Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1568467_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
47 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 47:
16. november 2015
J.nr. 2015-3815
”Ministeren bedes oplyse, hvor meget en halvering af genoptjeningskravet vil koste
i dag, hvis man anvender regnemetoder fra Finansministeriet i henholdsvis 2010,
2011, 2012, 2013, 2014 og 2015.”
Endeligt svar:
Det er forudsat, at spørgeren henviser til, at genoptjeningskravet halveres for per-
soner, som har opbrugt dagpengeretten, svarende til reglerne før lov nr. 912 af 13.
juli 2010. Med lov nr. 912 blev genoptjeningskravet for personer, som har opbrugt
dagpengeretten, harmoniseret til 1.924 løntimer (svarende til 52 ugers fuldtidsbe-
skæftigede) for fuldtidsforsikrede og 1.258 nye løntimer (svarende til 34 ugers
fuldtidsbeskæftigelse) for deltidsforsikrede inden for 3 år. Dermed gælder nu det
samme (gen)optjeningskrav til dagpengeretten for alle personer på arbejdsmarke-
det, uanset om dagpengeretten er opbrugt.
Af Genopretningsaftalen fra 2010 fremgår det, at en harmonisering af beskæftigel-
seskravet ville medføre direkte mindreudgifter på 75 mio. kr. i 2013. Derudover
fremgår det af aftaleteksten, at der forventes en varig forøgelse af beskæftigelsen
på ca. 1.500 personer. Den samlede forbedring af de offentlige finanser forventedes
herefter at udgøre 345 mio. kr. for 2013 og frem.
Ved fremsættelsen af lov nr. 912 i 2010 blev det lagt til grund, at harmoniseringen
af genoptjeningskravet ville styrke den strukturelle beskæftigelse med omkring
2.000 personer ved en samtidig afkortning af dagpengeperioden fra 4 til 2 år.
Det understreges, at skønnene alene indregnede den direkte besparelse af forsørgel-
sesudgifter samt fra højere beskæftigelse (såkaldte dynamiske effekter) hos den
gruppe af fuldtidsforsikrede personer, der ved opbrug ikke opfyldte genoptjenings-
kravet. Der var ikke taget højde for, at ændringen også kan påvirker adfærden for
ledige, der ikke har opbrugt dagpengeretten.
I 2014 blev skønnet justeret i forbindelse med spørgsmål nr. 8 til Finansudvalget af
3.september 2014. Her blev det vurderet, at en halvering af genoptjeningskravet for
personer, der har opbrugt dagpengeretten, vil mindske den strukturelle beskæftigel-
se med 1.700-2.500 personer og indebære en svækkelse af de offentlige finanser på
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvor meget en halvering af genoptjeningskravet vil koste i dag, hvis man anvender regnemetoder fra tidligere år, til beskæftigelsesministeren
i størrelsesordenen 0,6-0,8 mia. kr., når de samlede adfærdseffekter af de ændre
regler indregnes.
Arbejdsmarkedskommissionen skønnede i 2009 en effekt af en harmonisering af
genoptjeningskravet på ca. 2.500 personer, svarende til lavere offentlige udgifter på
¾ mia.kr.
Baseret på data fra perioden både før og efter dagpengereformen peger nye bereg-
ninger i forbindelse med dagpengekommissionens arbejde på, at en halvering af
genoptjeningskravet for personer, der har opbrugt en to-årig dagpengeperiode, re-
ducerer den strukturelle beskæftigelse med 5.000 personer og på sigt indebærer of-
fentlige merudgifter på 1,4 mia.kr.
Det nyeste skøn er udførligt dokumenteret i kapitel 6 af Dagpengekommissionens
tekniske analyserapport og skal ses i lyset af, at både metode- og datagrundlaget på
området er forbedret væsentligt.
Opjusteringen af tidligere skøn skal ses i lyset af det højere skøn for, hvor mange
ledige, der opbruger dagpengeperioden og dermed ville omfattes af de særlige reg-
ler for genoptjening ved opbrug af dagpengeretten, samt indregning af de fulde ad-
færdseffekter af regelændringen.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2