Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1549588_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
28. September 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
48 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget Finn Sørensen (EL).
J.nr. 2015-3815
Spørgsmål nr. 48:
”Ministeren bedes redegøre for den faktiske udvikling i besparelserne på dagpenge
siden 2012, jf. lovforslag L 222, folketingsåret 2009-2010, tabel 1. Af L 222 frem-
går det, at den årlige besparelse er beregnet til 2.995 mio. kr. i 2014 fordelt på for-
skellige områder jf. tabel 1 i lovforslaget. Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt
de indbyggede forudsætninger i prognosen om, at kun 2-4.000 ville falde ud af
dagpengesystemet (jf. svar på udvalgsspørgsmål L 222 spørgsmål 27), betyder at
besparelserne er langt større, når de faktiske tal for udfald af dagpengesystemet er
henholdsvis 33.562 i 2013, 17.082 i 2014; 5.962 i 2015 (januar-april).”
Endeligt svar:
I beregningerne af de direkte økonomiske konsekvenser af dagpengereformen på
2.995 mio. kr. blev der taget udgangspunkt i, at der i en normal konjunktursituation
var ca. 27.000 fuldtidspersoner med mere end 2 års ledighed i dagpengesystemet.
Det blev på den baggrund forudsat, at 27.000 fuldtidspersoner ville miste dagpen-
geretten, når afkortningen til 2 år var fuldt indfaset i 2014.
Det blev skønnet, at ca. 1/3 af de 27.000 personer ville genoptjene dagpengeretten,
ca. 1/3 ville komme på kontanthjælp og ca. 1/3 ville være uden forsørgelse. Disse
beregninger inkluderer ikke de adfærdsvirkninger, der kunne forventes på bag-
grund af tidligere erfaringer med, at dagpengemodtagere hurtigere kom i job umid-
delbart inden dagpengeperiodens udløb.
Udfaldsskønnet på 2-4.000 forudsatte en betydelig adfærdsvirkning, og havde der-
for ingen sammenhæng med beregningerne af de direkte økonomiske konsekven-
ser. De højere udfaldstal, som vi kender i dag, giver derfor ikke anledning til at
ændre i det daværende skøn på ca. 3 mia. kr. for de direkte økonomiske konse-
kvenser.
Det er ikke muligt at opgøre den faktiske besparelse som følge af afkortningen af
dagpengeperioden, bl.a. fordi det kan være vanskeligt at opgøre de økonomiske
konsekvenser af afkortningen af dagpengeperioden og den samtidige halvering af
genoptjeningskravet hver for sig, og fordi konjunkturudviklingen spiller en stor rol-
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om den faktiske udvikling i besparelserne på dagpenge siden 2012, til beskæftigelsesministeren
le for dagpengeudgifterne. Derudover vil den fulde virkning af dagpengereformen
først vise sig på lidt længere sigt, når arbejdsmarkedet har haft tid til at indrette sig
på et øget arbejdsudbud.
Det skal i øvrigt bemærkes, at der efterfølgende har været merudgifter til en række
midlertidige ordninger som fx Arbejdsmarkedsydelsen, der har ændret de økono-
miske forudsætninger, der blev lagt til grund for økonomien i L 222.
I de strukturelle konsekvenser af dagpengereformen blev der taget udgangspunkt i
Arbejdsmarkedskommissionens beregninger der viste, at forslaget på sigt ville få
13.000 flere i beskæftigelse, svarende til en forbedring af den strukturelle saldo
med ca. 4 mia. kr. Den skønnede vækst i den strukturelle beskæftigelse byggede
primært på erfaringerne med, at flere ledige kom i arbejde umiddelbart inden dag-
pengeperioden udløb.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2