Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1549450_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 21 (Alm. del):
I brev af 2. september 2015 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(K) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 21:
”Mener ministeren, at pædagoger er kvalificerede til at løfte opgaven
med turboforløb, der skulle styrke de fagligst svageste elever, samt talent-
forløb, der skulle styrke de fagligt stærkeste elever?”
Svar:
Det er læreren, der har ansvaret for, at den samlede undervisning fører
hen mod målene for folkeskolens fag og emner, og at der er sammen-
hæng mellem undervisningen i fag og emner og den understøttende un-
dervisning.
Pædagoger er kvalificerede til at løse en række opgaver i folkeskolen, fx i
forhold til inklusion, og i forhold til at understøtte elevernes personlige
og sociale udvikling, trivsel og uddannelsesparathed. Dvs. opgaver, der
bidrager til at understøtte elevernes læringsparathed og faglige udvikling.
Det er baggrunden for, at vi i folkeskoleforligskredsen i forbindelse med
folkeskolereformen har vedtaget en lovgivning, der åbner mulighed for,
at pædagoger i begrænset omfang kan varetage undervisning i fagene på
1.-3. klassetrin, og at personale med pædagoguddannelse og andet perso-
nale med relevante kvalifikationer kan varetage understøttende undervis-
ningsopgaver.
Egmont Fondens rapport om intensive læringsforløb (turboforløb) fra
2015 viser, at skolens lærere er hovedkræfterne i de intensive læringsfor-
løb, men den viser samtidig, at mange andre faggrupper bidrager. I mere
end halvdelen af forløbene indgår også en pædagog eller intern specialist
(eks. læsevejleder).
28-09-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om pædagoger er kvalificerede til at løfte opgaven med turboforløb og talentforløb, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Forsøgsprogrammet om tolærerordninger fra 2014 viste, at elever med
forældre med en svag uddannelsesmæssig baggrund havde en relativ stor
forbedring af deres læseresultater, hvor der var en tolærerordning med en
lærer og en pædagog i undervisningen.
Det er selvfølgelig lokalt, at der skal foretages en konkret vurdering af,
hvorvidt skolens pædagoger er kvalificerede til løse de konkrete opgaver,
der er forbundet med at gennemføre et turboforløb.
Hvis pædagoger skal bidrage til turboforløb, skal det ske i et tæt samar-
bejde med faglæreren, som har ansvaret i forhold til de faglige mål for
undervisningen og den understøttende undervisning.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby