Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1622763_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
72 (alm. del). Spørgsmålet blev besvaret foreløbigt den 28. september 2015, og be-
svares hermed endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 72:
15. april 2016
J.nr. 2015 - 5168
”Europa-Parlamentet har i en resolution fra 2013 opfordret EU-Kommissionen og
de europæiske regeringer til at iværksætte initiativer, bl.a. om kortlægning og sik-
ker fjernelse af asbest, jf
www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2013-
0093&format=XML&language=DA. Parlamentets resolution opfordrer Europa-
Kommissionen og medlemslandene til at agere på asbestområdet. Resolutionen
omfatter 62 forslag og opfordrer bl.a. til:
• vedtagelse af initiativer, der gør registrering af asbest i bygninger obligatorisk
• vedtagelse af aktionsplaner for sikker fjernelse af asbest i såvel EU som med-
lemsstaterne.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg har i februar 2015 bl.a. opfordret til, at fuld-
stændig fjernelse af alle asbestholdige produkter må være en prioriteret målsætning
for EU. Udvalget henviser til, at flere af EU's medlemsstater har etableret registre
over bygninger indeholdende asbest, og at de øvrige medlemsstater bør tilskyndes
til at etablere denne type registre. EU bør med Polen som eksempel opfordre med-
lemsstaterne til at iværksætte specifikke handlingsplaner og køreplaner for fjernel-
se af alle eksisterende asbestkilder. Regionsudvalget har i februar 2015 bl.a. efter-
lyst en model for screening og registrering af asbest overfor EU-Kommissionen. Vi
l den danske regering på denne baggrund støtte aktivt op om udmøntningen af Eu-
ropa-Parlamentets udtalelse samt udtalelserne fra hhv. Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget? ”
Endeligt svar:
Først vil jeg gerne understrege, at regeringen tager spørgsmålet om risikoen for ud-
sættelsen for asbest meget alvorligt.
Håndteringen af problemstillingerne forbundet med asbest berører flere ministres
ressortområder. På samme måde berører Europa-Parlamentets udtalelse en lang
række punkter på forskellige ministres ressortområder.
Jeg har derfor via Transport- og Bygningsministeriet modtaget bidrag fra de rele-
vante ministerier med henblik på at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet.
Miljø- og Fødevareministeriet:
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oprettelse af registre og fjernelse af asbestkilder, til beskæftigelsesministeren
”Affald med asbest er omfattet af affaldsbekendtgørelsen (BEK nr. 1309 af
18/12/2012). Kommunalbestyrelsen afgør, om affald skal klassificeres som farligt
affald eller som ikke-farligt affald. Kriterier for, hvad der er farligt affald, fremgår
af bilag 2 og bilag 4 i affaldsbekendtgørelsen. Udgangspunktet er, at affald med
asbest klassificeres som farligt affald. Affald i form af asbestbaserede byggemate-
rialer karakteriseres ikke som farligt affald, hvis det ikke er støvende. Affaldspro-
ducerende virksomheder skal altid udsortere farligt affald fra deres bygge- og an-
lægsaffald. Der er ligeledes regler for deponering af asbestaffald i deponeringsbe-
kendtgørelsen (BEK nr. 719 af 24/06/2011), som sikrer, at der er viden om, hvor
asbest affaldet ligger, og som hindrer frigivelse af asbestfibre.”
Sundheds- og Ældreministeriet:
”Sundhedsstyrelsen følger viden om risiko for sundhedsskadelige effekter ved den
generelle befolknings udsættelse for asbestfibre og rådgiver andre myndigheder og
befolkningen på baggrund af den eksisterende viden. Sundhedsstyrelsen deltager
som en del af denne rådgivningsopgave i et samarbejde med de relevante øvrige
myndigheder for at vurdere, hvilke tiltag, der måtte være relevante fremadrettet
med hensyn til forebyggelse af helbredsskader fra asbest i Danmark. Det afgørende
for vurdering af en evt. sundhedsmæssig gevinst ved fx en systematisk registrering
af asbest i bygninger i Danmark og en mere sikker fjernelse af asbest end den, der
foregår allerede, er hvor meget sådanne tiltag vil kunne nedbringe menneskers ud-
sættelse for asbestfibre i Danmark. Sidstnævnte må vurderes af andre parter end
Sundhedsstyrelsen i det tværsektorielle samarbejde.”
Transport- og Bygningsministeriet:
”Det fremgår af bygningsreglementet, at asbestholdige materialer ikke må anven-
des i byggeriet i Danmark. Det har således været forbudt at anvende asbest siden
1986.
Der er desuden udarbejdet omfattende information og vejledning til byggeriet og
bygningsejere om, hvor asbest typisk forekommer, og hvordan det skal håndteres.
Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) har bl.a. udarbejdet flere anvisninger, der be-
skriver, i hvilken periode og i hvilke byggematerialer asbest er blevet anvendt. Det
fremgår således af anvisningerne, i hvilke typer bygninger der er særlig risiko for
forekomst af asbest.
Da håndteringen af asbest i byggeriet berører en række ministerier, har de relevante
ministerier i foråret 2015 sammen set på, om der er behov for yderligere tiltag, her-
under, om den informationsindsats, der findes i dag, bør styrkes, fx over for den
almindelige boligejer. I den forbindelse var der enighed om, at det løbende skal
sikres, at den tilgængelige information om asbest opdateres og præciseres, når det
er nødvendigt.
Således blev der i 2015 indarbejdet generel information om asbest i hustypebeskri-
velserne, der er en del af huseftersynsordningen. Det betyder, at hvis man køber en
bolig, som kan være opført med asbestholdige materialer, så får man information
om asbest i forbindelse med købet.”
Arbejdstilsynet:
”I forbindelse med en eventuel fjernelse af asbest, er der risiko for at de ansatte kan
udsættes for frie asbestfibre. Arbejde med reparation, indkapsling og fjernelse af
asbest er nøje reguleret i arbejdsmiljølovgivningen i Danmark. Det er således ar-
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oprettelse af registre og fjernelse af asbestkilder, til beskæftigelsesministeren
bejdsgiverens pligt at sørge for, at de ansatte kan arbejde med asbest på en sikker-
heds- og sundhedsmæssig fuld forsvarlig måde. I reglerne stilles der krav til ar-
bejdsgiverens pligter både inden arbejdet sættes i gang, og når arbejdet udføres.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at arbejdsgiverne lever op til deres pligter, så ar-
bejde med asbest kan udføres forsvarligt, så ansatte og andre på arbejdsstedet ikke
udsættes for asbest. Hvis Arbejdstilsynet under tilsynsbesøg konstaterer, at reglerne
om asbestarbejde er overtrådt, reageres der med det samme.
Til at understøtte virksomhedernes planlægning af arbejdet med fjernelse af asbest,
har Arbejdstilsynet udviklet en særlig temaside om asbest, hvor relevant informati-
onsmateriale om asbest er samlet, og som særligt henvender sig til virksomheder-
ne.”
Jeg henholder mig til ovenstående svar fra de relevante ressortmyndigheder.
Jeg er enig med Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-
onsudvalget i, at der er behov for at være opmærksom på de problemer, der kan
være forbundet med asbest. Med ovenstående rammer og initiativer, der allerede er
opstillet af de danske myndigheder for at håndtere asbest, er det vurderingen, at der
på nuværende tidspunkt ikke er behov for at igangsætte yderligere initiativer.
Afslutningsvis vil jeg igen beklage overfor spørger og udvalg, at de endelige be-
svarelser har været længe undervejs.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3