Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Social- og indenrigsminister
Karen Ellemann
Beskæftigelsesminister
Jørn Neergaard Larsen
28. august 2015
Aalborg Kommune
Borgmesterens Forvaltning
Boulevarden 13
9000 Aalborg
9931 3131
Aarhus Kommune
Borgmesterens Afdeling
Rådhuset
8000 Aarhus
8940 2100
Akut behov for at ændre uhensigtsmæssig
tilskudsmodel på beskæftigelsesområdet
Den nuværende ordning omkring beskæftigelsestilskuddet fungerer ikke efter den
oprindelige politiske hensigt om at understøtte øget beskæftigelse. Tværtimod vir-
ker den lige modsat.
De kommuner, der som Aarhus og Aalborg, har skabt vækst under finanskrisen
straffes økonomisk. Det er ikke småpenge, vi snakker om. I 2014 mistede hhv.
Aarhus 153 mio. kr. og Aalborg 92 mio. kr. Det svarer til rundt regnet en femtedel
af udgifterne til de forsikrede ledige i de to kommuner!
Samtidig betyder en regulær systemfejl i fordelingsmetoden, at tabet helt automa-
tisk vokser år for år. Det har særdeles alvorlige konsekvenser. Aarhus og Aalborg
forventes således i årene 2015-2017 at blive påført et tab på hhv. 645 mio. kr. og
400 mio. kr.
Der er tale om et rent fordelingsspørgsmål mellem kommunerne, og ændringer
heraf vil være udgiftsneutrale for staten.
I vedlagte notater gør vi rede for detaljerne bag dette brev. I det følgende vil vi kort
ridse nogle hovedpunkter op.
Baggrund
Da kommunerne overtog opgaven med de forsikrede ledige, skulle de fra 2010
medfinansiere arbejdsløshedsdagpengene.
Kommunerne bliver kompenseret via det særlige beskæftigelsestilskud, mens krite-
rierne i det generelle tilskuds- og udligningssystem ikke blev ændret ved denne lej-
lighed. Beskæftigelsestilskuddet blev fastlagt ud fra to politisk bestemte principper:
At det skulle have en klar incitamentsstruktur, der belønner kommuner,
som aktivt nedbringer ledigheden. Disse skulle vinde på ordningen.
At det omvendt skulle være økonomisk bæredygtigt. Det måtte ikke slå
bunden ud af kommunekassen i den enkelte kommune.
Kommunerne er samlet i landsdele. For Aalborgs vedkommende svarer landsdelen
til Region Nordjylland, og Aarhus indgår i landsdelen Østjylland.
Hver landsdel bliver fuld ud kompenseret for udgifterne. Herefter sker der imidlertid
en omfordeling af tilskuddet indenfor landsdelen. Kommuner med den mest positi-
ve udvikling i ledigheden får en økonomisk gevinst i form af større tilskud, end ud-
gifterne tilsiger, mens kommuner med en ringere udvikling påføres et tab.