Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 26 (alm. del):
I brev af 8. september 2015 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har haft for det
faglige niveau i fagene fysik og matematik, at man i forbindelse med
gymnasiereformen fra 2005 skar timetallet i de pågældende fag ned?”
Svar:
En gennemgang af de fastsatte timerammer for undervisning i matematik
og fysik før og efter gymnasiereformen i 2005 viser, at det samlede time-
tal for elever, der har matematik og fysik på A- og B-niveau (eller sva-
rende hertil før reformen) i det almene gymnasium (stx) har udviklet sig
således:
Tabel 1. Antal undervisningstimer i matematik (klokketimer i stx)
Før 2005
Efter 2005
Ændring i pct.
Matematik A
394
375
-4,8
Matematik B
267
250
-6,4
Anm: De angivne timetal er for det samlede stx-forløb (dvs. ikke årligt).
30-09-2015
Tabel 2. Antal undervisningstimer i fysik (klokketimer i stx)
Før 2005
Efter 2005
Ændring i pct.
Fysik A
287
325
13,2
Fysik B
160
200
25,0
Anm: De angivne timetal er for det samlede stx-forløb (dvs. ikke årligt).
Det kan således konstateres, at der i matematik på A- og B-niveau er sket
et lille
fald
på henholdsvis 4,8 pct. og 6,4 pct. i antallet af undervisnings-
timer, mens der i fysik på A- og B-niveau er tale om en
forøgelse
på hen-
holdsvis 13,2 pct. og 25,0 pct. af antallet af undervisningstimer. Det er
vanskeligere at sammenligne udviklingen i timetallene for matematik og