Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen
Aalborg Kommune
Borgmesterens Forvaltning
Boulevarden 13
9000 Aalborg
Borgmester Jacob Bundsgaard
Aarhus Kommune
Borgmesterens Afdeling
Rådhuset
8000 Aarhus
Sagsnr.
2015-6193
Doknr.
264043
Dato
10-09-2015
Kære Thomas Kastrup-Larsen og Jacob Bundsgaard
Tak for jeres brev af 28. august 2015, hvor I skriver, at der efter jeres opfattelse er
behov for at ændre tilskudsmodellen på beskæftigelsesområdet. I har sendt brevet
både til beskæftigelsesministeren og til mig, og jeg svarer hermed også på vegne af
beskæftigelsesministeren.
Beskæftigelsestilskudsordningen er opbygget sådan, at den enkelte landsdel bliver
fuldt ud kompenseret for udgifterne på de områder, der er omfattet af tilskuddet.
For den enkelte kommune består beskæftigelsestilskuddet af et grundtilskud og et
merudgiftsbehov. Grundtilskuddet svarer til den enkelte kommunes beskæftigelsestil-
skud i året to år før tilskudsåret, korrigeret for virkningen af regelændringer. Merud-
giftsbehovet opgøres for landsdelen som forskellen mellem de faktiske udgifter for
kommunerne i landsdelen og grundtilskuddet for disse kommuner. Herefter fordeles
merudgiftsbehovet på kommunerne i landsdelen i forhold til niveauet for bruttoledig-
heden for forsikrede ledige i året to år før tilskudsåret.
I anfører, at både Aarhus og Aalborg Kommuner i perioden 2010-2014 har haft en god
udvikling på arbejdsmarkedet, og at ledigheden er faldet. Men i samme periode er
ledigheden faldet mere i de øvrige kommuner i de respektive landsdele.
Det forhold, at det ikke er lykkedes at nedbringe ledigheden i Aarhus og Aalborg
Kommuner i samme takt som i de øvrige kommuner i de respektive landsdele, har
betydet, at beskæftigelsestilskuddet til jeres kommuner ikke fuldt ud dækker kommu-
nens udgifter på området.
Hertil skal jeg bemærke, at beskæftigelsestilskuddet skal ses som et supplement til
det generelle tilskuds- og udligningssystem. Den enkelte kommune vil på de enkelte
udgiftsområder kunne opleve mer- eller mindreudgifter på de enkelte områder og i de
enkelte år. Finansieringen gennem tilskud fra disse ordninger skal samlet afspejle
forskelle i kommunernes objektive udgiftspres. Formålet er ikke at give den enkelte
kommune en præcis kompensation for de faktisk afholdte udgifter på de enkelte ud-
giftsområder.
Det er et særligt forhold ved beskæftigelsestilskuddet, at man på dette område umid-
delbart kan sammenligne det ydede tilskud med den enkelte kommunes realiserede
udgifter. Tilskud gennem det generelle tilskuds- og udligningssystem ydes således
som en samlet kompensation for udgifter på en hel række områder.