Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1545655_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 8 (Alm. del):
I brev af 19. august 2015 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 8:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor der ikke er fordelingsudvalg for
handelsgymnasier, som det kendes fra de almene gymnasiers vedkom-
mende, og vil ministeren oprette fordelingsudvalg for handelsgymnasi-
er?”
Svar:
Udbuddet af de almengymnasiale uddannelser (uddannelserne til stx og
hf) ligger relativt tæt, især i de større byer, og der er derfor behov for
koordinering skolerne imellem om bl.a. kapacitetsfastsættelse og elev-
/kursistfordeling med henblik på bedst mulig udnyttelse af de eksiste-
rende uddannelsespladser.
Koordineringen sker i de såkaldte forpligtende samarbejder, som skoler-
ne selv obligatorisk skal organisere inden for afgrænsede geografiske
områder, og i de tilknyttede fordelingsudvalg, som nedsættes af regions-
rådet.
Institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der udbyder uddannelsen til
hhx, ligger i almindelighed langt mere geografisk spredt end almene
gymnasier, hf-kurser og voksenuddannelsescentre med udbud af toårigt
hf. Dette indebærer, at ansøgere, der ønsker optagelse på hhx-
uddannelsen, ofte kun har en eller få skoler at vælge mellem inden for
det geografiske område, der er aktuelt for ansøgerne. Samtidig har insti-
tutioner for erhvervsrettet uddannelse et bredt udbud af mange forskelli-
ge uddannelser, hvilket indebærer en relativ god mulighed for løbende
kapacitetstilpasning af enkeltuddannelser.
14-09-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorfor der ikke er fordelingsudvalg for handelsgymnasier, som det kendes fra de almene gymnasiers vedkommende, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Med dette udgangspunkt er der ikke i lovgivningen tilsvarende bestem-
melser om obligatoriske forpligtende samarbejder og fordelingsudvalg på
hhx-området og heller ikke på htx-området. Reglerne forudsætter i ste-
det, at skolerne selv – i fald der er behov – koordinerer elevoptagelsen,
så alle, der er optagelsesberettigede, får en uddannelsesplads, sådan som
de har krav på. I praksis har det vist sig, at koordineringsopgaven er rela-
tivt ukompliceret for skolerne, og at langt de fleste ansøgere optages i
overensstemmelse med deres ønsker.
Det skal tilføjes, at ansøgningen om optagelse til ungdomsuddannelserne
giver mulighed for, at den enkelte ansøger kan afgive op til fem priorite-
rede ønsker om optagelse på uddannelser på op til fem forskellige skoler.
En ansøger kan således angive stx-uddannelsen på en given institution
som 1. prioritet og hhx-uddannelsen på en anden institution som 2. prio-
ritet osv. Derved kan et fordelingsudvalg komme til at forvalte ansøgnin-
ger, der omfatter ønsker om f.eks. hhx-uddannelsen. Af denne grund er
der i optagelsesbekendtgørelsen indsat en regel om, at fordelingsudval-
gene tilbyder lederne af de skoler, der udbyder hhx- og htx-uddannelse,
plads i udvalget. Et udvalg kan dog beslutte ikke at fremsætte et sådant
tilbud, hvis praktiske eller geografiske forhold taler mod dette.
Jeg har forstået, at de institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der
udbyder hhx- og htx-uddannelserne, fortsat ønsker de ovenfor nævnte
regler opretholdt.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby