Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1554941_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 46 (Alm. del):
I brev af 22. september 2015 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 46:
”Hvad er ministerens forklaring på stigningen af elever, der henvises til
skolepraktik på erhvervsuddannelserne, og påtænker ministeren nogle
flere initiativer for at vende udviklingen, så alle elever, der ønsker det,
kan få adgang til virksomhedspraktik?”
Svar:
Der er flere faktorer, der påvirker stigningen i antallet af elever, der er i
gang med skolepraktik. I årene siden finanskrisen har en voksende grup-
pe elever været i gang med skolepraktik i en periode. Indgåelse af uddan-
nelsesaftaler er i et vist omfang afhængig af den generelle konjunkturud-
vikling i samfundet, og skolepraktik fungerer her som en trædesten, der
kan understøtte de unges muligheder for at gennemføre deres uddannel-
se.
En betydelig andel af eleverne i skolepraktik kommer efterfølgende i
praktik i en virksomhed ved at indgå en restaftale efter skolepraktik. An-
tallet af elever i gang med skolepraktik er steget 128 procent siden 2011,
hvis man sammenligner juli 2011 med juli 2015. Hvis man sammenligner
januar 2011 med januar 2015 er stigningen 90 procent. Restaftaler efter
skolepraktik er steget 49 procent siden 2011 (juli til juli). Hvis man sam-
menligner januar 2011 med januar 2015 er stigningen i restaftaler efter
skolepraktik 61 procent. Se figur 1, på side 2, som illustrerer udviklingen
i antallet af igangværende elever i skolepraktik og antallet af restaftaler
efter skolepraktik.
Antallet af elever, der er i gang med skolepraktik, ændrer sig måned for
måned. Som det fremgår af figur 1, har der de seneste tre år været flest
elever i gang med skolepraktik i juli måned. Det skyldes, at loven i 2013
09-10-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvad ministerens forklaring er på stigningen af elever, der henvises til skolepraktik på erhvervsuddannelserne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1554941_0002.png
2
blev ændret, så optagelse i skolepraktik sker i umiddelbar forbindelse
med elevens afslutning af grundforløbet og således, at de optagne elever
skal påbegynde undervisning i skolepraktik senest en måned efter grund-
forløbets afslutning. Mange elever afslutter grundforløbet i juni måned.
Der er fortsat flest elever, der gennemfører deres uddannelse i en virk-
somhed. 89 procent af de elever, der fuldførte en erhvervsuddannelse i
2013, var ikke i skolepraktik i løbet af deres uddannelse, og kun 2 pro-
cent gennemførte hele deres praktikuddannelse i skolepraktik.
Figur 1. Udviklingen i skolepraktik og restaftaler 2011-2015
Kilde: Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling. Oktober 2015.
Vi har som regering fokus på at sikre et tilstrækkeligt antal praktikplad-
ser, det fremgår også direkte af regeringsgrundlaget.
Jeg er i løbende dialog med arbejdsmarkedets parter om praktikpladser,
og det er min forventning, at praktikpladsområdet kan blive et tema ved
de kommende trepartsforhandlinger.
Vi ved, at der findes et stort uudnyttet praktikpladspotentiale i Danmark.
En analyse fra Deloitte fra februar i år viste, at virksomheder i Danmark
potentielt kunne oprette op til ca. 33.700 ekstra praktikpladser. Analysen
viste dermed, at det burde være muligt, at finde en praktikplads til de
elever, der er praktikpladssøgende i og uden for skolepraktik og forment-
lig også til de elever, der fravælger erhvervsuddannelsernes hovedforløb,
når de ikke kan finde en praktikplads.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvad ministerens forklaring er på stigningen af elever, der henvises til skolepraktik på erhvervsuddannelserne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Praktikpladsproblemet er et fælles ansvar mellem virksomhederne, ar-
bejdsmarkedets parter, erhvervsskolerne, staten og regionerne. Men jeg
er også af den overbevisning, at virksomhederne i højere grad skal åbne
døren, når en ung erhvervsskoleelev på jagt efter en praktikplads banker
på. Vi skal have oprettet flere praktikpladser, men det er i høj grad også
op til eleverne selv, at opsøge alle muligheder meget konkret og aktivt.
Afslutningsvis vil jeg også henvise til, at reformen af erhvervsuddannel-
serne har styrket uddannelsesgarantien, idet det nu er muligt at komme i
skolepraktik på 57 erhvervsuddannelser, hvilket er 14 flere end før re-
formen. Desuden er der ikke adgangsbegrænsning med kvoter til skole-
praktik på praktikcentre for elever der begynder grundforløbet efter 1.
august 2015. Færre elever vil derfor opleve manglende skolepraktikplad-
ser som en barriere for at komme videre med deres erhvervsuddannelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby