Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1568448_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
44 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
medlem af udvalget Finn Sørensen (EL).
16. november 2015
J.nr. 2015-3815
Spørgsmål nr. 44:
”Vil ministeren fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genop-
tjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, som dagpengekommissionen
og Finansministeriet er blevet enige om, som omtales i artikel i Jyllandsposten den
24. august 2015, s. 6: ”Dagpengeløsning er langt dyrere end hidtil antaget”.
Endeligt svar:
Beregningerne af udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet med de nye
regnemetoder, der er udviklet af Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet i
samarbejde med Dagpengekommissionen, fremgår af den tekniske analyserapport,
der blev udgivet sammen med Dagpengekommissionens samlede anbefalinger d.
19. oktober 2015.
Nedenfor gennemgås konsekvenserne af dels en generel lempelse af genoptje-
ningskravet fra 52 til 26 uger og dels en genindførelse af det særlige genoptje-
ningskrav fra før 2010. Nedenstående fremgår ligeledes af afsnit 6.11 og 6.12 i den
tekniske analyserapport.
Halvering af genoptjeningskravet
En generel lempelse af genoptjeningskrav fra 12 til 6 måneder vil både omfatte le-
dige, der i løbet af dagpengeperioden finder beskæftigelse og genoptjener dagpen-
geretten, samt ledige, der opbruger dagpengeretten. Det særlige genoptjeningskrav,
der gjaldt før genopretningsaftalen (2010), omfattede derimod alene personer, som
havde opbrugt dagpengeretten, herunder som følge af udløb af referenceperioden
og gennemgås ligeledes nedenfor.
1
Det skønnes, at en generel lempelse vil indebære et fald i beskæftigelsen og en
stigning i antallet af dagpengemodtagere, mens antallet af personer, som opbruger
dagpengeretten, nedbringes.
Det skal ses i sammenhæng med, at de personer, som har en beskæftigelsesancien-
nitet på mellem 6-11 måneder under det nuværende genoptjeningskrav ved fornyet
ledighed genindplaceres i deres igangværende dagpengeperiode. Ved et lempet
1
Det lempeligere genoptjeningskrav efter opbrug af dagpengeretten gjaldt indtil 30.juni 2012.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om ministeren vil fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, til beskæftigelsesministeren
1568448_0002.png
genoptjeningskrav vil de derimod påbegynde en ny 2-årig dagpengeperiode ved
fornyet ledighed. For disse personer medfører lempelsen således en forøgelse af
den periode de effektivt set kan få dagpenge i ved fornyet ledighed. Det svækker
isoleret set deres økonomiske tilskyndelse til at forblive i beskæftigelse, da det på-
krævede beskæftigelsesomfang til genoptjening er reduceret, samt at finde beskæf-
tigelse tidligt i dagpengeperioden.
For de personer, som i udgangspunktet ikke opfylder det lempede genoptjenings-
krav (beskæftigelsesanciennitet på mindre end 6 måneder), påvirkes incitament til
at finde og forblive i beskæftigelse af to modgående effekter. For det første øges
incitamentet, da ”prisen” for dagpenge givet ved beskæftigelse falder, når der kan
optjenes ret til 2 års dagpenge vha. 6 måneders i stedet for 1 års beskæftigelse, dvs.
et skift fra optjening i forhold 1:2 til 1:4. Omvendt reduceres incitamentet, da det
samlet set kræver mindre beskæftigelse at genoptjene den fulde dagpengeret. De to
effekter kan fortolkes som hhv. en substitutionseffekt (gevinsten pr. måned i be-
skæftigelse øges) og en indkomsteffekt (det samlede genoptjeningskrav reduceres).
En lempelse af genoptjeningskravet skønnes samlet set at medføre et fald i af-
gangsraten i løbet af dagpengeperioden,
jf. figur 1,
samt en stigning i tilgangsraten
til ledighed særligt for personer med en beskæftigelsesanciennitet på mellem 6-11
måneder,
jf. figur 2.
For de personer, som ikke opfylder det lempede genoptje-
ningskrav overstiger den negative effekt på incitamentet til at finde og forblive i
beskæftigelse den positive effekt, således at tilgangsraten til ledighed også øges for
denne gruppe.
Figur 1
Afgangsrater til beskæftigelse ved en lempelse
af genoptjeningskravet til 6 måneder
Pct.
25
Tidspunkt for
dagpengeophør
Pct.
25
Figur 2
Tilgangsrater til ledighed ved en lempelse af
genoptjeningskravet til 6 måneder
Pct.
3,0
2,5
2,0
Pct.
Lempelse af
genoptjeningskravet
3,0
2,5
2,0
20
20
15
15
1,5
1,5
1,0
0,5
0,0
9
12
15
18
Beskæftigelsesanciennitet (måneder)
Lempet genoptjeningskrav
10
10
1,0
0,5
0,0
0
3
6
5
5
0
0
6
12
18
0
24
30
36
42
48
Ledighedsanciennitet (måneder)
Lempet genoptjeningskrav
Normalt genoptjeningskrav
Normalt genoptjeningskrav
Kilde: Egne beregninger.
Det skønnes, at en lempelse af genoptjeningskravet uden adfærd vil øge an-
tallet af dagpengemodtagere med ca. 2.600 personer og reducere antallet,
som årligt opbruger dagpengeretten med ca. 800 personer.
Faldet i antallet af personer, som opbruger dagpengeretten, afspejler, at knap
20 pct. af de ledige med 2-års dagpengeanciennitet svarende til ca. 1.900
personer har haft mere end 6 måneders beskæftigelse inden for de seneste 3
år og dermed umiddelbart ville starte et nyt ledighedsforløb ved en lempelse
af genoptjeningskravet,
jf. tabel 1.
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om ministeren vil fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, til beskæftigelsesministeren
1568448_0003.png
Afhængigt af, hvornår i ledighedsforløbet disse personer opnår den 6. må-
neds beskæftigelse, vil lempelsen af genoptjeningskravet effektivt svare til
en forlængelse af dagpengeperioden på 0-2 år. Fraregnet de personer, som
også opbruger dagpengeretten efter denne forlængelse, skønnes antallet som
ved fastholdt adfærd årligt opbruger dagpengeretten således reduceret med
ca. 800 personer.
Tabel 1
Opgørelse af beskæftigelsesanciennitet på tidspunkt for opbrugt dagpengeret
Beskæftigelse indenfor de seneste 3 år
0-2 måneder
2-4 måneder
4-6 måneder
6-8 måneder
8-10 måneder
10-2 måneder
Mindst 12 måneder
(0 - 320 timer)
(320 – 641 timer)
(641 – 962 timer)
(962 – 1.283 timer)
(1.283 – 1.603 timer)
(1.603 – 1.924 timer)
(mindst 1.924 timer)
Fordeling
59 pct.
14 pct.
10 pct.
7 pct.
5 pct.
3 pct.
3 pct.
Anm.: Opgørelsen er baseret på perioden januar 2013 – juli 2014. Tallene er skønnet på baggrund af register-
oplysninger og ikke nødvendigvis fuldt sammenfaldende med A-kassernes opgørelser. Det er årsagen til
at 3 pct. af de ledige umiddelbart opfylder gentjeningskravet og derfor umiddelbart burde have påbe-
gyndt et nyt ledighedsforløb.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering.
Dertil kommer en række adfærdsvirkninger, som indebærer, at det samlede
antal, der opbruger dagpengeretten reduceres mindre end den mekaniske ef-
fekt. Tilsvarende bliver stigningen i samlede antal dagpengemodtagere høje-
re end den mekaniske effekt. Det skønnes således samlet set, at en lempelse
af genoptjeningskravet vil øge antallet af dagpengemodtagere med 4.900
personer, mens beskæftigelsen falder med 3.200 personer,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Strukturelle effekter af en lempelse af genoptjeningskravet fra 12 til 6 måneder
Personer
Dagpengemodtagere
Beskæftigelse
Anden offentlig forsørgelse mv.
Mekanisk effekt
2.000
0
-2.000
Adfærdseffekt
2.200
-3.200
400
I alt
4.900
-3.200
-1.600
Ændring i antal personer, som
opbruger dagpengeretten pr. år
-300
Anm: Anden forsørgelse dækker over kontanthjælp og andre offentlige overførsler som sygedagpenge og SU,
samt selvforsørgelse.
Kilde: Egne beregninger.
Endelig skønnes en lempelse af genoptjeningskravet at reducere den offent-
lige saldo med ca. 1 mia.kr.,
jf. tabel 3.
Skønnet dækker over øgede udgifter
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om ministeren vil fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, til beskæftigelsesministeren
1568448_0004.png
til dagpenge korrigeret for indtægter fra skatter og afgifter samt lavere ind-
tægter fra skatter og afgifter som følge af den reducerede beskæftigelse.
Tabel 3
Strukturelle økonomiske konsekvenser en lempelse af genoptjeningskravet fra 12 til 6 måneder (inkl.
adfærd)
Merudgifter, mia. kr. (2015-pl.)
Dagpenge, ændring sfa. ydelsesændringer
Dagpenge, ændring sfa. ændret antal modtagere
Beskæftigelse
Anden offentlig forsørgelse mv.
I alt
Udgifter før skat Skat og tilbageløb
0,0
0,9
0,0
-0,2
0,8
0,0
0,4
-0,6
-0,1
-0,2
Merudgifter, i alt
0,0
0,5
0,6
-0,1
1,0
Anm.: Anden forsørgelse dækker over kontanthjælp og andre offentlige overførsler som sygedagpenge og SU,
samt selvforsørgelse.
Kilde: Egne beregninger.
Genindførelse af det særlige genoptjeningskrav
Før harmoniseringen af genoptjenings- og optjeningskravet i forbindelse
med Genopretningsaftalen (2010) kunne personer, som opbrugte deres dag-
pengeret, genoptjene retten til dagpenge med �½ års fuldtidsbeskæftigelse in-
denfor de seneste tre år. Personer, som ikke havde opbrugt dagpengeretten,
var derimod omfattet af et krav på 1 års fuldtidsbeskæftigelse indenfor tre
år, svarende til det krav, som gælder for alle ledige i dag.
En genindførelse af dette særlige genoptjeningskrav medfører en reel for-
længelse af den maksimale dagpengeperiode ved fornyet ledighed for nogle
ledige. Det drejer sig konkret om personer med 6-11 måneders beskæftigel-
se, som effektivt set kan opnå en længere dagpengeperiode end 2 år ved for-
nyet ledighed,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Forskelle i effektive dagpengeperioder ved en genindførsel af det særlige genoptjeningskrav i et 2-
årigt dagpengesystem
Ledige, som finder beskæftigelse efter…
0,5 års ledighed
0,5 års ledighed
1,5 års ledighed
1,5 års ledighed
… og er i beskæftigelse i …
6 måneder
12 måneder
6 måneder
12 måneder
… kan ved fornyet ledighed være
på dagpenge i sammenlagt
3,5 år
2,0 år
2,5 år
2,0 år
En person, som har brugt af den indeværende dagpengeperiode, og herefter
kommer i beskæftigelse i mellem 6 og 11 måneder, opfylder det særlige
genoptjeningskrav, men ikke det generelle genoptjeningskrav. Det indebæ-
rer, at personen kan opbruge resten af den indeværende dagpengeperiode –
fx 1�½ år, hvis vedkommende allerede har været ledig i �½ år – og derefter
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om ministeren vil fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, til beskæftigelsesministeren
1568448_0005.png
opnå ret til yderligere 2 års dagpenge, dvs. 3�½ år i alt, som følge af det sær-
lige genoptjeningskrav. En generel lempelse af genoptjeningskravet vil i
modsætning hertil indebære, at personen genindplaceres ved fornyet ledig-
hed og derfor maksimalt står overfor en ny 2-årig dagpengeperiode.
På den baggrund skønnes en genindførelse af det særlige genoptjeningskrav
for personer, som har opbrugt dagpengeretten, således at indebære et fald i
beskæftigelse og en stigning i antallet af dagpengemodtagere samt et fald i
antallet af personer, som opbruger dagpengeretten. Ændringerne skyldes to
faktorer:
De personer, som har opbrugt dagpengeretten og efterfølgende opnår en
beskæftigelsesanciennitet på mellem 6-11 måneder, vil under de nuvæ-
rende regler for genoptjening ikke være berettigede til dagpenge. Med en
lempelse vil disse personer stå overfor en ny 2-årig dagpengeperiode. Det
svækker isoleret set incitamenter til at finde og forblive i beskæftigelse for
disse personer.
De personer, som ikke har opbrugt dagpengeretten, men har en beskæfti-
gelsesanciennitet på mellem 6-11 måneder, vil med en genindførelse af det
særlige genoptjeningskrav have optjent retten til en ny dagpengeperiode,
når de har opbrugt deres nuværende periode. For disse personer medfører
lempelsen således en forlængelse af den periode, de effektivt set kan få
dagpenge ved fornyet ledighed, hvilket svækker incitamentet til at forblive
i beskæftigelse samt at finde job tidligere i ledighedsforløbet.
Det medfører samlet set et fald i afgangsraten i dagpengeperioden,
jf. figur
3,
samt en stigning i tilgangsraten til ledighed for specielt personer med en
beskæftigelsesanciennitet på mellem 6-11 måneder,
jf. figur 4.
Figur 3
Afgangsrater til beskæftigelse ved
genindførsel af det særlige genoptjeningskrav
Pct.
25
Tidspunkt for
dagpengeophør
Pct.
25
Figur 4
Tilgangsrater til ledighed ved genindførsel af
det særlige genoptjeningskrav
Pct.
3,0
2,5
2,0
Særligt
genoptjeningskrav
Normalt
genoptjeningskrav
Pct.
3,0
2,5
2,0
20
20
15
15
1,5
1,5
1,0
0,5
0,0
9
12
15
18
Beskæftigelsesanciennitet (måneder)
Særlig genoptjeningskrav
10
10
1,0
0,5
0,0
0
3
6
5
5
0
0
6
12
18
0
24
30
36
42
48
Ledighedsanciennitet (måneder)
Særlig genoptjeningskrav
Normalt genoptjeningskrav
Normalt genoptjeningskrav
Kilde: Egne beregninger
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om ministeren vil fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, til beskæftigelsesministeren
1568448_0006.png
En genindførelse af det særlige genoptjeningskrav skønnes mekanisk – dvs.
for fastholdt adfærd – at øge antallet af dagpengemodtagere med ca. 2.500
personer. Samlet set, inkl. adfærdseffekter, skønnes ændringen at øge antal-
let af dagpengemodtagere med i alt 7.000 personer, mens beskæftigelsen
falder med 5.000 personer,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Strukturelle effekter af en genindførsel af det særlige genoptjeningskrav
Personer
Dagpengemodtagere
Beskæftigelse
Anden offentlig forsørgelse mv.
Mekanisk effekt
2.500
0
-2.500
Adfærdseffekt
4.500
-5.000
500
I alt
7.000
-5.000
-2.000
Ændring i antal personer, som
opbruger dagpengeretten pr. år
-1.000
Anm: Anden forsørgelse dækker over kontanthjælp og andre offentlige overførsler som sygedagpenge og SU,
samt selvforsørgelse.
Kilde: Egne beregninger.
Antallet af personer, der opbruger dagpengeretten falder således mere end
ved en generel lempelse af genoptjeningskravet, hvilket skyldes, at nogle
ledige de facto opnår en længere dagpengeperiode end 2 år. De indgår sam-
tidig ikke i antallet af personer, som har opbrugt dagpengeretten, idet de
genindplaceres ved opbrug.
Reduktionen i beskæftigelsen skønnes ligeledes at være
større
ved en gen-
indførelse af det særlige genoptjeningskrav end en generel lempelse af gen-
optjeningskravet beskrevet i afsnit 6.10. Det skyldes den de facto forlængel-
se af dagpengeperioden, som indebærer, at incitamentet til at forblive i be-
skæftigelse er mindre for personer med en beskæftigelsesanciennitet på mel-
lem 6-11 måneder end for personer med 12+ måneders beskæftigelse (i
modsætning til tilfældet med den generelle lempelse af genoptjeningskra-
vet), hvilket øger faldet i beskæftigelsen.
En genindførelse af det særlige genoptjeningskrav for ledige, der opbruger
deres dagpengeret, skønnes at svække den offentlige strukturelle saldo med
1,4 mia.kr.,
jf. tabel 6.
Skønnet dækker over øgede udgifter til dagpenge
korrigeret for indtægter fra skatter og afgifter, samt mindreindtægter fra
skatter og afgifter som følge af den reducerede beskæftigelse.
6
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om ministeren vil fremlægge de beregninger om udgifterne til en halvering af genoptjeningskravet på baggrund af de nye regnemetoder, til beskæftigelsesministeren
1568448_0007.png
Tabel 6
Strukturelle økonomiske konsekvenser en genindførelse af det særlige genoptjeningskrav (inkl.
adfærd)
Merudgifter, mia. kr. (2015-pl.)
Dagpenge, ændring sfa. ydelsesændringer
Dagpenge, ændring sfa. ændret antal modtagere
Beskæftigelse
Anden offentlig forsørgelse mv.
I alt
Udgifter før skat Skat og tilbageløb
0,0
1,3
0,0
-0,2
1,1
0,0
0,6
-0,9
-0,1
-0,3
Merudgifter, i alt
0,0
0,7
0,9
-0,1
1,4
Anm.: Anden forsørgelse dækker over kontanthjælp og andre offentlige overførsler som sygedagpenge og SU,
samt selvforsørgelse.
Kilde: Egne beregninger.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
7