Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1548145_0001.png
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen
Aalborg Kommune
Borgmesterens Forvaltning
Boulevarden 13
9000 Aalborg
Borgmester Jacob Bundsgaard
Aarhus Kommune
Borgmesterens Afdeling
Rådhuset
8000 Aarhus
Sagsnr.
2015-6193
Doknr.
264043
Dato
10-09-2015
Kære Thomas Kastrup-Larsen og Jacob Bundsgaard
Tak for jeres brev af 28. august 2015, hvor I skriver, at der efter jeres opfattelse er
behov for at ændre tilskudsmodellen på beskæftigelsesområdet. I har sendt brevet
både til beskæftigelsesministeren og til mig, og jeg svarer hermed også på vegne af
beskæftigelsesministeren.
Beskæftigelsestilskudsordningen er opbygget sådan, at den enkelte landsdel bliver
fuldt ud kompenseret for udgifterne på de områder, der er omfattet af tilskuddet.
For den enkelte kommune består beskæftigelsestilskuddet af et grundtilskud og et
merudgiftsbehov. Grundtilskuddet svarer til den enkelte kommunes beskæftigelsestil-
skud i året to år før tilskudsåret, korrigeret for virkningen af regelændringer. Merud-
giftsbehovet opgøres for landsdelen som forskellen mellem de faktiske udgifter for
kommunerne i landsdelen og grundtilskuddet for disse kommuner. Herefter fordeles
merudgiftsbehovet på kommunerne i landsdelen i forhold til niveauet for bruttoledig-
heden for forsikrede ledige i året to år før tilskudsåret.
I anfører, at både Aarhus og Aalborg Kommuner i perioden 2010-2014 har haft en god
udvikling på arbejdsmarkedet, og at ledigheden er faldet. Men i samme periode er
ledigheden faldet mere i de øvrige kommuner i de respektive landsdele.
Det forhold, at det ikke er lykkedes at nedbringe ledigheden i Aarhus og Aalborg
Kommuner i samme takt som i de øvrige kommuner i de respektive landsdele, har
betydet, at beskæftigelsestilskuddet til jeres kommuner ikke fuldt ud dækker kommu-
nens udgifter på området.
Hertil skal jeg bemærke, at beskæftigelsestilskuddet skal ses som et supplement til
det generelle tilskuds- og udligningssystem. Den enkelte kommune vil på de enkelte
udgiftsområder kunne opleve mer- eller mindreudgifter på de enkelte områder og i de
enkelte år. Finansieringen gennem tilskud fra disse ordninger skal samlet afspejle
forskelle i kommunernes objektive udgiftspres. Formålet er ikke at give den enkelte
kommune en præcis kompensation for de faktisk afholdte udgifter på de enkelte ud-
giftsområder.
Det er et særligt forhold ved beskæftigelsestilskuddet, at man på dette område umid-
delbart kan sammenligne det ydede tilskud med den enkelte kommunes realiserede
udgifter. Tilskud gennem det generelle tilskuds- og udligningssystem ydes således
som en samlet kompensation for udgifter på en hel række områder.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om det akutte behov for at ændre tilskudsmodellen på beskæftigelsesområdet, til social- og indenrigsministeren
1548145_0002.png
Det har, som I nævner, været et formål, at ordningen skulle indebære et incitament
hos den enkelte kommune til at nedbringe ledigheden for forsikrede ledige. Det vil
sige, at når det lykkes for en kommune at nedbringe ledigheden mere end gennem-
snittet for landsdelen, vil kommunen få en gevinst. Men hvis kommunen ikke får ned-
bragt ledigheden i samme takt som de øvrige kommuner i landsdelen, vil den få et tab
på ordningen.
Selv om udviklingen i ledigheden i en kommune kan skyldes flere forskellige forhold,
er det hensigtsmæssigt, at finansieringen fastholder den enkelte kommunes incita-
ment til gennem en aktiv erhvervspolitik og beskæftigelsesindsats at nedbringe ledig-
heden så meget som muligt.
Når det er sagt, har jeg noteret mig, at Social- og Indenrigsministeriets Finansierings-
udvalg i forbindelse med det nye arbejde, som igangsættes i forlængelse af refusions-
omlægningen, skal se på muligheden for at integrere beskæftigelsestilskuddet i det
generelle tilskuds- og udligningssystem.
Men jeg har også noteret mig, at I har nogle forslag til ændring af ordningen i den
mellemliggende periode.
Det ene forslag er, at I gerne ser, at der i stedet for at tage udgangspunkt i beskæfti-
gelsestilskuddet i beregningen af grundtilskud, tages udgangspunkt i kommunernes
faktiske udgifter i året 2 år før.
Jeg er enig i, at det vil indebære en tættere kompensation for den enkelte kommune.
Men det vil på den anden side også svække kommunernes incitament til at nedbringe
ledigheden gennem en effektiv beskæftigelsesindsats. En højere ledighed, som evt.
måtte afspejle en ineffektiv beskæftigelsesindsats i en kommune, ville således allige-
vel blive kompenseret på sigt.
Det andet forslag er at etablere et loft for, hvor meget en kommune kan ”tabe” eller
”vinde” på det beregnede merudgiftsbehov, som beskæftigelsestilskuddet dækker.
Dette forslag vil også medføre en tættere kompensation. Men førnævnte incitament
hos kommunerne vil igen blive svækket. En sådan ordning vil således i princippet
svare til at øge refusionsprocenten og dermed mindske kommunernes økonomiske
ansvar. Det går i den modsatte retning af hensigten med den netop vedtagne reform
af refusionssystemet.
Jeg vil afsluttende bemærke, at jeg følger udviklingen på området tæt. Jeg ser også
frem til at se resultatet af Finansieringsudvalgets arbejde vedr. muligheden for at inte-
grere ordningen i det generelle tilskudssystem. Men i mellemtiden er der ikke planer
om at ændre i ordningen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2