Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
1549435_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 15 (Alm. del):
I brev af 31. august 2015 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 15:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. august 2015 fra
Campus Bornholm om skolepraktik, jf. BUU alm. del - bilag 21.”
Svar:
Henvendelsen er tilsendt udvalgsmedlemmerne af en skolepraktikin-
struktør ved praktikcentret for kontoruddannelser ved Campus Born-
holm.
Henvendelsen vedrører fire problemstillinger, som medarbejderen har
identificeret i samarbejde med kolleger, elever og virksomheder.
Problemstillingerne er velkendte og gøres tilbagevendende til genstand
for oplysning og vejledning fra ministeriet til skolerne, praktikcentrene
og deres medarbejdere, dels skriftligt, dels mundtligt ved konferencer,
seminarer og workshops for medarbejderne.
Henvendelsen tyder på, at der er behov for en yderligere informations-
indsats i forhold til skolerne, hvilket vil indgå i ministeriets indsats på
området, dels i forbindelse med en kommende opdatering af den hånd-
bog fra 2010, som nævnes i henvendelsen, i forbindelse med to konfe-
rence for erhvervsskolernes administrative medarbejdere den 28. og 29.
september 2015.
I henvendelsen argumenteres der for, at skolepraktikydelsen bør forhø-
jes, så afstanden til elevløn i en praktikvirksomhed formindskes.
Jeg kan oplyse, at skolepraktikydelsens størrelse fastsættes på de årlige
finanslove, og at niveauet svarer til produktionsskoleydelsen og skole-
28-09-2015
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at kommentere henvendelsen af 28/8-15 fra Campus Bornholm om skolepraktik, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
ydelsen til egu-elever. Den gældende ordning blev indført ved lov nr.
1228 af 27. december 2003 om ændring af en række love (fornyelse af
vekseluddannelsesprincippet, finansieringsomlægning m.m.) som bl.a.
havde til formål at få flere elever i virksomhedspraktik og begrænse sko-
lepraktikaktiviteten. Lovforslaget var en udmøntning af en aftale af 5.
november 2003 mellem den daværende regering (Venstre og Det kon-
servative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.
Politisk ønsker vi at fremme søgningen til en virksomhedsrettet praktik,
og det medvirker forskellen alt andet lige også til.
Dernæst argumenteres for, at praktikcentret skal kunne udelukke elever
uden at følge en langvarig og besværlig procedure, når der er nogle ad-
færdsproblemer, som ikke kan løses via de såkaldte EMMA-kriterier. Der
efterlyses en løsning, som mere svarer til vilkårene på arbejdsmarkedet.
Jeg kan oplyse, at det er ledelsen af det enkelte praktikcenter, som har til
opgave at tilrettelægge den interne procedure dels så almindelige retssik-
kerhedsgarantier opfyldes, dels så processen ikke er unødigt besværlig.
Det er dog fastsat i erhvervsuddannelsesloven, at skolens afgørelse om
en elevs ophør med skolepraktik kan indbringes for det faglige udvalg af
eleven inden for en frist af en uge, fra afgørelsen er meddelt eleven. Det
faglige udvalg kan beslutte, at klagerne behandles af det lokale uddannel-
sesudvalg, hvis afgørelse eleven kan indbringe for det faglige udvalg in-
den for en uge, fra afgørelsen er meddelt eleven. Klagen sendes til sko-
len. Hvis skolen opretholder sin afgørelse, videresender skolen klagen til
det faglige udvalg henholdsvis det pågældende lokale uddannelsesudvalg,
ledsaget af en begrundelse. Det faglige udvalgs afgørelse kan ikke påkla-
ges til anden administrativ myndighed. Manglende opfyldelse af EMMA-
kriterierne (som er krav om elevens egnethed, herunder adfærdsmæssige
egnethed, faglig og geografisk mobilitet og aktivt praktikpladssøgning) er
forhold, som kan begrunde udelukkelse.
Denne procedure ligner den tilsvarende procedure for klager over afgø-
relser om udelukkelse fra den skolemæssige del af undervisningen, som
kan indbringes for ministeriet. Proceduren ligner også proceduren for
klager over ophævelse af en uddannelsesaftale, som er uopsigelig efter
prøvetidens udløb, idet eleven da kan henvende sig til det faglige udvalg
eller det lokale uddannelsesudvalg med den hensigt, at få ophævelsen
kendt uberettiget.
Yderligere hedder det i henvendelsen, at skolepraktikelever selv bør kun-
ne tage kontakt til virksomheder for at aftale virksomhedsforlagt under-
visning (praktikuddannelse på skolens vegne). Ministeriet har tilkendegi-
vet, at det er skolens eller praktikcentrets opgave, da virksomheden i
BUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at kommentere henvendelsen af 28/8-15 fra Campus Bornholm om skolepraktik, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
disse tilfælde udfører et stykke arbejde for praktikcentret, som bl.a. får
tilskud for eleven, også mens eleven får uddannelse i virksomheden. Ele-
ven får skolepraktikydelse og må efter loven ikke bidrage til virksomhe-
dens indtjening.
Virksomhedsforlagt undervisning beror således på en aftale mellem sko-
len og virksomheden, hvorimod eleven skal indgå en lønnet uddannel-
sesaftale med virksomheden, hvis der skal være tale om egentlig praktik-
uddannelse uden for skolepraktik. Det er vigtigt, at elever, virksomheder
og skolernes medarbejdere er bevidste om denne væsentlige forskel. Det
vil sløre billedet, og kan føre til misbrug af virksomhedsforlagt skole-
praktik, hvis elever prøver at skaffe skolen en samarbejdsaftale med en
virksomhed fremfor at prøve at skaffe sig selv en uddannelsesaftale med
virksomheden.
Der spørges endelig, om kravet om en elevs aktive praktikpladssøgning
ikke ophører, når eleven har fået en uddannelsesaftale. Det anføres, at
virksomheder er utilfredse med, at en elev i virksomhedsforlagt under-
visning skal søge praktikplads også selv om der er indgået uddannelsesaf-
tale med virksomheden, som skal begynde efter den virksomhedsforlagte
periode. Tilsvarende forekommer det medarbejderen omsonst, at elever
skal søge praktikplads, selv om de kun har kort tid tilbage i skolepraktik.
Jeg kan oplyse, at det ikke bør kunne forekomme, at en elev er i virk-
somhedsforlagt undervisning i en virksomhed, som har indgået uddan-
nelsesaftale med eleven. Uddannelsesaftalen skal i princippet træde i kraft
med det samme for at undgå mistanke om misbrug af skolepraktikord-
ningen. Elever i skolepraktik må aldrig opgive håbet om en restuddan-
nelsesaftale, som erfaringsmæssigt er den bedste vej til fortsat beskæfti-
gelse efter endt uddannelse, og skal derfor følge de gældende regler om
at være aktivt søgende.
Det er min samlede vurdering, at henvendelsen ikke giver anledning til
overvejelser om ændring af reglerne om skolepraktik. Derimod vil vej-
ledningsindsatsen overfor skolerne, som nævnt indledningsvis, tage høj-
de for de omhandlede problemstillinger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby