Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1545001_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. juli 2015 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 10 alm. del, stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 10
Hvad er den lovpligtige forsikringssum og økonomiske sikkerhedsstillelse ved
indvinding af gas fra Nordsøen henholdsvis onshore ved fracking?
Svar
Forsikringer og økonomisk sikkerhedsstillelse har til formål at sikre, at selskaber, som
har andel i en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter, har tilstrækkelig
finansiel kapacitet til at kunne leve op til de forpligtelser, der følger af besiddelsen af
andelen. Disse forpligtelser omfatter bl.a. forpligtelsen til at erstatte skader, som
måtte opstå som følge af virksomhed, der udøves i henhold til tilladelsen, jf.
Undergrundslovens § 35. Er tilladelsen meddelt flere i forening, hæfter de jf.
tilladelsens § 31 solidarisk for erstatningskrav for skader og for opfyldelsen af
forpligtelser over for staten i henhold til tilladelsen.
En rettighedshavers erstatningsansvar skal være dækket af en forsikring.
Forsikringen skal give en rimelig dækning ud fra hensynet til risikoen ved
virksomhedens udøvelse og præmieomkostningerne, jf. Undergrundslovens § 24 e.
Operatøren for en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter er forpligtet til
hvert år at sende en forsikringserklæring til Energistyrelsen. Med erklæringen
bekræfter operatøren at have modtaget forsikringscertifikater eller erklæringer om
selvforsikring fra alle deltagere i tilladelsen. Dækningen på den enkelte deltagers
forsikring skal afspejle deltagerens andel af tilladelsen. Den samlede dækning på
forsikringerne skal som et minimum være følgende:
Ministeren
10. september 2015
J nr. 2014-1654
/
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om den lovpligtige forsikringssum og økonomiske sikkerhedsstillelse ved indvinding af gas fra Nordsøen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1545001_0002.png
Minimum dækning pr. hændelse
Uheld i forbindelse med boringer (control of
well, COW) inkl. udsivning og forurening
Når der bores
Erstatningsansvar ved
efterforskning, udbygning
Når der ikke
og produktion.
bores
Onshore
Offshore
300 millioner DKK (*) 1.000 millioner DKK (*)
185 milioner DKK
1.000 millioner DKK
100 millioner DKK
100 millioner DKK
(*) Hvis udgifterne til en planlagt brønd inklusiv omkostningerne til test multipliceret
med tre overstiger dette beløb skal forsikringssummen forøges til mindst dette beløb.
Ved udgifter til en planlagt brønd forstås det beløb, som indgår i budgettet for
tilladelsen til efterforskning og indvinding i det pågældende år.
Som det fremgår af tabellen, afhænger kravene til forsikringssummen af, om der er
tale om aktiviteter på land eller om aktiviteterne foregår på havet og om der pågår en
boring eller ej.
I forbindelse med gennemførelsen af Offshoresikkerhedsdirektivet i
Undergrundsloven, jf. L116 i folketingsåret 2014-15, afgav den daværende Klima,
Energi- og Bygningsminister den 26. marts 2015 bidrag til tillægsbetænkningen fra
Klima, Energi- og Bygningsudvalget. I bidraget oplyste ministeren følgende:
»I forhold til lovforslagets § 24 e ønskes det præciseret, at hvis en boreaktivitet i
medfør af en tilladelse efter undergrundsloven giver skader på grundvandet, vil
forsikringen, som skal tegnes efter § 24 e i L 116, bl.a. skulle dække omkostningerne
til afhjælpende foranstaltninger, oprydning samt erstatning til skadelidte. Det gælder
også i fald, aktiviteten har involveret miljøfremmede kemikalier i processen og/eller
håndtering af kemisk/radioaktivt spildevand i forbindelse med aktiviteten, jf. svar på
spørgsmål 4 b.
I forhold til lovforslagets § 24 e ønskes det endvidere præciseret, at der efter en
vedtagelse af lovforslaget og i lyset af offshoresikkerhedsdirektivet vil blive foretaget
en vurdering af behovet for revision af de nuværende krav til forsikringer. I den
vurdering vil bl.a. indgå karakteren af aktiviteterne, der udføres i henhold til
tilladelserne, herunder om aktiviteten involverer anvendelse af kemikalier og
radioaktive stoffer, der kan komme i kontakt med grundvandet, jf. svar på spørgsmål
4 d.«
Herudover kan der stilles krav om sikkerhedsstillelse til opfyldelse af samtlige
forpligtelser i henhold til tilladelsen, jf. Undergrundslovens § 24 f og tilladelsens § 32.
Sikkerheden skal være af en størrelse og beskaffenhed, der kan godkendes af
Energistyrelsen. I praksis yder selskaber med et moderselskab almindeligvis en
moderselskabsgaranti, selvom loven også åbner mulighed for, at der kan stilles
andre former for sikkerhed, eksempelvis bankgarantier.
2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om den lovpligtige forsikringssum og økonomiske sikkerhedsstillelse ved indvinding af gas fra Nordsøen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1545001_0003.png
Det har hidtil været almindelig praksis, at moderselskabsgarantier ikke er
beløbsmæssigt begrænset. Det selskab, der stiller garantien, yder som
selvskyldnerkautionist ubetinget, uigenkaldeligt og uden tidsbegrænsning for
opfyldelsen af samtlige eksisterende og fremtidige forpligtelser, som deltageren i
tilladelsen pådrager sig, og uanset om forpligtelserne påhviler deltageren i tilladelsen
alene eller solidarisk med medindehavere og/eller andre. Garantien kan højst gøres
gældende for et beløb, der svarer til det dobbelte af andelen af forpligtelsen, der
påhviler selskabet, der stilles garanti for. Det garantiydende selskab hæfter bl.a. for
følgende forpligtelser:
a) Samtlige forpligtelser af såvel offentligretlig som privatretlig karakter over for
den danske stat og eventuelle forpligtelser over for Nordsøfonden.
b) Erstatningsforpligtelser efter Undergrundslovens § 35 eller efter andre
nuværende eller fremtidige erstatningsregler, herunder forpligtelser til
genopretning af forurenings- eller andre miljøskader, forpligtelser til
oprydning og erstatning for manglende opfyldelse af efterforskningsprogram,
uanset hvem der er skadelidt, og uanset om kravet gøres gældende af andre
end skadelidte, hvor dette er muligt efter dansk rets almindelige regler, og
c) Forpligtelser til at udrede renter og øvrige omkostninger af de under a) og b)
nævnte krav.
Energistyrelsen er ved at undersøge, om der er grundlag for at justere kravene til
sikkerhedsstillelse, herunder moderselskabsgarantier. Formålet er bl.a., at tilpasse
kravene til den praksis, som myndighederne i andre lande i Nordsøregionen
anvender.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
3