Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1551915_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
5. oktober 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 97 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
J.nr. 20150069723
Spørgsmål nr. 97:
”I forlængelse af samrådet om asbest (BEU alm. del - samrådsspørgsmål F-H) og
med henvisning til artikel fra www.fagblad3f.dk: ’Murere uden masker blev udsat
for asbest i gammel DSB-bygning’ fra den 3. september 2015, vil jeg bede ministe-
ren om at svare på flg. spørgsmål:
– Hvordan kan det ske, at et muresjak uden nogen form for beskyttelse er
blevet bedt om at højtryksspule gamle isoleringsrør vel vidende, at de var fyldt med
asbest?
– Hvad kan Arbejdstilsynet gøre for at forebygge den slags hændelser?
– Hvad kan arbejdsgiverne gøre for at forebygge den slags hændelser?
– Hvad vil beskæftigelsesministeren gøre for at forebygge den slags hændelser?”
Endeligt svar:
Det er et helt grundlæggende krav i arbejdsmiljølovgivningen, at arbejdsgiveren er
forpligtet til at planlægge og tilrettelægge arbejdet, så det kan udføres sundheds- og
sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
For at forebygge den slags hændelser, der omtales i artiklen, er det afgørende, at
Arbejdstilsynet som led i sit arbejde kontrollerer, at asbestarbejde udføres efter reg-
lerne. Som jeg også oplyste på samrådet om asbest den 25. august 2015, har Ar-
bejdstilsynet et stort fokus på at sikre, at ansatte ikke udsættes for asbeststøv. Hvis
Arbejdstilsynet under tilsynsbesøg konstaterer, at reglerne om asbestarbejde bliver
overtrådt, reageres der med det samme.
Som jeg også redegjorde for på samrådet om asbest, mener jeg, at der er de rigtige
takter i den brede politiske aftale fra foråret 2015 om at styrke arbejdsmiljøindsat-
sen. Her blev det aftalt at risikobasere tilsynet yderligere, så Arbejdstilsynet frem-
over skal føre endnu flere tilsyn med virksomheder med størst risiko for arbejds-
miljøproblemer.
I forhold til de øvrige dele af spørgsmålet oplyser Arbejdstilsynet følgende:
”Arbejdstilsynet var på besøg på byggepladsen i en tidligere DSB-bygning i Sølv-
gade den 25. og den 27. august 2015. Ved besøget kunne Arbejdstilsynet konstate-
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. til artikel fra www.fagblad3f.dk: ’Murere uden masker blev udsat for asbest i gammel DSB-bygning’ fra den 3. september 2015, til beskæftigelsesministeren
re, at der var foretaget foranstaltninger til at forebygge spredningen af asbest fra
kælderområdet, hvor det pågældende arbejde, som artiklen i Fagbladet 3F omhand-
ler, foregik, og området var afspærret.
Der blev ved besøget den 25. august 2015 afgivet to strakspåbud til bygherren om
at sikre tilsyn og koordinering af arbejdet samt at udbedre mangler i den lovpligtige
plan for sikkerhed og sundhed, hvoraf det sidste udløste et rådgivningspåbud. Ved
besøget den 27. august 2015 blev der til den projekterende på projektet afgivet et
påbud om, at arbejdsmiljølovgivningens regler om ansvar og pligter i byggeriets
projektering om asbest var overtrådt.
Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at oplyse yderligere, da sagen er verserende,
og der afventes en tilbagemelding fra virksomhederne.
I forhold til den generelle regulering og tilsynet på asbestområdet kan Arbejdstil-
synet oplyse, at der er særlige regler i Arbejdstilsynets asbestbekendtgørelse, der
har til formål at sikre, at ansatte ikke udsættes for asbeststøv i forbindelse med de-
res arbejde. Der er bl.a. et forbud mod højtryksspuling af asbestholdige materialer,
krav om mekanisk ventilation, krav om afskærmning af asbestarbejde og krav om
åndedrætsværn m.m. Der er således klare regler for situationer, hvor ansatte bliver
sat til at højtryksspule asbestholdige materialer.
Reglerne ligger tilgængelige på Arbejdstilsynets hjemmeside og Retsinformation.
Derudover eksisterer der omfattende informationsmateriale både fra Arbejdstilsy-
net og fra branchen om, hvordan asbest konstateres og håndteres.
I forhold til spørgsmålet om, hvad arbejdsgiverne kan gøre for at forebygge, at an-
satte udsættes for asbest, kan det oplyses, at arbejdsgiveren er forpligtet til at ind-
hente alle de nødvendige oplysninger eventuelt ved kontakt til ejerne af bygningen
for at fastslå, om der forekommer asbest i bygningen.
Hvis der konstateres asbest, skal der udarbejdes en arbejdsplan, der skal sikre, at
arbejdet udføres i overensstemmelse med asbestbekendtgørelsen. Hvis der i forbin-
delse med et igangværende arbejde, opstår den mindste mistanke om asbest, skal
arbejdsgiveren stoppe arbejdet, indtil de korrekte forholdsregler er taget.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger og henviser i øvrigt til min
samrådstale ved samråd om asbest den 25. august 2015. Talen er oversendt.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2