Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1555762_0001.png
Arbejdsgruppen for alternativ til skolefællesskab i Silkeborg Kommune
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære Lars Ole Hansen, Majken Fjeldgaard Arensbach Albrechtsen,
Charlotte Bøgedal Mørch Wolfbrandt, Glennie Berwald Sørensen og
Christina Varming
Tak for jeres henvendelse fra den 27. september 2015 og forslag til juste-
ring af reglerne i skolelovgivningen. Jeg har forståelse for jeres bekym-
ringer i relation til forslaget om en ny skolestruktur i Silkeborg Kommu-
ne.
Det er rigtigt, som I også anfører, at det vil kræve en ændring af folke-
skoleloven at ændre reglerne om skolestruktur og ledelse af folkeskolen.
Folkeskolen er et kommunalt anliggende, og kommunalbestyrelsen har
ansvaret for at udbyde folkeskoletilbud. Heraf følger også, at kommu-
nalbestyrelsen har en lovbestemt kompetence til at træffe beslutninger
om skolestruktur mm. Disse beslutninger har hverken jeg eller ministeri-
et hjemmel til at efterprøve eller omgøre.
Der er ikke noget til hinder for, at en kommunalbestyrelse vedtager at
etablere afdelingsstruktur for dens folkeskoler. Det er dog vigtigt, at der
gennemføres en ordentlig proces omkring behandlingen af en sådan sag,
som har stor betydning for mange borgere. Efter bekendtgørelsen om
procedure ved nedlæggelse af en folkeskole skal kommunalbestyrelsen
fastsætte en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser m.v.
mod forslag om ændring af skolestrukturen. Samtidig skal der indhentes
en udtalelse fra skolebestyrelsen ved de berørte skoler.
Jeg har læst jeres forslag om at lave en fortrinsret for lokale borgere til at
erhverve lukkede skolebygninger til oprettelse af en friskole, når kom-
munen træffer beslutning om markante ændringer i skolestrukturen.
Ministeriet kan ikke pålægge kommuner, hvordan de skal disponere pri-
vatretligt over skolebygninger eller andre ejendomme, hvor kommunen
er bygningsejer. Og jeg har ingen planer om at ændre på den grundlæg-
13-10-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om at kommentere henvendelsen af 27/9-15 fra arbejdsgruppen for alternativ til skolefællesskab i Silkeborg Kommune om alternativer til skolefællesskaber, jf. BUU alm. del – bilag 38, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
gende ansvarsfordeling mellem staten og kommunerne på folkeskoleom-
rådet, som der er bred politisk enighed om.
Hvis I ønsker at få efterprøvet kommunalbestyrelsens konkrete beslut-
ninger, skal I kontakte Statsforvaltningen, som fører tilsyn med, om
kommunerne respekterer lovgivningen.
I foreslår desuden, at fristen for at anmelde en fri grundskole til ministe-
riet ændres til den 1. januar eller 1. februar i samme år for skoleårets
start.
I medfør af de gældende regler om friskoler kan enhver privatperson
anmelde oprettelse af en fri grundskole til kommunalbestyrelsen i skole-
kommunen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Anmeldelse af en
ny skole, der ønsker statstilskud, indgives senest den 15. august året for-
ud for skoleårets start. Denne frist er fastsat af hensyn til at sikre kom-
munalbestyrelsernes mulighed for at planlægge kommunens folkeskole-
virksomhed på et mere sikkert grundlag. Der kan ikke dispenseres fra
fristen for anmeldelse.
Reglerne om frie skoler sikrer, at borgere, som ønsker et alternativ til
folkeskolen, har gode muligheder for at oprette og indskrive børn på
private skoletilbud. Disse regler er der også bred enighed om.
Jeg vil på den baggrund opfordre jer til at gå i dialog med kommunen om
den påtænkte ændring af skolestrukturen. Det er vigtigt, at man lokalt får
en åben og konstruktiv drøftelse af de konsekvenser, som en ændring af
skolestrukturen vil have.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby