Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1559592_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har den 1. oktober 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 117 EFK alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 117
"a) Vil ministeren oversende en oversigt, der viser hvilke af de forslag, der
under overskriften ”Styrket klimaindsats” indgik i finanslovsaftalen for 2015, og
de forslag, der i forlængelse heraf blev aftalt ved aftale af 16. februar 2015 om
Ambitiøs klimaindsats frem mod 2020, der er iværksat, hvilke der stoppes med
regeringens udspil til finanslov, hvor store beløb der blev aftalt oprindeligt, hvor
store beløb der er eller tænkes anvendt samt hvor stor reduktion af udledningen
af drivhusgasser i 2020 og 2025, der ville være forbundet med de oprindel ige
forslag, og hvor stor del af disse der forventes at være efter regeringens
nedskæringer?
b) Vil ministeren oversende en oversigt over omprioriteringer i regeringens
finanslovsforslag, der – udover de under a nævnte – skønnes at have
væsentlige effekter på udledningen af klimagasser i 2020?
c) Vil ministeren give en begrundelse for de under a og b foretagne
prioriteringer – hvis en sådan findes?"
Svar
Ad a)
Initiativerne til en styrket klimaindsats omfatter
for det første
varmetiltag, oplysnings-
og rådgivningsindsatser samt en pulje til klimatiltag,
jf. tabel 1a.
Ministeren
27. oktober 2015
J nr. 2015 - 2628
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om prioriteringer i regeringens finanslovsforslag, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1559592_0002.png
ENERGI-, FORSYNINGS-
Tabel 1a
Klimatiltag i 2015-17
OG KLIMAMINISTERIET
Side 2
Mio. kr. (2015-pl)
Varmetiltag
- Varmepumpe rejsehold
- Varmepumper, pilotprojekt
- Geotermi
Oplysning og rådgivning
- Lokal rådgivning vedr. energibesparelser
- Oplysning om omstilling af energisystemet
Pulje til klimatiltag
- Pulje til klimatiltag
I alt
2015
51,8
4,0
27,5
20,3
10,0
5,0
5,0
38,2
38,2
100,0
2016
53,0
4,0
27,7
21,3
10,0
5,0
5,0
37,0
37,0
100,0
76,7
76,7
100,0
2017
23,3
4,0
-
19,3
-
-
I alt
128,1
12,0
55,2
60,9
20,0
10,0
10,0
151,9
151,9
300,0
For det andet
blev der med finansloven for 2015 i tilknytning til aftalerne om
Vækstpakke 2014 og tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. aftalt at
afsætte reserver på 150 mio. kr. i 2018 og i alt 250 mio. kr. i 2019,
jf. tabel 2a.
Det blev endvidere aftalt, at disse reserver vil blive udmøntet med afsæt i
anbefalinger fra Klimarådet.
Tabel 2a
Reserver, hvor Klimarådet skal anbefale udmøntning
Mio. kr. (2015-pl)
Klimatillægsaftale til Vækstpakke 2014
Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgift
I alt
2018
150
-
150
2019
150
100
250
I alt
300
100
400
Bevillingsmæssige ændringer som følge af fremlæggelsen af FFL16
I tabel 3a er de samlede bevillingsmæssige ændringer for ov enstående
initiativer som følge af fremlæggelsen af FFL16 opgjort i perioden 2015 til 2017.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om prioriteringer i regeringens finanslovsforslag, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1559592_0003.png
ENERGI-, FORSYNINGS-
Tabel 3a
Samlede bevillingsmæssige ændringer for Klimatiltag (tabel 1a) i perioden 2015-2017
OG KLIMAMINISTERIET
Side 3
Mio. kr. (2015-pl)
Varmetiltag
- Varmepumpe rejsehold
- Varmepumper, pilotprojekt
- Geotermi (1)
Oplysning og rådgivning
- Lokal rådgivning vedr. energibesparelser
- Oplysning om omstilling af energisystemet
Pulje til klimatiltag specificeret
NATUR
Store Åmose
(MFVM)
(2)
Statslig skovrejsning
(MFVM)
LANDBRUG
Klimatjek af husdyrbrug
(MFVM)
Tilskud til forsuring
(MFVM)
Energipil
(EFKM)
F-GASSER
Rådgivning om F-gasser
(MFVM)
Opdatering af Cool-pack
(MFVM)
TRANSPORT
Tilskud til elbusser
(EFKM)
Krav til offentliges indkøb af køretøjer, inkl.
transport
(TRM)
Erhvervsrettet indsats
(TRM)
Energirigtig transport i trafikselskaber og
kommuner
(TRM)
BYGGERI
Dansk træ i byggematerialer
(EFKM)
Pulje til klimatiltag total
I alt
1,0
151,9
300,0
1,0
60,5
102,2
0,0
-91,4
-197,8
3,0
0,1
-2,9
4,0
6,0
0,1
0,1
-3,9
-5,9
14,0
4,0
-10,0
5,0
1,5
1,0
0,5
-4,0
-1,0
29,4
29,0
1,0
4,4
29,0
1,0
-25,0
0,0
0,0
45,0
13,0
10,5
8,8
-34,5
-4,2
Oprindeligt
beløb
128,1
12,0
55,2
60,9
20,0
10,0
10,0
Forventes
anvendt
30,7
3,2
27,5
0,0
11,0
5,0
6,0
Ændring
-97,4
-8,8
-27,7
-60,9
-9,0
-5,0
-4,0
Note 1: Midlerne forventes ikke disponeret i 2015, hvorfor hele ordningen på i alt 60,9 mio. kr.
ikke forventes anvendt.
Note 2: Midlerne på 10,5 mio. kr. afsat til Store Åmose forventes anvendt til tilsvarende formål
med tilsvarende klimaeffekt.
De bevillingsmæssige ændringer for Klimatiltag (tabel 1a) i perioden 2015-2017
udgør ca. 198 mio. kr. For de reserver, som skulle udmøntes i 2018 og 2019 på
baggrund af Klimarådets anbefalinger, jf. tabel 2a, er den bevillingsmæssige
ændring 400 mio. kr.
Den samlede bevillingsmæssige ændring er således ca. 598 mio. kr. i perioden
2015-2019.
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om prioriteringer i regeringens finanslovsforslag, til energi-, forsynings- og klimaministeren
Ændringer i udledning af drivhusgasser i 2020 og 2025 som følge af
tilbagerulningen af klimatiltag på FFL 2016
Oprindeligt blev den samlede effekt af klimatiltagene i finanslovsaftalen 2015
herunder klimapuljen fra februar 2015 vurderet til at have en effekt på mellem
0,28 og 0,48 mio. ton CO2-ækv. i 2020 og 2025. Tilbagerulningen af tiltagene
bevirker, at dette reduktionspotentiale reduceres med 0,27-0,40 mio. ton CO2-
ækv. i 2020 og i 2025. Reduktionen efter tilbagerulning bliver dermed mellem
0,01 og 0,08 mio. ton CO2-ækv. i 2020 og i 2025. Beregningen inkluderer
effekten af de tiltag, som foreslås tilbagerullet, men som allerede er anvendt i
2015. Beregningen skal dog tages med forbehold, idet effekten og omfanget af
de anvendte midler i 2015 endnu ikke kan fastsættes præcist.
Herudover vil der være en ændring i udledningen af drivhusgasser i 2020 som
følge af tilbagerulningen af reserven, som blev oprettet med finansloven for
2015 i tilknytning til aftalerne om Vækstpakke 2014 og tilbagerulning af FSA mv.
på 400 mio. kr. i 2018 og 2019. Reserven skulle udmøntes på baggrund af
anbefalinger fra Klimarådet. Klimaeffekten af den del af reserven, der hidrører
fra aftale om tilbagerulning af FSA mv. på 100 mio. kr. i 2019, er tidligere
skønnet at give en reduktion på 0,18 mio. ton CO2-ækv. i 2020. Der er ikke
foretaget en vurdering af klimaeffekten af den del af reserven, der hidrører fra
Klimatillægsaftale til Vækstpakke 2014.
Ad b)
Udover de nævnte tiltag under punkt a) er det muligt, at andre tiltag i
finansforslaget kan have en effekt på den nationale udledning af drivhusgasser i
2020. Det vurderes umiddelbart, at en ny grøn BoligJobordning kan medføre en
mindre drivhusgasudledning, mens en afskaffelse af NOx-afgiften kan føre til en
øget udledning.
Ad c)
Regeringens klima- og energipolitik bygger på grøn realisme. Det betyder, at
der skal være sammenhæng mellem målene i energipolitikken og de midler, vi
har til rådighed.
Regeringens nyligt gennemførte kasseeftersyn af dansk økonomi har desuden
afdækket, at de offentlige finanser er i mindre god stand end forventet.
Regeringen har derfor været nødsaget til at foretage en række omprioriteringer i
staten.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Side 4
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt