Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1632008_0001.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
Kære Mads
Nina Hanne Holst
14 Aug 2015 12:48:41 +0000
Mads H Odgaard
Anders Fink;Anne-Marie Vægter Rasmussen
Den samlede kontrakt-pakke (MIM Id nr.: 1814990)
Så har jeg tilrettet kontrakten efter den nye kontraktperiode.
Jeg har vedhæftet den samlede pakke med Kontrakt og alle bilag. Vil du ikke for god ordens skyld kigge den
igennem, inden jeg lægger den til Anne Maries underskrift, tak?
Mvh. Nina
Fra:
Anders Fink [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. august 2015 14:06
Til:
Mads H Odgaard
Cc:
Nina Hanne Holst
Emne:
Projektbeskrivelsen er klar! (MIM Id nr.: 1814990)
Kære Mads
Projektbeskrivelsen er klar nu. Jeg har ændret betalingsdelen til 40 % efter hhv. 2. og 5. milepælsleverance
og 20 % efter endelig godkendt rapport.
Nina Holst i NST vil sørge for at udarbejde den endelige kontrakt, således at vi kan får den skrevet under
snarest muligt i begyndelsen af næste uge.
God weekend!
vh
Anders Fink
Fuldmægtig l Natur & Klimatilpasning
+45 93 56 40 55 l
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
l Børsgade 4 l 1215 København K l Tlf. +45 72 54 60 00 l
[email protected]
l
www.mfvm.dk
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Miljøministeriets Kontrakt vedrørende
forskning og udvikling
Kontrakt om videnskabelig udredning af international viden om
skifergas i en dansk kontekst
mellem:
Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
CVR-nr.: 33157274
og
Danmarks Teknisk Universitet
Anker Engelundsvej 1, bygning 101A
2800 Kgs. Lyngby
CVR-nr.: 30060946
DCE
Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus C
CVR-nr.: 31119103
GEUS
Øster Voldgade 10
DK-1350 København K
CVR-nr.: 55145016
Side 1/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
BILAGSFORTEGNELSE....................................................................................................................3
FORTEGNELSE OVER ANVENDTE DEFINITIONER...................................................................4
DEL 1 – PROJEKTSPECIFIKKE BESTEMMELSER .......................................................................6
1
KONTRAKTENS OMFANG OG ÆNDRING AF PROJEKTET ..........................................6
2
3
4
5
6
7
8
9
KONTRAKTPERIODE ...........................................................................................................6
LEVERINGSTID OG LEVERANCER ...................................................................................6
PROJEKTSTYRING................................................................................................................7
VEDERLAG OG PRISREGULERING...................................................................................7
BETALINGSBETINGELSER OG FAKTURERING .............................................................8
OPSIGELSE AF KONTRAKTEN...........................................................................................8
RETTIGHEDER, PUBLICERING M.V..................................................................................9
AFVIGELSER FRA ”ALMINDELIGE BESTEMMELSER” ..............................................11
DEL 2 - ALMINDELIGE BESTEMMELSER..................................................................................12
1
FORBEHOLD FOR BEVILLINGSÆNDRINGER/FINANSLOVSÆNDRINGER ............12
2
KRAV TIL FORSKNINGSINSTITUTIONENS MEDARBEJDERE SAMT
SAMARBEJDE ......................................................................................................................12
3
4
5
6
7
8
9
ERSTATNINGSANSVAR / ANSVARSBEGRÆNSNING. ................................................13
MISLIGHOLDELSE..............................................................................................................13
FORSINKELSE .....................................................................................................................13
MANGLER ............................................................................................................................13
OPHÆVELSE ........................................................................................................................14
UNDERLEVERANDØRER ..................................................................................................14
HABILITET ...........................................................................................................................14
10
MYNDIGHEDSKRAV M.V. ................................................................................................15
11
FORSIKRING ........................................................................................................................15
12
FORCE MAJEURE................................................................................................................15
13
TAVSHEDSPLIGT ................................................................................................................15
14
OVERDRAGELSE ................................................................................................................16
15
LOVVALG/TVISTER/ VÆRNETING .................................................................................16
16
ØVRIGE BESTEMMELSER ................................................................................................17
UNDERSKRIFTER ...........................................................................................................................18
Side 2/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
BILAGSFORTEGNELSE
Bilag 1 – projektbeskrivelse af 14. august 2015
Bilag 2 - skifergas videnskabelig udredning af 20. maj 2015 (disposition for rapport)
Bilag 3 - budget for videnskabelig udredning af 20. maj 2015
Bilag 4 - udspecificeret budget af 20. maj 2015
Bilag 5 - CV’er for tilknyttede ressourcepersoner af 20. maj 2015
Side 3/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
FORTEGNELSE OVER ANVENDTE DEFINITIONER
Almindelige Bestemmelser
Arbejdsdag
betyder bestemmelserne i denne Kontrakts del 2.
betyder en dag - mandag til fredag - bortset fra de i
Danmark fastlagte officielle helligdage samt
juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag
betyder alle bilag, der fremgår af bilagsfortegnelsen
ovenfor. Såfremt definitionen er efterfulgt af et
specifikt nummer, henviser definitionen til det
specifikke bilag, der fremgår af bilagsfortegnelsen
ovenfor.
betyder enhver industriel og immaterialretlig
rettighed, herunder baggrundsteknologier, der
eksisterer før Styrelsen eller Forskningsinstitutionen
bestiller disse med henblik på brug under dette
Projekt.
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. (2).
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 4.1.
har den betydning, der er fastsat i Almindelige
Bestemmelser pkt. 13.1.
betyder de til enhver tid gældende love og
bekendtgørelser m.v. samt i Danmark retskraftig
international og EU-ret, der måtte være gældende for
forhold, der er omfattet af denne Kontakt.
betyder Projektspecifikke Bestemmelser,
Almindelige Bestemmelser, ændringstillæg samt
Bilag.
har den betydning, der er fastlagt i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 2.1.
har den betydning, der er fastlagt i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 3.2.
har den betydning, der er fastlagt i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 3.1.
betyder Styrelsen eller Forskningsinstitutionen.
Side 4/18
Bilag
Eksisterende Rettigheder
Forskningsinstitutionen
Forskningsinstitutionens Kontaktperson
Fortrolig Information
Gældende Lovgivning
Kontrakt
Kontraktperioden
Leverancerne
Leveringsfrister
Part
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Parterne
Projektet
Projektlederen
Projektspecifikke Bestemmelser
Resultater
Styregruppen
Styrelsen
Styrelsens Kontaktperson
Underleverandør
betyder Styrelsen og Forskningsinstitutionen.
det i projektbeskrivelsen beskrevne projekt, jf. Bilag
1.
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 4.2.
betyder bestemmelserne i denne Kontrakts del 1.
betyder ethvert resultat under udførelsen af
Projektet.
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 4.3.
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. (1).
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 4.1.
betyder en juridisk person eller fysisk person, som
for Forskningsinstitutionen udfører en del af
Forskningsinstitutionens forpligtelser i forhold til
den faglige løsning af Projektet i henhold til denne
Kontrakt.
har den betydning, der er fastsat i Projektspecifikke
Bestemmelser pkt. 5.
Vederlaget
Side 5/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Projektspecifikke Bestemmelser
DEL 1 – PROJEKTSPECIFIKKE BESTEMMELSER
Der er dags dato indgået følgende Kontrakt mellem:
(1)
(2)
(3)
(4)
Naturstyrelsen, Haraldsgade 53, 2100 København Ø, CVR-nr.: 33157274 (”Styrelsen”), og
Danmarks Tekniske Univesitet, Anker Engelundsvej 1, bygning 101A, 2800 Kgs. Lyngby,
CVR-nr.: 30060946
DCE, Aarhus Universitet Nordre Ringgade 1, 8000 Aarhus C, CVR-nr.: 31119103
GEUS, Øster Voldgade 10, DK-1350 København K, CVR-nr.: 55145016 (DTU, DCE og
GEUS benævnes samlet forskningsinstitutionen)
PARTERNE HAR VEDTAGET FØLGENDE:
1
1.1
KONTRAKTENS OMFANG OG ÆNDRING AF PROJEKTET
Denne Kontrakt omfatter udførelse af Projektet. Projektets formål, omfang og indhold,
Parternes Leverancer, tidsplan m.v. fremgår af Forskningsinstitutionens projektbeskrivelse og
tilbud, jf. Bilag 1.
Styrelsen kan, jf. dog Projektspecifikke Bestemmelser pkt. 1.3-1.4, kræve ændringer i
Projektets omfang, således at Forskningsinstitutionen er forpligtet til at formindske eller
forøge omfanget af Projektet i overensstemmelse med Styrelsens ønsker. I forbindelse med
udvidelser og indskrænkninger – der maksimalt med henvisning til dette pkt. kan være 15 % i
forhold til det oprindelige aftalte Projekt - vil Vederlaget blive reguleret.
Hver Part kan fremsætte forslag om ændring af Projektets indhold. Ændringer i Projektets
indhold må dog ikke stride imod Projektets formål.
Ethvert forslag til ændring af Projektet behandles og godkendes af Parterne i fællesskab.
Ændringsforslag bortfalder i tilfælde af uenighed.
KONTRAKTPERIODE
Kontraktperioden løber fra den 24. august 2015 til den 31. januar 2016 (”Kontraktperioden”).
Kontrakten ophører uden yderligere varsel ved Kontraktperiodens ophør. Styrelsen har dog en
option for i 2016 at rekvirere for op til 100 timers á kr. 1.000 yderligere rådgivning.
LEVERINGSTID OG LEVERANCER
Forskningsinstitutionen skal overholde de leveringsfrister, der fremgår af projektbeskrivelsen,
jf. Bilag 2, (”Leveringsfrister”) idet der endvidere henvises til Almindelige Bestemmelser pkt.
5 om Forsinkelse.
Leverancerne fremgår af projektbeskrivelsen, jf. Bilag 1 og af eventuelle senere ændringer
hertil (”Leverancerne”).
Projektets primære Leverancer er en teknisk rapport, som affattes på dansk. Jf. bilag 1 og 2.
Sekundært har Styrelsen en option for i 2016 at rekvirere for op til 100 timers á kr. 1.000
yderligere rådgivning.
Side 6/18
1.2
1.3
1.4
2
2.1
3
3.1
3.2
3.3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Projektspecifikke Bestemmelser
3.4
4
4.1
Afrapportering og kommunikation i forbindelse med Projektets fremdrift skal foregå i
henhold til projektbeskrivelsen, jf. Bilag 1.
PROJEKTSTYRING
Såvel Styrelsen som Forskningsinstitution skal hver have udpeget en kontaktperson for
Projektet.
Kontaktperson for Styrelsen er Nina Holst (”Styrelsens Kontaktperson”).
Kontaktperson for Forskningsinstitutionen er Mads H Odgaard (”Forskningsinstitutionens
Kontaktperson”).
4.2
4.3
Projektlederrollen tilfalder Danmarks Tekniske Universitet. Projektlederen er Steffen Foss
Hansen (”Projektlederen”).
Parterne har nedsat en Styregruppe for Projektet. Styregruppens formål, opgaver og pligter
fremgår af Bilag 1.
Styregruppen består af følgende personer:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Koncerndirektør Niels Axel Nielsen, DTU (formand)
Institutdirektør, professor Michael H. Faber, DTU Byg
Institutdirektør, professor Thomas H. Christensen, DTU Miljø
Statsgeolog Flemming Larsen, GEUS
Statsgeolog Peter Britze, GEUS
Direktør Hanne Bach, DCE
Kontorchef Jan E. Molzen, DTU (sekretær)
(”Styregruppen”)
Forskningsinstitutionen varetager sekretariatsfunktionen for Styregruppen. Der er krav om
skriftlighed i forhold til beslutninger, referater m.v., som skal godkendes af Styregruppen.
Styregruppemøder skal afholdes i henhold til projektbeskrivelsen, jf. Bilag 1.
5
VEDERLAG OG PRISREGULERING
Projektet finansieres med følgende vederlag af Styrelsen, DKK 1 700 000 ekskl. moms
(”Vederlaget”). Der er tale om en fastprisaftale. Efter udredningens afslutning har
Miljøministeriet en option for i 2016 at rekvirere for op til 100 timers á kr. 1.000 yderligere
rådgivning.
Vederlaget dækker alle omkostninger i forbindelse med Projektets udførelse, herunder
transportomkostninger, omkostninger til rejser, hotelophold, kontorhold samt alle øvrige
omkostninger forbundet med løsning af Projektet, medmindre andet fremgår af
projektbeskrivelsen, jf. Bilag 1.
Forskningsinstitutionen skal i løbet af Kontraktperioden, såfremt Styrelsen anmoder om det,
oplyse de til enhver tid gældende og anvendte takster i Projektet, såfremt sådanne takster
findes.
5.1
5.2
Side 7/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Projektspecifikke Bestemmelser
5.3
6
6.1
6.2
Vederlaget bliver ikke prisindeksreguleret i Kontraktperioden.
BETALINGSBETINGELSER OG FAKTURERING
Betaling sker som beskrevet i Bilag 1.
Forskningsinstitutionen skal levere en elektronisk faktura til Styrelsen. Fakturaen skal
indeholde oplysninger om EAN-nr. 5798000873100, att.: Nina Holst, ”Videnskabelig
udredning af international viden og skifergas i dansk kontekst”, projektnummer 044-01024.
Fakturering skal i øvrigt ske under overholdelse af reglerne i lov om offentlige betalinger
m.v., jf. lov nr. 1203 af 27. december 2003 med senere ændringer, jf. LBK nr. 798 af 28. juni
2007, og de regler, der er udstedt eller udstedes med hjemmel i loven. Enhver fakturering skal
ske elektronisk, gebyrfrit og uden omkostninger for Styrelsen.
Vederlaget forfalder til betaling 30 kalenderdage efter modtagelse af fyldestgørende faktura.
Såfremt Forskningsinstitutionen skal fakturere Styrelsen et beløb i et bestemt kalenderår, skal
fakturaen, hvori beløbet afkræves, være Styrelsen i hænde senest 5. december det pågældende
kalenderår, for at udbetaling til Forskningsinstitutionen kan ske senest medio januar i det
følgende kalenderår.
Såfremt oplysningerne på fakturaen er mangelfulde, eller fakturaen ikke er fremsendt
elektronisk, forbeholder Styrelsen sig ret til at tilbageholde betaling, indtil fyldestgørende
faktura er modtaget korrekt.
Ved forsinket betaling er Forskningsinstitutionen berettiget til at beregne renter i henhold til
rentelovens bestemmelser herom.
OPSIGELSE AF KONTRAKTEN
Såvel Forskningsinstitutionen som Styrelsen kan opsige kontrakten med 3 måneders skriftligt
varsel til udgangen af en kalendermåned.
Forskningsinstitutionen har ved opsigelse krav på vederlag for arbejde udført op til
tidspunktet for opsigelsens ikrafttræden. Forskningsinstitutionen vil derudover ikke være
berettiget til nogen anden form for godtgørelse eller erstatning, herunder tab af goodwill,
driftstab, mistet fortjeneste, øvrigt vederlag eller lignende, ligesom Styrelsen ikke er berettiget
til nogen form for godtgørelse eller erstatning, herunder tab af goodwill, driftstab, mistet
fortjeneste, øvrigt vederlag eller lignende, såfremt Forskningsinstitutionen måtte opsige
Kontrakten.
Såfremt Klagenævnet for Udbud eller domstolene erklærer Kontrakten for uden virkning og
påbyder Styrelsen at bringe Kontrakten til ophør inden for en af Klagenævnet for Udbud eller
domstolene fastsat frist, er Styrelsen berettiget til at opsige Kontrakten helt eller delvist med
et varsel i overensstemmelse med Klagenævnet for Udbuds eller domstolenes påbud.
Kontrakten ophører ved opsigelse således helt/delvist, som fastsat i påbuddet, med virkning
fra påbuddets virkningstidspunkt.
Såfremt der i det påbud, som udstedes, er indeholdt yderligere betingelser eller krav, er
Styrelsen berettiget til at videreføre disse betingelser eller krav i opsigelsen over for
6.3
6.4
6.5
6.6
7
7.1
7.2
7.3
Side 8/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Projektspecifikke Bestemmelser
Forskningsinstitutionen under forudsætning af, at dette er sagligt begrundet, og
Forskningsinstitutionen skal i så fald efterleve disse.
Forskningsinstitutionens eventuelle krav om erstatning eller anden form for godtgørelse som
følge af, at Kontrakten erklæres for uden virkning, og påbud om ophør udstedes, herunder
f.eks. for omkostninger ved at efterkomme yderligere betingelser eller krav, som Styrelsen har
videreført i opsigelsen, skal som udgangspunkt afgøres efter dansk rets almindelige regler.
Såfremt Forskningsinstitutionen på tidspunktet for underskrivelse af denne Kontrakt havde
eller burde have haft kendskab til de faktiske og/eller retlige omstændigheder, som bevirker,
at Kontrakten erklæres for uden virkning, kan Forskningsinstitutionen ikke over for Styrelsen
rejse krav om erstatning eller krav om anden form for godtgørelse som følge af, at Kontrakten
erklæres for uden virkning, og påbud om ophør udstedes, herunder f.eks. for omkostninger
ved at efterkomme yderligere betingelser eller krav, som Styrelsen har videreført i opsigelsen.
8
RETTIGHEDER, PUBLICERING M.V.
8.1 Miljøministeriet, herunder Styrelsen samt andre institutioner under Miljøministeriet (herefter
”MIM”), får en ubegrænset, royalty-fri, ikke-eksklusive og uigenkaldelig brugsret til
Projektets Leverancer og Resultater, se dog Projektspecifikke Bestemmelser pkt. 8.4.
8.2
MIM’s brugsret til Projektets Leverancer og Resultater omfatter følgende formål – dog ikke
begrænset til:
a. anvende til egne formål:
i. gøres tilgængelige for og anvendes af de ansatte i MIM
ii. gøres tilgængelige for og anvendes af personer og virksomheder, der arbejder for eller
samarbejder med MIM, herunder leverandører, underleverandører - uanset om disse er
juridiske eller fysiske personer -, EU’s institutioner, organer samt medlemsstaternes
institutioner
iii. installering, uploading og forarbejdning
iv. arrangere, sammenstille, sammensætte, trække ud
v. kopiering, reproduktion helt eller delvist og i ubegrænsede antal kopier
b. Ikke kommerciel distribution til offentligheden:
i. udgivelse i papirformat
ii. udgivelse i elektronisk eller digitalt format
iii. offentliggøre på internettet som en fil, der kan downloades/ikke downloades
iv. transmission ved brug enhver form for teknik inden for transmission
v. offentlig præsentation eller fremvisning
vi. kommunikation gennem pressens informationstjenester
vii. inklusion i databaser eller registre
vi. herudover i alle former og ved hjælp af alle metoder
c. Ændringer af MIM eller af tredjemand på vegne af MIM:
i. afkorte
ii. opsummere
iii. foretage tekniske ændringer til indholdet:
- nødvendig korrektion af tekniske fejl
- tilføjelse af nye dele eller funktionaliteter
Side 9/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Projektspecifikke Bestemmelser
iv.
v.
vi.
vii.
viii.
ix.
x.
- ændring af funktionaliteter
tilføjelse af nye elementer, titler på afsnit, indholdsfortegnelse, resumé, grafik,
undertekster, lyd osv.
udarbejdelse i lydform, udarbejdelse som en præsentation, animation, piktogrammer,
slide-show, offentlig præsentation m.v.
uddrage en del eller opdeling i dele
bruge som et koncept eller ved udarbejdelse af et afledt stykke arbejde
digitalisering eller konvertering af formatet til brug for opbevarings- eller brugsformål
ændring af dimensioner
oversættelse, indsættelse af undertekster samt eftersynkronisering i følgende sprog:
- alle officielle sprog i EU
- sprog i kandidatlandende til optagelse i EU
8.3
8.4
Forskningsinstitutionens adgang til forskning (og såvel kommerciel som ikke-kommerciel
udnyttelse heraf) begrænses på ingen måde af ovenstående.
Såfremt der i Projektets Leverancer og Resultater indgår udvikling/udarbejdelse af software,
databaser, registre eller tilknyttede systemer, erhverver MIM ophavsret og enhver anden
rettighed til disse, herunder også til al tilknyttet data i det format, som data bliver lagt ind i.
Forskningsinstitutionen erhverver en ubegrænset, royalty-fri, ikke-eksklusive og
uigenkaldelig brugsret hertil.
Projektspecifikke Bestemmelser pkt. 8.4 betyder bl.a., at Forskningsinstitutionen, hvis MIM
forlanger det, skal udlevere den berørte software, registre, databaser, tilknyttede systemer
samt tilknyttet data. I forbindelse med eventuel konkurrenceudsættelse af opgaver med at
vedligeholde og ajourføre den berørte software, registre, databaser, tilknyttede systemer samt
tilknyttet data eller opgaver, der kræver anvendelsen af den berørte software, registre,
databaser, tilknyttede systemer samt tilknyttet data, kan MIM forlange disse videregivet til
tredjemand.
Anvendes Projektets Leverancer og Resultater i anden sammenhæng end nærværende Projekt,
er Forskningsinstitutionen ikke ansvarlig for fejl eller mangler ved Leverancerne eller
Resultaterne.
Ved Projektets afslutning har Parterne ret til at foretage publicering eller anden
offentliggørelse af Leverancerne, herunder alt materiale og alle resultater samt delelementer
heraf. På trods af foranstående skal den Part, der påtænker den første
publicering/offentliggørelse, senest 14 kalenderdage inden publiceringen/offentliggørelsen
orientere den anden Part. Parterne er ikke forpligtet til at orientere om
publicering/offentliggørelse af delelementer, når selve Leverancerne og Resultaterne er
publiceret/offentliggjort. I tilfælde, hvor der undervejs i Projektet forekommer Resultater, der
med rimelighed ikke kan vente til det aftalte tidspunkt publicering/offentliggørelse, orienterer
den Part, der påtænker offentliggørelse den anden Part 10 kalenderdage forud for
offentliggørelsen med mindre Parterne aftaler andet.
Anvendelse af Leverancerne, herunder Resultater, data m.v. skal altid ske mod behørig
kildehenvisning.
8.5
8.6
8.7
8.8
Side 10/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0012.png
Projektspecifikke Bestemmelser
8.9
Rettighederne, i henhold til dette pkt. 8, erhverves i takt med, at der bliver betalt i henhold til
Projektspecifikke Bestemmelser pkt. 6.1.
8.10 MIM bevarer alle rettigheder til materiale, som udleveres til Forskningsinstitutionen i
forbindelse med opgavens udførelse, og sådant materiale skal ved Kontraktens ophør
tilbageleveres til MIM.
8.11 I forhold til de data, som hver Part måtte have bidraget med, er Parten ansvarlig for at
overholde Gældende Lovgivning som f.eks. persondataloven.
Eksisterende Rettigheder
8.12 I det omfang der i Projektet anvendes Eksisterende Rettigheder, forbliver disse Eksisterende
Rettigheder undergivet rettighedshaverens ophavsret.
8.13 Forskningsinstitutionen skal dog give MIM en ubegrænset, royalty-fri, ikke-eksklusive og
uigenkaldelig brugsret til at udnytte de Eksisterende Rettigheder, til brug for Projektet,
herunder Projektets Leverancer og Resultater i samme omfang, som det er beskrevet i pkt.
8.2.
8.14 Retsstilling i medfør af Almindelige Bestemmelser pkt. 8.12-8.13 ændres ikke, uanset om - og
i givet fald hvorledes - denne Kontrakt bringes til ophør.
Tredjemands garanti
8.15 Hvis tredjemand har rettigheder til Projektets Leverancer samt Resultater, eller der i
Projektets Leverancer samt Resultater indgår tredjemands rettigheder, garanterer
Forskningsinstitutionen, at disse rettigheder er fuldt clearet, således at MIM frit kan udnytte
sine rettigheder som anført i dette pkt. 8. Forskningsinstitutionen garanterer desuden, at MIM
kan overdrage sin ret til udnyttelse af tredjemands rettigheder i overensstemmelse med det i
dette pkt. 8 anførte. Forskningsinstitutionen garanterer også, at eventuelle webmaterialer i
form af links omkostningsfrit kan bruges af MIM, eller tredjemand udpeget af MIM.
8.16 Forskningsinstitutionen skal holde MIM skadesløs for ethvert krav, der måtte opstå som følge
af, at tredjemands rettigheder ikke er clearet.
9
9.1
9.2
AFVIGELSER FRA ”ALMINDELIGE BESTEMMELSER”
Der er ingen afgivelser fra ”Almindelige Bestemmelser”.
”Projektspecifikke bestemmelser” fraviges, idet afsnit 8,4 og 8,5 ikke finder anvendelse.
Side 11/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0013.png
Almindelige Bestemmelser
DEL 2 - ALMINDELIGE BESTEMMELSER
1
FORBEHOLD FOR BEVILLINGSÆNDRINGER/FINANSLOVSÆNDRINGER
1.1 Såfremt Miljøministeriet ikke opnår fuldstændig finanslovsbevilling eller kun opnår delvis
finanslovsbevilling for følgende finansår, eller såfremt Miljøministeriet ikke kan opnå
sikkerhed for opnåelse af helt eller delvis finanslovsbevilling inden starten af finansåret, kan
Styrelsen opsige Kontrakten uden varsel.
1.2
Forskningsinstitutionen har i denne situation krav på vederlag for arbejde udført op til
tidspunktet for opsigelsens ikrafttræden. Forskningsinstitutionen har dog kun krav på vederlag
til overflødiggjort arbejdskraft og leje af lokaler herfor såfremt det kan dokumenteres og er
forsøgt afværget på enhver tænkelig måde. Forskningsinstitutionen har ikke krav på mistet
fortjeneste for det opsagte Projekt eller for projekter med relation til det opsagte Projekt.
KRAV TIL FORSKNINGSINSTITUTIONENS MEDARBEJDERE SAMT SAMARBEJDE
Krav til Forskningsinstitutionens medarbejdere
Forskningsinstitutionen er forpligtet til i hele Kontraktperioden, inklusive eventuelle
forlængelser, frem til levering af Leverancerne at opretholde den til udførelsen af nærværende
Projekt fornødne kapacitet og viden, herunder i form af kvalificerede medarbejdere. Såfremt
Forskningsinstitutionen foretager ændringer, der er af betydning for udførelsen af Projektet,
skal dette hurtigst muligt skriftligt meddeles Styrelsen.
Forskningsinstitutionen skal af hensyn til kontinuiteten og kvaliteten i arbejdet i videst muligt
omfang undgå udskiftning af medarbejdere eller væsentlige ændringer i rollefordelingen
mellem medarbejderne under udførelsen af Projektet.
Såfremt Forskningsinstitutionen undtagelsesvist er nødsaget til at udskifte medarbejdere eller
ændre rollefordelingen, må dette ikke have indvirkning på Forskningsinstitutionens løsning af
Projektet, og udskiftning af medarbejdere må ikke medføre yderligere omkostninger eller
forsinkelse for Styrelsen. Udskiftning af kernepersonel, ansvarlige medarbejdere og
kontaktperson, kan ikke ske uden Styrelsens forudgående indhentede skriftlige samtykke.
Medfører udskiftning af medarbejdere eller ændret rollefordeling meromkostninger for
gennemførelsen af Projektet, afholdes disse alene af Forskningsinstitutionen.
Hvis det på grund af medarbejderens opsigelse af stillingen, eller andre forhold relateret til
medarbejderens personlige forhold, er nødvendigt for Forskningsinstitutionen at udskifte en
medarbejder på Projektet, skal Forskningsinstitutionen tilbyde medarbejdere med mindst
tilsvarende kvalifikationer og erfaring som den tidligere medarbejder til Projektet.
Forskningsinstitutionen skal efter Styrelsens anmodning udskifte en medarbejder, såfremt
Styrelsens anmodning er sagligt begrundet. Sker udskiftningen med begrundelse i forhold, der
tilskrives medarbejderen eller Forskningsinstitutionen, afholder Forskningsinstitutionen
eventuelle meromkostninger.
Samarbejde
2.6
Det forudsættes, at samarbejdet mellem Forskningsinstitutionen og Styrelsen foregår
fleksibelt og smidigt, lige som det forudsættes, at Forskningsinstitutionen indgår i en
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Side 12/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Almindelige Bestemmelser
kontinuerlig dialog om kvalitet og kvalitetsudvikling på Projektet således, at Projektet løses
bedst muligt.
2.7
Såfremt der opstår problemer med Projektet af økonomisk, faglig eller tidsmæssig art, skal
Forskningsinstitutionen hurtigst muligt efter problemets opståen informere Styrelsens
Kontaktperson om dette og fremkomme med en skriftlig indstilling om løsning heraf, som
Parterne skal tage stilling til i fællesskab.
3
ERSTATNINGSANSVAR / ANSVARSBEGRÆNSNING.
3.1 Parterne er erstatningspligtige efter dansk rets almindelige regler. Består
Forskningsinstitutionen af et konsortium, hæfter den enkelte forskningsinstitution i konsortiet
solidarisk over for Styrelsen. Forskningsinstitutionernes interne fordeling af eventuelt
erstatningsansvar er Styrelsen uvedkommende.
3.2
Parterne kan dog ikke kræve erstatning for driftstab, avancetab, indirekte tab eller
følgeskader. Dog præciseres det, at enhver begrænsning i Parternes erstatningsansvar
bortfalder ved ansvarspådragende handlinger eller undladelser, der kan tilregnes Parten som
groft uagtsomme eller forsætlige.
Hver Parts samlede erstatningsansvar kan maksimalt udgøre et beløb svarende til Vederlaget.
Ethvert ansvar i henhold til denne Kontrakt bortfalder 5 år efter denne Kontrakts ophør.
3.3
3.4
4
MISLIGHOLDELSE
4.1 Såfremt en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til denne Kontrakt, er den anden Part
berettiget til at kræve erstatning for ethvert tab som følge heraf, jf. dog Almindelige
Bestemmelser pkt. 3.
5
FORSINKELSE
5.1 Overskrider Forskningsinstitutionen en Leveringsfrist for Leverancer, foreligger der
forsinkelse.
5.2
Såfremt Forskningsinstitutionen må forudse, at der er risiko for forsinkelse, skal Styrelsens
Kontaktperson uden unødigt ophold underrettes herom, om baggrunden herfor samt om den
forventede tidsmæssige varighed af færdiggørelsen af Projektet.
Forskningsinstitutionen skal ved risiko for forsinkelse tilbyde at allokere yderligere ressourcer
til Projektet for at undgå eller overvinde forsinkelsen, selv om dette måtte ligge ud over
rammerne i Forskningsinstitutionens tilbud, jf. Bilag 2. Sådan opnormering sker for
Forskningsinstitutionens egen regning, medmindre forsinkelsen klart skyldes Styrelsens
forhold.
I tilfælde af forsinkelse skal Styrelsen inden rimelig tid efter den konstaterede forsinkelse
skriftligt give Forskningsinstitutionen meddelelse herom.
5.3
5.4
6
MANGLER
6.1 Der foreligger en mangel ved Leverancerne, hvis disse ikke opfylder de krav, som fremgår af
denne Kontrakt, eller såfremt Leverancerne i øvrigt ikke er, som Styrelsen med rette kunne
forvente.
Side 13/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Almindelige Bestemmelser
6.2
Såfremt der foreligger en mangel, er Forskningsinstitutionen forpligtet til at genudføre
Projektet eller afhjælpe manglen om muligt inden for en af Styrelsen fastsat rimelig frist.
Såfremt Forskningsinstitutionen ikke genudfører Projektet eller afhjælper manglen, er
Styrelsen berettiget til at kræve erstatning.
På Styrelsens anmodning, skal Forskningsinstitutionen uden unødigt ophold aflevere det indtil
da udførte arbejde på Projektet, som Styrelsen allerede har betalt for.
6.3
I tilfælde af mangler skal Styrelsen uden ugrundet ophold efter de konstaterede mangler
skriftligt give Forskningsinstitutionen meddelelse herom.
7
OPHÆVELSE
7.1 Såfremt en Part i væsentlig grad eller gentagne gange har misligholdt sine forpligtelser i
henhold til denne Kontrakt, og – hvis den pågældende misligholdelse kunne berigtiges – har
undladt at berigtige forholdet inden for en frist på 10 Arbejdsdage efter modtagelsen af
skriftligt krav herom fra den anden Part, kan den anden Part skriftligt ophæve denne Kontrakt.
7.2
Bedømmelse af misligholdelsens væsentlighed foretages på baggrund af Projektets
beskaffenhed, misligholdelsens karakter, risiko for gentagelse og misligholdelsens betydning
for Styrelsen eller Forskningsinstitution.
At en Part ophører med den virksomhed, som Kontrakten vedrører, eller der indtræder andre
omstændigheder, der bringer Kontraktens rette opfyldelse i fare, anses dog altid for væsentlig
misligholdelse, der berettiger den anden Part til ved skriftlig meddelelse til den
misligholdelende Part med øjeblikkelig virkning at ophæve Kontrakten.
7.3
8
UNDERLEVERANDØRER
8.1 Forskningsinstitutionen kan ikke uden Styrelsens forudgående skriftlige samtykke overlade
Kontraktens opfyldelse eller dele heraf til Underleverandører, med mindre dette udtrykkeligt
er angivet i denne Kontrakt.
8.2
Styrelsen skal orienteres, hvis Forskningsinstitutionen udskifter en Underleverandør, eller
hvis der sker en ændring af rollefordeling imellem Forskningsinstitutionen og en
Underleverandør.
Ved brug af en Underleverandør, hæfter Forskningsinstitutionen for Underleverandørens
opfyldelse af kravene i denne Kontrakt på samme måde som for sine egne forhold.
Forskningsinstitutionen skal i videst muligt omfang undgå udskiftning af Underleverandører.
Såfremt Forskningsinstitutionen undtagelsesvist er nødsaget til at udskifte en
Underleverandør, må det ikke påføre Styrelsen omkostninger eller forsinkelser.
Underleverandøren kan ikke i medfør af denne Kontrakt rejse nogen former for krav over for
Styrelsen, hverken betalingskrav eller erstatningskrav.
8.3
8.4
8.5
9
HABILITET
9.1 Forskningsinstitutionen indestår for, at ingen af de til Projektet allokerede medarbejdere er
inhabile i forhold til at skulle udføre Projektet for Styrelsen. Er Forskningsinstitutionen et
konsortium, gælder samme regler for konsortiedeltagerne.
Side 14/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Almindelige Bestemmelser
10
MYNDIGHEDSKRAV M.V.
10.1 Forskningsinstitutionen er under denne Kontrakt forpligtet til at overholde den til enhver tid
Gældende Lovgivning, internationale, europæiske og/eller nationale standarder og kutymer,
samt eventuelle af Styrelsen vedtagne interne retningslinjer, som er vedlagt denne Kontrakt
eller som udleveres i Kontraktperioden.
Forekommer der overtrædelse heraf, vil det være at betragte som misligholdelse fra
Forskningsinstitutionens side.
11
FORSIKRING
11.1 Såfremt Forskningsinstitutionen er en offentlig institution, kræver Styrelsen ikke, at der
tegnes særskilt forsikring, da offentlige myndigheder er selvforsikrede, jf. CIR nr. 9783 af 9.
december 2005.
11.2 Såfremt Forskningsinstitutionen er en privat virksomhed, skal Forskningsinstitutionen i hele
Kontraktperioden og et år efter endelig levering opretholde en ansvarsforsikring til dækning
af krav, der står i rimeligt til forhold Kontraktens størrelse. Forskningsinstitutionen skal til
opfyldelse af dette krav tegne en forsikring i anerkendt forsikringsselskab til dækning af
enhver skade, som Forskningsinstitutionen måtte have ansvaret for, herunder produktansvar.
11.3 Styrelsen kan til enhver tid kræve, at Forskningsinstitutionen fremsender dokumentation for
opfyldelse af forsikringskravet.
11.4 Styrelsen skal skriftligt anmelde erstatningskrav til Forskningsinstitutionen snarest muligt
efter, at skaden er konstateret.
12
FORCE MAJEURE
12.1 Ingen Part skal i henhold til denne Kontrakt anses for ansvarlig over for den anden Part for så
vidt ansvaret skyldes forhold, der ligger uden for Partens kontrol, og som Parten ikke ved
denne Kontrakts underskrift burde have taget i betragtning og ej heller burde have undgået
eller overvundet.
12.2 Force majeure kan højest gøres gældende med det antal Arbejdsdage, som force majeure
situationen varer.
12.3 Såfremt en Leveringsfrist for Forskningsinstitutionen udskydes på grund af force majeure,
udskydes de betalinger, der knytter sig hertil, tilsvarende.
12.4 Force majeure kan kun påberåbes, såfremt den pågældende Part har givet skriftlig meddelelse
herom til den anden Part senest 10 Arbejdsdage efter, at force majeure er indtrådt.
12.5 Uanset hvad der i øvrigt fremgår af denne Kontrakt, kan Parterne skriftligt opsige denne
Kontrakt uden varsel, såfremt hindringen eller forsinkelsen som følge af force majeure
situationen vil vare eller varer længere end 6 måneder.
13
TAVSHEDSPLIGT
13.1 ”Fortrolig Information” omfatter alle oplysninger (mundtlige såvel som skriftlige uanset
form), som en Part modtager fra den anden Part, eller på vegne af denne, i forbindelse med
denne Kontrakt, det være sig forretningsmæssige, økonomiske, tekniske eller andre
Side 15/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Almindelige Bestemmelser
oplysninger, og som den afgivne Part har påført betegnelsen ”Fortrolig”. Fortrolig
Information omfatter dog ikke oplysninger, som:
- er eller bliver offentlige kendte gennem retmæssige handlinger og ikke som følge af
misligholdelse af dette pkt. 13,
- er kendte af den modtagende Part forinden modtagelsen fra, eller på vegne af den anden
Part, forudsat at oplysningerne ikke allerede er underlagt et tidligere krav om fortrolighed,
- er modtaget fra tredjemand, som ikke er underlagt en tilsvarende forpligtelse om
fortrolighed over for den anden Part, eller
- udvikles selvstændigt af den modtagende Part uden brug af Fortrolig Information.
13.2 Forskningsinstitutionen og deres medarbejdere, skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til
Fortrolig Information. Overtrædelse heraf vil kunne straffes i henhold til Gældende
Lovgivning. Tavshedspligten påhviler også Forskningsinstitutionen og dennes medarbejdere i
efter Kontraktens ophør, samt efter erhvervets henholdsvis ansættelsens ophør.
13.3 Hvis der foreligger konkrete beskyttelseshensyn, skal disse oplyses.
13.4 Såfremt Styrelsen pålægges et erstatningsansvar som følge af, at Forskningsinstitutionen,
dennes medarbejdere eller eventuel Underleverandører overtræder deres tavshedspligt, er
Forskningsinstitutionen forpligtet til at holde Styrelsen skadesløs.
13.5 Forskningsinstitutionen må ikke uden Styrelsens forudgående skriftlige tilladelse bruge
Styrelsen som reference.
14
OVERDRAGELSE
14.1 Parterne har ret til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser efter denne Kontrakt til en
anden offentlig institution eller en institution, der ejes af det offentlige eller i det væsentlige
drives for offentlige midler i forbindelse med ressortomlægninger og/eller andre
organisationsændringer i staten.
14.2 En Part kan ikke uden den anden Parts forudgående skriftlige samtykke overdrage sine
rettigheder og forpligtelser ifølge denne Kontrakt helt eller delvist, som f.eks. men ikke
begrænset til virksomhedsoverdragelser, i andre situationer end dem, der opfylder kravene i
Almindelige Bestemmelser pkt. 14.1.
14.3 Er Forskningsinstitution et konsortium, gælder samme regler for konsortiedeltagerne.
15
LOVVALG/TVISTER/ VÆRNETING
15.1 Kontrakten er undergivet dansk ret, idet der dog skal ses bort fra de Forenede Nationers
konvention om aftaler om internationale køb (CISG).
15.2 Såfremt der opstår en tvist mellem Parterne i forbindelse med nærværende Kontrakt, skal
Parterne med en positiv, samarbejdende og ansvarlig holdning søge at indlede forhandlinger
med henblik på at løse tvisten.
Side 16/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Almindelige Bestemmelser
15.3 Hvis forhandlingerne i henhold til Almindelige Bestemmelser pkt. 15.2 ikke kan løse tvisten,
eller forhandlingerne afsluttes, uden at tvisten er bilagt, skal tvisten søges bilag ved mediation
ved Voldgiftsinstituttet efter de af Voldgiftsinstituttet herom vedtagne regler, som er
gældende ved indleveringen af anmodningen af mediation.
15.4 Hvis mediation afsluttes, uden af tvisten er bilagt, skal tvisten endeligt afgøres ved voldgift
ved Det Danske Voldgiftsinstitut efter de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler herom, som er
gældende ved voldgiftssagens anlæg.
15.5 Voldgiftsretten skal bestå af tre voldgiftsdommere. Hver Part udpeger én voldgiftsdommer,
mens den tredje voldgiftsdommer, der skal være voldgiftsrettens formand, udpeges af
Voldgiftsinstituttet. Har en Part ikke udpeget en voldgiftsdommer inden 30 kalenderdage fra
indgivelsen eller modtagelsen af begæring om voldgift, udpeges den pågældende
voldgiftsdommer af Voldgiftsinstituttet.
15.6 Stedet for både mediation og voldgift er aftalt til København, og i begge tilfælde er
processproget dansk.
15.7 Tvister mellem konsortiemedlemmer og mellem Forskningsinstitution og eventuelle
Underleverandører er denne Kontrakt uvedkommende.
16
ØVRIGE BESTEMMELSER
16.1 Fortolkning
Såfremt der i Kontraktperioden opstår tvivl om Projektets omfang, forudsætninger, formål
eller gennemførelse, er såvel Forskningsinstitutionen som Styrelsen forpligtet til øjeblikkeligt
skriftligt at orientere den anden Part herom.
I tilfælde af eventuel uoverensstemmelse skal følgende indbyrdes rangorden anvendes ved
fortolkning:
- Projektspecifikke Bestemmelser.
- Almindelige Bestemmelser.
- Alle senere ændringer og tilføjelser til denne Kontrakt med Bilag.
- Bilag, eksklusive Bilag 1, Forskningsinstitutionens tilbud.
- Alle mødereferater ligeledes underskrevet eller på anden måde skriftligt godkendt af
Parterne fra møder afholdt efter indgåelsen af denne Kontrakt.
- Forskningsinstitutionens tilbud, jf. Bilag 1.
16.2 Delvis ugyldighed
Såfremt en eller flere af Kontraktens bestemmelser måtte blive erklæret helt eller delvist
ugyldige, har dette ingen indflydelse på gyldigheden af Kontrakten i øvrigt. Parterne og/eller
voldgiftsretten skal i så fald bestræbe sig på hurtigst muligt at fastsætte en gyldig
bestemmelse til erstatning af den helt eller delvist ugyldige bestemmelse med i det
Side 17/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Almindelige Bestemmelser
væsentligste samme indhold og effekt, således at Parterne så vidt muligt stilles således, at
intentionerne med Kontrakten og senere ændringer hertil opfyldes.
16.3 Ændringer og tilføjelser
Ændringer og tilføjelser til denne Kontrakt skal være skriftlige for at være gyldige.
16.4 Ingen tredjemandsrettigheder
Ud over Parterne kan ingen tredjemand støtte ret på denne Kontrakt.
16.5 Aftaleeksemplarer
Denne Kontrakt er udarbejdet i to eksemplarer, hvoraf hver Part modtager et eksemplar.
-0–
UNDERSKRIFTER
På vegne af Forskningsinstitutionen:
På vegne af Styrelsen:
_______________________
Niels Axel Nielsen
Koncerndirektør
_______________________
Anne-Marie Vægter Rasmussen
Kontorchef
På vegne af Forskningsinstitutionen:
På vegne af Forskningsinstitutionen:
_______________________
GEUS
_______________________
DCE
Side 18/18
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0020.png
Tilbud og projektbeskrivelse for videnskabelig udredning af international viden
om skifergas relateret til en dansk kontekst
14. august 2015
1. Kort beskrivelse
Projekttitel: Videnskabelig udredning af international viden om skifergas relateret til en dansk kontekst
Resumé: Der skal udarbejdes en uvildig videnskabelig udredning, hvori specifikke forhold i Danmark,
herunder særligt den danske geologi, sættes i relation til eksisterende viden om efterforskning og
indvinding af skifergas på land. Det primære fokus er at belyse mulige miljøpåvirkninger i en dansk
kontekst samt afdække i hvilket omfang, eksisterende viden om imødegåelse af mulige negative
miljøpåvirkninger kan overføres til danske forhold.
Rekvirent: Naturstyrelsen, Miljø- og Fødevareministeriet.
Kontaktperson: Nina Holst/Naturstyrelsen.
Deltagende institutioner: DTU er
lead
på opgaven, men det forudsættes at DTU inddrager den størst
tilgængelige ekspertise på områder, herunder særligt GEUS på alle områder og niveauer og
herudover også DCE. Det forudsættes, at der skal inddrages både geologisk, hydrogeologisk,
anlægsteknisk samt driftsteknisk viden samt viden om miljøvurderinger.
Periode: August – 31. januar 2016
2. Baggrund
Miljø- og Fødevareministeriet ved Naturstyrelsen er i henhold til VVM-bekendtgørelsen, VVM-
myndighed for anlæg med direkte henblik på frakturering i forbindelse med efterforskning og
indvinding af skifergas på land. Der kan muligvis komme en VVM-anmeldelse af efterforskning af
skifergas med frakturering i Frederikshavns Kommune fra det franske energiselskab Total, hvis den
igangværende prøveboring viser gas i skiferlagene.
Der er endnu ikke erfaringer med efterforskning og indvinding af skifergas på land i Danmark. Den
viden, der foreligger på området, omhandler skifergasindvinding i andre lande, og denne viden kan
ikke umiddelbart anvendes på danske forhold som følge af bl.a. geologiske forskelle. Da der samtidig
er miljømæssige risici forbundet med skifergasindvinding, er der behov for at sikre, at en evt.
indvinding tilpasses de geologiske forhold i Danmark, så miljøpåvirkningerne mindskes mest muligt.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0021.png
For at styrke eksisterende viden og kompetencer på området skal der udarbejdes en udredning, der
beskriver danske forhold i forbindelse med skifergasindvinding.
Udredningen er til brug for myndighedsarbejdet med eventuel skifergasefterforskning og -indvinding
med brug af frakturering, miljøkonsekvenserne herved og mulige afværgeforanstaltninger. Den viden
DTU, GEUS og DCE opbygger på området, skal også efter udredningens afslutning stilles til rådighed
for Miljø- og Fødevareministeriet i forbindelse med konkrete henvendelser fra ministeriet.
3. Opgavebeskrivelse
Overordnet formål
Der skal udarbejdes en videnskabelig udredning, hvori eksisterende viden om efterforskning og
indvinding af skifergas sættes i relation til specifikke forhold i Danmark, herunder særligt de danske
områder, hvor det er relevant i forhold til efterforskning efter og indvinding af skifergas. Konkret vil det
pt. sige Nordjylland og Nordsjælland.
Udredningens primære fokus er at belyse de mulige miljømæssige problemstillinger fra efterforskning
og indvinding af skifergas i Danmark. Herunder mulige påvirkninger af jord, grundvand (drikkevand) og
overfladevand, udledning til luften, spildevand, affald (herunder naturligt forekommende uorganiske-,
organiske- og radioaktive stoffer) og jordskælv. Ligesom udredningen skal komme med bud på
afværgeforanstaltninger til at imødegå eventuelle negative miljøpåvirkninger.
I udredningen redegøres for den eksisterende internationale viden om, hvordan eventuelle negative
miljøpåvirkninger kan imødegås, herunder hvilke
best practice-løsninger
der findes indenfor olie- og
gasindustrien og evt. sammenlignelige processer inden for andre brancher i forbindelse med udførelse
af skifergasrelaterede aktiviteter. Denne viden skal omskrives til anvendelse under danske forhold.
Der tages udgangspunkt i EU’s henstillinger om skifergas, samt i IEA’s
golden rules
samt i EU’s
BREF-dokumenter (om bedste tilgængelige teknik for forskellige sektorer og processer).
Udredningen bidrager til at kvalificere statens vidensgrundlag generelt, og mere specifikt er
udredningen et fagligt bidrag til Miljø- og Fødevareministeriets eventuelt kommende VVM-
sagsbehandling og , Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets kommende evaluering til Folketinget.
Miljø- og Fødevareministeriet skal efter udredningens afslutning kunne trække på DTU, GEUS og
DCEs faglige, forskningsbaserede viden.
Fagligt omfang
Der er endnu ikke erfaringer med efterforskning og indvinding af skifergas på land i Danmark, men der
er erfaring med frakturering offshore, dog ikke i skiferlag. Disse erfaringer inddrages i udarbejdelsen af
den videnskabelige udredning.
Udredningen belyser en række miljøforhold, herunder mulige miljømæssige konsekvenser, der bl.a. er
identificeret på baggrund af EU-Kommissionens rapport fra august 2012 ”Support
to the identification
of potential risks for the environment and human health arising from hydrocarbons operations
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0022.png
involving hydraulic fracturing in Europe”
og Det tyske Miljøråd (SRU), som i maj 2013 udgav ”Fracking
for Shale Gas Production”.
Erfaringerne fra andre lande har vist, at indvinding – og i mindre grad efterforskning – efter skifergas
ved anvendelse af frakturering, rejser spørgsmål i relation til beskyttelse og anvendelse af grundvand
og håndtering af affald fra boringerne.
De miljømæssige konsekvenser vil på grund af det relativt beskedne omfang af
boringer/brønde formentlig være mindre i efterforskningsfasen end i en indvindingsfase, og derfor vil
de særlige miljømæssige spørgsmål knyttet til frakturering især blive aktualiseret i sidstnævnte fase.
Nedenfor er beskrevet en række mulige påvirkninger, som udredningen som minimum skal belyse
nærmere i en dansk kontekst, herunder risici for, at de indtræffer, samt metoder til kontrol af, om
påvirkningerne vil finde sted i Danmark samt forslag til forholdsregler for at undgå/minimere negative
miljøpåvirkninger kendt fra andre lande.
Frakturering – kemikalier og forurening af jord, grundvand, søer og vandløb og hav
For at kunne efterforske muligheden for produktion af naturgas fra skiferlag, og senere at kunne
indvinde gas fra skiferlag, anvendes frakturering, som er opsprækning af skiferlagene med vand tilsat
kemikalier og små keramiske kugler eller sand. Herved frigøres gassen. I Danmark ligger de relevante
skiferlag generelt set 2-3 km eller mere under grundvandsmagasinerne.
Frakturering nødvendiggør brug af vand i større mængder. Det kan påvirke grundvands-
/drikkevandsmagasiner, såfremt der anvendes/indvindes denne type vand til frakturering. Ved
etablering af produktionsanlæg med mange boringer kan det vise sig at udgøre en væsentlig
miljøpåvirkning. Endvidere kan overfladevandområder samt grundvandsafhængige terrestriske
naturtyper blive påvirket af en vandindvinding.
Der kan muligvis anvendes brakvand eller havvand (som i Nordsøen) til frakturering, ligesom genbrug
af vand er en mulighed. I stigende omfang gennemføres der genbrug af vand ved skifergasprojekter i
USA og Canada. Både ved brug af brakvand, ferskvand eller havvand vil der kunne opstå risiko for
forurening af søer og vandløb, samt kystområder bl.a. på grund af saltindholdet i det anvendte vand.
Risici, fordele og ulemper samt
best practice
belyses derfor for såvel grundvand som havvand og for
så vel prøveproduktion som egentlig kommerciel skifergasproduktion og sættes i relation til de danske
forhold.
Procesvandet tilsættes kemikalier, og det kan give udfordringer i forhold til håndtering af
frackingvæske, back flow, boremudder og borespåner. Der har været stort fokus på de kemikalier,
som indgår i frackingvæsken, men det er ikke kun de tilsatte kemikalier, der kan give
forureningsproblemer. Frackingvæsken vil også kunne opløse problematiske stoffer fra formationen,
således at back flow kan indeholde både organisk og uorganisk forurening. Der kan derfor være risiko
for forurening på borepladsen og i værste fald nedsivning til grundvandet eller udløb i nærliggende
vandløb og søer.
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0023.png
Risikoen for en eventuel grundvandsforurening, samt påvirkning af grundvandsressourcen ved
frakturering, belyses derfor nærmere sammen med risikoen for forurening af jord og overfladevand.
Det belyses også, hvordan disse risici kan imødegås, fx ved en hensigtsmæssig indretning af
borepladsen med en tæt membran under pladsen, og opsamlingstanke for afledte væsker fra
borepladsen el. lign.
Vælges det at transportere back flow-vandet væk fra borestedet med lastbil, vil der være risiko for
forurening fra spild ved påfyldning/tømning samt ved trafikuheld. Vælges bortledning gennem
spildevandsrør, vil der bestå en risiko for forurening ved rørbrud. Risici og afværgeforanstaltninger
udredes for dette.
Radioaktive stoffer
Skiferen, som der efterforskes efter på land i Danmark, er blandt andet alunskiferen. Alunskiferen
indeholder tungmetaller og radioaktivt materiale, hvorfor håndteringen af borespåner bør
overvåges/måles for deres indhold af naturlige radioaktive stoffer. Tilstedeværelse af naturligt
forekommende radioaktive stoffer er ikke begrænset til efterforskning og indvindingsaktiviteter fra
skiferlag, men kendes også i forbindelse med aktiviteter i traditionel olie og gasproduktion. I
forbindelse med olie- og gasaktiviteter i den danske del af Nordsøen håndteres der naturligt
forekommende radioaktive stoffer.
Erfaringer fra andre lande samt Nordsøen, herunder håndtering og afværgeforanstaltninger, belyses.
Landskab og trafik
Trafik og landskabet vil påvirkes i form af anlæg på borestedet og etablering af
arbejdspladser, forstærkede veje af hensyn til de tunge transporter og indretninger til opbevaring af
kemikalier, spildevand og affald.
Den landskabelige og trafikale påvirkning skal belyses for såvel efterforskningsboringer som ved
egentlig kommerciel gasproduktion, herunder hvor mange borepladser med flere indvindingsbrønde,
der må forventes ved en kommerciel produktion, og hvilken størrelsesorden, der må forventes på hver
boreplads.
Det skal i udredningen belyses, hvordan eksempler på anlæg i borings- og produktionsfasen,
transportveje mm. vil påvirke landskabet i en eventuel indvindingsfase, herunder mulighederne for at
reducere de visuelle påvirkninger. De landskabelige forhold for såvel en eventuel efterforskningsfase,
som en egentlig produktionsfase skal både analyseres skriftligt og belyses.
Metan, radon og andre klimagasser
Udslip af metan (som er hovedbestanden af naturgas) er en af de klimagasser som omtales i
forbindelse med skifergasindvinding. Miljøpåvirkningen af metan, forebyggelsen heraf samt
miljøafværgeforanstaltninger mod metan i grundvand belyses. Radon er et radioaktivt stof, der kan
risikere at komme op med den brugte frackingvæske og skifergas. Omfang, mulige miljøpåvirkninger
og best practice for afværgeforanstaltninger i forhold til sådanne udslip belyses.
Jordskælv
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0024.png
Afhængig af de geologiske forhold kan der også være risiko for (mindre) jordskælv ved gennemførelse
af boringerne. Det skyldes, at frakturering kan reaktivere lokale forkastningszoner. Denne risiko
belyses set i forhold til de geologiske forhold i Danmark.
Afgrænsning af udredningen
Der vil i undersøgelsen være primært fokus på en evt. kommende indvindingsfase med permanente
anlæg mv.
Udredningen omfatter ikke:
En human sundhedsrisikoanalyse, eller en generel folkesundsanalyse af mulige berørte
naboer til skifergasanlæg.
En vurdering af befolkningens opfattelse og acceptabilitet af indvinding og efterforskning af
skifergas og miljøpåvirkninger forbundet hermed.
En vurdering af miljøværgeforanstaltninger forbundet med, støj, lys og vibrationer
En risikovurdering. I stedet gennemføres en risikoscreening (heri inkluderet en kvalitativ
”impact screening” ift. risici). Det understreges, at eventuel usikkerhed om de anvendte
kemikalier ifm. indvindingen af skifergas, kan have betydning for kvaliteten af
risikoscreeningen, og dermed for de beskrevne miljøværgeforanstaltninger.
Vurdering af de drivhusgasser, som for eksempel (men ikke udelukkende) de drivhusgasser
som produceres af maskiner, lastbiler, eller ved afbrænding af skifergas frem for de
nuværende brændstoffer, der anvendes til energiproduktion.
Vurderingen af miljøafværgeforanstaltninger skal omfatte det marine område, men kun fsva.
problemstillinger, der vedrører efterforskning og indvinding på land (ikke til havs), eksempelvis
miljørisici og afværgeforanstaltninger ved anvendelse af havvand som procesvand ved frakturering.
Konsortieparterne forudser i øvrigt, at der vil være spørgsmål af relevans for opgaven, som vil stå
ubesvaret hen i den færdige videnskabelige udredning pga. manglende data.
4. Fremgangsmåde og metode
Kvaliteten og dokumentationen af den videnskabelige udredning sikres vha. følgende tiltag:
Koncerndirektør Niels Axel Nielsen, DTU er overordnet ansvarlig for leverancen.
Lektor Steffen Foss Pedersen, DTU Miljø er faglig koordinator for projektet som helhed og har ansvar
for Kapitel 1 med den samlede fremstilling af miljøpåvirkninger og afværgeforanstaltninger.
Statsgeolog Flemming Larsen, GEUS er faglig koordinator for GEUS’ leverancer og delleverancer til
den videnskabelige udredning.
Direktør Hanne Bach, DCE er faglig koordinator for DCEs leverancer og delleverancer til den
videnskabelige udredning.
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0025.png
Seniorforsker Niels Schovsbo, GEUS er ansvarlig for Kapitel 2 om introduktionen til skifergas og
geologisk karakterisering. Professor Ida Lykke Fabricius, DTU Byg er ansvarlig for Kapitel 3 om boring
og frakturering. Professor Poul Løgstrup Bjerg, DTU Miljø er ansvarlig for Kapitel 4 om kemikalier og
forurening af vandressourcer, spildevand og affald, vandressourcer og vandforbrug og radioaktive
stoffer. Lektor Lotte Bjerregaard Jensen, DTU Byg er ansvarlig for Kapitel 5 om effekter på landskab
og trafik.
Af Bilag 1 fremgår, hvilke ressourcepersoner der er ansvarlig for de enkelte delafsnit af hvert kapitel.
Antallet af ressourcepersoner kan forekomme at være højt. Begrundelsen for antallet er, at kvaliteten
af den videnskabelige udredning afhænger af, at viden, som kun meget specialiserede
ressourcepersoner har, indgår i udredningen.
Udover ovenstående forankring af kvalitetssikringen anvendes de deltagende institutioners
kvalitetssikringsprocedurer (se Bilag 5). Desuden sikres kvaliteten vha. fremlæggelser, drøftelse og
beslutninger om ændringer af udkast til den videnskabelige udredning i kernegruppen og
styregruppen.
Løsningen af flere af enkeltopgaverne, sammenskrivningen af afsnittene pr. kapitel og af selve
kapitlerne i den samlede fremstilling i Kapitel 1 forudsætter, at forskere på tværs af interne enheder i
GEUS, DCE og DTU arbejder sammen. For at imødegå denne udfordring afholdes 1 heldagsseminar
med skrivegrupper og fremlæggelse i plenum af indsigter og sammenhænge skabt i hvert delafsnit og
i hvert kapitel.
Produktionen af flere af afsnittene i den videnskabelige udredning afhænger af produktionen af andre
afsnit. For at forebygge, at der opstår ”flaskehalsproblemer”, er det integreret i projektplanen, hvornår
det enkelte afsnit, der er en forudsætning for et eller flere andre afsnit, skal foreligge i en udgave, som
den pågældende forsker, der har ansvar for sidstnævnte afsnit, kan støtte sit arbejde på eget afsnit
på.
Faglig troværdighed af den videnskabelige udredning er selvsagt afgørende som kvalitetskriterium.
Den faglige troværdighed afhænger bl.a. af dokumentation for, hvilket baggrundsmateriale de enkelte
afsnit baserer sig på. Dokumentationen heraf sikres gennem etablering af et fælles referencesystem,
som alle forskere anvender til at dokumentere baggrundsmateriale med.
Udredningen sikrer en afdækning af, hvorledes enkelte dele i et skifergasprojekts levetid udføres,
herunder udførelse af boringer, løsninger i forbindelse med bortskaffelse af spildevand etc. og hvilke
best practice-løsninger,
der findes i de enkelte relevante delfaser i et skifergasprojekt indenfor olie- og
gasindustrien. Dette skal danne grundlag for vurdering af mulige miljømæssige påvirkninger og
afværgeforanstaltninger i de forskellige faser i et skifergasprojekts levetid.
Eksisterende litteratur
Der findes en omfattende mængde rapporter og videnskabelige artikler om skifergas – i europæisk
sammenhæng foranlediget af bl.a. Europa-Kommissionen, UK og Polen, som kan indgå i den
videnskabelige udredning, bl.a. (men ikke begrænset til):
6
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0026.png
EU Kommisionens henstilling om minimumsprincipper for efterforskning og produktion af
kulbrinter (såsom skifergas) ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakturering (fracking), 22.
januar 2014
Support to the identification and potential risks for the environment and human health arising
from hydrocarbons operations involving hydraulic fracturing in Europe, report for European
Commission DG Environment, 10. august 2012
Shale gas extraction in the UK, a review of hydraulic fracturing, The Royal Society & Royal
Academy of Engineering, juni 2012
Climate impact of potential shale gas production in the EU, report for European Commission
DG Clima, 30. juli 2012
Hydrofracking Risk Assessment, Executive Summary, Study concerning the safety and
environmental compatibility of hydrofracking for natural gas production from unconven-tional
reservoirs, Panel of experts, april 2012 (Tyskland)
Environmental Aspects of Hydraulic Fracturing Treatment Performed on the
Łebień
LE 2H
Well, november 2011.
”Fracking for Shale Gas Production”, Det tyske Miljøråd (SRU), maj 2013
“Environmental Impacts of Shale Gas Extraction in Canada“, maj 2014, foranlediget af the
Council of Canadian Academies
Nyeste videnskabelige review-artikler på området.
Erfaringer med frakturering
Fraktureringsteknikken kendes allerede fra Nordsøen, hvor frakturering har været anvendt til i ca. 130
boringer i den danske del af Nordsøen. Frakturering har desuden været anvendt i 10.000-vis af
boringer på verdensplan. Udredningen inddrager erfaringerne fra både danske og udenlandske
boringer med frakturering. Energistyrelsen bidrager til kortlægning af kilder, der kan være relevant at
inddrage i udredningen.
5. Tidsplan og ressourcer
Tidsplan: Projektet færdiggøres senest den 31. januar 2016, hvor den endelige videnskabelige
udredning afleveres. Tidsplanen har som forudsætning, at kontrakten er underskrevet af GEUS, DCE,
DTU og Naturstyrelsen, Miljø- og Fødevareministeriet senest mandag den 24. august 2015.
Den overordnede tidsplan fremgår af nedenstående skema.
7
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0027.png
September
Delfase A: Mobilisering af projekt
Kick-off møde
Kernegruppemøde 1
Milepæl 1: Synopsis for Kapitel 1-5
Oktober
November
December
1
Januar
2
3
4
36 37 38 39 40 41 42 43 44
45 46 47 48 49 50 51 52 53
Delfase B: Gennemførelse
Kernegruppemøde 2
Styregruppemøde 1
Milepæl 2: Første udkast til Kapitel 2-5
Følgegruppemøde 1
Kernegruppemøde 3/heldagsseminar for alle forskere
Milepæl 3: Første udkast til Kapitel 1 og andet udakst
til Kapitel 2-5
Kernegruppemøde 4
Delfase C: Færdiggørelse og overlevering af færdig udredning
Milepæl 4: Færdigt udkast til samlet rapport
Styregruppemøde 2
Milepæl 5: Samlet rapport til fremlæggelse for
følgegruppe
Følgegruppemøde 2
Kernegruppemøde 5
Styregruppemøde 3
Følgegruppemøde 3
Kernegruppemøde 6 + 7
Milepæl 6: Endelig færdiggørelse af fagligt indhold,
struktur og aflevering
Bemandingsplan: Bilag 1 indeholder en oversigt over arbejdsopgaveansvar/-fordeling og budget. I
Bilag 2 er opstillet et budget for opgaverne. I Bilag 3 er opstillet et udspecificeret budget inklusiv
timeantal og timesatser for de tilknyttede medarbejdere. Bilag 4 indeholder oversigt over CV’er som
dokumentation for medarbejdernes kompetencer og relevante erfaringer.
Projektbudget: 1,7 mio. kr. til den videnskabelige udredning.
Der er aftalt en overordnet betalingsplan, hvor DTU fakturerer Naturstyrelsen, Miljø- og
Fødevareministeriet med hhv. 40 % af honoraret efter delleverancen til milepæl 2, 40 % efter
delleverancen til milepæl 5 og de resterende 20 % efter endelig godkendt afrapportering. Det er aftalt
mellem DTU, GEUS og DCE, at GEUS og DCE fakturerer DTU med 40 % af deres særskilte honorar,
efter Miljø- og Fødevareministeriet har betalt DTU de første 40 % af honoraret, de næste 40 % efter
Miljø- og Fødevareministeriet har betalt DTU de næste 40 %, og at GEUS og DCE fakturerer DTU de
sidste 20 % efter endelig godkendt afrapportering.
Ønsker Miljø- og Fødevareministeriet at gøre brug af rådgivningsoptionen (se afsnittet ”Leverancer,
slutprodukt og indholdsmæssige struktur” under pkt. 6) kan der rekvireres for op til 100.000 kr.
rådgivning i 2016.
8
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0028.png
6. Leverancer, fremdriftssikring og organisering
Projektets organisation og fremdriftssikring:
DTU, GEUS og DCE nedsætter en styregruppe, der består af:
Koncerndirektør Niels Axel Nielsen, DTU (formand)
Institutdirektør, professor Michael H. Faber, DTU Byg
Institutdirektør, professor Thomas H. Christensen, DTU Miljø
Statsgeolog Flemming Larsen, GEUS
Statsgeolog Peter Britze, GEUS
Direktør Hanne Bach, DCE
Kontorchef Jan E. Molzen, DTU (sekretær)
Styregruppens medlemmer holder møde i september, december og januar måned. På møderne
redegør sekretæren for fremdriften og for opmærksomhedspunkter fremadrettet og foreslår
indstillinger om handlinger, som styregruppen beslutter om.
DTU har som lead det overordnede ansvar for projektet. Dette indebærer retten til at omdisponere
opgaveansvar og budgetforhold, såfremt der ikke leveres af tilpas kvalitet og til aftalt tid. Alle evt.
ønsker om omdisponeringer skal fremlægges og motiveres på et styregruppemøde, så alle
konsortiepartnere før en evt. effektuering har mulighed for at fremføre synspunkter herom. Dog har
hver institution mulighed for at omdisponere 10 % af institutionens budget uden forudgående
fremlæggelse på et styregruppemøde.
Adskillige delafsnit er afhængige af indsigter i andre delafsnit, hvilket igen betyder, at kvaliteten af
delafsnit og kapitler er afhængig af kvaliteten af andre delafsnit og kapitler. Forskerne på tværs af
GEUS, DCE og på DTU har dermed en interesse i på forkant at kunne følge med i, hvad indholdet i
andre delafsnit tegner sig til at blive samt i, hvordan indhold de deltagende forskere har ansvar for
bliver anvendt i andre delafsnit/kapitler.
Som konsekvens af dette er der behov for, at der på tværs af GEUS, DCE og DTU bliver lejlighed til at
forholde sig til delafsnit undervejs i tilblivelsesprocessen.
Med formålet at strømline denne proces med gensidig kvalitetssikring af delafsnit og for at etablere et
frugtbart samarbejde om indholdet af Kapitel 1 etableres der en kernegruppe, der består af:
Chefkonsulent Poul Nordemann Jensen, DCE (medansvarlig)
Seniorforsker Anders Johnsen, GEUS (medansvarlig)
Lektor Steffen Foss Hansen, DTU Miljø (ansvarlig)
Specialkonsulent Mads H. Odgaard, DTU (sekretær)
Der nedsættes en følgegruppe, som består af:
Katja Scharmann (geolog, Energistyrelsen)
9
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0029.png
Stig Kjeldsen (specialkonsulent, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet)
Nina Holst (funktionsleder, Naturstyrelsen)
Anne-Marie Vægter Rasmussen (kontorchef, Naturstyrelsen)
Yvonne Korup (kontorchef, Miljøstyrelsen)
Finn Pedersen (funktionsleder, Miljøstyrelsen)
NN (Sundhedsstyrelsen)
NN (Sundheds- og Ældreministeriet)
Anders Fink (fuldmægtig, Miljø- og Fødevareministeriet)
Følgegruppens medlemmer holder møde i oktober og december måned og et afsluttende møde i
januar med DTU med afrapportering af den endelige udredning. På møderne redegør DTU kort for
fremdriften og om opmærksomhedspunkter fremadrettet.
Projektet gennemføres via følgende kapitler. Bilag 1 uddyber hvert kapitel:
Kapitel 1
Kapitel 2
Kapitel 3
Kapitel 4
Kapitel 5
Samlet fremstilling af miljøpåvirkninger og afværgeforanstaltninger
Skifergas og regional geologisk karakterisering
Boring og effekter af frakturering
Påvirkninger på miljø og vandressourcer
Effekter på landskab og trafik
Leverancer, slutprodukt og indholdsmæssige struktur:
Projektet har en leverance samt en option på yderligere rådgivning:
-
En endelig projektbeskrivelse, som skal afklares i et samarbejde mellem DTU, GEUS og DCE
Dokumentation og afrapportering i en teknisk rapport, som affattes på dansk. Rapporten
offentliggøres af Miljø- og Fødevareministeriet senest 4 måneder efter, at konsortieparterne
har afleveret en godkendt rapport. De deltagende institutioner kan samtidig offentliggøre
rapporten på deres respektive hjemmesider.
Efter udredningens afslutning har Miljø- og Fødevareministeriet en option for i 2016 at
rekvirere for op til 100 timers á kr. 1.000 yderligere rådgivning.
-
Den tekniske rapport struktureres over et indledende afsnit (Kapitel 1) med en samlet fremstilling af
miljøpåvirkninger og afværgeforanstaltninger samt en kronologisk analyse af efterforsknings- og
indvindingsfasen på tværs af 3 faglige hovedområder (Kapitel 2-5). Ressourcerne til udarbejdelsen af
rapporten anvendes som følger:
1. 8,8 pct. til overordnet projektkoordinering
2. 9,9 pct. til møder og overordnet kvalitetssikring (QA)
3. 12,1 pct. til rapporten: Samlet fremstilling af miljøpåvirkninger og afværgeforanstaltninger
(Kapitel 1)
4. 62,4 pct. af rapporten: Skifergas og geologisk karakterisering, boringer og effekter af
frakturering, påvirkninger på miljø og vandressourcer (Kapitel 2-4)
5. 6,8 pct. af rapporten: Effekter på landskab og trafik (Kapitel 5)
10
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0030.png
Analyser af risici forbundet med efterforskning og indvinding af skifergas vil blive håndteret under de
enkelte delemner. En overordnet beskrivelse af risici ved efterforskning og indvinding af skifergas
indgår i den overordnede fremstilling.
11
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0031.png
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0032.png
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0033.png
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
BILAG 1 – Skifergas videnskabelig udredning
Formål
1. At afklare den eksisterende viden.
2. At afklare mulige afværgeforanstaltninger for at reducere negative miljøpåvirkninger.
3. At afklare om det er muligt at overføre dette til danske forhold.
4. At afklare hvor der mangler viden.
Disse punkter forventes at blive løst for hvert emne.
Leverance
Videnskabelig udredning baseret på studie af litteraturen.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
Oversigt over opgaveindhold
Indhold
KAPITEL 1 Samlet fremstilling af miljøpåvirkninger og afværgeforanstaltninger ..............................................3
1.1. Overordnet, kortere procesbeskrivelse af skifergasproduktion både i en efterforskningsfase og en
indvindingsfase .............................................................................................................................................. 3
1.2. Overordnet beskrivelse af risici ved efterforskning og indvinding af skifergas .......................................3
KAPITEL 2 Skifergas og regional geologisk karakterisering .............................................................................4
2.1 Introduktion til skifergas ...........................................................................................................................4
2.2. Regional geologisk karakterisering.........................................................................................................4
KAPITEL 3 Boring og effekter af frakturering ....................................................................................................4
3.1. Frakturering i skifer ................................................................................................................................. 4
3.2. Seismisk aktivitet .................................................................................................................................... 4
3.3. Brøndintegritet ........................................................................................................................................ 5
KAPITEL 4 Påvirkninger på miljø og vandressourcer........................................................................................5
4.1 Vandressourcer og vandforbrug ..............................................................................................................5
4.2 Kemikalier og forurening af vandressourcer ............................................................................................5
4.3 Spildevand og affald ................................................................................................................................ 6
4.4. Radioaktive stoffer .................................................................................................................................. 6
KAPITEL 5 Effekter på landskab og trafik .........................................................................................................6
5.1. Landskab og trafik .................................................................................................................................. 6
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0044.png
KAPITEL 1 Samlet fremstilling af miljøpåvirkninger og afværgeforanstaltninger
Ansvarlig: Lektor Steffen Foss Pedersen DTU Miljø. Medansvarlig: Chefkonsulent Poul Nordemann Jensen,
DCE og seniorforsker Anders Johnsen, GEUS
Samlet fremstilling af de forskellige trin i skifergasindvinding fra efterforskning til produktion med det formål at
understrege de kritiske aktiviteter, som kan føre til negative påvirkninger af miljøet. Herunder en beskrivelse
af, hvad skifergas er, hvor den findes i Danmark, samt den geologiske karakterisering af den relevante
danske skiferformation.
1.1. Overordnet, kortere procesbeskrivelse af skifergasproduktion både i en
efterforskningsfase og en indvindingsfase
Hvad er skifergas i en dansk sammenhæng, og hvordan dannes den?
Geologisk karakterisering af relevante danske skiferformationer
Gennemgang af metoder til vurdering af størrelse og estimater af størrelse af skifergas ressourcer i
danske områder
Beskrivelse af brønde
Beskrivelse af fraktureringsprocessen i undergrunden
Beskrivelse af de vigtigste mekanismer for transport af gas og væske i skiferens porerum ifm.
skifergasproduktion
Beskrivelse af fraktureringsvæsker og ”proppants” (afstivningsmaterialer) og baggrunden for valget
af disse
Beskrivelse af vandbehov
Beskrivelse af problematikkerne ved flowback-væske, produktionsvæske og andet affald og
spildevand
Beskrivelse af påvirkning af undergrunden
Beskrivelse af hvad man kan kalde et lille, mellem og stor indvindingsplads samt hvad man kan
kalde sporadiske, udbredt og meget udbredt udvindingsaktivitet set med Danske forhold og i lyset
af internationale erfarringer
Tidshorisonter for efterforskning og indvinding
1.2. Overordnet beskrivelse af risici ved efterforskning og indvinding af skifergas
Ansvarlig: Seniorforsker Igor Kozine, DTU Man Eng. og lektor Steffen F. Hansen, DTU Miljø
Risikoscreening af:
o
Lækage af gas fra brønden eller gas udslip ved blowout
o
Lækage af væsker fra brønden
o
Spild af flowback-væske og boremudder
o
Spild under generel håndtering af væsker, kemikalier på borepladsen
o
Påvirkning af vandressourcen herunder drikkevand, overfladevand og grundvandsafhængig
natur
o
Forurening af grundvand og overfladevand, herunder grundvandsforurening fra
fraktureringen via uønsket videre frakturdannelse i undergrunden
o
Påvirkning af miljøkvalitet i overfladevand og påvirkning af beskyttet natur
o
Seismologisk aktivitet
o
Miljøpåvirkning af radioaktive stoffer
o
Emission af metan og andre klimagasser og luftforurening
3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0045.png
o
O.a.
Overførsel af risikovurderinger fra andre lande til danske forhold?
Hvilke afværgeforanstaltninger findes for de pågældende risikoområder og kan de overføres til
danske forhold. Herunder forslag til monitorering før, under og efter skifergasproduktion og evt.
forslag til yderligere forskning på disse områder.
KAPITEL 2 Skifergas og regional geologisk karakterisering
Ansvarlig: Seniorforsker Niels Schovsbo, GEUS
2.1 Introduktion til skifergas
Hvad er skifergas (hvad består det af)? (GEUS)
Hvad er skifergas i den danske sammenhæng? (GEUS)
Hvordan dannes skifergas? (GEUS)
2.2. Regional geologisk karakterisering
Geologisk karakterisering af relevante danske skiferformationer, herunder udbredelse, stratigrafi,
geokemi, thermal historie, prospektive områder med videre (GEUS)
Gennemgang af metoder til vurdering af skifergas ressourcens størrelse og estimater heraf for
danske områder (GEUS)
KAPITEL 3 Boring og effekter af frakturering
Ansvarlig: Professor Ida L. Fabricius, DTU Byg
3.1. Frakturering i skifer
Beskrivelse af state-of-the-art fraktureringsprocessen for lerskifer (DTU Byg, Morten Kanne
Sørensen)
o
Beskrivelse af de vigtigste mekanismer for transport af gas og væske i skiferens porerum
ifm. skifergasproduktion (DTU Byg, Morten Kanne Sørensen i dialog med DTU Miljø, Steffen
Foss Pedersen)
o
Overførsel af erfaringer fra frakturering i Nordsøen og resten af verden (DTU Byg, Morten
Kanne Sørensen)
Geomekaniske egenskaber af den danske skifer (DTU Byg, Morten Kanne Sørensen)
Potentialet for at anvende forskellige typer af vand i fraktureringsvæsken (brakvand, saltvand, etc.)
(DTU Byg, Morten Kanne Sørensen)
Udbredelse/forstørrelse af sprækker mod eksempelvis overfladen, til vandmagasiner, forkastninger,
større naturlige sprækker eller til undergrund med større permeabilitet for gas og væske (DTU Byg,
Morten Kanne Sørensen i samarbejde med GEUS, Trine Dahl-Jensen)
Beskrivelse af mulige afværgeforanstaltninger (GEUS, Trine Dahl-Jensen)
3.2. Seismisk aktivitet
Beskrivelse af seismologisk aktivitet i DK. Herunder en tabel over registrerede jordskælv i Danmark,
deriblandt følte jordskælv (GEUS, Trine Dahl-Jensen)
Induceret seismologisk aktivitet i forbindelse med frakturering og mulig injektion af spildevand til
undergrunden (GEUS, Trine Dahl-Jensen)
Beskrivelse af mulige afværgeforanstaltninger, herunder monitorering (GEUS, Trine Dahl-Jensen)
4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0046.png
3.3. Brøndintegritet
Erfaringer fra Nordsøen for brønde (DTU Byg, Björn Johannesson)
Sikker konstruktion af brønde for at undgå lækage af gas og væsker både under produktion og efter
dekommisionering (DTU Byg, Björn Johannesson)
Eventuel påvirkning af brøndenes integritet ifm. seismologisk aktivitet (DTU Byg, Björn
Johannesson)
Beskrivelse af forebyggende foranstaltninger for brøndlækage og for overfladeinstallationer,
herunder monitorering, særligt mhp. at forebygge og overvåge udslip af metan (DTU Byg, Björn
Johannesson, dialog med DTU Miljø, Charlotte Scheutz)
KAPITEL 4 Påvirkninger på miljø og vandressourcer
Ansvarlig: Professor Poul Løgstrup Bjerg, DTU Miljø
4.1 Vandressourcer og vandforbrug
Kvantificering af vandforbrug til frakturering og gasproduktion sammenlignet med vandressourcen
(GEUS, Jacob Kidmose)
Effekt af vandindvinding på overfladevandsområder og grundvandsafhængig natur (DCE, Poul
Nordemann Jensen, Jes Rasmussen og Jesper Fredshavn)
Rumlig karakterisering af områder med særlige drikkevandsinteresser og potentielle
skifergasområder for at identificere potentielle interessekonflikter (GEUS, forsker Jacob Kidmose)
Fordele og ulemper ved anvendelse af andre typer vand så som genbrugt vand, brakvand eller
havvand for at reducere vandforbruget (GEUS, forsker Jacob Kidmose)
Forudgående og efterfølgende monitering af grundvandsstand, vandføring mv. (GEUS, forsker
Jacob Kidmose)
4.2 Kemikalier og forurening af vandressourcer
Beskrivelse af stofgrupper i fraktureringsvæske (DCE, Hans Sanderson, i samarbejde med DTU
Miljø, Poul L. Bjerg, Steffen F. Hansen)
Beskrivelse af transporten af (metan)gas og væske undergrunden for at afdække risikoen for
forurening
- Beskrivelse af transporten i skiferlaget efter frakturering (DTU Byg, Morten Kanne Sørensen)
- Beskrivelse af transporten i grundvandszonen (DTU Miljø, Poul L. Bjerg)
Beskrivelse af forurenende stofgruppers skæbne i miljøet
- Transport og skæbne af miljøfremmede stoffer (DTU Miljø, Poul L. Bjerg)
- Transport og geokemiske processer for uorganiske stoffer (fra evt. tilført vand og uorganiske
stoffer frigivet fra skiferformationen) (GEUS, Jakob B. Kidmose)
Beskrivelse af miljøpåvirkningen af metan emission (DTU Miljø, Charlotte Scheutz)
- Metan i dansk grundvand (GEUS, Troels Laier)
- Metan fra skifergasproduktion i grundvand (DTU Miljø, Charlotte Scheutz)
Mulige påvirkninger af jord ved spild (DCE, Anne Winding)
Mulige miljøpåvirkninger af gas og forurenende stoffer i grundvandsmagasiner (DTU Miljø, Poul L.
Bjerg)
Mulige påvirkninger af overfladevand , herunder udledte kemikalier, termisk påvirkning og hydraulisk
effekt af udledning af procesvand (DCE, Poul Nordemann Jensen, Jes Rasmussen, Martin Mørk,
Jakob Strand)
Afværgemekanismer for at reducere metan emissioner fra brønden/installationer (DTU Miljø,
Charlotte Scheutz)
5
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om materiale vedrørende den videnskabelige udredning af international viden om skifergas, til miljø- og fødevareministeren
1632008_0047.png
Beskrivelse af afværgeforanstaltninger for at undgå spild og negative påvirkninger af miljøet (DTU
Miljø, Poul L. Bjerg, GEUS, Jakob B. Kidmose,, DCE, Poul Nordemann Jensen)
Forudgående og efterfølgende monitering af grund- og overfladevand (DCE, Poul Nordemann
Jensen, Jes Rasmussen, GEUS, Jakob B. Kidmose, DTU Miljø, Poul L. Bjerg)
4.3 Spildevand og affald
Beskrivelse af udfordringer ved og strategier for håndtering af og oprensning af spildevand fra
skifergasproduktion (DTU Miljø, Henrik Andersen)
Håndtering of deponering af boremudder og borespåner (DTU Miljø, Peter Kjeldsen)
4.4. Radioaktive stoffer
Beskrivelse af radioaktive stoffer frigivet fra skiferformationen (GEUS, Peter Gravesen)
Best practice
for håndtering og deponering af radioaktive stoffer (GEUS, Peter Gravesen)
- Borespåner
- Opløst i spildevand
- På gasform (radon)
KAPITEL 5 Effekter på landskab og trafik
Ansvarlig: Lektor Lotte Bjerregaard Jensen, DTU Byg
5.1. Landskab og trafik
Ansvarlig: Lektor Lotte Bjerregaard Jensen, DTU Byg
Beskrivelse af borepladsen, dens infrastruktur, og rumlige udbredelse fra anlæggelse til
dekommisionering, og det potentielle antal af borepladser ved kommerciel produktion, samt
efterfølgende retablering af borepladsens areal (DTU Byg, Lotte Bjerregaard Jensen, Maja
Nikolajew)
Beskrivelse af påvirkning på landskab, herunder borepladsens (-ernes) størrelse i forhold til
landskabets struktur, arealanvendelse, kulturlandskab, og øvrige beskyttelsesforhold, herunder
særlige hensyn til beskyttede naturtyper – akvatiske og terrestriske, samt mulige
afværgemekanismer for at modvirke den negative (miljø)påvirkning (DCE, Pia Frederiksen)
Beskrivelse af visuel påvirkning og mulige afværgemekanismer, for at modvirke den negative
(miljø)påvirkning (DTU Byg, Lotte Bjerregaard Jensen, Maja Nikolajew)
Beskrivelse af trafik og påvirkningen deraf samt afværgemekanismer for at modvirke den negative
(miljø)påvirkning (DTU Transport, Thomas Sick Nielsen)
6