Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 21 (Alm. del):
I brev af 2. september 2015 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(K) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 21:
”Mener ministeren, at pædagoger er kvalificerede til at løfte opgaven
med turboforløb, der skulle styrke de fagligst svageste elever, samt talent-
forløb, der skulle styrke de fagligt stærkeste elever?”
Svar:
Det er læreren, der har ansvaret for, at den samlede undervisning fører
hen mod målene for folkeskolens fag og emner, og at der er sammen-
hæng mellem undervisningen i fag og emner og den understøttende un-
dervisning.
Pædagoger er kvalificerede til at løse en række opgaver i folkeskolen, fx i
forhold til inklusion, og i forhold til at understøtte elevernes personlige
og sociale udvikling, trivsel og uddannelsesparathed. Dvs. opgaver, der
bidrager til at understøtte elevernes læringsparathed og faglige udvikling.
Det er baggrunden for, at vi i folkeskoleforligskredsen i forbindelse med
folkeskolereformen har vedtaget en lovgivning, der åbner mulighed for,
at pædagoger i begrænset omfang kan varetage undervisning i fagene på
1.-3. klassetrin, og at personale med pædagoguddannelse og andet perso-
nale med relevante kvalifikationer kan varetage understøttende undervis-
ningsopgaver.
Egmont Fondens rapport om intensive læringsforløb (turboforløb) fra
2015 viser, at skolens lærere er hovedkræfterne i de intensive læringsfor-
løb, men den viser samtidig, at mange andre faggrupper bidrager. I mere
end halvdelen af forløbene indgår også en pædagog eller intern specialist
(eks. læsevejleder).
28-09-2015