Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1551263_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 83 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 83:
1. oktober 2015
”Ministeren bedes kommentere uddybende henvendelse af 31. august 2015
fra Iben Kullberg om arbejdsskadeloven, psykiske arbejdsskader og erhvervssyg-
domme, jf. BEU alm. del - bilag 28. Herunder bedes ministeren besvare de i hen-
vendelsen stillede spørgsmål.”
Endeligt svar:
Jeg vil indledningsvist henvise til min besvarelse af 4. august 2015 af (alm. del)
spørgsmål nr. 1 og min besvarelse af 21. august 2015 af (alm. del) spørgsmål nr. 7.
Jeg vil gerne understrege, at det er Arbejdsskadestyrelsens opgave at vurdere, om
en skade kan anerkendes som en arbejdsskade efter de krav og regler, som er gæl-
dende efter arbejdsskadesikringsloven. Arbejdsskadestyrelsen har dermed ikke en
selvstændig interesse i udfaldet af en arbejdsskadesag.
I behandlingen af sager vedr. både fysiske og psykiske skader anvender Arbejds-
skadestyrelsen og Erhvervssygdomsudvalget altid den nyeste forskningsmæssige
viden samt opdaterede vejledninger om sammenhæng mellem arbejdsmæssige på-
virkninger og forskellige skader og sygdomme. Når der anerkendes forholdsvis få
sager om psykiske erhvervssygdomme, set i relation til antallet af anmeldelser,
hænger det sammen med, at der ikke er forskning, der dokumenterer den fornødne
sammenhæng mellem bestemte arbejdsmæssige påvirkninger og udviklingen af
psykiske sygdomme.
I forhold til det stigende antal anmeldelser af psykiske arbejdsskadesager mener
jeg, at det er afgørende at holde fast i princippet om sammenhæng mellem de ar-
bejdsmæssige påvirkninger og udviklingen af skader og sygdomme. Jeg finder der-
for ikke grundlag for at ændre på ovenstående fremgangsmåde og finder heller ik-
ke, at der er behov for en egentlig bekendtgørelse om psykiske arbejdsskader.
Når Arbejdsskadestyrelsen skal træffe afgørelse i en sag om en mulig psykisk ar-
bejdsskade, ses først og fremmest på, om den påvirkning, som borgeren har været
ude for, er tilstrækkelig til at medføre den angivne skade eller sygdom. Hvis på-
virkningen ikke vurderes at være tilstrækkelig til at medføre en psykisk skade eller
sygdom, afvises sagen. Dette er baggrunden for, at styrelsen ikke indhenter en psy-
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om kommentar til henvendelse af 31/8-2015 fra Iben Kullberg om arbejdsskadeloven, psykiske arbejdsskader og erhvervssygdomme, til beskæftigelsesministeren
kiatrisk speciallægeerklæring i alle sager, men lægger vægt på beskrivelsen af på-
virkningen, som bl.a. kan findes i de øvrige oplysninger i sagen.
I vurderingen af psykiske arbejdsskadesager kan Arbejdsskadestyrelsen inddrage
en af sine egne psykiatriske lægekonsulenter. Lægekonsulenterne træffer ikke afgø-
relser, men rådgiver sagsbehandlerne i styrelsen, når de skal træffe afgørelser. Læ-
gekonsulenten vurderer den oplyste diagnose ved at sammenholde de beskrevne
symptomer i den psykiatriske erklæring med de belastninger, som den tilskade-
komne har været udsat for. Dette sker på baggrund af de samlede, lægelige oplys-
ninger i sagen.
Det er rigtigt, at man som tilskadekommen har bevisbyrden i forhold til, om der er
sket en arbejdsskade. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at det er styrelsens
opgave at sikre, at der altid foreligger et retvisende og fyldestgørende grundlag for
en afgørelse.
Hvis man er uenig i Arbejdsskadestyrelsens afgørelser, har man mulighed for at
klage over Arbejdsskadestyrelsens afgørelser til Ankestyrelsen, som er øverste,
administrative klageinstans. Er man uenig i Ankestyrelsens afgørelse har man mu-
lighed for at gå til domstolene.
Der er ikke i lovgivningen etableret et tilsyn med Arbejdsskadestyrelsen, men
sagsbehandlingen er underlagt de almindelige forvaltningsretlige regler, idet man
kan klage til Beskæftigelsesministeriet eller ombudsmanden.
I relation til de øvrige konkrete kommentarer om sygdommen PTSD henviser jeg
til mine tidligere besvarelser.
Endelig spørges der til et udvalg vedr. håndteringen af psykiske arbejdsskader. Jeg
har fået oplyst af Arbejdstilsynet, at den tidligere beskæftigelsesminister Henrik
Dam Kristensen, på baggrund af en rapport fra Rigsrevisionen fra februar 2015, har
bedt Arbejdstilsynet om at drøfte Metodeudvalgets anbefalinger med arbejdsmar-
kedets parter. Metodeudvalgets anbefalinger, som er beskrevet i den såkaldte ”Me-
todeudvalgsrapport” af 1995, inddeler psykisk arbejdsmiljø i to hovedgrupper i
forhold til håndtering af psykiske arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladserne. Det-
te udvalgsarbejde, som forventes iværksat i nær fremtid, handler således ikke om
arbejdsskadesikringsloven, psykiske arbejdsskader eller lignende.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2