Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1550472_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 26 (alm. del):
I brev af 8. september 2015 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har haft for det
faglige niveau i fagene fysik og matematik, at man i forbindelse med
gymnasiereformen fra 2005 skar timetallet i de pågældende fag ned?”
Svar:
En gennemgang af de fastsatte timerammer for undervisning i matematik
og fysik før og efter gymnasiereformen i 2005 viser, at det samlede time-
tal for elever, der har matematik og fysik på A- og B-niveau (eller sva-
rende hertil før reformen) i det almene gymnasium (stx) har udviklet sig
således:
Tabel 1. Antal undervisningstimer i matematik (klokketimer i stx)
Før 2005
Efter 2005
Ændring i pct.
Matematik A
394
375
-4,8
Matematik B
267
250
-6,4
Anm: De angivne timetal er for det samlede stx-forløb (dvs. ikke årligt).
30-09-2015
Tabel 2. Antal undervisningstimer i fysik (klokketimer i stx)
Før 2005
Efter 2005
Ændring i pct.
Fysik A
287
325
13,2
Fysik B
160
200
25,0
Anm: De angivne timetal er for det samlede stx-forløb (dvs. ikke årligt).
Det kan således konstateres, at der i matematik på A- og B-niveau er sket
et lille
fald
på henholdsvis 4,8 pct. og 6,4 pct. i antallet af undervisnings-
timer, mens der i fysik på A- og B-niveau er tale om en
forøgelse
på hen-
holdsvis 13,2 pct. og 25,0 pct. af antallet af undervisningstimer. Det er
vanskeligere at sammenligne udviklingen i timetallene for matematik og
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke konsekvenser det har haft for det faglige niveau i fagene fysik og matematik, at man i forbindelse med gymnasiereformen fra 2005 skar timetallet i de pågældende fag ned, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
fysik på C-niveau, idet disse niveauer, der nu efter 2005 er obligatoriske
for alle elever, blev læst forskelligt før 2005 på henholdsvis matematisk
linje (indeholdt i de obligatoriske niveauer i matematik og fysik) og på
sproglig linje (indeholdt i naturfag sammen med kemi).
I forhold til elevernes skriftlige arbejde i matematik og fysik blev der med
reformen foretaget en reduktion og omprioritering af det skriftlige arbej-
de mellem fagene, således at fx matematik og dansk kom til at afgive
såkaldt ”elevtid” (det vil sige en timeangivelse af omfanget af elevernes
selvstændige, skriftlige arbejde) til andre fag og flerfaglige forløb. Denne
ændring af det skriftlige arbejde har for både matematik og fysik på A-
og B-niveau betydet en reduktion af det skriftlige arbejde.
Det er vanskeligt at vurdere, hvilke konsekvenser ændringerne i antallet
af undervisningstimer i matematik og fysik – i sammenhæng med æn-
dringerne af omfanget af det skriftlige arbejde i fagene – har haft for det
faglige niveau i fagene. Der er på nuværende tidspunkt ingen sikre måder
at vurdere dette på, og der foreligger ingen evalueringer heraf. Det kan
oplyses, at en evaluering fra 2009 af de danske, gymnasiale matematik- og
fysikniveauer (A- og B-niveau) i international sammenhæng foretaget af
to internationale ekspertpaneler viste, at fagenes indhold og de faglige
krav til prøverne fandtes tilfredsstillende og i overensstemmelse med
internationale krav på sammenlignelige niveauer.
I forbindelse med det kommende gymnasieudspil ønsker regeringen at
styrke fagligheden generelt i de gymnasiale uddannelser, så studenterne i
endnu højere grad gøres klar til at læse videre.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby