Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1568476_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
49 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget Finn Sørensen (EL).
16. november 2015
J.nr. 2015-3815
Spørgsmål nr. 49:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad en fuld tilbagerulning af dagpengereformen
fra før lovforslag L 222, folketingsåret 2009-2010, vil koste, hvis den beregnes
med gammel regnemetode henholdsvis ny regnemetode.”
Endeligt svar:
Med genopretningsaftalen fra 2010 blev dagpengeperioden forkortet fra 4 til 2 år
(lovforslag L222). Samtidig blev genoptjeningskravet for personer, der har op-
brugt dagpengeperioden, harmoniseret til 1.924 nye løntimer (svarende til 52 ugers
fuldtidsbeskæftigede) for fuldtidsforsikrede og 1.258 nye løntimer (svarende til 34
ugers fuldtidsbeskæftigelse) for deltidsforsikrede inden for 3 år, svarende til genop-
tjeningskravet for andre forsikrede ledige (lovforslag L224). Det er forudsat, at
spørgeren henviser til en tilbagerulning af både L222 og L224.
I forbindelse med genopretningsaftalen i 2010 blev det lagt til grund, at forkortel-
sen af dagpengeperioden og harmoniseringen af genoptjeningskravet ville indebære
en forbedring af de offentlige finanser på 4 mia. kr. (4,4 mia. kr. i 2015) som følge
af en øget beskæftigelse samt mindreudgifter til forsørgelse og aktivering.
Baseret på data fra perioden både før og efter dagpengereformen peger nye bereg-
ninger fra dagpengekommissionen på, at en tilbagerulning af både forkortelsen af
dagpengeperiode og harmoniseringen af genoptjeningskravet samlet ville svække
den offentlige saldo med 4,6 mia.kr. Der er ikke taget højde for ændrede udgifter til
den aktive arbejdsmarkedspolitik.
Det nye skøn er dokumenteret i kapitel 5 af Dagpengekommissionens tekniske ana-
lyserapport og skal ses i lyset af, at både metode- og datagrundlaget på området er
forbedret væsentligt.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen