Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1542597_0001.png
TALE
17. august 2015
Beskæftigelsesministerens besvarelse af samråds-
spørgsmål E i Beskæftigelsesudvalget den 25. august
J.nr. 20150060862
Samrådsspørgsmål E
På baggrund af bl.a. DRs omtale af ulykker, hvor virksom-
heder i byggeriet gentagne gange er skyld i alvorlige ulykker
uden grundlæggende at forbedre arbejdsmiljøet bedes mini-
steren besvare følgende spørgsmål:
1) Er ministeren tilfreds med arbejdsmiljøindsatsen på de
danske byggepladser og navnlig dem, som har været om-
talt i pressen? I benægtende fald bedes ministeren redegø-
re for, hvad der kan gøres for at forbedre denne indsats?
2) Mener ministeren, at Arbejdstilsynet er tilstrækkeligt ef-
fektivt i kontrolarbejdet? I benægtende fald, hvordan kan
dette arbejde forbedres?
3) Mener ministeren, at straffene for at være skyld i alvorlige
ulykker på arbejdspladserne er tilstrækkeligt skrappe?
Der henvises bl.a. til
http://www.dr.dk/nyheder/penge/dansk-
tag-firma-har-stribevis-af-skaebnesvangre-sager-paa-
samvittigheden
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Bevarelse:
Tak for invitationen til dette samråd om virksomheder,
der gentagne gange overtræder arbejdsmiljølovgivningen.
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at det skal være
sikkert at gå på arbejde i Danmark. Dårligt arbejdsmiljø
må ikke være et konkurrenceparameter, og der skal natur-
ligvis tages hånd om de virksomheder, som groft overtræ-
der reglerne med risiko for de ansatte.
Jeg ved, at der er rigtig mange virksomheder – også inden
for bygge- og anlægsbranchen – der arbejder seriøst med
arbejdsmiljøet og gør en stor indsats for at forbedre sik-
kerheden på de danske byggepladser.
Som virksomhed har man en forpligtelse til at skabe or-
dentlige arbejdsmiljøforhold for sine ansatte. Arbejdsska-
der kan både have store personlige følger og være en stor
udgift for virksomheden og for samfundet.
Derfor vil jeg også gerne anerkende arbejdet i branchen,
og den store indsats, rigtig mange virksomheder gør for at
sikre deres ansatte mod ulykker og arbejdsskader.
Når det er sagt, så må vi også se i øjnene, at bygge- og
anlægsbranchen har nogle udfordringer, og at det fortsat
er en branche med markant flere alvorlige arbejdsulykker
end gennemsnittet.
Derfor er det også centralt for regeringen at sætte ind
over for ”de brodne kar” blandt virksomhederne, der igen
og igen overtræder reglerne og ikke tager deres ansvar
alvorligt.
[Spørgsmål 1 - Er ministeren tilfreds med arbejdsmiljø-
indsatsen på de danske byggepladser og navnlig dem,
som har været omtalt i pressen? I benægtende fald
bedes ministeren redegøre for, hvad der kan gøres for
at forbedre denne indsats?]
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
I forhold til det første spørgsmål om, hvorvidt jeg er til-
freds med arbejdsmiljøindsatsen på de danske byggeplad-
ser – og hvad jeg i benægtende fald vil gøre for at forbed-
re indsatsen – så vil jeg gerne slå fast, at de arbejdsmiljø-
forhold, som er blevet skildret i pressen, er helt uaccep-
table.
Så det korte svar er: Nej. Jeg er ikke tilfreds med, at nogle
virksomheder ignorerer deres arbejdsmiljøforpligtigelser,
og slet ikke i en sådan grad, at deres ansatte kommer til
skade.
Jeg er derfor glad for, at der i foråret 2015 blev indgået en
bred politisk aftale [V, DF, K, S, R], der netop har som
mål at sætte ind over for denne type virksomheder.
Aftalen betyder blandt andet, at Arbejdstilsynet fremover
skal føre endnu flere tilsyn med de virksomheder, der har
størst risiko for arbejdsmiljøproblemer – og færre tilsyn
med de virksomheder, der har styr på arbejdsmiljøet.
Helt konkret øges andelen af virksomheder, der udvælges
til tilsyn ud fra deres risiko for arbejdsmiljøproblemer, fra
55 til 80 procent. De resterende virksomheder udvælges
via en stikprøve.
Derudover kommer virksomheder, der har udsat deres an-
satte for overhængende og betydelig fare for liv eller hel-
bred, under skærpet tilsyn fra Arbejdstilsynet.
Helt konkret foretager Arbejdstilsynet et uanmeldt besøg
kort tid efter, at den grove overtrædelse er konstateret.
Dermed får denne type virksomheder særlig opmærksom-
hed fra Arbejdstilsynet, så snart de kommer i søgelyset.
Herudover vil virksomheder, der er under skærpet tilsyn,
blive offentliggjort på Arbejdstilsynets hjemmeside, for
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
yderligere at motivere dem til at forebygge alvorlige
ulykker.
Og endelig skal konsekvensen af at overtræde arbejdsmil-
jøloven kunne mærkes tydeligere. Derfor vil bødeniveauet
i arbejdsmiljøstraffesager blive hævet. Og det vil ved bø-
defastsættelsen fremover blive betragtet som en særlig
skærpende omstændighed, hvis en virksomhed tidligere er
straffet for en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Jeg mener derfor samlet set, at vi med denne række af nye
tiltag har de værktøjer, der skal til for en tilfredsstillende
arbejdsmiljøindsats.
[Spørgsmål 2 - Mener ministeren, at Arbejdstilsynet er
tilstrækkeligt effektivt i kontrolarbejdet? I benægtende
fald, hvordan kan dette arbejde forbedres?]
I forhold til det andet spørgsmål om, hvorvidt Arbejdstil-
synets kontrol er tilstrækkelig effektiv – og hvad jeg i be-
nægtende fald vil gøre for at forbedre det - er det vigtigt
at understrege, at det først og fremmest er virksomheder-
nes eget ansvar at skabe rammerne for et sikkert arbejds-
miljø for deres ansatte.
Et effektivt kontrolarbejde er efter min mening en indsats,
der fokuserer på de virksomheder, der ikke selv kan finde
ud af at løfte denne opgave.
Derfor ser jeg frem til, at de nye tiltag, jeg netop har gen-
nemgået, træder i kraft, da det betyder, at Arbejdstilsynets
risikobaserede tilsyn i endnu højere grad målrettes de
virksomheder, hvor der er størst risiko for problemer med
arbejdsmiljøet.
Der sættes dermed mere fokuseret ind overfor situationer
som dem, vi har set eksempler på i pressen. Samtidig for-
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
følges de værste lovbrud med strafferetlige sanktionerne
ved domstolene.
Derfor er mit svar på spørgsmålet, at vi med målretningen
af Arbejdstilsynets indsats sætter endnu hårdere ind over-
for de virksomheder, der ikke tager deres ansvar for sik-
kerheden alvorligt, og jeg vil følge implementeringen af
lovforslaget nøje.
Kan tilsynsarbejdet så blive mere effektivt? Her vil jeg
blot sige, at jeg forventer og tror på, at Arbejdstilsynet
kontinuerligt arbejder for at forbedre og udvikle sit til-
synsarbejde indenfor de rammer, vi som politikere har gi-
vet dem.
Som eksempel herpå kan nævnes, at Arbejdstilsynet ar-
bejder målrettet med at øge deres videngrundlag og bru-
gen af digitale løsninger, ligesom der sker en løbende op-
kvalificering af de tilsynsførende.
[Spørgsmål 3 - Mener ministeren, at straffene for at
være skyld i alvorlige ulykker på arbejdspladserne er
skrappe nok?]
Det tredje og sidste spørgsmål i denne sammenhæng hand-
ler om, hvorvidt straffene for alvorlige arbejdsulykker er
skrappe nok.
Jeg vil – som nævnt indledningsvis – gerne understrege, at
der er rigtig mange virksomheder, der arbejder seriøst med
deres arbejdsmiljø og tager deres ansvar for at forebygge
arbejdsskader alvorligt.
Når Arbejdstilsynet konstaterer, at arbejdet udføres med
fare for liv eller helbred, skal der naturligvis følges op på
en måde, så det kan mærkes.
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 25/8-2015 om arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
Derfor er jeg tilfreds med, at bødeniveauet for helt grove
overtrædelser hæves væsentligt. Det vil samtidig blive be-
tragtet som en særlig skærpende omstændighed, hvis flere
personer har været involveret i en ulykke, eller hvis virk-
somheden tidligere er straffet for arbejdsmiljølovsover-
trædelser.
Tiltagene betyder, at den gennemsnitlige bøde vil stige
for virksomheder, der udsætter deres ansatte for en alvor-
lig risiko for at komme til skade. Det kommer i særlig
grad til at påvirke grove overtrædelser. Her kan fx store
virksomheder med mere end 100 ansatte få bøder på over
200.000 kr.
Alt i alt er der med den brede politiske aftale fra foråret
sat mange nye initiativer i gang, der netop fokuserer på
indsatsen mod de gentagne og mest alvorlige arbejdsmil-
jøproblemer.
Jeg mener, at det er den rigtige vej at gå, og jeg vil som
beskæftigelsesminister nøje følge implementeringen af af-
talen.
6