Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1542601_0001.png
TALE
24. august 2015
Samråd om asbesthåndtering Beskæftigelsesudval-
get den 25. august 2015 kl. 11.30-12.30, alm. del,
samrådsspørgsmål F, G og H
J.nr. 20150059020
6. kontor/CAL
Samrådsspørgsmål F, G og H, stillet den 21. juli 2015 efter ønske fra Christian Juhl
(EL).
Samrådsspørgsmål F:
Hvordan skal Arbejdstilsynet, og hvordan skal arbejdsgiverne efter ministerens
mening forholde sig i forbindelse med omgang med asbest - ikke mindst ved ned-
rivning og renovering?
Samrådsspørgsmål G:
Hvordan vil ministeren sikre, at Arbejdstilsynet lever op til sin rolle som myndig-
hed i forbindelse med asbestarbejde og den nødvendige registrering i forbindelse
hermed? Hvornår forventer ministeren, at Arbejdstilsynet vil være i stand til dette?
Samrådsspørgsmål H
Vil ministeren overfor udvalget give tilfredsstillende svar på de spørgsmål, som
Fagbladet har rettet til Arbejdstilsynet om asbestarbejde? Der henvises til artikel i
Fagbladet den 20. juli 2015.
Svar på spørgsmål F, G og H
Indledning
Tak for invitationen til samråd om asbest.
Udvalget har ønsket at drøfte, hvordan Arbejdstilsynet og
arbejdsgiverne skal forholde sig ved omgang med asbest.
Udvalget ønsker også svar på, hvordan Arbejdstilsynet
skal leve op til sin myndighedsforpligtelse, og om jeg har
mulighed for at give et svar på spørgsmål om asbest på
baggrund af nogle artikler i Fagbladet 3F.
Lad mig starte med at understrege, at jeg ser på asbest-
problemet med meget stor alvor.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
Kontakt med asbest kan være livsfarlig, og det har derfor
været forbudt at anvende asbest i bygninger siden slutnin-
gen af 80’erne.
Der findes ikke asbest i nyere bygninger, men der kan væ-
re risiko for at blive udsat for asbest ved renovering og
nedrivning af bygninger opført før det blev forbudt i slut-
ningen af 80’erne.
Derfor kræver problemet fuld opmærksomhed fra virk-
somhedernes side. De har pligt til at sørge for, at de ansat-
te ikke udsættes for asbest.
Det sørger de fleste virksomheder i Danmark også for.
Men hvis reglerne om asbest ikke overholdes, skal der na-
turligvis følges konsekvent op fra myndighedernes side.
Der skal ikke herske tvivl om, at det skal være sikkert og
sundt at gå på arbejde i Danmark. Medarbejdere skal ikke
udsættes for livsfarlig asbest.
Svar på spørgsmål F: Arbejdstilsynets tilgang til asbest
Udvalgets første spørgsmål går på, hvordan Arbejdstilsy-
net og arbejdsgivere skal forholde sig ved arbejde med
asbest, når de støder på det i forbindelse med nedrivning
og renovering.
I Danmark har vi et regelsæt, som meget nøje regulerer
arbejde med asbest. Det er arbejdsgiverens pligt at sørge
for, at de ansatte kan arbejde med asbest på en sikker-
heds- og sundhedsmæssig fuld forsvarlig måde.
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
1542601_0003.png
I reglerne stilles der både krav til arbejdsgiverens pligter
inden arbejdet sættes i gang, og når arbejdet udføres.
Inden arbejdet sættes i gang, er det et krav, at arbejdsgive-
ren indhenter alle fornødne oplysninger om, der er asbest
i bygninger, som skal renoveres eller rives ned.
Hvis der er den mindste mistanke om forekomst af asbest,
stilles der ganske særlige krav til, hvordan arbejdet skal
tilrettelægges og udføres.
Der skal laves en udførlig arbejdsplan, som skal sikre, at
arbejdet kan udføres på en sikker og forsvarlig måde.
Under arbejdet er der også en lang række krav, der skal
overholdes. Det kan eksempelvis være, at der skal bruges
beskyttelsesdragter, åndedrætsværn, og at byggeaffald
håndteres korrekt.
Arbejdstilsynets opgave er at føre tilsyn med, at arbejds-
giverne lever op til deres pligter, så arbejde med asbest
kan udføres forsvarligt, så ansatte og andre på arbejdsste-
det ikke udsættes for asbest.
Derfor er det selvfølgelig afgørende, at Arbejdstilsynet
som led i sit arbejde kontrollerer, at asbestarbejde udføres
efter reglerne.
Hvis Arbejdstilsynet under tilsynsbesøget konstaterer, at
reglerne om asbestarbejde bliver overtrådt, reageres der
med det samme.
Virksomheden får i så fald et påbud om, at forholdene
skal bringes i orden straks. Arbejdet bliver standset, hvis
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
der ikke er styr på det. Er der tale om grove overtrædelser,
vil forholdet kunne blive meldt til politiet.
Svar på spørgsmål G: Arbejdstilsynets myndighedsrol-
le
Udvalget ønsker med sit andet spørgsmål svar på, hvor-
dan det sikres, at Arbejdstilsynet lever op til sin rolle som
myndighed på asbestområdet, og hvordan Arbejdstilsynet
foretager den nødvendige registrering.
Arbejdstilsynet fører en meget restriktiv linje over for ar-
bejdsgivere, som ikke lever op til kravene i arbejdsmiljø-
lovgivningen.
Klager over arbejdsforholdene ved arbejde med asbest fra
ansatte eller andre prioriteres højt, og der gennemføres
stort set altid hurtigt et tilsynsbesøg.
Tilsynsbesøg kan også ske på baggrund af de anmeldelser
om planlagt nedrivning, som virksomhederne har pligt til
at sende til Arbejdstilsynet inden arbejdet sættes i gang.
Ved hver eneste anmeldelse foretages der en konkret vur-
dering af, om der skal gennemføres et tilsynsbesøg.
Anmeldelsen kan også give anledning til tilsyn, hvis an-
meldelsen har indholdsmæssige mangler, fx hvis der
mangler en beskrivelse af, hvilket sikkerhedsudstyr som
skal anvendes.
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
1542601_0005.png
Endelig sker det, at Arbejdstilsynet ved uanmeldte aktio-
ner på byggepladser konstaterer arbejde med asbest, hvor
reglerne overtrædes. I så fald reageres der konsekvent.
På den baggrund mener jeg, at Arbejdstilsynet lever op til
sin rolle som myndighed på asbestområdet.
Registrering af asbest skal først og fremmest understøtte
Arbejdstilsynets arbejde. Registreringen er et centralt red-
skab for, at Arbejdstilsynet bedst muligt kan vurdere, om
en virksomhed skal have tilsynsbesøg.
I dag sker der registrering på tre områder i Arbejdstilsynet
vedrørende asbest:
For det første registrerer Arbejdstilsynet alle de anmeldel-
ser af asbestarbejde, som virksomheder indsender til Ar-
bejdstilsynet inden arbejdet sættes i gang.
For det andet registreres alle afgørelser om overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen på asbestområdet.
Og for det tredje registreres de protokoller med lister over
ansatte, som har arbejdet med asbest, som Arbejdstilsynet
modtager fra ophørte virksomheder.
I den konkrete sag, hvor Fagbladet 3F har anmodet om at
få en opgørelse over antallet af modtagne anmeldelser i de
sidste fem år, har Arbejdstilsynet oplyst, at den ikke kun-
ne laves uden en manuel gennemgang af disse.
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har over for mig oplyst, at dette skyldes,
at der er mindre forskelle i registreringspraksis i Arbejds-
tilsynets tre tilsynscentre.
Jeg vil dog understrege, at dette ikke betyder, at Arbejds-
tilsynet ikke til enhver tid kan fremfinde de enkelte an-
meldelser.
Med hensyn til at få lavet en opgørelse over Arbejdstilsy-
nets registreringer af anmeldelser på asbestområdet vil det
– som nævnt – kræve en manuel gennemgang af et stort
antal sager.
Hvis Beskæftigelsesudvalget ønsker det, er jeg indstillet
på at bede Arbejdstilsynet lave opgørelsen, og jeg vil her-
efter sende den til udvalget. Arbejdstilsynet har oplyst, at
det vil kræve godt 250 arbejdstimer at foretage en manuel
gennemgang af materialet.
Jeg kan oplyse, at Arbejdstilsynet gennem årene kun har
modtaget ganske få protokoller med lister over ansatte.
Protokollerne registreres, men anvendes ikke til priorite-
ring af tilsynsbesøg.
Med hensyn til spørgsmålet om registrering mener, jeg
derfor ikke det er korrekt, når Fagbladet 3F anfører, at der
ikke er overblik over asbestfaren i Danmark.
Svar på spørgsmål H om Fagbladet 3F’s artikler
Udvalget henviser i sit tredje spørgsmål til, at Fagbladet
3F i juli måned har sat fokus på, hvordan Arbejdstilsynet
registrerer asbest.
6
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
Det fremføres i artiklerne, at Arbejdstilsynet ikke har
overblik over asbestfaren i Danmark.
Det er en kritik, som jeg som beskæftigelsesminister tager
meget alvorligt. Derfor vil jeg gerne sige tak til udvalget
for at have indkaldt mig til dette samråd, så vi får mulig-
hed for at få skabt klarhed i sagen.
Der er to temaer i artiklen.
For det første bliver Arbejdstilsynet kritiseret for ikke
kunne levere opgørelser over sine registreringer på as-
bestområdet.
For det andet bliver der i artiklen fremsat ønske om, at der
laves en plan for kortlægning og fjernelse af asbest i byg-
ninger.
Med hensyn til en opgørelse over antallet af afgørelser om
overtrædelse af reglerne på asbestområdet inden for de
seneste fem år, har jeg fra Arbejdstilsynet fået oplyst føl-
gende:
Arbejdstilsynet har i perioden 1. januar 2010 til 31. juli
2015 givet over 800 afgørelser til virksomheder på bygge-
og anlægsområdet om udsættelse for kræftfremkaldende
stoffer.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at omkring en tredjedel
af disse afgørelser vedrører overtrædelse af reglerne i be-
kendtgørelsen om asbest. Det eksakte tal vil som nævnt
7
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
forudsætte en manuel gennemgang af alle afgørelser om
kræftfremkaldende stoffer. Dette tal vil Arbejdstilsynet
selvfølgelig fremsende, hvis udvalget ønsker det.
Arbejdstilsynet er af Fagbladet 3F blevet spurgt om antal-
let af modtagne protokoller over asbestudsatte ansatte. Jeg
kan oplyse, at der tale om ganske få protokoller, der selv-
følgelig er blevet registreret.
Fagladet 3F har desuden spurgt til en kortlægning af fore-
komsten af asbest i bygninger.
Den tidligere regering blev i marts måned i et folketings-
spørgsmål fra SF spurgt til dette.
I svaret fremførte den daværende Klima- og Energimini-
ster, at der allerede i dag er omfattende viden om, i hvilke
typer bygninger asbest findes, og at det er kendt i hvilken
periode og i hvilke byggematerialer asbest er blevet an-
vendt.
Det var derfor den tidligere regerings vurdering, at en
kortlægning ikke vil kunne bringe meget mere viden om
forekomsten af asbest i den danske bygningsmasse, end vi
har i forvejen.
Jeg har fuld forståelse for de tanker, der ligger bag ønsket
om en kortlægning. Men det er Arbejdstilsynets vurde-
ring, at de omkostninger, der vil være forbundet med en
sådan kortlægning, ikke står mål med det forventede ud-
bytte.
8
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har oplyst, at de største mængder af as-
bestholdige materialer er synlige, fordi de er blevet an-
vendt udvendigt på bygninger.
Når vi taler om ikke-synlig asbest, som tidligere blev
brugt i installationer og ved isolering, vil asbesten ofte
være meget vanskelige at finde ved en registrering, fordi
asbesten for eksempel er skjult i vægge og under gulv-
brædder.
Her vil det være mere sikkert, at bygherren, før en ned-
rivningsopgave sættes i gang, konkret får undersøgt, om
der er asbest i bygningen.
En fuld kortlægning af forekomsten af asbest i bygninger
i Danmark vil være en meget vanskelig og omkostnings-
tung opgave.
Dertil kommer, at der ikke vil være nogen garanti for, at
al asbest bliver kortlagt.
Arbejdstilsynet vurderer derfor ikke, at udgifterne står
mål med, hvad en kortlægning vil kunne bruges til.
Afslutning
Jeg håber, at min besvarelse har givet klarhed over de stil-
lede spørgsmål.
Det er min klare opfattelse, at Arbejdstilsynet tager sin
rolle som arbejdsmiljømyndighed meget alvorligt, og at
der er stor fokus på asbestområdet.
9
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om Arbejdstilsynets behandling af asbestsager, til beskæftigelsesministeren
Jeg mener således, at Arbejdstilsynet lever op til sine op-
gaver i forhold til kontrol med asbestarbejde.
I foråret blev der indgået en bred politisk aftale om at
målrette arbejdsmiljøindsatsen yderligere. Afgørelser om
asbest vil som hidtil indgå som et væsentligt element ved
udvælgelse af tilsyn.
I forhold til Arbejdstilsynets registreringspraksis hersker
der ingen tvivl om, at der skal være fuld åbenhed om,
hvad der registreres.
Registreringen er dog indrettet sådan, at den kan under-
støtte Arbejdstilsynet tilsyn med, om de enkelte virksom-
heder overholderne reglerne for asbestarbejde.
Jeg mener derfor, at Arbejdstilsynet registrerer de oplys-
ninger, der er nødvendige for at føre tilsyn med asbestar-
bejde.
Tak for ordet.
10