Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1539156_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 2 (Alm. del):
I brev af 13. juli 2015 har udvalget efter ønske fra Jonas Dahl (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Hvad betyder ”i forhold til det tidspunkt” helt konkret? Er det ift. den
sidste skriftlige aflevering før karakteren gives, de 2 sidste, de 3 sidste?”
Svar:
En lærer, der skal give en skriftlig årskarakter, skal i overensstemmelse
med sit bedste faglige skøn vurdere elevens skriftlige standpunkt på det
pågældende tidspunkt. Læreren kan i grundlaget for sin vurdering ind-
drage forskellige kilder, herunder elevens arbejde i klassen, resultater af
interne prøver og test, skriftlige opgavebesvarelser m.v. Ved inddragelse
af skriftlige opgavebesvarelser, der er udarbejdet som hjemmearbejde,
kan læreren med fordel være opmærksom på, at eleven kan have modta-
get varierende grader af hjælp.
Det ligger i definitionen på en årskarakter, jf. svaret på spørgsmål 1, at
der især bør lægges vægt på tidsmæssigt aktuelle kilder. Det er dog ikke
udelukket at inddrage også prøver, test, opgavebesvarelser m.v. fra tidli-
gere på skoleåret, hvis det sker for at sikre, at flest muligt af fagets faglige
mål dækkes ind ved vurderingen.
Da der skal være tale om et fagligt skøn, må årskaraktergivning ikke sæt-
tes på en fast formel, f.eks. således at karakteren udregnes som et gen-
nemsnit af bestemte tidligere givne karakterer.
10-08-2015
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby