Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 93 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 93:
”Har Norge, Sverige, Finland, Island og Tyskland adgang til fængsling af arbejds-
givere for arbejdsmiljømæssige lovovertrædere? I givet fald, i hvilke tilfælde og
hvor ofte sker det i de enkelte lande?”
Endeligt svar:
I forlængelse af det foreløbige svar af den 10. september 2015 fremsender jeg her-
med det endelige svar på spørgsmål nr. 93.
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Arbejdstilsynet om at indhente bidrag fra
de respektive lande.
Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Arbejdstilsynet har neden for sammenfattet de dele af besvarelserne, som vurderes
relevante.
Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 92 (BEU alm del).
Norge
Den norske arbejdsmiljølov indeholder mulighed for at straffe både personer og
virksomheder. Straffen kan være bøde eller fængsel i op til et år. Under særligt
skærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel i op til tre år.
I en dom afsagt af den norske højesteret, trykt i Retstidende 2012, s. 65, blev en
”generel manager” for et rensningsanlæg idømt fængsel i to år og rettighedsfra-
kendt i fem år for overtrædelse af forureningsloven, brand- og eksplosjonsloven og
arbejdsmiljøloven. Rettighedsfrakendelsen omfattede kun de ledende stillinger i
virksomheden, som krævede tilladelse fra det norske Klima- og Forurening-
agenturet eller det norske Direktoratet for Civilbeskyttelse og Beredskab. Dette ta-
ler ifølge det norske direktorat for Arbejdstilsynet for, at rettighedsfrakendelsen
udelukkende var en reaktion på overtrædelse af den norske forurensningsloven og
den norske brann- og eksplosjonsverloven, men ikke den norske arbejdsmiljølov.
Den pågældende overtrædelse af den norske arbejdsmiljølov var forsætlig og be-