Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1560160_0001.png
Energi-, Forsyning- og Klimaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 2. oktober 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 126 alm. del, stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA), som
jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 126
Ministeren
28. oktober 2015
J nr. 2015-2908
/
Da energispareordningens mål er at realisere så mange additionelle og
omkostningseffektive energibesparelser som muligt, hvad er da ministerens holdning
til, at firmaer kan få tilskud fra Energispareordningen til at indkøbe en mindre
energiforbrugende bil, når private, der betaler det samme øremærkede beløb til
energispareordningen via deres energiregning, ikke kan det?
Svar
Ved introduktionen af transportområdet i energispareindsatsen med aftalen med
energiselskaberne af 13. november 2012 blev det i fællesskab med aftaleparterne
besluttet for en periode at afgrænse de tiltag, der kunne medregnes. Dette skete for
at opnå erfaring med området, før der generelt blev mulighed for at medregne
energibesparelser i forbindelse med transporttiltag. Der skal nu indgås en ny aftale
med virkning fra 2016. I den forbindelse drøftes det blandt aftalens parter, hvorvidt
erfaringerne tilsiger, at og i givet fald hvordan der bør åbnes op for transportområdet.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
1