkninger fra efterforskning og indvinding af skifergas i
[Frederikshavn/Danmark]. Undersøgelsen skal belyse mulige miljøpåvirkninger
som følge af efterforskning og indvinding af skifergas, herunder mulige
påvirkninger på grundvand (drikkevand) og overfladevand, udledning til luften,
affald (herunder naturligt forekommende radioaktive stoffer), jordskælv,
transport-udfordringer, arealforbrug, støj mv. Undersøgelsen skal bl.a. inddrage
de mange angreb mod skifergas, som modstandere af skifergas har lagt frem. I
undersøgelsen skal der også gøres rede for den eksisterende viden om, hvordan
mulige negative miljøpåvirkninger kan imødegås. Denne generelle viden skal
sættes i relation til de specifikke forhold i Danmark, herunder den danske geologi.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0019.png
Fagligt omfang
Der er endnu ikke erfaringer med efterforskning og indvinding af skifergas i
Danmark. Nedenstående bud på mulige miljømæssige konsekvenser, der skal
belyses nærmere i undersøgelsen er derfor hovedsagelig baseret på EU-
Kommissionens rapport fra august 2012 med titlen ”Support to the identification
of potential risks for the environment and human health arising from
hydrocarbons operations involving hydraulic fracturing in Europe” og Det tyske
Miljøråd (SRU) som i maj 2013 udgav en rapport med titlen ”Fracking for Shale
Gas Production”.
Oplysningerne angår anvendelse af frakturering i forbindelse med efterforskning
og indvinding af skifergas og således ikke andre former for boringer, herunder
indledende udtagning af borekerner, der ikke rejser samme miljømæssige
spørgsmål.
Erfaringerne fra andre lande har vist, at indvinding – og i mindre grad
efterforskning – efter skifergas ved anvendelse af frakturering kan rejse spørgsmål
i relation til beskyttelse og anvendelse af grundvand, håndtering af affald fra
boringerne samt efter omstændighederne transport og landskabelige forhold.
De miljømæssige konsekvenser vil på grund af det relativt beskedne omfang af
boringen være mindre ved efterforskningsboringer, og de særlige miljømæssige
spørgsmål knyttet til frakturering bliver derfor især aktualiseret ved
indvindingsboringer.
Nedenfor er beskrevet en række mulige påvirkninger, som undersøgelsen som
minimum skal belyse nærmere, ligesom der skal gøres rede for den eksisterende
viden om, hvordan hver enkelt af de mulige negative miljøpåvirkninger kan
undgås.
Frakturering – kemikalier og forurening af grundvand
For at kunne efterforske muligheden for produktion af naturgas fra skiferlagene
anvendes frakturering, som er opsprækning af skiferlagene med store mængder
vand tilsat kemikalier og små keramiske kugler. Herved frigøres gassen.
Hvis der er en afstand på mere end 600 meter mellem skiferlag og grundvand, vil
der normalt ikke være en væsentlig risiko for forurening af grundvandet som følge
af selve fraktureringen. I Danmark ligger skiferlagene generelt set 2-3 km eller
mere under grundvandsmagasinerne. De geologiske forhold og boringernes
konstruktion skal dog altid vurderes for et konkret projekt for at vurdere risikoen
for forurening af grundvand.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har oplyst, at fraktureringsteknikken
allerede kendes fra Nordsøen, hvor frakturering har været anvendt til i alt 130
boringer i den danske del af Nordsøen. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
vurderer, at disse boringer, som ikke har givet særlige miljømæssige udfordringer,
er repræsentative, når det gælder lignende boringer på land, da der ikke teknisk set
er forskel på boringer offshore og på land. Frakturering har desuden været
anvendt i 10.000-vis af boringer på verdensplan.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Grundvand, søer og vandløb
Frakturering nødvendiggør brug af vand i større mængder. Det kan påvirke grund-
/drikkevandsmagasiner, såfremt der anvendes denne type vand til frakturering.
Ved etablering af produktionsanlæg med mange boringer kan det vise sig at udgøre
en væsentlig miljøpåvirkning. Der kan muligvis anvendes brakvand eller havvand
(som i Nordsøen) til frakturering, ligesom genbrug af vand er en mulighed. I
stigende omfang gennemføres der genbrug af vand ved skifergasprojekter i USA og
Canada. Ved brug af brakvand eller havvand vil der kunne opstå risiko for
forurening af søer og vandløb.
De store mængder vand tilsættes kemikalier, og det kan efterfølgende give
udfordringer i forhold til håndtering af affald i form af boremudder, borespåner og
spildevand. Der kan være risiko for forurening på borepladsen og i værste fald
nedsivning til grundvandet eller udløb i nærliggende vandløb og søer. Disse risici
kan imødegås ved en hensigtsmæssig indretning af borepladsen med en tæt
membran under pladsen, og opsamlingstanke for afledte væsker fra borepladsen.
Vælges det at transportere spildevandet væk fra borestedet med lastbil, vil der
bestå en risiko for forurening ved uheld. Vælges bortledning gennem
spildevandsrør, vil der bestå en risiko for forurening ved rørbrud.
Landskab og trafik
Trafik og landskabet vil påvirkes i form af anlæg på borestedet og etablering af
arbejdspladser, forstærkede veje af hensyn til de tunge transporter og indretninger
til opbevaring af kemikalier, spildevand og affald. En boreplads vil typisk omfatte
omkring 10-15.000 m2.
En egentlig kommerciel gasproduktion vil betyde, at der må forventes etableret at
større antal borepladser med flere indvindingsbrønde (i størrelsesordenen 8-12 på
hver boreplads). I forbindelse med indledning af en kommerciel produktion af
skifergas i Danmark er det vurderingen, at der i første omgang vil være tale om et
begrænset antal borepladser, hvorfra der vil kunne indhentes erfaring med hensyn
til produktionens forløb, afsætning af naturgas, optimering af
fraktureringsteknikken mv. Det skønnes helt overslagsmæssigt, at en boreplads vil
kunne indvinde fra områder på i størrelsesordenen 10-20 km2.
Udbredelse af produktionen til at omfatte større områder og dermed også
etablering af flere borepladser vil bygge på erfaringerne fra en indledende fase af
produktionen. Valg af lokaliteter for nye borepladser vil blandt andet bygge på
viden om de geologiske forhold for skiferlagene i undergrunden. Disse anlæg vil
skulle forblive aktive i hele indvindingsperioden. Længden heraf vil afhænge af
skifergasforekomsterne, men kan være 20-30 år. Afhængig af anlæggenes
udformning og håndteringen af spildevandet, vil der kunne opstå et væsentligt
antal lastvognstransporter til og fra brøndene, hvilket bl.a. vil kunne få indflydelse
på anlæggelse af veje og etablering af rørledninger til gastransport og spildevand i
området.
Disse anlæg vil tilsammen kunne udgøre væsentlige barrierer for dyr og medvirke
til en fragmentering af landskabet og naturen.
Det skal i undersøgelsen belyses, hvordan eksempler på anlæg i borings- og
produktionsfasen, transportveje mm. vil påvirke landskabet i en eventuel
indvindingsfase, herunder mulighederne for at reducere de visuelle påvirkninger.
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0021.png
De landskabelige forhold for så vel en eventuel efterforskningsfase, som en
egentlig produktionsfase skal både analyseres skriftligt og belyses ved hjælp af
eksempel-visualiseringer.
Støj og lys
Det må forventes, at såvel borearbejdet som den efterfølgende frakturering foregår
kontinuert over døgnet, hvorved støj og lys fra arbejdsområdet vil kunne påvirke
omgivelserne væsentligt. I tilfælde af gas kan der forventes prøveproduktioner i
form af begrænset afbrænding i en såkaldt flare.
Radioaktive stoffer
Den aktuelle skifer i Danmark er en alunskifer. Alunskifer indeholder tungmetaller
og radioaktivt materiale, hvorfor håndteringen af borespåner bør overvåges/måles
for deres indhold af naturlige radioaktive stoffer. Tilstedeværelse af naturligt
radioaktive stoffer er ikke begrænset til produktion af gas fra skiferlag, men kendes
også fra traditionel produktion af olie og gas. I forbindelse med olie- og
gasproduktion fra den danske del af Nordsøen håndteres der naturligt
forekommende radioaktive stoffer.
Metan og andre klimagasser
Metan (som er hovedbestanden af naturgas) er en af de klimagasser som omtales i
forbindelse med skifergas indvinding. Også klimapåvirkningerne af skifergas,
herunder i hvilket omfang andre fossile brændsler fortrænges, bør også belyses.
I rapporten ”Climate impact of potential shale gas production in the EU”, fremlagt
af Europa-Kommissionen i september 2012 konkluderes det på baggrund af
erfaringer fra USA, at udledninger af klimagasser fra anvendelse af skifergas til
elektricitet er 41 til 49 procent mindre end fra anvendelse af kul. Vurderingerne er
fremkommet ved en livscyklus analyse omfattende udledninger fra udførelse af
produktionsboringer til nedtagelse af anlæg.
Jordskælv
Afhængig af de geologiske forhold kan der også være risiko for [mindre] jordskælv
ved gennemførelse af boringerne. Det skyldes, at frakturering stresser lokale
forkastningszoner.
Tidsplan og ressourcer
Tidsplan: Projektet igangsættes den [dato] 2014 og færdiggøres den 31. marts
2015, hvor den endelige videnskabelige undersøgelse afleveres.
Bemandingsplan: DCE afsætter [personer]
Projektbudget: Tentativt 1 mio. kr. Skal afklares nærmere i samspil med DCE.
Afhænger også af hvorvidt GEUS stiller de geologiske data gratis til rådighed eller
ej.
[De nærmere aftaler skal fremgå her, herunder om DCE medfinansierer noget, om
en del skal finansieres over rammeaftalen og om der også skal nye penge til. Det
bør også fremgå hvornår betalingerne skal forfalde. Der kunne fx være en betaling
til forfald ultimo 2014 og en betaling der forfalder, når den endelige videnskabelige
undersøgelse er afleveret.]
Leverancer, fremdriftssikring og organisering
Projektets organisation: Projektet ligger ved DCE.
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632027_0022.png
Leverancer: Projektet har to leverancer, hhv. en endelig beskrivelse af omfanget af
undersøgelsen som skal afklares i et samarbejde mellem DCE og følgegruppen
samt den endelige videnskabelige undersøgelse.
Fremdriftssikring: [xx, hos DCE] har det overordnede ansvar for projektet.
Der nedsættes en følgegruppe bestående af repræsentanter fra NST, MST, MIMs
departement samt KEBMIN. Følgegruppen mødes xx gange med DCE frem mod
afleveringen af den endelige undersøgelse. På møderne redegør DCE kort for
fremdriften indtil da.
5