Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1549499_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 16 (Alm. del):
I brev af 31. august 2015 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man strammede kravene for
optag på erhvervsuddannelserne, efter at nogle optagelsesprøver var ble-
vet afholdt? Der henvises til artikel i Ekstrabladet den 22. august 2015:
"Ministeriet strammede krav så flere unge dumpede adgang til erhvervs-
skoler", jf. http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ministeriet-
strammede-krav-saa-flereunge-dumpede-adgang-til-erhvervsskoler/
5696613”.
Svar:
Ministeriet har ikke strammet kravene for at flere unge skulle dumpe til
adgangsprøven til erhvervsuddannelserne, men fulgt den normale prak-
sis.
De første optagelsesprøver til erhvervsuddannelserne blev gennemført
den 24. juni (dansk) og den 25. juni 2015 (matematik).
Umiddelbart efter prøveafholdelsen i juni blev der afholdt et såkaldt for-
censurmøde med deltagelse af beskikkede særlige censorer og opgave-
kommissionsmedlemmer. Forcensuren blev gennemført for at kunne
korrigere for eventuelle fejl i opgaverne samt for at kunne bedømme de
enkelte opgavers sværhedsgrad og derved sikre, at prøverne blev bedømt
på det rigtige niveau.
Forcensur er almindelig praksis ved skriftlige prøver.
På baggrund af forcensurens faglige vurderinger indstillede kommissio-
nen og ministeriets fagkonsulenter den 27. juni 2015 til Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet, at der skulle foretages en justering af censor-
28-09-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorfor man strammede kravene for optag på erhvervsuddannelserne, efter at nogle optagelsesprøver var blevet afholdt, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
vejledningen i dansk for disciplinerne læsning og retskrivning til 21 point
for at sikre, at prøvens niveau svarede til beståniveauet 02 ved folkesko-
lens 9.-klasseprøver.
Styrelsen besluttede at følge indstillingen og justerede censorvejledningen
til danskprøven. Justeringen blev meddelt skolerne pr. e-mail den 28. juni
2015.
Fakta om forcensuren
Grundlaget for forcensuren var beskikkede censorers bedømmelse af ca.
200 prøvebesvarelser i hvert fag samt baggrundsoplysninger for de ansø-
gere, hvis besvarelser indgik i den særlige censur.
Skolerne var informeret om afholdelse af forcensurmødet og om, at Sty-
relsen for Undervisning og Kvalitet ville meddele resultatet af forcensu-
ren i løbet af søndag d. 28. juni 2015.
Ved danskprøven kan man opnå i alt 100 point (40 i retskrivning, 40 i
læsning og 20 i skriftlig fremstilling). Der kræves mindst 50 point sam-
menlagt for at bestå. Samtidig er der et minimumskrav til antal point i
hver disciplin, således bedømmelsen kan afklare, om eleverne har til-
strækkelige faglige færdigheder i de enkelte discipliner og dermed i faget
som sådan.
Forcensuren vurderede, at det samlede beståkrav på 50 % rigtige besva-
relser skulle fastholdes for at sikre, at prøvens samlede niveau svarede til
02-niveauet ved folkeskolens 9.- klasseprøve. Imidlertid viste forcensu-
ren behov for at ændre beståkravet i disciplinerne læsning og retskrivning
for at sikre prøvens niveau.
Beståkravet var på forhånd blevet fastsat til 11 point i de nævnte disci-
pliner. Forcensuren viste, at dette var for lavt, idet flere opgaver blev
vurderet for lette, og prøven derfor ikke ville få det rigtige niveau. Del-
prøven i skriftlig fremstilling, som havde et beståkrav på 6 point, blev
vurderet til at have den rette sværhedsgrad.
Forcensuren i matematik gav ikke anledning til ændringer i censorvejled-
ningen.
Om optagelsesprøverne
Optagelsesprøverne i dansk og matematik er udarbejdet af to opgave-
kommissioner, som hver er sammensat af 3 deltagere med folkeskole-
baggrund og 3 deltagere med erhvervsskolebaggrund. Herudover har
ministeriets fagkonsulenter i dansk og matematik deltaget i arbejdet.
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorfor man strammede kravene for optag på erhvervsuddannelserne, efter at nogle optagelsesprøver var blevet afholdt, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Begge optagelsesprøver er skriftlige og har en varighed på 2 timer. Prø-
verne er tonet i retning af erhvervsuddannelsesområdet ved at indeholde
faglige kontekster og discipliner, som er særligt relevante for erhvervsud-
dannelserne.
Prøverne bedømmes bestået/ikke-bestået og indeholder derfor opgaver,
der modsvarer beståniveauet på 02 i folkeskolens 9.-klasseprøve.
Prøven i dansk omfatter de faglige discipliner læsning, retskrivning og
skriftlig fremstilling og vægtes henholdsvis med 40, 40 og 20 procent.
Matematikprøven består primært af praktiske problemløsningsopgaver.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby