Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1546196_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. september 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 78 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
15. september 2015
J. nr. 2015-4029
Spørgsmål nr. 78:
”I forlængelse af ministerens svar på BEU alm. del – spm. 25 bedes ministeren
oplyse, om Ankestyrelsen er enig i STAR’s orienteringsbrev til kommunerne af
2. marts 2014 om samlivsvurdering, og hvad ministeren i givet fald vil gøre for
at sikre, at kommunerne overholder lov om aktiv socialpolitik, som beskrevet i
STAR’s orienteringsbrev?”
Endeligt svar:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har indhentet svarbidrag fra
Ankestyrelsen, der lyder som følger:
”Ankestyrelsen kan oplyse, at Ankestyrelsen er enig i det anførte i STAR’s oriente-
ringsbrev til kommunerne af 2. marts 2014 om samlivsvurdering som refereret i
BEU Alm. del endeligt svar på spørgsmål 25, 2014-15 (2. samling).
Ankestyrelsen kan henvise til, at vi den 28. august 2015 har besvaret et spørgsmål i
Ankestyrelsens juridiske hotline om, hvorvidt en kommune træffer afgørelse om
gensidig forsørgelsespligt med tilbagevirkende kraft, hvis en borger, der ansøger
om kontanthjælp den 1. i en måned, får hjælpen bevilget den 24. i måneden, og
kommunen i bevillingsbrevet eller nogle dage senere træffer afgørelse om gensidig
forsørgelsespligt.
Svaret lyder således:
Hvis kommunen anser to personer for samlevende med gensidig forsørgelsespligt
efter aktivlovens §§ 2a-b, skal kommunen træffe afgørelse herom og meddele den
til begge parter. Afgørelsen kan først få virkning, når den er meddelt begge parter.
Det fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse 37-15.
Uddannelses- og kontanthjælp bliver normalt udbetalt bagud for en måned, og ud-
betaling sker som regel på sidste bankdag i måneden, men der gælder ikke et egent-
ligt optjeningsprincip for retten til uddannelses – og kontanthjælp. Grunden er, at
hjælpen efter sit formål er beregnet til at dække forsørgelsesbehovet i måneden ef-
ter udbetalingen. Hjælp udbetalt f.eks. den 31. juli for perioden 1.-31. juli er såle-
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om kommunernes brug af lov om aktiv socialpolitik til at samlivsvurdere og træffe afgørelser herom, til beskæftigelsesministeren
des beregnet til at dække forsørgelsen i august. Det har Ankestyrelsen slået fast i
bl.a. principafgørelse A-31-04.
Det, der er afgørende, når man taler om virkningstidspunktet for en afgørelse om
gensidig forsørgelsespligt, er udbetalingstidspunktet for den uddannelses- eller
kontanthjælp, som afgørelsen får virkning for, og på hvilket tidspunkt afgørelsen
om gensidig forsørgelsespligt er kommet frem til begge parter.
Det betyder, at hvis kommunen f.eks. den 24. juli har truffet afgørelse om gensidig
forsørgelsespligt fra 1. juli, og afgørelsen om gensidig forsørgelsespligt er kommet
frem til begge parter den 27. juli, og kommunen den 31. juli udbetaler �½ hjælp for
perioden 1.-31. juli i henhold til afgørelsen om gensidig forsørgelsespligt, så har
afgørelsen om gensidig forsørgelsespligt ikke tilbagevirkende kraft.
Hvis afgørelsen om gensidig forsørgelsespligt derimod først er kommet frem til
parterne, efter at hjælpen for perioden 1.-31. juli er blevet udbetalt den 31. juli, og
kommunen på grund af reglerne om gensidig forsørgelsespligt kun har udbetalt �½
hjælp for juli måned, så har afgørelsen om gensidig forsørgelsespligt tilbagevir-
kende kraft for så vidt angår juli måneds hjælp. Det er der ikke hjemmel til i aktiv-
loven.”
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplyser i forlængelse heraf:
”Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er også af den opfattelse, at der er
overensstemmelse Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings orienteringsbrev
af 2. marts 2014 og Ankestyrelsens hidtidige praksis for beregning og udbetaling af
hjælpen. Det afgørende for håndhævelse af en afgørelse om gensidig forsørgelses-
pligt for samlevende er således, at afgørelsen er truffet og meddelt begge parter,
førend der udbetales hjælp til den kommende måneds forsørgelse, som forsørgel-
sespligten pålægges for.
Det er derfor styrelsens vurdering , at der er vejledt korrekt om reglerne for gensi-
dig forsørgelsespligt. Desuden er alle kommuner af styrelsen blevet anmodet om en
redegørelse om forvaltningsretlige fejl i kommunens afgørelser om gensidig for-
sørgelsespligt, hvilket har betydet, kommunerne har gennemgået alle deres sager
vedr. gensidig forsørgelsespligt.”
På baggrund af ovenstående er det min klare forventning, at kommunerne har fået
styr på de forvaltningsretlige krav og overholder reglerne.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2